Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 90 T16 RWD 1986 | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 9 besök senaste veckan (146188 totalt) |
Hejsan!
Tänkte att det var dags att slänga upp lite info och bilder om min bil efter att ha suttit och tjuvläst här ett bra tag. Fick bilen av min morfar när han bytte bil och jag var sådär förtjust i den. Ganska snabbt kom tanken att montera turbomotor i den, och efter att ha hittat en lämplig donatorbil var bygget igång. Bilen från början är en Saab90 GL från 1986 med förgasarmotor och 100 friska hästar. Av den återstår inte så mycket förutom karossen. Motor: *B202L t16 från 900t16, 175hk 275Nm original, nu mer *Topp från 9000 2,3 och insug från 900 2,1i *431-spridare med anpassat chip *Saab DI elektroniskt tändsystem *Mitsubishi td04hl16t-turbo med sjuans avgashus *Intercooler från scanialastbil *3" avgassystem från turbo Drivlina: *4petad växellåda från saab99 med kokillgjutet hus, fast spännhylsa till pinjonglagren, starkare diffhuskåpa *Sachs Racingtryckplatta -747 ihop med original 228mm lamell Chassi: *Lesjöfors Kilenfjädrar 40mm sänkning *Bilstein racingdämpare runtom *Framvagnsbussningar i acetalplast *Nedfrästa spindelleder för ökad caster *15 alufälgar med Toyo R888 för banan *16" aerofälgar med falkenpjuks för gatan Bromsar: *Bromsar runtom från 900 '91 med 280mm ventilerade skivor fram och handbroms bak *Stålomspunna bromsslangar *Trevligare belägg ska monteras, troligen TarOX Eventuellt byts oken fram ut mot ok från 9000T, något större kolv och billigare belägg. Kaross: *hembyggd dubbelljusfront *Saab original USA-blinkers *900aeropaket *hembyggd front i glasfiber/polyester På "att göra-listan" står mycket nu. Första målet är att få bilen lite mer svängvänlig då det är det som intresserar mig mer och mer. Lite bilder också... Innan montering av ny front och kjolar: efter...klar skillnad bild på intercooler och mallar till dubbelljusramarna: Stötfångaren under byggnation Bromsar, tyvärr bara bild på de bakre. Gulkromaterade ok och stålomspunna slangar än så länge, mer kommer Mer har hänt sedan detta. Renoverar motor och låda under vintern, samt fixar till chassi med fräsha bussningar mm. Uppdaterar mer mer bilder och info om intresse finns. Tar gärna emot kommentarer och synpunkter. Mvh Jonathan Nilsson Linköping |
||||||||
Din vidsynthet hedrar dig Jonathan Tänk att trimma och styla en 90, en bortglömd Saabmodell i sportiga sammanhang. För den modige finns det dock tillfällen till riktigt bra fynd för den som vill ha tag på en robust och billig bil, Saab 90 verkar hålla sig rätt bra fast de ofta lider brist på all sorts omvårdnad. De sena 99orna likaså
På något vis så ger din bil ett mer harmoniskt intryck än vad jag brukar få av Saab 90. _________________ //Mikael Jardstam |
||||||||
Hur många tummar har du egentligen? :P Den ser mycket trevlig ut må jag säga. Ser många saabar varje dag men denna slår alla med hästlängder. _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||||||
Tjenare Jonka!
Måste säga att bilen har blivit såååå snygg! Sist jag fick se bilder på den så såg den inte mycket ut för världen... Det är såna som du som gör att man kan hamna i saabträsket igen Keep up the good work! Mvh /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||||
Jag har två saabkompisar som har bra erfarenheter av "Mats-kammarna". Finns nog en del info om dom på stcs. Blir det inte sämre känsla i bromsarna med större kolv i bromsoken? Utväxlingen ökar ju och då måste "svampet" i pedalen öka lika mycket I övrigt ett roligt bygge du har. Inte bara köpeprylar utan även lite hemmabygge _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||||||
På bilderna se det ut som att du har oxblods röda stolar i skinn, stämmer det?? om du har skinnstolar så är de normalt väldigt halkiga viket blir jobbigt i längden om man skall hålla i sig i ratten, dessutom väger de betydligt mer än "tyg" stolar.
_________________ Avregistrerad användare |
||||||||
Får tacka för svaren!
Från början var bilen bara tänkt som ren rolig bruksbil, därav oxblodsskinninredningen. Får se om den byts ut. Framstolarna börjar bli en aning slitna, så de kanske ryker mot något roligare sen. Baksätet får troligen sitta, då jag använder bilen dagligen under sommaren.
Har funderat lite på dom också, men som student har jag ju inte något direkt överflöd av pengar, så vi får se. Kammar är ju inte så blodigt att byta vid ett senare skede.
Mycket möjligt att det är så. Vet bara att det är en åtgärd som är ganska vanlig på de gamla 900orna. Skillnaden i kolvdiameter är inte jättestor.
Det var precis min tanke när jag började bygga på den. Vissa fnös och undrade varför jag byggde på saabs fulaste modell någonsin, och visst, den är inte så snygg original, men nu är jag ganska nöjd. Angående skicket så var min morfar ganska noggrann med service och rostskyddsbehandling, så den har bara små tendenser till rost på de vanliga ställena. Det är dock åtgärdat nu, och kommer troligen inte tillbaka eftersom den inte går vintertid mer. Åka snöväg med 1,2bar i ladd kan vara sådär kul.
Tack för det. Mjo det är en hel del skillnad mot förut, som tur är. Trist att du sålde din 99 tycker jag...men du kommer säkert tillbaka i träsket nån gång. |
||||||||
Visst var det tråkigt att kränga iväg 99:an men jag behövde en brukshink att åka till jobbet med. Vi får väl es vad det blir för åk nästa gång... Det suger rejält i bilköpartarmen nu men jag ska försöka ha is i magen fram till våren. Vet inte om jag ska avyttra "puggen" och satsa på nåt trevligare att ha som hobbybil. Vill ha bakhjusdrivet Sedan är det inte helt omöjligt att det blir en Saab som bruksbil. Saknar ju klubbforumet Ja, ja, den som lever får se. Du får bjuda på en åktur om du har vägarna förbi Eskistuna nån gång. Jag bjussar på fika Mvh/Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||||||||
Då var äntligen växellådshuset lagat efter att jag upptäckt att det slagits bort en flisa in i oljetråget. Tur att det inte var den lådan jag hade på bilen förut.
Den här lådan ska renoveras och förstärkas lite lätt genom montering av en fast spännhylsa till pinjonglagrena, samt ett kraftigare diffhuslock. Rent och fint. Precis som ett kokillgjutet växellådshus ska se ut. |
||||||||
Vid regbesiktningen vägde den 1190kg. Efter det har ju intercooler, avgas, kjolpaket och lite annat åkt på, så en liten bit över 1200kg väger den nog. Helt okej tycker jag, men det ska minskas så mycket som möjligt utan att tumma på komforten alltför mycket. |
||||||||
Tjena! Eftersom knappt någonting finns att tillgå till modellen så har jag byggt en del själv. Det gäller även stötfångare och ramar till lysen. Mvh Jonathan |
||||||||
En liten uppdatering här.
Har börjat göra i ordning min 2,3literstopp. Brotschat säten och slipat in ventiler. Växellådan är nerriven och ska få förstärkningar innan den monteras ihop igen. Mina bussningar är nu färdigsvarvade. Pris i nivå med vad som är lagom för en CSN-sponsrad. Gratis! (Tack för det M-verkstan och Henrik) Bussningarna är svarvade i Acetalplast. Hur hårda de är i jämförelse med Polyurethan vet jag inte, men hårdare är de. Får hoppas att de lindrar bilens torque-steer en aning. Mvh Jonathan |
||||||||
Dåligt med uppdateringar här.
Bilen är numer ihopmonterad och fungerar...sådär. Den känns bra mycket stabilare på vägen än förra året, och är lite mer villig att ge sig in i kurvorna. Dock måste jag ta och sätta mig in i väghållningsvärlden så att jag kan göra mer justeringar. Motorn däremot fungerar inte alls bra. Bilen får på tok för mycket bränsle och bluddrar vid laddtryck över 0,5bar. Felet tros vara luftmassamätaren (för tredje gången), men bränsletrycket ska för säkerhets skull mätas upp imorgon. Annars känns det riktigt bra, och den fyrväxlade lådan gör sitt jobb mycket bättre än förra årets låda. När tid ges ska en laddtrycksbegränsning på ettan fixas, så kanske man även kan använda den. |
||||||||
Härligt med framsteg! Hoppas du råder bot mot bluddrandet oxå! Får väl se din bil live på Kullen hoppas jag?
|
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 90 T16 RWD 1986 | 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 >> 9 besök senaste veckan (146188 totalt) |