Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 90 T16 RWD 1986
<<   1, 2, 3, ... 11, 12, 13   >>
18 besök senaste veckan (144079 totalt)
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Snabben skrev:
Härligt med framsteg! Hoppas du råder bot mot bluddrandet oxå! Får väl se din bil live på Kullen hoppas jag?


Får jag bara ordning på prylarna nu så blir det nog några varv på kullen under saabfestivalen.

Hojta till om du ser mig.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Jahapp! Här har det inte blivit mycket skrivet under sommaren.

Hur som helst fick jag ordning på de småbekymmer jag hade i början av sommaren. Ett brott på kabeln till knacksensorn var boven till mitt något ojämna laddtryck. Efter det har motorn gått klockrent, med undantag av att remskivan kände för att separera i två delar.

Som tur var hände det när bilen stod på tomgång, så inga andra delar kom till skada.


Har även hunnit med ett antal banbesök. Först ut var Sviestad, och sen mantorp med STCS där jag även passade på att köra lite slalom, vilket gick sådär med vanliga standarddäck.

Efter detta lyckades jag genom rejsa.nu få tag på en uppsättning Toyo Proxes R888 på fälg för ett förmånligt pris. Dessa var tänkta att invigas till nästa säsong, men jag kunde ju inte hålla mig, så de fick bekänna färg på Sviestad i söndags.

Däcken är lätt den bästa investeringen jag gjort den här sommaren i alla fall. Maken till kul på bana har jag inte haft innan! Bilen kändes väldigt stabil mot innan, och bromsarna verkade inte "fejda" trots sena och hårda inbromsningar.

Dock gick det hårt åt beläggen, med följd att jag körde på metallen hem. Detta leder till vinterns planer!


* Bromsarna ska bytas ut mot 9000-ok med 57mm, rolleslitzade bremboskivor och roligare belägg. Bak blir det originalskivor som slitzas. Vilka belägg det blir vet jag inte än, så lite tips på prisvärda belägg är välkommet!

* Inredningen kommer förhoppningsvis bantas ur. Skinninredningen kastas ur och ersätts med några mer svängvänliga stolar, typ Recaro eller liknande. Rena racingstolar blir för bökigt, då baksätet fortfarande används ibland.

* En ny framstötfångare kommer att gjutas, då jag inte är nöjd med den jag har nu. Dessutom är den väldigt opraktisk, och ett hål för oljekylaren skulle inte skada.

* Motorn ska krönas med DI-systemet som jag har liggandes. Förhoppningsvis ska det funka den här gången. Räcker pengarna kanske jag även ersätter mina rostfria insugsrör med aluminium dito för att spara nåt kilo i rätt ände.


Sen är det ju så klart en hel hög smågrejer som ska ordnas till..



Utöver detta misstänker jag att jag kommer få lägga ett antal timmar på att hjälpa brorsan med hans nyinköpta 240Z -71 som ska renoveras i samma garage. Mer om den bilen i hans projekttråd.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Angående bromsarna så kan jag rekommendera PFC-elägg från PEAN ihop med vanliga släta skivor - behövs inget sånt med riktiga belägg och dessutom slipper du utlägget för den biten. Beläggen kostar en del och kräven puts av fälgarna då och då om du vill hålla dem snygga men bettet i dem är värt varenda krona (~2500 kr för beläggen fram). Komplettera gärna med nån form av bromskylning för det blir varmt!

Bak kör jag med vanliga Tar-ox och de funkar eftersom det ändå är frambromsarna som bromsar mest.

(Min bil är en 9000 2,3T -94 på ca 1550 kg med ca 330 hk)

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



Kul att bilen verkar fungerar bra!
Jag trodde att du redan körde med DI i din motor... men tydligen så var det bara jag som virrat till det!
Måste bara säga att så fort jag läser om din eller Ragnars bil så får jag som en klump i magen!
Varför sålde jag min 99T16 för?
Saknar sason-designen, turbokicken, samt ljudet från motorn!

Mvh/Tim

PS. Väntar förtfarande på provturen som det snackades om för några år sedan DS.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Mats Friberg skrev:
Angående bromsarna så kan jag rekommendera PFC-elägg från PEAN ihop med vanliga släta skivor - behövs inget sånt med riktiga belägg och dessutom slipper du utlägget för den biten. Beläggen kostar en del och kräven puts av fälgarna då och då om du vill hålla dem snygga men bettet i dem är värt varenda krona (~2500 kr för beläggen fram). Komplettera gärna med nån form av bromskylning för det blir varmt!

Bak kör jag med vanliga Tar-ox och de funkar eftersom det ändå är frambromsarna som bromsar mest.

(Min bil är en 9000 2,3T -94 på ca 1550 kg med ca 330 hk)



Tackar för åsikter. Angående slitsat eller inte har jag redan två 9000-skivor slitzade och klara på väg hem snart.

Har sneglat lite både på TarOX och Ferodo annars..



Jurkko>> Nja, DI-systemet vägrade lira i våras, så jag prioriterade om lite då för att få fler körtimmar med bilen.


Provturen ja.. Du får väl hojta till någon gång under nästa säsong så ska vi väl kunna ordna något.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Nu får du lägga till "Känd från tidningen" också. Såg dig o 90an i Turbotrycket!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
axe
Nyköping
Här sen Dec 2004
Inlägg: 974



jonka skrev:
* Bromsarna ska bytas ut mot 9000-ok med 57mm, rolleslitzade bremboskivor och roligare belägg. Bak blir det originalskivor som slitzas. Vilka belägg det blir vet jag inte än, så lite tips på prisvärda belägg är välkommet!.


Hej.

Har du bromsok??
Annars har jag ett par som ligger och skräpar, med stålomspunna slangar passandes 99 & 90.

Mvh Björn.

_________________
Björn Axelsson
Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport
BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Nu får du lägga till "Känd från tidningen" också. Såg dig o 90an i Turbotrycket!

Mvh
Mangan


Haha, jo det var kul att bilen blev uppmärksammad där. Inte alla som har äran att vara med i klubbtidningen.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



jonka skrev:
Nja, DI-systemet vägrade lira i våras,..

Vad var det som inte fungerade?
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
poh99 skrev:
jonka skrev:
Nja, DI-systemet vägrade lira i våras,..

Vad var det som inte fungerade?


Jadu, jag vet faktiskt inte. När jag kopplade in boxen med tändningen avslagen drogs huvudbränslerelät som egentligen ska ge ström till DI-boxen när tändningen är i körläge. Verkar som strömmen tog bakvägen genom DI-boxen eller nåt?

Tippar själv på att styrenheten är dålig. Det var inte något liv i bilen alls. Har följt elscheman till punkt och pricka ett antal gånger utan att hitta något fel.

Vidare vet jag inte skicket på DI-kasetten, men den borde fungera då jag bytte till mig den helt ny av jurkko.

Det var väl tänkt att systemet skulle kopplas in igen under sommaren, men då havererade remskivan (släppte i vulkningen), så då tröttnade jag.


Har du några tips om vad som kan vara galet, säg gärna till! Är mer än tacksam för tips.



Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Inget jag kan komma på så här på rak arm, kolla schemat en gång till, verifiera att du verkligen kopplat rätt.
Det där med bränslereläet låter som en felkoppling, men det är ju lätt för mig att säga

Kopplade du ur den gamla tändutrustningen?

När jag hade systemet på den gamla aeron (LH m.m.) var det inga problem, på S:en kunde jag inte använda DI;ns vartalssignal för den störde Lucas, men annars hade jag inga problem.
Men det kan ju vara boxen som gett upp, tyvärr.
Jag sålde av DI-systemet i somras så nu är det fördelare som gäller (tänkte att någon skulle köpa bilen av mig),

Med tanke på grejornas ålder är det kanske värt att satsa på något modernare och mer programmerbart tändsystem istället.

Själv har jag ett Haltech IG5 tändsystem liggandes, ska kanske ta och hänga på det för skojs skull.

Det är någon på STCS' forum som lyckats fixa till ett DI-trimmchip, men hans växellåda gick visst sönder och sen har jag inte hört något mer.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Har ju kollat över schemat typ 10 gånger nu, men ett par gånger till skadar väl inte. Saken är ju den att jag byggde om en DI/APC härva, men jag var jäkligt noggrann när jag gjorde det, så det ska inte vara några fel.

Den gamla tändningen kopplades ur helt, och DI-härvan är påkopplad precis vid LH-boxen.

Jo, visst vore det trevligt med något mer programmerbart, men då är det nog bättre att löpa linan ut och försöka med MS eller nåt så man får bränsle också.

Läste också om han som pillat med tändkurvor, och det är ju väldigt intressant. Ska höra efter med honom när jag fått grejerna att lira.



Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Idag dök mina nya bromsskivor som jag köpt av "fiatabarthrace" på forumet upp. Såg riktigt trevliga ut. Nu fattas bara nya ok fram,lite gulkromatering och nya belägg så blir det nog kanon det här.

I övrigt är bilen avställd sen i måndags, så så fort jag får tid åker bilen in i garaget för vinterns uppdateringar.




Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8104



jonka skrev:


Vidare vet jag inte skicket på DI-kasetten, men den borde fungera då jag bytte till mig den helt ny av jurkko.

Skivorna såg trevliga ut Jonka!
Det kommer nog att bli riktigt trevlig.

Ang. DI-kasetten så var den, helt riktigt, ny när du fick den.
Jag hade den i garaget i ett par år men det ska den inte dö av...

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Jurkko>> Nej det vore väldigt konstigt om den inte fungerar. Tror nog att felet ligger någon annanstans.


Mvh Jonathan

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Dags för en liten uppdatering igen.

Har fått hem mina nya bromsok som monterades ner och ska iväg på blästring och gulkromatering tillsammans med bromsskivorna. Sen ska de bara monteras ihop med nya packningar.
Bromsbelägg ska beställas också. Lutar åt att det blir tarOX-belägg, då de skulle gå på c:a 1600kr för både fram och bak. Om någon vet belägg som är billigare och kanske bättre så vill jag gärna ha tips!


Har kommit fram till att krängningshämmare ska monteras fram i ett försök att få bilen att lyfta bakhjul i kurvorna. Sliter väldigt mycket på vänster framhjul just nu.

Annars har inte hänt så mycket. Har modifierat en innerskärm för att få plats med 900T16 orginalluftfilter istället för skämtet till luftfilter som jag har haft hittills. (JR). Orginalfiltret kommer monteras i innerskärmen utan filterburken för att få så mycket luft som möjligt.

Upptäckte att min oljekyl har läckt under sommaren, så den ska bytas ut till en sprillans ny jag har liggandes. Även vattenkylen ska bytas ut. Mot vad vet jag inte än. Har en 900-kyl liggandes, men den passar inte så bra.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Har kommit fram till att krängningshämmare ska monteras fram i ett försök att få bilen att lyfta bakhjul i kurvorna. Sliter väldigt mycket på vänster framhjul just nu.


Du vill väll få bilen mindre understyrd, eller?
Då skall krängar sitta BAK.

Hälst skall du även stoppa dit kränagre fram också men se till att den bak är så hård att innerbakhjul precis inte lättar från backen.
Hmm kan lätta lite precis i instyringen med mycket broms.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Krängare bak sitter sedan tidigare så det är inga problem. Sist på Sviestad fick jag kommentarer att höger bakhjul lyfter MYCKET i de skarpaste kurvorna, så något måste till att ändras.

Ska börja med att montera dit den främre krängningshämmaren och se om det hjälper något.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

ok då är du på rätt väg thumbs up
Som JAG LÄSTE så åkte du sparkstötting i badkaret liksom.

Förmodligen behöver du gå upp riält i fjäderhårdhet både bak och fram också.
Jag gissar att det sitter en fulaord-sats(börja på s) på bilen nu, eller?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Något i den stilen.

Det sitter Lesjöfors Kilenfjädrar på bilen. Köptes innan tankarna fördes till att köra bana med bilen, så de är säkert på tok för mjuka. Om man skulle försöka räkna på det, men det överstiger mina kunskaper än så länge.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad väger högen???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 90 T16 RWD 1986
<<   1, 2, 3, ... 11, 12, 13   >>
18 besök senaste veckan (144079 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande