Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Banpreparering inför 2005 resp. 2006
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (17256 totalt)
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



BTG skrev:
Hur känns den i en racebil förresten? I std. bil känns det ju som Liseberg.




man skulle ju även kunna lika det vid backhoppning med bil ist för på skidor

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Fredrik L skrev:
BTG skrev:
Hur känns den i en racebil förresten? I std. bil känns det ju som Liseberg.

man skulle ju även kunna lika det vid backhoppning med bil ist för på skidor

Ja med det tillägget att man startar i en backe och landar i en annan. D.v.s. till höger om den man startade i.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



BTG skrev:
johann skrev:
Mycket möjligt men då känns det som om Sprunghügel är ett större problem, iaf i VLN.
Pga av det där också sker en duktig sidoförflyttning?
Hur känns den i en racebil förresten? I std. bil känns det ju som Liseberg.


Japp.
Känns ungefär likadant fast mer G-krafter och lite säkrare.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Personligen tycker jag att det är de snabba kurvorna som är mest utmanande på ringen!
Här är några favoriter:
Den snabba högern i Hatzenbach 1 - Här kör jag alltid för sakta. Den känns så feldoserad...
Quiddelbacher Höhe/Flugplatz - Hittills har jag inte kört någon bil som man inte kan hålla stumt med här(= jag har inte kört tillräckligt snabba bilar...) och jag är inte helt 100 på att jag lyckades hålla fullt med Lådbilen i höstas. Men det var åtminstone bra nära!
Schwedenkreutz - Här fegar jag oftast mer än vad man behöver...
Fuchsröhre - Spännande i nästan vad man än kör!!!
Metzgesfeld - Mycket snabb vänster, som går att ta snabbare än man tror!
Miss-Hit-Miss - Här börjar det kluriga redan i "chikanen" efter Kallenhard där det är så ojämnt i ingången och är sedan en riktig utmaning genom hela Miss-Hit-Miss.
Angst-/Mutkurve - Underbar kurva som man får jobba upp tempot i så sakteliga. Jag var sååååå nära från att inte lätta en millimeter på gasen senast med Lådbilen men lik förbannat tror jag inte att jag kunde förmå mig att hålla 100 % stumt. Verkar sitta någon liten spärr kvar i skallen.
Klostertal - Högern efter backkrönet innan hårnålen är lite småhårig när det börjar gå undan! thumbs up
Wehrseifen - Eftersom det går kraftigt nedför, så går det ju att få upp rejäl fart med vad som helst. Alltså blir det en bedömning hur hög ingångsfart man vågar ha in i och genom vänster/högern nerför backen.
Pflanzgarten 1, 2 och 3 - Pflanzgarten 1 är härlig, när man får till den. Pflanzgarten 2 kan bli hårig om man kommer in lite snett och Pflanzgarten 3 är mycket snabb och hårig.
Ingången till Schwalbenschwanz
Lilla karusellen - Är kanske inte så jättesnabb men ändå en liten utmaning. Då det gäller att inte flyga ur den med alltför hög fart.
Galgenkopf - Att satsa upp mot Galgenkopf och gå in med hög ingångsfart kräver nog att man har bränt en och annan hjärncell.
Tiergarten(om man kör ett helt varv och inte från Turistpåsläppet) - Här går det fort och det är snarar en fråga om hur sent man vågar ta ner farten inför Hohenrain.

Det är framförallt på ovan nämnda ställen som jag mentalt får jobba med att succesivt höja tempot för att på vissa av dem till slut våga hålla fullt!
och det är en härlig känsla när man känner att det gick bra! thumbs up
Vissa av de nämnda ställena rekomenderar jag inte att hålla fullt ens med en VW Polo...
Men där har man fortfarande utmaningen att succesivt kunna öka tempot 1/2 km/h per gång tills man känner sig nöjd. thumbs up

En del säger att Lauda Links och den snabba vänstern mellan Karusellen och Hohe Acht också är utmaningar. Men det måste också vara med rejält mycket snabbare bilar!

Ja, de långsammare partierna är roliga de med!!!
Men visst är det något visst med kurvor som man kan ta med fart!?!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
Schwedenkreutz - Här fegar jag oftast mer än vad man behöver...


Inte nog med att du fegar du stavar fel också.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



johann skrev:
Peeter skrev:
Schwedenkreutz - Här fegar jag oftast mer än vad man behöver...


Inte nog med att du fegar du stavar fel också.



_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Mäkinen skrev:
Ett mindre gupp innebär väl bara högre fart när det planar ut och där ska man byta riktning har jag noterat.


Kanske,

Det som har hänt där under de senaste året är ju ett par tre rejäla rullningar med snabba bilar. Om man laddar för hårt och inte är tillräckligt cool och låter bilen sätta sig innan man går på bromsen är det väldigt lätt att ställa till det. Den risken minskar nog om approachen är lite mera plan.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Fredrik L skrev:

Säkerhet och säkerhet , nu kommer ju alla bara köra av i flugplatz ist pga för hög ingångshastighet


... eller kanske inte


Se mitt svar till Lennart, det är nog inte farten i sig som är problemet där, utan kombinatione av fart och instabilitet. Om du tänker dig att QH/Flugplatz var en sektion utan höjdksillnader och med fri sikt tror jag den skull upplevas som ganska enkel.

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
Här är några favoriter:


? Det enda som inte var uppräknat där var ju parkeringen och macken vid DH! Det märks att du gillar Ringen Peeter!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
Fredrik L skrev:

Säkerhet och säkerhet , nu kommer ju alla bara köra av i flugplatz ist pga för hög ingångshastighet


... eller kanske inte


Se mitt svar till Lennart, det är nog inte farten i sig som är problemet där, utan kombinatione av fart och instabilitet. Om du tänker dig att QH/Flugplatz var en sektion utan höjdksillnader och med fri sikt tror jag den skull upplevas som ganska enkel.


Enkel men usch va tråkig.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078


Trådstartare
Anders Jonsson skrev:
Peeter skrev:
Här är några favoriter:


? Det enda som inte var uppräknat där var ju parkeringen och macken vid DH! Det märks att du gillar Ringen Peeter!


och inte än enda PUB.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17321



Anders Jonsson skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Ett mindre gupp innebär väl bara högre fart när det planar ut och där ska man byta riktning har jag noterat.


Kanske,

Det som har hänt där under de senaste året är ju ett par tre rejäla rullningar med snabba bilar. Om man laddar för hårt och inte är tillräckligt cool och låter bilen sätta sig innan man går på bromsen är det väldigt lätt att ställa till det. Den risken minskar nog om approachen är lite mera plan.
Jag tror att mitt problem där var för hög hastighet när jag började svänga samt att jag fortfarande bromsade. Då kom bakänden farande lite väl snabbt för min smak.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Lennart Mäkinen skrev:
Jag tror att mitt problem där var för hög hastighet när jag började svänga samt att jag fortfarande bromsade. Då kom bakänden farande lite väl snabbt för min smak.


Ja, svänga i hög fart med broms på kan ju lät få den effekten!

För min del har jag har jag varit nära att ställa till det där. Nu senast i höstas låg jag bakom en kompis i relativt friskt tempo. Jag laddade lite mer än han uppför QH och när jag är i "luften" ser jag att han bromsat lite mer än jag tänkt mig och avståndet till hans numerplåt blev onödigt kort. Jag gjorde då misstaget att gå på bromsen innan bilen satt sig - det var inte helt bekvämt...

Jag tror att om man bara är cool och har en stabil bil här går det att svänga in och ta kurvan i mycket högre fart än vad man först tror är möjligt.

En av det absolut häftigast passagerna tycker jag! thumbs up

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Anders Jonsson skrev:
En av det absolut häftigast passagerna tycker jag! thumbs up


Helt klart! Får man till passagen med Flugplatz i det närmaste perfekt så känns det verkligen underbart. thumbs up
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



johann skrev:
Peeter skrev:
Schwedenkreutz - Här fegar jag oftast mer än vad man behöver...


Inte nog med att du fegar du stavar fel också.


Det är tur att du stavar så bra!
johann skrev:
Jag saknar krönet innan Scwhedenkreuz där blen blir väldigt lätt
.

Direkt citerat från ett av dina inlägg!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
johann skrev:
Peeter skrev:
Schwedenkreutz - Här fegar jag oftast mer än vad man behöver...


Inte nog med att du fegar du stavar fel också.


Det är tur att du stavar så bra!
johann skrev:
Jag saknar krönet innan Scwhedenkreuz där blen blir väldigt lätt
.

Direkt citerat från ett av dina inlägg!


Men jag fegar inte.

Fö var det fel på mitt tangentbord.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Peeter skrev:
En del säger att Lauda Links och den snabba vänstern mellan Karusellen och Hohe Acht också är utmaningar. Men det måste också vara med rejält mycket snabbare bilar!

Det håller jag med om.
De är dock riktigt "belönande" för passagerare att åka med i. För eftersom de är relativt enkla kan man med marginal ta dem fullt vilket en förstagångspassagerare upplever som

Det är lite kul!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Anders Jonsson skrev:
Fredrik L skrev:

Säkerhet och säkerhet , nu kommer ju alla bara köra av i flugplatz ist pga för hög ingångshastighet


... eller kanske inte


Se mitt svar till Lennart, det är nog inte farten i sig som är problemet där, utan kombinatione av fart och instabilitet. Om du tänker dig att QH/Flugplatz var en sektion utan höjdksillnader och med fri sikt tror jag den skull upplevas som ganska enkel.



Jo , jag håller med dig gjorde misstaget att bromsa för tidigt där en gång och det gör jag aldrig mer om , för en novis som mig är det ganska obehagligt att försöka få bilen rak samtidigt som man försöker svänga in i flugplatz .... men som Johan sa längre ner i tråden det blir ju lite tråkigare , eller ska man säga mindre macho , å andra sidan kan ju alla som kört "gamla" QH nu få nåt och skryta om på div. öl-stugor och tala om för alla andra hur FRUKTANSVÄRT svårt det va förr

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Peeter skrev:
Angst-/Mutkurve - Underbar kurva som man får jobba upp tempot i så sakteliga. Jag var sååååå nära från att inte lätta en millimeter på gasen



måste vara min absoluta hat kurva , åker jag efter nån klarar jag att hålla ner , men på egen hand , det blir alltid ett släpp (rejält stort släpp) , och varje gång förbannar jag mig själv lika mycket i utgången när jag märker att det saknas 30 km/h

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



johann skrev:
Peeter skrev:
johann skrev:
Peeter skrev:
Schwedenkreutz - Här fegar jag oftast mer än vad man behöver...


Inte nog med att du fegar du stavar fel också.


Det är tur att du stavar så bra!
johann skrev:
Jag saknar krönet innan Scwhedenkreuz där blen blir väldigt lätt
.

Direkt citerat från ett av dina inlägg!


Men jag fegar inte.

Fö var det fel på mitt tangentbord.

Jag är åtminstone ärlig!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



Peeter skrev:
Jag är åtminstone ärlig!


Det är det som skiljer en icke-raceförare från en "riktig" racerförare!

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Nürburgring
Banpreparering inför 2005 resp. 2006
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (17256 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande