| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Haltech + EDIS-spole, eller vilka andra dubbelspolar duger?
|
4262 besök totalt |
|
Haltech + EDIS-spole, eller vilka andra dubbelspolar duger?
Fungerar den kombinationen? Jag har inte lyckats hitta någon vettig information om detta på nätet. Som vanligt är det en fyrcylindrig saabturbo som ska få bättre tändning. |
||||
|
Re: EDIS tändspole och Haltech
Det är bara en SPOLE. En spole can inte drivas direkt av Haltechen, den har inte ampere kapacitet för detta. Du måste ha en sk ignitor modul, typ msd eller någor annat fabrikat. Men det måste vara compatibelt med Haltechen. EDIS från Accel, och deras modul funkade inte för mig ihop med Haltech. Msd går däremot bra. Fråga mig inte varför, enär data stämmer för att det skulle funka, men icke sa nicke. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
Som vanligt så är det inte tvärsäkert enkelt. Vi måste börja med en tänmodul som fungerar med Haltechen, annars är vi borta överhuvud taget. Sedan btukar det finnas en uppsjö spolar som klarar den typ av ström som modulen lämnar. Det är sällan några "mystiska" anpassningsproblem, det brukar räcka med att läsa specificationerna. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
ok, får gå hem och läsa på igen.
Samtidigt vore det trevligt om man slipper ruinera sig på kuppen
Önskeläget är att hitta passande tändmoduler på skroten t ex. Sen får det gärna bli en snygg installation också. om någon undrar, jag ska installera mitt Haltech IG5 tändsystem i min bil så det gäller att börja samla prylar. |
||||
Jag har inte jobbat med EDIS så jag kan tyvär inte ge dig några råd på specifika delar. Det verkar som Gustav har mer koll på EDIS. Jag har bara en del erfarenheter av Haltech, och att problem som kan uppstå ger rätt mycket huvudbry om var felet sitter. Bara en sån sak som en varvräknare kan störa tändsystemet. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Hej
Jag är inte så hemma på att använda EDIS-spolar utan EDIS, så att säga. Men vad har IG5 för möjligheter att köra waste-spark, om vi börjar där? Styr den dwell? Kikar man på vad folk som jobbar mer med utveckling av MS skriver, så verkar det som att EDIS-spolarna är rätt basic och kan triggas av "vanliga" tändmoduler (typ Bosch). För en fyrcylindrig motor är då tanken att databoxen styr 2 st tändmoduler som triggar varsin dubbelspole. På www.msefi.com diskuteras detta en del i MS&Spark/MS-extraforumet. Läsvärt kanske... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Haltech styr dwell, om du med det menar uppladdningstiden?
Den styr också smarta tändmoduler som sköter uppladdningstiden på egen hand. Nu måste det just inte vara en EDIS-spole för mina ändamål, men den verkar vara hyffsat vanligt förekommande => vettigt pris på skroten, samt den ser snygg ut. |
||||
|
Dwell=uppladdningstid, japp. Eftersom IG5 kan hantera båda varianterna på moduler är den saken lugn.
Datan jag hittar på IG5 säger inget om waste-spark specifikt, men det kanske funkar om man sätter upp den som 2-cylindrig och kör med wastefirespole - men när möjligheten finns att köra äkta direct fire vore det väl kul att testa? Biltemas små fyrkantiga spolar används ju med framgång till det i vissa kretsar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Jodå, IG5 hanterar direct-fire också, måste bara bygga mig en kamlägesgivare i sådana fall.
Tyvärr konsumerar direct-fire-setupen fyra utgångar (ev. även ingångar) på datorn vilket gör att det möjligen blir mindre över till annat, laddtrycksstyrningen (mums filibabba) t ex. Men det framgår av manualen så jag får läsa på, igen.
Biltemaalternativet är under övervägande, det som avgör är huvudsakligen kostnaden samt styrmöjligheterna. Kan man hitta en EDIS4-spole plus två Haltech-kompatibla tändmoduler till ett pris lägre än tre Biltemaspolar (jag har redan en) inklusive lämpliga tändmoduler så blir det EDIS, annars Biltema eller någon annan lösning. Men spole som spole, det måste inte vara EDIS heller, vilka andra bilfabrikanter kör med wastefire-tändning? |
||||
|
Jag vet att en hel del oplar har spolar som är väldigt lik EDIS-spolen (typ Vectra och Kadett/Astra av mitt-90-talsmodell). Även Mazda har liknande system.
Jag är lite spänd på att se när/om man utvecklar MS så den styr waste-spark utan EDIS-modul - det finns nämligen en begränsning; Det går inte att köra med spark cut eftersom EDIS-modulen har en egen limp-homefunktion... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Hej
Nej, tyvärr - EDIS jobbar med waste-spark, dvs det tänder på två cylindrar samtidigt, kan man säga - den ena i avgastakt och den andra i kompression - fast "tänder" är fel ord - strömmen går rätt genom stiftet på cylindern i avgastakt så det tänder bara i "rätt" cylinder. Spolen är en "dubbelspole" där man tar ut tändströmmen "i bägge ändar", så att säga. Fördelen med waste-spark jämfört med direct ignition (en spole per stift) är dels att det blir billigare spolar (i teorin) dels att styrsystemet blir enklare eftersom man inte måste ha koll på i vilken takt man är (ingen kamlägesgivare behövs). Edit: Hittade lite info om spolarna som jag hade uppskriven: EDIS coils have approximately 0.5 ohms resistance and 6.2 millihenries inductance. The primary to secondary turns ratio is about 100:1 and can induce secondary voltages well beyond 20 KV. Spark duration lasts for approximately 1.5 milliseconds, enough to dissipate the 6.0 to 6.5 amps of primary current (depending on application and coil design). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
"Well beyond 20 kV", hur mycket då?
therealpinto, hur orkar EDIS-spolen med att generera gnista i turbomiljön? T ex, ett ganska vanligt problem på äldre och slitna turbosaabar är gnistsläckning när turbotrycket blir högre än normalt. |
||||
|
Hej
På Tomas dubbelturbosexa har vi laddat uppåt 1.2 bar med rätt fet blandning utan tecken på att gnistan släcks. Jag har hört ett par-tre andra som kör EDIS med överladdning, ingen pratar om problem med gnistan. Dock ska man tänka på att det nästan alltid rör sig om turbokonverterade motorer med relativt låga laddtryck (jämfört med vad man ofta våldar i "riktiga" turbomotorer), sällan över 1.5 bar. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Opels dubbelspole för wasted spark har inbyggd förstärkare, så den borde du kunna styra direkt från ditt haltech.
Fanns på tex Astra GSI mitten på 90-talet. Eventuellt lite OT, men: Själv har jag testat med en egen förstärkare bestående av en IGBT transistor (elfa 71-255-11) och en transiendskyddsdiod (elfa 70-152-66). Dessa lödde jag ihop med varandra och limmade fast dem med epoxy mot en plåtbit. Mellan transistor och plåt användes värmeledande silikonmellanlägg (elfa 75-646-77). Jag kladdade in komponenterna helt i lim. Detta fungerade fint för mig när dwell styrdes av styrenheten. Jag körde med peugeot dubbelspolar. Hade även en 15 ampere säkring på matningen till rasket. Säg till om du vill veta mer om hur jag kopplade. _________________ William Ekström |
||||
Hur mycket lämnar den spolen?
Gärna. Denna enkla konstruktion ersatte alltså en reguljär tändförstärare? Coolt. och du körde Haltech? |
||||
1. Vet inte. Däremot kan jag kolla upp noggrannare vilka bilar mer exakt som hade detta. I regel är i alla fall wasted spark-spolarna betydligt kraftigare än vanliga som är avsedda för fördelare. 2. Fixar ett schema senare ikväll. 3. Precis. 4. Nä, Megasquirt. Men själva insignalen på min lilla krets (IGBT'n) kräver ingen stark drivkälla. Kretsen blir att fungera som ett snabbt relä som pallar tillräkligt med ström och de spikar som uppstår när gnistan skapas. Så i princip vilken ECU som helst som har dwell-kontroll borde klara att driva den. _________________ William Ekström |
||||
Men, en turbokonverterad motor måste väl ändå betraktas som en riktigt turbomotor? Så länge man inte utgått från någon riktigt klen sugmotorkonstruktion förstås. |
||||
|
Det jag menar är att när man turbokonverterar en sugmotor och använder MS, så gör man det ofta med lite budgetstuk. Rätt ofta kör man på med standardkomponenter i motorn och är begränsad till laddtryck som inte är så höga jämfört med vad man kanske har i en trimmad turbomotor.
EDIS funkar lysande med de tryck vi testat, men tar man en Cossiesnurra eller kanske Saabmotor där man i trimmat skick vill ladda uppåt 2 bar kan det vara en annan sak. Ford körde dock själva med EDIS på nyare Escort Cossie, så viss marginal måste finnas även om den "bara" laddar 0,67 bar eller så. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Haltech + EDIS-spole, eller vilka andra dubbelspolar duger?
|
4262 besök totalt |

