Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24, 25   >>
7 besök senaste veckan (175585 totalt)
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Urban Granberg skrev:
Av vad bilden har att säga så tycker jag att det verkar ligga lite i resonemanget med krängaren bak.. Greppytan på innerhjulet ser lite snålt ut.

Ser nästan ut som att den är på väg att lyfta innerhjulet bak, den kanske inte har förstått att den inte längre är framhjulsdriven?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Dignell skrev:
Urban Granberg skrev:
Jag tror inte det är däckens "fel", utan mer geometrin i hjulupphängningen. Flera av dom som är betydligt mer påläst än mig sa ungefär samma sak, testa med att plocka bort kränghämmaren bak. Så fort tillfälle ges så ska jag testa det.


okej, jo det är väl rätt beprövat att göra på det viset. Man brukar väl säga mjuk bak och hård fram på RWD och tvärt om på FWD.

EDIT: Ser ju precis som du säger ut som att det är lite dåligt grepp på inner bak, den rollar ju en del trotts detta. Så det kanske inte vore fel att styva upp fram och ta bort bak!?


Javisst... Utan att få ett finger i ögat här nu av alla så kan jag väl lägga fram att jag har precis tvärt om.. Stenhård (E30 främre) krängare bak, och än så länge ingen alls fram.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



BOFH skrev:
Urban Granberg skrev:
Anledningen till att det inte blev mer åka än så berodde på att jag förmodligen fick ett lagerras, i depån faktiskt.
Trist!

Det såg bra ut de varv den gick. thumbs up


haha de ser ju nästan ut som en sån där radiobil som brukar vara på tivolin i jämförelse med amazonen som inte heller den är någon stor bil!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag ska iofs inte säga något, eller komma med några pekpinnar. Kämpar med att begripa hur allt hänger ihop så jag kan få något fason på mitt rollande elände till bil.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Cassius skrev:

haha de ser ju nästan ut som en sån där radiobil som brukar vara på tivolin i jämförelse med amazonen som inte heller den är någon stor bil!


Det var faktiskt lite kul att just den bilen hamnade bakom, på samma bild. Vi delar garage, och jag vill faktiskt påstå att det är en av dom bilarna som jag faktiskt stoppar upp rätt högt på gilla-listan när det gäller prestanda. Lätt bil, med lite effekt, tar sig förbi många

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Urban Granberg skrev:
Det var faktiskt lite kul att just den bilen hamnade bakom, på samma bild. Vi delar garage, och jag vill faktiskt påstå att det är en av dom bilarna som jag faktiskt stoppar upp rätt högt på gilla-listan när det gäller prestanda. Lätt bil, med lite effekt, tar sig förbi många

Den amazonen blev jag imponerad av även förra gången det var 5100-körning på mantorp. thumbs up

Två bilder till från samma varv.


_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
Hornlund
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2005
Inlägg: 283



Riktigt trevligt att se den på bana, och att den blev så ball.
Konstigt nog blev jag inte så förvånad över färgsättning, misstänkte något spännande, men hade aldrig trott detta. Imponerande att du själv inte är less på färgen, om du jobbar med de lite större fordonen i samma kulör till vardags!

Hoppas det inte tagit någon större skada i maskin, så du får vara glad ett bra tag till

_________________
/ Mikael Hörnlund
AW11 - XE10
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



tråkigt att du inte fick köra mer, den ser riktigt fräsch ut

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Bilen ställdes in på Linköpings Motorsport igår kväll, och det visade sig idag att oljan är jättefin, inga problem med lager.. Men, däremot sitter svänghjulet löst. Varför eller hur, vet ej. Lådan bort imorrn för att kolla vidare.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



Tycker det ser ut som att det ryker lite lätt på dessa bilder? Sista varvet ni åkte tror jag.


_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
pelle17B
Stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91



Inlägg 425 i tråden nedan beskriver hur man moddar ARP bultar 209-2801 gjorda för svänghjulet på 16V VAUXHALL C20XE,C20LET så de passar G13B motorn.

http://www.16vminiclub.com/forums/showthread.php?p=170313

Kanske kan va nåt. Du har väl rätt bra vridmoment i din spis?

(Kolla också i början av tråden. Killen gjuter sitt eget insug i aluminium. Underbart!)

_________________
Peter Boström
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Idag åkte grejorna isär, och bultarna till svänghjulet satt då alltså helt lösa. Tyvärr visade det sig att både svänghjul och vev hade tagit skada.

Grundorsaken till att bultarna släppt, ligger i att svänghjulet nog är lite för mjukt.

På något sätt hade även material från veven vandrat över till svänghjulet och vise versa. Dessa är nu iväglämnat för plansvarvning. Vi kommer även ordna till så att svänghjulet stiftas på två ställen, samt tillverka en stor bricka i hårt material som täcker hela bultcirkeln.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Urban Granberg skrev:
Idag åkte grejorna isär, och bultarna till svänghjulet satt då alltså helt lösa. Tyvärr visade det sig att både svänghjul och vev hade tagit skada.

Grundorsaken till att bultarna släppt, ligger i att svänghjulet nog är lite för mjukt.

På något sätt hade även material från veven vandrat över till svänghjulet och vise versa. Dessa är nu iväglämnat för plansvarvning. Vi kommer även ordna till så att svänghjulet stiftas på två ställen, samt tillverka en stor bricka i hårt material som täcker hela bultcirkeln.


Verkligen en trist historia. Måste säga att jag är svårt imponerad över din energi, allt rivet, analyserat och iväg skickat för åtgärd redan. Alltid inspirerande att läsa om folk som inte låter sig nedslås av motgångar. Bara kötta på thumbs up

Tror du det blir någon Sviestad körning för din del den 28:e? Hade varit skoj att se den in action.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Dignell skrev:


Verkligen en trist historia. Måste säga att jag är svårt imponerad över din energi, allt rivet, analyserat och iväg skickat för åtgärd redan. Alltid inspirerande att läsa om folk som inte låter sig nedslås av motgångar. Bara kötta på thumbs up

Tror du det blir någon Sviestad körning för din del den 28:e? Hade varit skoj att se den in action.


Chansen att jag får tag i nya bult till svänghjulet idag är tyvärr väldigt liten, men allt bör nog vara ihop rätt tidigt nästa vecka.

Planen är att infinna sig för ytterligare körning på sviestad ja..

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



hur låser du bultarna?? vikbricka, tråd eller locktight..eller litar man på att dom sitter fast av momentet?? eller inte..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Urban Granberg skrev:

Chansen att jag får tag i nya bult till svänghjulet idag är tyvärr väldigt liten, men allt bör nog vara ihop rätt tidigt nästa vecka.

Planen är att infinna sig för ytterligare körning på sviestad ja..



28.e är ju om 8 dagar

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Urban Granberg
Linköping
Här sen Jan 2005
Inlägg: 359


Trådstartare
Michael Th skrev:
hur låser du bultarna?? vikbricka, tråd eller locktight..eller litar man på att dom sitter fast av momentet?? eller inte..


orginal så sitter inte ens någon bricka innanför bultarna, utan rätt moment och gänglåsning. Min förra motor höll ihop utan problem på det sättet i många år, men som sagt detta svänghjul verkar vara lite för mjukt.

Så med en hård ring runt bultcirkeln, och starkaste gänglåsningen denna gång så måste förutsättningarna vara bra för att det ska funka.

_________________
Urban Granberg - Åker Swift GTT, den enda i världen.
Citera
Gerhard
Blomstermåla
Här sen Nov 2005
Inlägg: 284



Vad händer med det här roliga bygget?

_________________
Gerhard Petersson
Citera
L0FA

Här sen Feb 2004
Inlägg: 767



absolutamente nada
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



lofa skrev:
absolutamente nada


Varför?

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Trasherboy
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 28



lofa skrev:
absolutamente nada


Det är nytt nu... Han har börjat med modellflygplan istället!?!?!? Jo, Det är sant...

_________________
Andreas Karlsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift GTI TURBO RWD -88
<<   1, 2, 3 ... 21, 22, 23, 24, 25   >>
7 besök senaste veckan (175585 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande