Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svänghjul i Titan - bu eller bä?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5841 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Vi har haft en del problem med alu-svänghjul och funderar nu över svänghjul i titan.
Är det en bra idé eller inte?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad för problem med ALsvänghjulet???

Insjön
Här sen Dec 2002

Så länge det är positiva erfarenheter med Ti svänghjul så varför inte.
Men slitegenskaper på titan parat med organisk eller sinterlamell vet jag inte, men man kanske har löst problemet med ditbultad ring av stål?

Titan är ju lätt och starkt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:

Bra fråga. alu-svänghjulet har ett stålinlägg för lamellen, denna har försnkningar för skruvarna som håller fast inlägget i svänghjulet. Dessa försänkningar sliter på lamellen. Detta får till följd att det blir välsigt varmt och efter ett tag går det inte att koppla ur längre. Enlig Sachs Race Engineering kan detta undvikas om man använder orignal svänghjul i gjutjärn (?) eller ett i titan.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

johann skrev:
fuling skrev:

Bra fråga. alu-svänghjulet har ett stålinlägg för lamellen, denna har försnkningar för skruvarna som håller fast inlägget i svänghjulet. Dessa försänkningar sliter på lamellen. Detta får till följd att det blir välsigt varmt och efter ett tag går det inte att koppla ur längre. Enlig Sachs Race Engineering kan detta undvikas om man använder orignal svänghjul i gjutjärn (?) eller ett i titan.

Då blir det ju kanske samma problem med Ti svänghjul?

Man måste väl ha slityta i gjutjärn eller stål?

Vad säger de mer initerade i denna fråga?, tänker på Titanets triboligiska egenskaper, materialet smetar liksom ut sig?.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad åker ni med för typ av koppling, enskivig, eller?

Hmm går kopplingen varm så slirar den, allså kan kopplingen vara för klen???

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
Vad åker ni med för typ av koppling, enskivig, eller?

Hmm går kopplingen varm så slirar den, allså kan kopplingen vara för klen???

Enskivig organisk med utjämningsfjädrar och skit.
Den slirar inte, det går däremot inte att koppla ur och/eller blir missljud från urtrampningslagret.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Nu menar jag inte tokslirar utan inte greppar 100% direkt.
Fjädrat centrum tycker växellådan om, det tar bort de västa momentspikarna.
Vet du vad tryckplatten har för tryckkraft???
Hmm får jag även inner och ytterdiamtern på lammelytan så kan jag göra ett överlag

Är tryckplattan, rak så den inte kastar?? om jag minns rätt så skall lamellplanet på tryckplattan vara svagt konkav. Men den får inte kasta. Samma sak med svänghjulet men där brukar lamellplanet vara plant.

Hmm inte kopplar ur, då måste lamell guckat fast på tryckplatten och/eller svänghjulet.
Eller kan det vara så att något i kopplingemekanismen låster sig pga värmen???
Är det hydralisk koppling???

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
Nu menar jag inte tokslirar utan inte greppar 100% direkt.
Fjädrat centrum tycker växellådan om, det tar bort de västa momentspikarna.
Vet du vad tryckplatten har för tryckkraft???
Hmm får jag även inner och ytterdiamtern på lammelytan så kan jag göra ett överlag

Kopplingen slirar överhuvudtaget inte. Kan återkomma med mått och nadra uppgifter.

fuling skrev:
Är tryckplattan, rak så den inte kastar?? om jag minns rätt så skall lamellplanet på tryckplattan vara svagt konkav. Men den får inte kasta. Samma sak med svänghjulet men där brukar lamellplanet vara plant.

Det blir så med ny koppling inkl. tryckplatta också.

fuling skrev:
Hmm inte kopplar ur, då måste lamell guckat fast på tryckplatten och/eller svänghjulet.
Eller kan det vara så att något i kopplingemekanismen låster sig pga värmen???
Är det hydralisk koppling???

Den verkar inte gucka fast på vare sig tryckplatta eller lamell. Däremot kan det vara så att mekanismen låser sig. Vi har hydraulisk koppling.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Jag förstår inte riktigt hur kan försänkningar i slitytan slita på lamellen så att det blir varmare än det annars blir, så länge kopplingen inte slirar.

Det är som att tro att hålborrade bromsskivor skulle på något sätt få bromsbeläggen att bli varmare än vanliga släta skivor.

Det låter som att problemet ligger i att något blir för varmt, utvidgas och kärvar.

Är det hydraulisk koppling på bilen? Sitter slavcylindern utanför själva kopplingshuset?

Färingsö
Här sen Dec 2002

En annan variant kan väl vara att skaffa en flerskivig koppling på tex 7 3/4 tum som då även har en fast dek som bultas mot svänghjulet. Tror att dessa är av den modellen tex: http://www.khmotorsport.se/shop/page258.htm
Då kan ni även passa på att lätta svänghjulet rejält då originalet borde vara 240mm och dessa bara är 184mm och ändå håller för massor av mer vrid. Ett svänghjul i titan låter annars rätt dyrt?!

Åland
Här sen Sep 2003

Kan man inte få ner vikten (momentet) tillräkligt på ett stålsvänghjul? Dessa måste väl vara bäst ur driftsäkerhetssynpunkt.

om man utgår ifrån en stålplåt i lämplig sort istället för orginal gjutjärnshjulet borde man kunna lätta det mer utan att behöva vara rädd för explosion.

Värnamo
Här sen Jul 2004

Jag kör med AL-svänghjul med bultad friktionsplatta. Har åså proplem med att det inte kopplar ur riktigt när det blir jättevarmt med följd att det är svårt att växla. När grejerna är kalla eller normal drifttemp är det inga proplem att växla.

Har grunnat mycket på detta det kan inte vara själva kopplingsslangen som blir lite mjuk när det blir jätte varmt å på så sätt gör att det inte koppla ut riktigt, det sitter ju åså en strypning efter slangen där hålet bara är ca 1mm i diameter det gör at det blir ett högre tryck i själva slangen när man ska koppla snabbt, lite långsökt men kanske blir lite bättre om man tar bort strypningen och byter till en stålomspunnen bromsslang.

HQ
Här sen Maj 2004

Detta är faktiskt ett välkänt fel både på e36 och e46. Märkligt att Kelleners inte har sagt något om detta!

Lösningen är precis så enkel som JanneZ3 tror, byt till stålomspunnen teflonslang så är problemet borta!

BMW har faktiskt själva beskrivit problemet i ett servicemeddelande...så du kan vara ganska säker på att du nu har löst problemet.

Skickar en faktura på halva mellanskillnaden slang>titansvänghjul,är det OK?

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

JanneZ3 skrev:
det sitter ju åså en strypning efter slangen där hålet bara är ca 1mm i diameter det gör at det blir ett högre tryck i själva slangen när man ska koppla snabbt, lite långsökt men kanske blir lite bättre om man tar bort strypningen och byter till en stålomspunnen bromsslang.

Den strypningen måste bort....!!!!!

På Cobrorna och div Yankee-bilar......går vi upp till 6-8 mm invändigt på slangen.....och borrar upp alla hål i cylindrarna.....innan det blir ordning på kopplingen.

Aluminiumsvänghjul flexar ganska mycket axielt, när man trycker ner kopplingen.....på Novan flexade det 4-5 mm...........men då är min tryckplatta något i hästväg..

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Varför sitter där en strypning orginal? "Mjukstängare" om man släpper kopplingspedalen för snabbt?

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Svänghjul i Titan - bu eller bä?

Slang och rör till kopplingen måste vara grövre än till bromssystemet. I bromssystemet så ansätter man bara beläggen så väldigt litet flöde förekommer. Men vid kopplingen så flyttas det en hel del vätska.
Det kan även "tillverkas" vätskegas om en passage är mycket smalare på ett ställe och då fjädrar det mellan huvud och slavcylinder.
Silikonvätska ligger nära till hands smörjmässigt eftersom rörelsrna i cylindrarna blir stora. Men ligger ledningen för nära ett varmt ställe så ökar komprimerbarheten och den sista nödvändiga mm:tern går förlorad.
Jag har kört med alla möjliga svänghjul i aluminium och massor med järnslitbelägg på dessa. Har satt fast dom med försänkta 6mm insexskruv, Men aldrig noterat att detta varit ett problem. Både 11 tums enkelskivigt och 8 tums flerskivigt.
Det har förekommit frikopplingsproblem men då relaterat till hydraulsystemet. Eller dåligt anpassade hävarmar. Nu sist med den koppling jag hade så expanderade de mellanliggande järnskivorna så dom löpte trögt på stolparna längst ut när det blev varmt.
Du får gärna höra av dig privat och visa din koppling så får vi nog ordning på det där.
Göran Malmberg

Lidingö
Här sen Aug 2004

Re: Svänghjul i Titan - bu eller bä?

Göran Malmberg skrev:

Det kan även "tillverkas" vätskegas om en passage är mycket smalare på ett ställe och då fjädrar det mellan huvud och slavcylinder.
Silikonvätska ligger nära till hands smörjmässigt eftersom rörelsrna i cylindrarna blir stora. Men ligger ledningen för nära ett varmt ställe så ökar komprimerbarheten och den sista nödvändiga mm:tern går förlorad.
thumbs up thumbs up

Jag som i min enfald trodde att vätskan övergick till gas vid en rätt exakt temperatur. Men du menar att strypningen, med höga flödeshastigheter, kan skapa gasblåsor genom typ kavitation. Vilket även ökar med ökad temp.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
beepbeep skrev:
Jag förstår inte riktigt hur kan försänkningar i slitytan slita på lamellen så att det blir varmare än det annars blir, så länge kopplingen inte slirar.

Det är som att tro att hålborrade bromsskivor skulle på något sätt få bromsbeläggen att bli varmare än vanliga släta skivor.

Precis vad det blir också.

beepbeep skrev:
Det låter som att problemet ligger i att något blir för varmt, utvidgas och kärvar.

Är det hydraulisk koppling på bilen? Sitter slavcylindern utanför själva kopplingshuset?

Det håller jag med om. Ja och ja.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
JanneZ3 skrev:
Jag kör med AL-svänghjul med bultad friktionsplatta. Har åså proplem med att det inte kopplar ur riktigt när det blir jättevarmt med följd att det är svårt att växla. När grejerna är kalla eller normal drifttemp är det inga proplem att växla.

Har grunnat mycket på detta det kan inte vara själva kopplingsslangen som blir lite mjuk när det blir jätte varmt å på så sätt gör att det inte koppla ut riktigt, det sitter ju åså en strypning efter slangen där hålet bara är ca 1mm i diameter det gör at det blir ett högre tryck i själva slangen när man ska koppla snabbt, lite långsökt men kanske blir lite bättre om man tar bort strypningen och byter till en stålomspunnen bromsslang.

Näe det är inte pedalen oxh strypiningen är borta. Dessutom påverkar väl strypningen bara returen, dvs den skulle isf slira men det skulle fortfarande gå att koppla ur.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
McRae skrev:
Detta är faktiskt ett välkänt fel både på e36 och e46. Märkligt att Kelleners inte har sagt något om detta!

Lösningen är precis så enkel som JanneZ3 tror, byt till stålomspunnen teflonslang så är problemet borta!

BMW har faktiskt själva beskrivit problemet i ett servicemeddelande...så du kan vara ganska säker på att du nu har löst problemet.

Skickar en faktura på halva mellanskillnaden slang>titansvänghjul,är det OK?

Det välkända problemet har med slirning att göra. Ivf som helst så är reduceringsventilen borta sedan länge.

EDIT: Jag har tom för mig att E46 M3 egentligen inte ens skall ha den reduceringsventilen men av någon anledning har en del bilar haft det ändå.
Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5841 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande