Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 90 T16 RWD 1986 | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 31 besök senaste veckan (144110 totalt) |
Har ju i och för sig bara vägt den på polisens lastbilsvåg, men där landade vikten på c:a 1200kg. Sen har väl lite fallit bort och kommit till efter det. Tanken är att få bort så mycket vikt jag kan utan att förstöra bilen för mycket. Använder den ju dagligen på sommarhalvåret. |
||||
ok
1200kg Vi antar en viktfördeling på 60% fram --> 1200*0,6 --> 720kg Bak --> 480kg Per hjul fram 720/2--> 360 Per hjul bak 480/2--> 240 ofjädrad vikt (fälj, däck, bromsok, bromsskiva, spindel mm). Hmm vi antar 40kg per hörn. Fjädard vikt per hörn Fram 360-40 --> 320 bak 240-40 -->200 Fram ligger MR(utväxling mellan fjäder och hjul) på ca ca ca 0,74 Bak vet de fa.... , men fjädern står in bit in på bärarmen så den är inte 1. Hmm vi ski... i bak så länge. Vättig egenfrekvens 2-2,5Hz f=(k*1000*MR^2/m)^0,5/2/pi f=frekvens [Hz] k=fjäderkonstan [N/mm] m=fjädrad vikt [kg] om vi snurrar runt formen åvan får vi k=(f*2*pi)^2*m/1000/MR^2 k=(2*2*pi)^2*320/1000/0,74^2 ' 2Hz ---> k=92N/mm 2,5Hz --->k=144N/mm 92 är ca 4ggr så hårt som std 144 --> ca 6ggr Std på 23N/mm Äckelsatsen ligger ca på ca ca ca 27-30N/mm Feltema har ett stort utbud på fjädar, gäller bara hitta en lämplig. obs dessa beräkingar är siffrona rätt huggna ur luften. Men det ger en fingervising vart det barkar. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Hoppsan! Se där ja!
Verkar bli en aning skillnad mot sänk...de nuvarande fjädrarna. Får ta och försöka göra lite räkningar utifrån det du skrev då. Vilket värde på egenfrekvens ska man satsa på bak då? Tack för hjälpen! |
||||
Nu har jag inte beräkningen framför mig, men jag vill minnas att framfjädrarna i sig låg ganska högt. Cirkus 140mm diameter, 16-17mm tråd och 6 varv totalt. Övre bärarmen är ~300mm mellan ledpunkterna, och fjäderfästet sitter ~60mm från änden på denna. Mellan tumme/pek alltså. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Jag kan ju faktiskt springa ut och ta måtten på fjädrarna..
edit: tråddiametern är 17mm diametern är som Ragnar sa c:a 140mm totalt 6 varv |
||||
Har inga standardfjädrar kvar tyvärr.
Diametern jag kollade var ytter, men det var svårt att komma åt när hjulet var ivägen, så det kan säkert diffa lite. |
||||
Synd att du inte hadde några std fjädrar
MR blir ca ca ca enligt Ragnars siffror (300-60/300 --> MR=0,8 Sen sjunker den lite pga bärarmsgeometrin så säg 0,75-0,78. Hmm vi hugger 0,78 f=(100*1000*0,78^2/320)^0,5/2/pi --> f=2,2Hz Jag är FÖRVÅNAD att den skulle vara så hård. och jag får erkänna att äckelsatsen inte är så äcklig utan riktig god. Eller så är det en dö hund begraven någonstans om nu det stämmer är det bara ut och fälla 2st lyktstolpar och använda dessa till krängare Std krängarna kan nog anses som patetiska om man tittat på vad Ragnars huggbuske kränger. Krängningen behöver hållas i chack så framförallt ytter fram hjul skall få en vättig camber i böjarna. om man inte vill åka med JÄTTE mycket statisk camber. MYCKET statisk camber pajar bromsförmågan/bromsgreppet. _________________ Johan Sjölinder |
||||
fuling> Här har du lite originaldata:
http://www.900aero.com/main/tech_mai Jo, Kilensatsen kan nog vara rätt hårt... flexar inte så mkt om man häver lite över framskärmen. Bak verkar det dock mjukare. _________________ Ragnar Burenius |
||||
Perfekt
En std bil ligger runt +1Hz Sänker jag MR till 0,65 får jag med std fjädrna--> 1,2Hz (41,3N/mm) sport --> 1,45Hz (63,3) äckel-->1,83Hz (100) Detta käns vättigt, hmm min ryggrad säger mig detta varför jag vågar sänka MR är pga att fjädern inte sitter rakt utan lutar. Hmm är det någon som orkar mäta upp framvagnen kan jag simulera lite så vi inte är ute och seglar igen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Säg vad jag ska mäta upp så fixar jag det. Är bara glad att få lära mig lite hur geometrin fungerar.
|
||||
se (sid 3 finns det en bild
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
Idag införskaffades två nya stolar till bilen. Blev lite av ett impulsköp då jag egentligen tänkt köpa stolar längre framåt våren, men priset gjorde att jag slog till. Nu är dessa kanske inte det mest optimala i banåkaväg, men eftersom jag använder bilen till vardags under sommaren ville jag kunna fälla dem också. Hur som helst sitter man riktigt bra i dem.
Frågan är nu hur man gör med fyrpunktsbältena som ingick. Vågar man använda dem i en bil utan bur? [/img] |
||||
Då var det dags för en liten uppdatering igen.
Bromsok och de nya slitzade skivorna har äkt iväg på blästring och gulkromatering. Sen är det bara att skruva ihop dem och montera. Under tiden passade jag på att kasta ur motorn, för att montera ny remskiva samt givaren till tändsystemet. Jag kommer även plocka ner växellådan och undersöka den, eftersom jag haft ett missljud som jag misstänker kommer från lådan. Inget direkt lagerljud, utan mer ett lätt rasslande ljud som uppkommer ibland. och så lite bilder... Motorrummet som numera är ganska tomt. Ska passa på att fräscha upp lite här när motorn ändå är ur. Den vita plåten i torpedväggen är ett resultat av förra sommarens missöde. Remskivan kände för att kollapsa, då vulkningen inte höll. Resultatet blev en liten servicelucka bakom gaspedalen. Denna lär lackas röd. Remskivan, eller resterna av den. Tur att detta hände på tomgångsvarv.. Den nya remskivan, denna gång lite tjockare för att behålla mer av vulkytan. Skivan var från början trespårig, men får inte plats på Saab 99/90 som bara har ett spår från början. Baksidan av skivan, med triggerskivan för DI-tändsystemet. Även här har det masserats lite i svarven för att triggerskivan ska passa. Växellådan påväg ner i bitar. Hoppas bara att inget är galet här |
||||
En liten tanke om kopplingen.. (om du nu inte skaffat en redan) men kortmotorns orginal koppling är en rätt stöddig sak! Den från 2,3an tar 450nm orginal! Jag har inte nån vidare koll på hur de passar men ett svänghjul från en sån kanske passar mot din vev annars kanske kopplingen passar direkt på hjulet?? :S
Kan ju vara ett alternativ i alla fall! En komplett sån kostar ~2000 _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
om du tittar noga på växellådsbilden så ser du min koppling i bakgrunden. Det är en Sachs Racingtryckplatta avsedd för 93-viggen ihop med en original 228mm lamell, som är monterat på ett nersvarvat 215mm svänghjul. Bultmönstret är samma! Denna visade inte en tendens till att vilja slira i somras. Kanske inte så konstigt eftersom tryckplattan ska palla över 500Nm. Tack för tipset i vilket fall! Mvh Jonathan |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 90 T16 RWD 1986 | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 31 besök senaste veckan (144110 totalt) |