Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Köpråd: Toyo Proxes mot S-03 och Pilot Sport.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8970 totalt)
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Jag har spanat på hjul ett par månader och har äntligen fått tag i fälgar som fungerar. Eftersom jag är lite feg har jag uteslutit R-däck men vill ändå ha däck som ger konsekvent beteende och håller för banåka.
Det som försvårar är olika dimension fram och bak så om jag ska ha samma modell är jag lite begränsad. Jag har minimerat till S-03, Pilot Sport och Proxes T1-S.
Vikten mellan Bridgestone och Toyo skiljer 7 kg! på alla 4:a. Michelin har jag inte någon viktangivelse på (215/40/17 och 255/35/18).
I tidigare trådar på rejsa har jag bara hittat att en FWD Fiat (Särås) haft bättre grepp rakt fram och i kurvor än ett R-däck (!?) och en BMW (koni) totalsågat däcket. De som gett Proxes kritik har nämnt att de blivigt halkiga av värme snabbt.
Toyo Proxes T1-S är oförskämt prisvärt om man ser till vikten, vad är era erfarenheter av det däcket?
om någon själv har erfarenhet av ett par av ovanstående däck och kan jämföra dem eller sett någon test på internet eller tidning skriv gärna ett par rader.

_________________
/Klas Pihl
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Jag har kört på TOYo Proxes TS-1 i nästan 2 säsonger. 2000 mil på väg + 8 bankörningar, så nog är hållbarheten mycket bra. Dom fungerar mycket bra i regn innan ytterkanterna är nedslitna, sen är dom odugliga pga att vattnet inte kan komma ut. Det lär nog gälla alla däck med regnmönster. När det gäller torr bana har jag för lite referenser för att kunna ge ett korrekt betyg. Men första gången jag var på kinnekulle kom det fram en kille och frågade vad jag körde på för däck, han hade aldrig hört några som skrek som mina.
Jag har en känsla av dom inte är dom snabbaste däcken men som sagt dom väger mindre.

_________________
bmw bmwsson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Jag glömde:

Tro mig, dom har inte bättre grep än R-däck, det vet jag med säkerhet.

I år ska jag köra 15" TOYo R881.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Tack Esa för dina svar, lite synd att du svarade en andra gång dock :)
För att utveckla diskussionen lite, tror ni att däckmönster och gummiblandning på gatdäck har större inverkan på prestanda än 7 kg skillnad på ofjädrad vikt, i mitt fall mer än 10% av totalvikt.
Jag räknar kallt med tumregeln att ofjädrad vikt kan jämföras med ~10x fjädrad vikt gäller.

_________________
/Klas Pihl
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Angående Toyo T1-S och R881..

Vi har kört med båda på Falkenberg i dimension 205/55-15". Om jag inte minns fel så är R881 1.5-2 sekunder snabbare när det är torrt. thumbs up

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Klas NSX skrev:
Tack Esa för dina svar, lite synd att du svarade en andra gång dock
För att utveckla diskussionen lite, tror ni att däckmönster och gummiblandning på gatdäck har större inverkan på prestanda än 7 kg skillnad på ofjädrad vikt, i mitt fall mer än 10% av totalvikt.
Jag räknar kallt med tumregeln att ofjädrad vikt kan jämföras med ~10x fjädrad vikt gäller.


Jag tror framförallt gummiblandningen och stommens styvhet spelar roll.

Men hur 7 kg ofjädrad kan vara mer än 10% totalvikt fattar inte jag ifall din bil inte väger mindre än 700 kg, gör den det? ''
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Men men men, jag vill ju inte ha R-däck :/ :)

Johann det stämmer att min bil väger mer än 70 kg men 4 hjul gör det inte som tur är.

_________________
/Klas Pihl
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Klas NSX skrev:
Men men men, jag vill ju inte ha R-däck :/

Johann det stämmer att min bil väger mer än 70 kg men 4 hjul gör det inte som tur är.


Jag vet inte hur jag tänkte.
Min erfarenhet av både Pilot Sport och S03 är att de pallar med banåkning rätt hyfsat men självklart kommer inte greppet i närheten av R-däck.

Varför vill du inte ha R-däck?
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Toyo Proxes T1-S får i både tester och av användare goda omdömmen för mycket bra våtegenskaper, god styrkänsla och hanterbarhet på gränsen av fästet. Däremot är inte torrgreppet det bästa på marknaden. Mönstret är helt enkelt lite för öppet för att fungera optimalt i torrt. Det öppna mönstret gör också att T1-S tenderar att överhetta vid många varv på bana om det är varmt ute/i asfalten.

Jag har själv provat T1-S i dimension 225/35-18 och är imponerad över just våtgreppet. Däcket är också relativt komfortabelt trots den låga profilen.

I mitt tycke är T1-S ett av de absolut mest prisvärda däcken på marknaden, men har du som prioritet 1 att de skall funka på bana bör du nog istället välja Bridgestone S03 PP, Yokohama AVS Sport eller Continental Sport Contact 2.

Mvh
Martin
Wheelbase KB

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165



Har inte kört på något av däcken men jag har krängt båda. Man känner klart och tydligt att S-03s stomme är mkt stabilare, därav de 7kg extra.

Jag hade helt klart satsat på S-03.

_________________
"Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652



min far har haft s02, pilot sport, pirelli 7000 och dunlop 9000

1. s02 thumbs up
2. dunlop 9000 thumbs up
3. pirelli 7000 thumbs up
4.pilot sport världens skit däck efter en dag i garaget var det stå platter som gick väck efter några mil sen var bilen så spårig att den knapt gick att köra lämnade tillbaka dom och fick nya dunlop 9000 thumbs down

hans bil http://www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=878

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

jonaslarsson skrev:
min far har haft s02, pilot sport, pirelli 7000 och dunlop 9000

1. s02 thumbs up
2. dunlop 9000 thumbs up
3. pirelli 7000 thumbs up
4.pilot sport världens skit däck efter en dag i garaget var det stå platter som gick väck efter några mil sen var bilen så spårig att den knapt gick att köra lämnade tillbaka dom och fick nya dunlop 9000 thumbs down

hans bil http://www.bmwpower.nu/galleri/visa.asp?id=878


Det finns fler helt olika varianter av Pilot Sport. Bara så man vet...

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 652




_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Det finns fler helt olika varianter av Pilot Sport. Bara så man vet...


Menar du inte att det finns flera varianter av Michelin Pilot?

Hursomhelst så låter det som det var ngt fabrikationsfel eller helt fel lufttryck i fallet ovan.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det finns fler helt olika varianter av Pilot Sport. Bara så man vet...


Menar du inte att det finns flera varianter av Michelin Pilot?

Hursomhelst så låter det som det var ngt fabrikationsfel eller helt fel lufttryck i fallet ovan.
Jooo.... eller nej, eller... Jag har själv haft Pilot HX på VR6'an (vilket skitdäck det var...) men på däcket stod det både Pilot Sport och HX.



Eller så har jag fått en massiv kortslutning i huvet...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Min däckhandlare berättade att Michelin Pilot Sport fått nytt mönster i år och att det ej är samma för 215 och 255 så nu är mitt val minimerat till S-03 eller T1-S.
Det verkar som om S-03 är bättre på allt utom våtgrepp för att inte tala om mycket förkortningar/tekniker http://www.bridgestone-eu.com/articles.asp?ID=136 nästan som att bläddra i en BMW broschyr :)
Någon som provat däckonline.net? De är redigt billiga, billigare än wheelbase.

_________________
/Klas Pihl
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Klas>> Jag tror du med gott samvete kan köpa S03. Om du vill ha köpråd till just din bil så pröva att prata med M Högberg med NSX:en. Han verkar väldigt nöjd med S03 på NSX.

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1498

Namndispens
Namndispens

Du kan få lite info om däcket Toyo T1S från test våren 2002 men då i dimensionen 205/55-16. Testbil bmw 325i. Omdöme, styrkor: Mycket bra och långtgående neutrala köregenskaper, låga lastväxlingsreaktioner vid väta och torrhet. Hög styrprecision, bra sidoväghållning, hög uppnåd hastighet aquaplaning vid körning rakt fram.
Svagheter: För lång bromssträcka på blöt väg, måttlig förmåga att svälja gupp och små ojämnheter.

/Johan

_________________
Johan B
Citera
abd

Här sen Feb 2003
Inlägg: 490



Nya Goodyear Eagle F1 då? Ska ju tydligen vara väldigt bra. Bäst i alla test jag har sett.

_________________
Anders Berglund
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Gå in på goodyear.com, välj "tires by location" med "united states" i rutan bredvid. Välj tire type "performance". Det finns 18 (arton olika)!

Sug på det, Pirelli

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



När det gäller gatåka är jag helnöjd med mina Toyo Proxes. Däremot är de riktigt kass vid banåkning. Ett varv eller två funkar de, sen får man åka ett par jättelugna varv för att kyla ner dem. De däck som jag då jämförde med i första hand var Falken fk451 som inte alls blev lika sladdriga/överhettade vid bankörning.

_________________
Jonas Edling
Citera
Däck för banåka
Köpråd: Toyo Proxes mot S-03 och Pilot Sport.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8970 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande