Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 90 T16 RWD 1986
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
38 besök senaste veckan (144025 totalt)
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Riktigt fet Saab 90, håller med tidigare talare att det trodde man inte att man någonsin skulle säga om en 90.

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Fredrik G
Karlshamn
Här sen Jan 2016
Inlägg: 187



Har du kvar din tuffa Saab 90?
Köra något med den detta året?

_________________
F r e d r i k G e r l i n g
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Jajemen den finns kvar.

Grejar just nu med lite förbättringar, fix av barnsjukdomar och renovering av motor med svarvade kolvar för att använda topplockspackning från Saabs B2X5-motor.

Målet är att köra så mycket som möjligt i år. Jag har hållt mig i hemtrakterna hittills på grund av en kardanaxel i obalans som åt upp stödlager för mig, men det verkar som att det är utsorterat nu.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
schwartz
Ale
Här sen Sep 2008
Inlägg: 236



Gött med livstecken! Fick du kört nåt förra året då?

_________________
STCS #7660 Jesper Schwartz
@schwrtzwrks
'74 Saab 99 X7 Turbo RWD
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Det blev mest på hemmaplan. Lyckades ju knipa förstaplatsen i slalomen på STCS-träffen på Sviestad, vilket var riktigt skoj. I år borde bilen vara såpass bra att jag vågar lite på den och ta lite längre trippar. SCMF i juni vore najs att besöka.

Det börjar bli dags att göra en uppdatering både här och på STCS. Återkommer..

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Dags för en uppdatering.

Förra säsongen avslutades med bankörning på Sviestad. Inför detta bestämde jag mig för att justera upp laddtrycket till ungefär 1,6 bar. Bilen gick ruskigt bra, men föga förvånande hann jag inte många varv förrän det luktade glykol och rök om bilen. Dags för bättre toppackning med andra ord. Motorn jag haft i hittills är en såvitt jag vet oöppnad B234L med okänt antal mil, men den fick duga fram tills dess att motorbygget blev av.

Som vanligt hade jag en hel rad med planer inför vintern, men de viktigaste var:

- Bli av med min vibrerande kardanaxel som äter upp stödlager
- Kolla över balansen i bilen då den är väldigt överstyrd
- Bygga ihop en motor som klarar lite mer pulver på E85.
- Införskaffa fälgar som kan husera R-däck av hyfsat dimension.

Det sistnämnda löstes ganska snabbt när jag sprang på en uppsättning Integral A2 i 17". Inte världens lättaste och bara 7" breda, men nog för att få på R-däck i dimensionen 215/45 R17.

Här med högkvalitativa Nankangdäck.


_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Nästa grej att ta tag i var vibrationerna i kardanaxeln. Jag använder en främre del från BMW 525i E34 som är ihopskruvad med bakre kardandel från en BMW 530i E34 för att passa mot 210-diffen. Eftersom motorn sitter ganska högt i bilen får jag en knäck på kardanen vilket ger universalknuten på mitten en vinkel på någonstans runt 5 grader. Jag har efter synpunkter via rejsa.nu misstänkt att detta inte är sådär jättebra, men en firma som balanserar kardaner menade att det inte var något problem.

För att dubbelkolla detta kontaktade jag även Svea bil som svarade direkt att sådär kan får det inte se ut. Bort med vinkeln!

Jag kan inte sänka motorn eftersom styrväxeln ligger bara några millimeter under oljetråget och att höja diffen innebär ganska stora ingrepp. Ett första steg blev därför att kontrollera hur fel det var. Införskaffade en lasermodul som monterades i en hylsa som passar på växellådans utgående axel. Sedan roterades axeln samtidigt som lasern justerades tills den inte gjorde ringar på diffen längre.

Inte världens snyggaste installation, men det fungerade riktigt bra



Felet var ganska stort




För att komma tillrätta med det här höjdes diffen så mycket det gick i subframen, samtidigt som motor och växellåda lutades lite nedåt, bakåt tills lasern träffade tillräckligt nära centrum. Nya fästen för att flytta ned stödlagret tillverkades.

Resultatet blev en kardan som inte verkar ha någon större obalans, men tester i högre hastigheter återstår när jag ställer på bilen igen.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Sen åkte bakvagnen ner för översyn.

Under byggtiden antog jag att den skulle komma att demonteras ett par gånger, så jag försökte bygga så att den skulle vara enkel att sänka. För att demontera krävs att man släpper stötdämpare, kardan och två kontakter till abs-givare och diffens hastighetsmätargivare. Bromsoken lossas och hängs upp i hjulhusen. Sen sitter hjälpramen med sex skruvar. Det tar under halvtimmen att få ner hela paketet.


_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
En sak man kanske inte noterar om man inte är insatt i Mazda MX-5 är att jag valt att montera hela bakvagnen bak och fram. Detta av den enkla anledningen att man då får stötdämparna på ungefär samma ställe som Saaben har original och ingreppen i stommen blir därmed mindre. Själva subframen är symmetrisk sånär som på de övre bärarmarnas infästningspunkter.




Krängningshämmaren fick inte plats på sin originalplats som nu är framför subframen, så den flyttades bak. Hål fanns redan förberedda för detta. När detta gjordes bommade jag en ganska viktig sak, nämligen att kolla så att allting gick fritt hela fjädringsvägen.

Behöver jag säga att så inte var fallet?

Här syns ganska tydligt vad som händer. Krängstyvheten i bakvagnen ökar ganska markant redan vid ganska moderat infjädring. Detta borde jag insett redan när bilen byggdes, men jag missade det i stressen.


Stagen har fått ta en del stryk från övre bärarm



För att åtgärda detta flyttades infästningarna till fjädern ner i subframen och länkarna kortades så mycket så att full infjädring uppnåddes.

Full infjädring - frigång

Abs-givaren vid vänster nav processas i en pulsförstärkare från Opel Astra G utan ABS och förser sedan Trionic 5 med en lämplig fyrkantsvåg så att laddtrycksbegränsning, adaption och tomgång fungerar som det ska.



_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Bakvagnen kommer från början från en tidig Mazda MX-5 NA, vilket innebär att den saknar fästen för stag som styvar upp konstruktionen. När bakvagnen ändå var nere byggde jag fästen som brände dit.





Hylsor för insexskruv i storlek M10


På väg ihop


Här tänkte jag nöja mig, men det blev till slut ett kryss


Färdigt. Förstärkningen till höger är beror på att rören är lite urjackade på baksidan för att ge frigång till avgassystemet.


Monterat på bil. Den bristfälliga färgtäckningen upptäcktes först när jag tagit den här bilden.


Tajt! Efter att bilden togs monterades en gummikudde för att hålla röret lite stadigare. Återstår att se om det räcker.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Just nu håller jag på med motorbygge.

Blocket lämnades in för hening av cylinderlopp, veven för uppmätning och maskinpolering samt kolvar för avsvarvning 1,1mm för att fungera ihop med den något tunnare toppackningen som sitter på B205 och B235.

Nysvarvade pistonger


En vanlig modifiering av kortmotorn är att koppla ur balansaxelkretsen för bättre driftsäkerhet. Jag valde att plocka ur axlarna helt och plugga oljekanalerna. Axlarna väger cirka 1,9kg styck, så de slipper jag gärna.

Två varianter av pluggar. Gjutgodset i lagerhusen var rena rama skiten att svetsa i, så plugg nummer två blev låst med loctite och en skruv genom hålet som annars förser lagret med olja. Oljekanaler för sträckare och löphjul gängades till M6x1 och blockerades med skruv och loctite.


Kolvkylningsmunstycken återmonterade


Sen upptäckte jag att jag råkat beställa fel ramlager, så i väntan på nya mätte jag kolvringsgap. Samtliga ringar var inom tolerans utan justering.


Lite ny färg på motorblocket.





Här är jag idag. Nya ramlager har trillat in, så nästa steg blir att mäta lagerspel.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
schwartz
Ale
Här sen Sep 2008
Inlägg: 236



Kul med update! Intressant med kardanen, är rätt gott om t.ex jänkare som har vinkel på knutkorsen, det viktiga ska väl vara att planen är parallella. Hoppas det blir bättre nu

Ser smidigt ut med bakvagnen, bra där att kunna få ner den utan att dela bromsledningar, det kan inte jag i dagsläget.

Lirar det bra med pulser bak till T5? Tänker om det "råkar" spinna lite. Alltid nice med motorbygge!

_________________
STCS #7660 Jesper Schwartz
@schwrtzwrks
'74 Saab 99 X7 Turbo RWD
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
schwartz skrev:
Kul med update! Intressant med kardanen, är rätt gott om t.ex jänkare som har vinkel på knutkorsen, det viktiga ska väl vara att planen är parallella. Hoppas det blir bättre nu

Ser smidigt ut med bakvagnen, bra där att kunna få ner den utan att dela bromsledningar, det kan inte jag i dagsläget.

Lirar det bra med pulser bak till T5? Tänker om det "råkar" spinna lite. Alltid nice med motorbygge!


Vinkel på knutkors fungerar ju till en viss grad så länge de sitter i par och är fasade så att de tar ut varandra. På den här kardanen är det knutkors på mitten och CV-knut bak, så det finns inget som kan balansera ut hastighetsvariationerna som knutkorset skapar när det går med för mycket vinkel.

Än så länge funkar det bra att ta pulserna bak. Jag använder det i nuläget främst för tomgångsregleringen och adaption och kör fullt laddtryck på samtliga växlar. Anledningen till att jag tar signal bak är att jag har anslutning till bromskylning fram där abs-givarna normalt sitter. Bak har jag Fordmedbringare med 48 tänder som efter justering i T5-suite gav väldigt bra överensstämmelse mot min hastighetsmätare.

Om jag kommer ihåg rätt plockar väl ng900 sin hastighetssignal från främre abs-givare, så det borde ju bli ungefär samma sak där vid hjulspinn? Det återstår att se om det innebär några problem.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
schwartz
Ale
Här sen Sep 2008
Inlägg: 236



Jaha då är jag med, du har en kombination av knutar.

Najs att det lirar, även jag "råkar" ha Fordnav bak med kransar på, har funderat på hur man skall lösa hastighetssignalen snyggt. Just nu är den byglad med varvtalssignalen, vilket fungerar OK, men inte mer. Får försöka knåpa ihop något smidigt, helst en givare som ger 5V fyrkant ut direkt

_________________
STCS #7660 Jesper Schwartz
@schwrtzwrks
'74 Saab 99 X7 Turbo RWD
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
schwartz skrev:
Jaha då är jag med, du har en kombination av knutar.

Najs att det lirar, även jag "råkar" ha Fordnav bak med kransar på, har funderat på hur man skall lösa hastighetssignalen snyggt. Just nu är den byglad med varvtalssignalen, vilket fungerar OK, men inte mer. Får försöka knåpa ihop något smidigt, helst en givare som ger 5V fyrkant ut direkt


Kan rekommendera samma lösning som jag använder.

Shoppa en signalförstärkare från ebay.co.uk: Siemens 09.185.826 Impulse Signal Converter, t.ex. denna:
http://www.ebay.co.uk/itm/Genuine-Vauxhall-GM-1-x-Brown-Relay-Gm-09185826-FREEPOST-/162388732452?hash=item25cf1f6a24:g:tRYAAOSwXeJYIevZ



Denna används för att ge huvudinstrumentet hastighetssignal på Opel Astra utan ABS. De bilarna har en ABS-givare som är kopplad till förstärkaren. Jag jagade rätt på billigast möjliga abs-givare på autoexperten, vilket visade sig vara en givare till nån Daewoo som var rabatterad till 120kr. Gjorde ett eget fäste till den, kopplade ihop med signalförstärkaren och korrigerade antalet pulser med T5-suite så funkade det prima!

Edit: Givaren är visst fortfarande prissänkt med 87%.

http://autokatalogen.se/afw/lkp/view_article_info.do?articleIdNo=548866&nodeIdNo=1783149

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
schwartz
Ale
Här sen Sep 2008
Inlägg: 236



Guld, ska testa! Den där signalförstärkaren verkade sweet

_________________
STCS #7660 Jesper Schwartz
@schwrtzwrks
'74 Saab 99 X7 Turbo RWD
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



Härligt bygge!
Själv har jag åkt en hel del bana med og900 och har alltid tyckt att den skulle varit mycket roligare med RWD. Min bakvagn bottnade ibland och bilen blev, som du märkte, väldigt överstyrd. Ingen camber bak hjälpte också till antar jag.

P.S.
Om det är av något intresse har jag några överblivna SAAB-pryttlar som jag inte behöver:

En portad B234L topp (utan överfall)
En uppsättning hårdare ventilfjädrar för T5-topp.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1431


Trådstartare
Inte konstigt att du saknar överfallen. De ligger i en påse i mitt garage.

Det är motorn jag köpte av dig jag bygger på nu.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



jonka skrev:
Inte konstigt att du saknar överfallen. De ligger i en påse i mitt garage.

Det är motorn jag köpte av dig jag bygger på nu.


Ah, det förklarar saken! Jag letade som en tok och trodde att de var borta för alltid!
Perfekt, om du köper toppen (800:-?) så får du en färdigportad topp och matchande överfall har du redan!

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
eastmotorsport
Östersund
Här sen Jan 2007
Inlägg: 281



Jäklar vilken härlig vagn och sjukt bra moddat. Sånt gillar vi som tusan!

_________________
Urban Sundin
BMW Z3 https://www.garaget.org/?car=404188
Citera
Saabjocke
Sverige
Här sen Jan 2015
Inlägg: 152



Sjukt häftig bil som dessutom ser väldigt välbyggd ut också! Ett tips för att bättra på väghållning är att se over hjulvinklar hos någon som verkligen är expert på sådant, sedan skulle ja rekommendera någon slags frontsplitter och en större vinge där bak, en E30 M3-vinge med en lite högre flärp skulle va skitcoolt! Skulle nog minska överstyrningstendernserna en del också thumbs up

_________________
Joakim Bernhardsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 90 T16 RWD 1986
<<   1, 2, 3 ... , 11, 12, 13   >>
38 besök senaste veckan (144025 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande