Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Import av udda bilar från UK? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3
12 besök idag (12171 totalt)
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



om du vill ha något att göra på kvällarna så kan du ju åka och kolla på objektet jag var och drog i i vintras...


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



7-11 skrev:
superMOG skrev:
Superswift skrev:
Jag vet en gammal tävlingsLotus Cortina med papper men det kanske är fel bil?

-En Lotus-Cortina är bland det 'rättaste' man kan ha egentligen, underbar twin-cam motor bla (har en sån i min 7en...) ....men just nu ligger siktet inställt på ett litet annant håll....


Lola T492:a...?


Finns en sån till salu?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Ibland är det för nära för att man ska se det...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18503

EDIT: Dumbo

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



7-11 skrev:
Ibland är det för nära för att man ska se det...

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=18503


-Ser ut som en trevlig bil, men jag tror en sån går för snabbt för mig.

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



7-11 skrev:
om du vill ha något att göra på kvällarna så kan du ju åka och kolla på objektet jag var och drog i i vintras...



-Vad är det för något? Ser ut som en.... ...eeehh... Ginetta

Bra att du samlar på gula bilar för då kan jag ha alla gröna....

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



superMOG skrev:
7-11 skrev:
om du vill ha något att göra på kvällarna så kan du ju åka och kolla på objektet jag var och drog i i vintras...



-Vad är det för något? Ser ut som en.... ...eeehh... Ginetta

Bra att du samlar på gula bilar för då kan jag ha alla gröna....


Det är en Ginetta G4:a. Så otroligt vacker bil. Men den här blev fel, som tur var. Det blev en bättre gul!

Vi ses på Kullen snart såg jag thumbs up

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



7-11 skrev:
Vi ses på Kullen snart såg jag


Ja det blir trevligt...för mig blir det att åka reservbilen dock, MOGen's motor är fortfarande hos trimmaren. Caterham är iof inte fy skam...

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



7-11 skrev:
Det är en Ginetta G4:a


-Är det den Ginettan som har mittmotor?

EDIT: ...G12 heter visst mittmotor-Ginettan med Twin-Cam motor om jag inte tar fel. En sån till rätt pris.... :woot:

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Th0mas
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Superswift skrev:
Nu börjar det bli lite OT i den här tråden men jag chansar ändå.

En Marcos skulle inte sitta fel, en Marcos med rapp aluminium V8 vore helrätt eller en TVR med åtta men där spricker nog min budget. (som trots allt kan sträcka sig en rejäl bit över 100.000 om det är rätt bil) En Marcos 1600 är helt ok,
Volvorovan? nja, nä.


Fast allt som är skoj och går bra på främst bana men är gatbesiktigat är ok.
Min sambo vill att vi ska köpa en Chrysler Neon typ de som Bohlin har så allt mellan Marcos och Chrysler är ok...

Prisläge mellan 60.000 och 200.000 skulle jag tro jag grejar. Så kom med förslag!
Fast OM man får nåt för 100 som är ok så får jag ju lite soppa/däckspengar över också...

Bara inte en seven för det verkar lite korkat att ha två...det finns så mycket annat skoj också!


Här finns det några Marcosar under 200.000 som jag tror är COC godkända.
http://www.redlinesportscars.com/marcosused.htm

_________________
Thomas Baardseth
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Th0mas skrev:
Superswift skrev:
Nu börjar det bli lite OT i den här tråden men jag chansar ändå.

En Marcos skulle inte sitta fel, en Marcos med rapp aluminium V8 vore helrätt eller en TVR med åtta men där spricker nog min budget. (som trots allt kan sträcka sig en rejäl bit över 100.000 om det är rätt bil) En Marcos 1600 är helt ok,
Volvorovan? nja, nä.


Fast allt som är skoj och går bra på främst bana men är gatbesiktigat är ok.
Min sambo vill att vi ska köpa en Chrysler Neon typ de som Bohlin har så allt mellan Marcos och Chrysler är ok...

Prisläge mellan 60.000 och 200.000 skulle jag tro jag grejar. Så kom med förslag!
Fast OM man får nåt för 100 som är ok så får jag ju lite soppa/däckspengar över också...

Bara inte en seven för det verkar lite korkat att ha två...det finns så mycket annat skoj också!


Här finns det några Marcosar under 200.000 som jag tror är COC godkända.
http://www.redlinesportscars.com/marcosused.htm



Bra sida! Tack för tipset, den ska jag hålla koll på. thumbs up

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Go for it Magnus! om du bara har någon kompis på Bilprovningen så löser det sig säkert...


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

7-11 skrev:
Go for it Magnus! om du bara har någon kompis på Bilprovningen så löser det sig säkert...



Du, om jag inte fick igenom den andra så tror jag den där inte blir lättare...

Det kommer lösa sig, jag ska ta med en väska med pengar (eller min digipass) upp till en snubbe norr
om stan senare idag och lämna ett mycket fördelaktigt erbjuda, omöjligt att tacka nej till....

Jag tar med en av mina hejdukar (Jet) om säljaren skulle bli motsträvig och jag måste byta till en mer "övertygande" taktik...

Kommer att bli hårda förhandlingar hela natten...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Superswift skrev:
Kommer att bli hårda förhandlingar hela natten...


Jag vässar tänderna på Tuscan och sätter dubbel-lås på garaget.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

7-11 skrev:
Superswift skrev:
Kommer att bli hårda förhandlingar hela natten...


Jag vässar tänderna på Tuscan och sätter dubbel-lås på garaget.


Lämna bara en liten springa så petar jag in sedel för sedel....


För er som undrar så är det inte en TVR som heter Tuscan i detta fall utan en Whippet. (så jag är inte rädd)

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Superswift skrev:
7-11 skrev:
Go for it Magnus! om du bara har någon kompis på Bilprovningen så löser det sig säkert...



Du, om jag inte fick igenom den andra så tror jag den där inte blir lättare...

Det kommer lösa sig, jag ska ta med en väska med pengar (eller min digipass) upp till en snubbe norr
om stan senare idag och lämna ett mycket fördelaktigt erbjuda, omöjligt att tacka nej till....

Jag tar med en av mina hejdukar (Jet) om säljaren skulle bli motsträvig och jag måste byta till en mer "övertygande" taktik...

Kommer att bli hårda förhandlingar hela natten...


Bilprovningen blir nog lätt

men den är helt standard pre 69....
Förhandlamed resp. blir väl lätt Hela bakpartiet är ju ett stort lastflak ..
Älskling vill du verkligen att vi köper en shopping bil OK Vi köper in pickis så att det blir lätt att lasta En ren bruksis alltså

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Hur är det om man vill importera ett halvfärdigt amatörbygge från annat EU-land?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



PerKr skrev:
Hur är det om man vill importera ett halvfärdigt amatörbygge från annat EU-land?

(Citerar för att inte din fråga ska försvinna uppåt.. )
Eller om man importerar en bil av en modell som varit typad i Sverige men är svår att hitta nu, och gör den till ombyggt fordon.

_________________
Arne Lindgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ett halvfärdigt amatörbygge behöver inte innebära några formella problem. Men eftersom andra EU-länder har lite andra regler gäller det att se till att fordonet verkligen klarar våra svenska krav. Det får inte vara en för komplett byggsats ("startkit" från typ Westfield etc. brukar ligga på fel sida gränsen), det måste man normalt sett kunna bevisa.

Det gäller också att man får med en ordentlig materialspecifikation där dimensioner och materialkvalitet (sträckgräns, brottgräns, förlängning till brott) framgår.

Arnes fråga vet jag inte om jag förstår...men det går att göra importreg och ombyggt fordon-reg samtidigt, på en bil som importeras. För att den ska godtas gäller normalt sett att den varit permanent registrerad i EU (dvs inte skrotad, avreggad eller tävlingsbil som aldrig varit reggad).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



therealpinto skrev:
Ett halvfärdigt amatörbygge behöver inte innebära några formella problem. Men eftersom andra EU-länder har lite andra regler gäller det att se till att fordonet verkligen klarar våra svenska krav. Det får inte vara en för komplett byggsats ("startkit" från typ Westfield etc. brukar ligga på fel sida gränsen), det måste man normalt sett kunna bevisa.

Det gäller också att man får med en ordentlig materialspecifikation där dimensioner och materialkvalitet (sträckgräns, brottgräns, förlängning till brott) framgår.

Arnes fråga vet jag inte om jag förstår...men det går att göra importreg och ombyggt fordon-reg samtidigt, på en bil som importeras. För att den ska godtas gäller normalt sett att den varit permanent registrerad i EU (dvs inte skrotad, avreggad eller tävlingsbil som aldrig varit reggad).

/Gustaf


Nja, jag tänkte i två steg.. först importera och regga, och sen göra ombyggt fordon. Så att inte en privatimport är smittad och inte får byggas om. Tänker på en Pug 504 pickis lätt banpreppad med volvodrivlina. Men dom finns knappt här, pre -75, men i Frankrike finns dom.

_________________
Arne Lindgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jaha, nej, det är inget problem alls att bilen är privatimporterad.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Allmänt banåkaforum
Import av udda bilar från UK? (splittad tråd)
<<   1, 2, 3
12 besök idag (12171 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande