Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88
53 besök senaste veckan (173079 totalt)
<<   1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25   >>
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1016



Konst.
Mycket snyggt och smidigt att kunna lyfta av karrossen.

_________________
// Jani Hast
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



Jävligt snyggt!
Man blir ju helt matt när man ser vilken motivation och energi en del lider av=)
Getrag 265 kommer bli helt sjukt overkill, den kommer aldrig nånsin gå sönder i en så lätt bil.
Bra val! Önskar att jag kunnat få fatt i en sån, men jag har en Getrag 260(den med fasta sprängkåpan) och den kommer att räcka mer än väl så jag får väl vara nöjd.

_________________
Jon Lund
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 16531



Du är ju helt dum i huvet...

Fan vad kul.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
MaZ skrev:
Du är ju helt dum i huvet...

Fan vad kul.


Jag antar att jag ska ta det på ett bra sätt?

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Urban Granberg skrev:
MaZ skrev:
Du är ju helt dum i huvet...

Fan vad kul.


Jag antar att jag ska ta det på ett bra sätt?


Eftersom jag känner en av er och har träffat den andre så kan jag medla lite här...

Ja, Maz, Urban är inte riktigt frisk i pallet alltid...

Men som du säger, resulterar det i sånnahär sjuka skapelser gör det liksom inget...vad skulle vi annars åt?

Sen kan jag även skvallra om att det ni ser här är ju bara de mer sansade lösningarna och ideerna på hur och vad man kna/ska bygga.
Urban har mååånga tankar om många fordon. thumbs up

Du vet Urban vilken motor jag anser du ska ha i sen...från Australien...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



Jag har följt detta bygge hela tiden här på rejsa, och kan kan bara säga att jag är enormt imponerad thumbs up thumbs up Att göra ett "riktigt" rörramschassi som du gör har alltid varit en dröm för mig..... Men, men- Först måste man ju krypa innan man kan gå, likaväl som man måste ha en trehjuling innan man skaffar en bil
Skitkul att se hur det går för dig och ditt fräcka bygge!!!
Keep up the good work!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Nu är till slut rören som löper fram genom motorrummet svetsade på plats, och jag kunde då även montera ett par stag för att hålla uppe den plåt jag ville ha kvar (skärmrinfästningar och lyktinfästningar). Därefter fick tigersågen ta en sväng genom motorrummet (än så länge bara grovkapat). Det ser inte så värst stabilt ut, men resultatet blev helt klart över förväntan När väl allting som skall monteras i motorrummet är på plats så kommer jag att tillverka någon form av innerskärmar för att hålla grus/stensprut borta från plåten.


Kardan fick ju då även modifieras lite för att få plats (kortad runt 20 cm).


Nu är det snart dags att börja konstruera framvagnen. Jag väntar än så länge på ett par detaljer för att kunna fästa spindeln stumt i ramen (jag gör detta för att lätt kunna justera in vart topplagringen kommer att hamna), men dom flesta detaljer ligger hemma på hyllan.

Topplagningen:


Uniballs till länkarmar, samt ledlager till topplagringen:

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Istvan
Borås
Här sen Apr 2005
Inlägg: 263



Åhh fyfan, grymmt imponerande!! Helt sjukt grymmt bygge !
Å du verkar inte ligga i soffan å slöa heller, utan du jobbar på som fan!
Jaja, lycka till framöver!!

När hade du hoppats på att bli klar?

MVH
Istvan

_________________
István Csiszár
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Istvan skrev:
Åhh fyfan, grymmt imponerande!! Helt sjukt grymmt bygge !
Å du verkar inte ligga i soffan å slöa heller, utan du jobbar på som fan!
Jaja, lycka till framöver!!

När hade du hoppats på att bli klar?

MVH
Istvan


Tack tack..
Jag hoppas på att kunna ha bilen klar nästa år.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Då är till slut framvagnen på gång.

Jag tänkte förklara lite hur jag har gjort för att säkerhetsställa att alla hjul hamnar där dom ska.

Enligt bilden nedan så visas:
Hjulen i svart.
Mina magiska plåtar som jag först mäter in svetsar i "byggramen" i rött.
Måttlinjer i orange.


Jag har då alltså sett till att alla parallella måttlinjer överensstämmer med varann, och likaledes att dom korsande linjerna håller samma mått. Då slipper jag få hjulen att sitta som i en romb. Triangelmätningen (eller vad man nu ska kalla det) är även gjord genemot karross/chassie så att dom sitter rätt över hjulen.

Plåtarna i sig gör att jag lätt kan hantera spindlarna, och dom håller även spindlarna i rätt höjd mot karossen. Med hjälp av stödplåten (den trekantiga) som är skuren i 88* så får jag automatiskt en cambervinkel på 2*. Fiffigt och finurligt tyckte jag


Fjäderbenen var sedan bara att skruva på plats, och det återstår bara att mäta fram castervinkeln för att få reda på vart centrum på topplagringen kommer att hamna. Det blir även enkelt att mäta fram längder och vinklar på bärarmarna eftersom spindeln sitter helt stumt.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Nu är då fästet till den justerbara topplagringen på plats. Ett par rör till ska dit för att det ska bli starkt nog, och helsvetsning återstår.


Dessa öron skall utgöra infästningarna i chassiet för bärarmarna.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Zolektric
Svedala
Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



roligt att se att du kommer någon stans. helrätt bygge. thumbs up

_________________
Björn Hansson

Kör själv:
Vw Passat 1.8T Sedan -97

Finkör:
Audi A3 1.8Ts quattro BSR -00
Audi A41.8T quattro BSR -06
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9047



Urban Granberg skrev:

Jag blir bra jävla svetsasugen när jag ser såna häringa bilder ...
Det är så gött att helsvetsa i lagom grovt material (med rätt svets), till skillnad från de j**la plåtdetaljer jag lagar ihop på jobbet ...

Ligg i lite nu, och ta bilder på allt thumbs up

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Andreas Åkebrink
Verkstaden i blekinge skogen
Här sen Feb 2004
Inlägg: 249



Den här bilen blir bra, skall du tävla med den eller är det en gat bil

Andreas Åkebrink

_________________
Andreas Åkebrink
Bygger fögasar tubo koja för SSK Classic
Gillar att svarva och fräsa egna grejer
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



Törs man fråga om det har skruvats något under sommaren?

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1907



OJOJ! Tänk om man hade tid/kunskap/plats och pengar att ge sig på något liknande!

Sjukt, grymt, läckert, härligt! o alla detaljer som man nästan blir tårögd av, fantastiskt fint bygge!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Ja, det känns som att herr Urban har lite bilder att komma med? Får man hoppas i alla fall

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 358


Trådstartare
Jag har visst varit lite dålig på att både skruva och svara..

Det har egentligen inte hänt någonting alls sedan den senaste bilden togs.

orsak: Jag blev så vansinnigt sugen på att ha någonting att gasa med (göra ett nytt försök på strippen), så jag och mina vänner smällde på 12 dagar (från ide, inköp, etc) ihop en ny bil med min gamla motor.

Såhär blev den:


Sen så kom ett annat galet projekt in i bilden, vilket fortfarande är under utveckling. Men det går vi inte in på här då det inte har med bilar att göra (även om det faktiskt har en motor ).

Så, status då?
Jo jag ska bara se till att rensa bort allt annat som är i vägen, sen är det igång igen

Bilen byggs för övrigt som en vanlig gatbil (amatörbyggt fordon), men kommer att testas på bana där möjligheter finns.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Hmm Tannefors.. Jag har bott i Hackefors ett par år medan jag pluggade till flygmek.

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Krille_hlm skrev:
Hmm Tannefors.. Jag har bott i Hackefors ett par år medan jag pluggade till flygmek.


Tannefors väcker också minnen, hade min första egna lägenhet där som 17-åring, på Kungsberget.
hmmm, blev en hel del festande med föräldrarna 20 mil bort.


Lite intresserad av vad "den gamla motorn" är för något? Spec?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1300



Jag tycker absolut att du skulle satsat på neonrör istället.
Mkt billigare.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88
53 besök senaste veckan (173079 totalt)
<<   1, 2, 3, 4 ... 23, 24, 25   >>