Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
1st spjällhus eller 4st? i kombination med vass kam.
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (7315 totalt)
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare

Jag har ett kit med weber 48or liggandes som jag inte fått tummen ur att montera ännu.
Saknar dock en del prylar till förgasarna o efter lite forskning så kommer det ju att kosta en slant att montera o justera in dom.

Nu har jag ev. fått chansen att köpa en komplett eftermarknads insprutning till ett förmånligt pris.
Därför är jag ganska sugen på att byta till dessa moderna prylar i jämförelse med de gamla förgasarna.

Frågan är dock, kan man köra med 4 trattar i en plenumkammare och ett större spjällhus fast att jag har en "vass" kam? Har ju hört en massa om att det inte funkar med vass kam utan separata spjällhus. Är det bara skrönor?

Måste man köra med 4 spjällhus? (För då pajar ju tanken med budgetlösningen insprutning som ska konkurrera ut mina förgasare ).

Lite tips o hjälp angående detta vore trevligt!

Citera
Ajden
Klippan
Här sen Sep 2004

Re: 1st spjällhus eller 4st? i kombination med vass kam.

Henrik Carlsson skrev:

Saknar dock en del prylar till förgasarna o efter lite forskning så kommer det ju att kosta en slant att montera o justera in dom.

:

Nu om du endå har några förgasare som inte är kompletta, varför inte använda dom som spjäll hus?
Jag har en kompiss som tänker göra så på sin Opel, han har tagit 2 gamla delorto förgasare som inte var kompletta och rensat dom på allt utom spjällen och tätat alla hål där det har varit munstycken tidigare.
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Nja, de är i stort sett kompletta men det saknas gummimellanlägg o lite sånt småkrafs egentligen.
o tanken va att de skulle vara med o sponsra (genom att jag säljer dom) insprutningsköpet så att säga.
Visst är det en bra ide också med förgasarna som spjällhus. thumbs up

Men jag är mest ute efter hur vassa kammar o ett spjällhus kan tänkas funka ihop.

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Plenum och ett spjällhus på detta funkar nog fint..

Men vad jag hört så kan det bli lite svårdoserat med ett stort singelspjäll, ett litet som föröppnas och sedan ett stort för fullgas har jag blivit rekomenderad.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re: 1st spjällhus eller 4st? i kombination med vass kam.

Henrik Carlsson skrev:
Frågan är dock, kan man köra med 4 trattar i en plenumkammare och ett större spjällhus fast att jag har en "vass" kam? Har ju hört en massa om att det inte funkar med vass kam utan separata spjällhus.

Hur vass är kammen?
Jag har omslipade original kammar på min Rush...skillnaden man märkte mellan
original och dom omslipade kammarna var att det inte går att ha tomgången på 700 rpm längre
med dom omslipade alltså

Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004

Lånar tråden lite. Vad är fördelarna och nackdelarna med de olika varianterna av insug?

M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Som jag har förstått det så är det bra med sep spjäll då man kör med riktigt vassa kamaxlar (för att få bra tomgång) och för att få en ngt bättre respons. Nackdelar med sep spjäll är att dom måste synkroniseras då o då.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Är man rädd för att få de problem med okänslighet ett stort spjäll så löses detta väldigt enkelt genom att variera utväxlingen mellan pedal och spjäll. Tex BMW och Saab har haft en mycket enkel lösning på detta, äldre system är ibland lite mera komplicerade men man kan låta anslutningen av gaswiren på spjället enkelt variera radie. Öppna huven på en bil och kolla så förstår ni vad jag menar, lite svårt att förklara.

När det gäller bättre tomgång så kommer sprutet att ge det, det är i regel förgasare som här är den stora boven pga att de kräver ett tryckfall för att fungera.

Separata spjäll ger lite bättre gassvar men systemen är mera komplicerade. Om de kräver justering beror på hur de är separerade. Såg en mycket fin lösning på en indycar motor tex, man hade rullspjäll som var inbyggda i toppen och var deras utformning passade precis kanalerna i toppen.
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Så det enda man bör oroa sig för är alltså tomgången? om man funderar på att välja mellan ett o fyra spjäll. Det var ju inte så blodigt som jag trodde då.

När det gäller den ovan nämnda "okänsligheten" på stora spjäll, är det en form av "av eller på" känsla som ni menar då? (av eller på som med sinterkoppling )

Är det inga andra bekymmer så lutar det helt klart mot insprutning o 4 trattar i en plenumkammare o ett stort spjällhus. Känns lockande att få kasta fördelaren också

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Henrik Carlsson skrev:
Är det inga andra bekymmer så lutar det helt klart mot insprutning o 4 trattar i en plenumkammare o ett stort spjällhus. Känns lockande att få kasta fördelaren också

Hur stort spjällhus då?

William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Med vass kam kan cylindrarna bli att störa varandra, och enligt vad jag läst mig till får man bättre respons och bättre vrid upp till kanske 3000 rpm med individuella spjäll.
Toppeffekt spelar inte så stor roll tydligen.

Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
super7 skrev:
Henrik Carlsson skrev:

Hur stort spjällhus då?

Ja, det vet jag inte ännu? Men jag hade nog tänkt att ha 45mm spjäll om jag skulle ha 4 spjäll, så jag får väl räkna lite på hur stort ett kan tänkas behöva vara.

Sen finns det ju en bra tråd om olika stora spjällhus, kanske får ta nåt tips där..

om det bara stör upp till 3000 rpm så känns det inte som det i nuläget är värt att skaffa 4 spjällhus.
Jag vill ju ändå bara gasa hela tiden....

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Dessutom slipper man ju flödesstörande spjäll i trattarna

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trattar i plenumet har inget med separata spjällfunktionen att göra. Inte med plenumet heller.
Tratt, är en form som är till för att luften ska få ett snyggt tillträde till kanalen. Alltså ska en tratt (eller sådan form) alltid finnas i kanalingången.

Ett stort spjäll får en ökad öppningsyta ganska tvärt. Kan man modelera gasfoten så inverkar det teoretiskt sett inte på hur motorn uppför sig.

Har man ett spjäll per kanal så bestämmer kanaldiametern spjälldiametern. Har man plenum så får man titta på totala effektförbrukningen. Kalibreringen för effekt med separata spjäll följer sas med automatiskt eftersom kanaldiameter ger det motorn kan prestera.

Räkna 10mm2 spjällyta per hkr. Det gör 300hkr*10=3000. 3000/3,14=955. rot955=30,9. 30,9*2=61,18mm.
Mao, 62mm spjäll för 300 hkr när man använder plenum.

Jag har inta själv haft så många små motorer, men jag har vass kam i nuvarande motorn med plenum.
Den stora skillnaden ligger i sprut vs förgasare, mer än spjällplaceringen. Mycket för att man slipper att anrika hela plenumet med accpump vid gaspådrag. Med spridarna i kanalerna så anrikas luften tvärfort och "pilsnereffekten" uteblir. Det blir vidare en mycket mindre mängd luft som behöver anrikas. Hur stor anrikningen behöver vara bestämmer man med programmeringen. Med förgasare och plenum så bestämmer PLENUMETS LUFTMÄNGD anrikningen, och den luftmängd som "blir över" sotar ner motorn. VASS KAM o STOR FUGGE ÄR ALLTSÅ TOKFEL, FÖR LÅVARV. Det är troligen här ryktet spridit sig från.

Gummimellanlägg behövs inte om man använder gamla förgasare till spjällhus. Ta däremot bort venturi-halsringen och sätt i en UTAN midja.

Göran Malmberg

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kan man sammanfatta den här diskussionen med att det är helt ok att åka singelspjäll och vassa kammar om man har ett vettigt sprut och det man förlorar är känslighet i gaspedal och sämre respons vid låga varvtal

isåfall blir mtt liv enklare

finns det ngt enkelt sätt att räkna ut plenumstorlek utan att behöva vara professor .

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

dude skrev:
kan man sammanfatta den här diskussionen med att det är helt ok att åka singelspjäll och vassa kammar om man har ett vettigt sprut och det man förlorar är känslighet i gaspedal och sämre respons vid låga varvtal

isåfall blir mtt liv enklare

finns det ngt enkelt sätt att räkna ut plenumstorlek utan att behöva vara professor .

Jo, en sådan sammanfattning kan man göra. Att vissa verkningar finns är en sak men vi måste hålla proportionerna på en nivå där dom hör hemma. Det finns ingen balans att jämföra trottle placeringen med den pilsner som blir resultatet av stort plenum och mekanisk accpump. Eller spjällplacering och lätt svänhjul.
Det är inga problem att lägga pivotcentrum i reglaget så att ett singelspjäll funkar helt till belåtenhet.
Med ett plenum på ett par liter så märker du ingen responsförlust när sprutet är bra inställt.
Göran Malmberg

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

tack för svaret thumbs up .

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Jag tackar för svaren också!

Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Göran Malmberg skrev:

Gummimellanlägg behövs inte om man använder gamla förgasare till spjällhus.

Göran Malmberg

Vad för gummimellanlägg? det sitter ju gummipackningar vid spjällen på BMW's gamla M3 motor. (4 cyl med separata spjäll.) Måste det just vara gummi i packningarna där?

Vänersborg
Här sen Aug 2003

Trådstartare
Det är gummina som förgasarna ska hänga i, för att de ska kunna funka problemfritt.
Förgasarna behöver kunna röra sig ganska mycket typ 10mm upp o ner iallafall.
De gummimellanläggen behövs ju inte om man enbart använder förgasarna som spjällhus till insprutning.
Givetvis måste man ju fortfarande ha någon form av tätning, men som sagt ingen rörlig tätning.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Micke Eriksson skrev:
Göran Malmberg skrev:

Gummimellanlägg behövs inte om man använder gamla förgasare till spjällhus.

Göran Malmberg

Vad för gummimellanlägg? det sitter ju gummipackningar vid spjällen på BMW's gamla M3 motor. (4 cyl med separata spjäll.) Måste det just vara gummi i packningarna där?

Dcoe Webers satt med någon sorts gummiupphängning för att undvika vibrationer och värme.
Göran Malmberg

1, 2   >>
8 besök senaste veckan (7315 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande