Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vet nån vilka karosser som finns till bubbla plattan???
8806 besök totalt
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare

jag funderar på ett lånssiktigt projekt. en kitcar grundad på bubblaplatta. vet nån av er var man kan se alla karosser som redan är gutna till denna platta. .

Tacksam för svar MVH // Andreas

Västerås
Här sen Jan 2004

Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
tack ingen annan som vet några de jag vet är

Cán Am
lamorgini concatch (staving)

Någon som har erfarenhet av å byggt på vw bottenplatta? skiljer de mellan olika årsmodeller mm...

MVH / Andreas

Klippan
Här sen Sep 2004

Här är en till
http://www.maniaspyder.com/main.html

Är svensk tillverkad desutom.

Sen finns det några olika Countach replikor, men dom tycker jag att du ska låta bli för ska det vara en replika av en bil ska dom gå som orginal bilen och se exakt ut som den.

Edit: du var en minut före med att skriva att du redan viste om countachen.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Lite OT Kommer ihåg en mini-Camaro (1970) i Teknikens Värld på kortad VW-platta. En sån, åsså 180 hk Mazdawankel med adapterplatta.......

A master of going faster!
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Den ultimata karossen mpste vara Porsche 356 Speedster! Snyggare än så blir det inte

Race

orginalstuk

Uppsala
Här sen Jan 2003

http://www.totalkitcar.com/tkc_article_306.php
Sedam går du bara in på manufactures list under UK section

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004

fillefilur skrev:

Någon som har erfarenhet av å byggt på vw bottenplatta? skiljer de mellan olika årsmodeller mm...

MVH / Andreas

Från -70 o framåt har Bubblan McPherson-framvagn så den plattan är ganska annorlunda. Få kit cars passar den. Skivbroms fram + IRS-bakvagn kom -67. Innan var det trummor runt om o svingaxel bak. Början på 60-talet var framvagnen lite annorlunda men inget som påverkar för eventuell kit car.

Tjing /Bo

Gävle
Här sen Jul 2003

En sådan bygger jag en replica på iaf...

Dock utan för mycket backspeglar och bågar...blir en replica på racebilen från den eran.
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002

Bo Danerius skrev:
fillefilur skrev:

MVH / Andreas

Från -70 o framåt har Bubblan McPherson-framvagn så den plattan är ganska annorlunda. Få kit cars passar den. Skivbroms fram + IRS-bakvagn kom -67. Innan var det trummor runt om o svingaxel bak. Början på 60-talet var framvagnen lite annorlunda men inget som påverkar för eventuell kit car.

Tjing /Bo

Ska man vara petig så finns det bubblor senare än -70 som har torsionsframvagn.
1302 och 1303 har McPherson i lite olika utföranden, det är dom som faller bort. (95%(?) av samtliga var det väl iofs)

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002

Sebastian Petersson skrev:

Dock utan för mycket backspeglar och bågar...blir en replica på racebilen från den eran.

Ett sånt projekt drömmer jag också om!
Var har du köpt karossen? Har du några bilder?

BMW 318i E21
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

550 Spydern är i mitt tycke den snyggaste karossen som byggts på bubbla-plattan. Sannolikt den rejsigaste också.

Jag drömmer också om ett sån't projekt, men med en modern ram istället för bubblaplattan. Och modern motor.

Annars vore det coolt med en Karmann-Ghia i rejs-utförande.

EDIT: Stavfel

Tyresö
Här sen Feb 2003

Har för mig att den dubbelledade axeln fanns på de autmatväxlade bubblorna några år för de kom på de manuella?

Byggde en buggy på okortad platta och renoverade en RRB GT 82-84. Var rätt enkelt och okomplicerat.
Buggyn var egenltigen mer show än go. (sålde karrosser åt en firma på den tiden)
Det enda jag aldrig var riktigt kompis med var boxermotorn, men den går ju att leva med. iaf om man bygger någon form av Porsche replica. (Något annat tycker jag nog idag inte känns så spännande, även om den GT40 inspirerade RPB var kul på den tiden)
Svårt att bestämma mig om 718, RSK60 eller en Speedster är läckrast, gillar dem alihop!
Men som den blå på bilden i tråden att köra med modern stil på fälgar är fegt. Finns ju nya kroamde Porsche stålfälgar för fembultsnaven i rätt stil att köpa!
Vad jag gillade med de VW baserade byggena var de kul trimprylarna och möjligheten att låna Fvee bitar till bilen. På RPB: blev det ett en komplett Fvee framvagn som försågs med ett amerikanskt kit med styvare torisionstav med en sänkningssats som medgav att man lättk unde ställa höjden efter behov. grövre krängare. Bak snodde jag också delar från en f.d. Fvee, minns tyvärr inte specen där mer än att den en z-formad krängare bak.
tät låta köptes från en gammalr rallybubbla och motorn blev en hybrid med 1600cc, Fvee kamm ormbo och dubbla webrar, tror det var 44 IDF (men minns inte säkert)
Med den uppsättnignen av RPB:n och lånade hjul med Fvee slicks matchade den falktiskt Volvo Turbo Cup bilarnas tider runt Falkenbersbanan. Vid en Kit-car träff/upvisning i samband med västkustloppet lyckades jag tom få så mycket bredställ och flexi chassiet att dörren flög upp mitt i sladden, blev spännande att blixtsnabbt, byta tag o mratten och greppa dörren innan den fortsatte själv upp på läktarn...

Lycka till om du bestämmer dig för ett projekt, tror det är mycket bil för pengarna om man lägger ned lite omsorg på bygget. Underhåll o reservdelarl är ju heller aldrig bli så besvärande.

Citera
Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002

William Ekström skrev:

Jag drömmer också om ett sån't projekt, men med en modern ram istället för bubblaplattan. Och modern motor.

Modern ram skulle jag också vilja ha, men en boxer känns som ett måste

Någon som vet vad som händer om man bygger en replica med vw-platta, reggar den (ombyggt fordon?)och kör några år och sedan byter ut plattan mot en rörram?

/Magnus

BMW 318i E21
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004

Nisse Classon skrev:
Bo Danerius skrev:
fillefilur skrev:

MVH / Andreas

Tjing /Bo

Ska man vara petig så finns det bubblor senare än -70 som har torsionsframvagn.
1302 och 1303 har McPherson i lite olika utföranden, det är dom som faller bort. (95%(?) av samtliga var det väl iofs)

Stämmer bra. Har dock ingen koll på hur många 1300or som såldes efter -70. Sen har ju alla Mexico-Bubblor torsionsframvagn o dom slutade tillverkas 2004. Nere i Europa är det inte helt ovanligt att man använder Mex-Bubblor som reservdelsbilar o byter ut allt utom serienumret på originalbilen o vips får ett superfräscht objekt att bygga vidare på. Leta på se.mobile.de om det känns som ett alternativ.

Det finns en firma som gör en "platta" i fyrkantsrör med lite bur för att ersätta Bubblans egna. Ser dock ut att lida av svår överdimensionering o väger nog en del.

Poppis motoralternativ är Porsche-sexor, VWs egna typ IV + den vattenkylda boxern. Passar rakt på befintlig låda med vissa mods. Subaru-boxrar + Mazda-wanklar behöver adaptrar.

Tjing. /Bo

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Magnus Lundberg skrev:
William Ekström skrev:

Modern ram skulle jag också vilja ha, men en boxer känns som ett måste

Någon som vet vad som händer om man bygger en replica med vw-platta, reggar den (ombyggt fordon?)och kör några år och sedan byter ut plattan mot en rörram?

/Magnus

Då ska den reggas om som amatörbyggt fordon.

/Gustaf

Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Det finns en firma som gör en "platta" i fyrkantsrör med lite bur för att ersätta Bubblans egna. Ser dock ut att lida av svår överdimensionering o väger nog en del.

Vilket företag är detta finns det några bilder på dessa eller kanske någon hemsida???

Örebro
Här sen Okt 2004

William Ekström skrev:

Annars vore det coolt med en Karmann-Ghia i rejs-utförande.
EDIT: Stavfel

I min dator o i mitt huvud växer det en Karmann-Ghia där det mesta är uppdaterat. Inklusive mittmotor från nån motorcykel, dubbla A-armar, skivor, etc, etc. Utseendet tänkte jag hålla diskret dock.

Tjing. /Bo

Här sen Jun 2003

Magnus Lundberg skrev:
Sebastian Petersson skrev:

Ett sånt projekt drömmer jag också om!
Var har du köpt karossen? Har du några bilder?

En projekttråd är ett måste, så det så! thumbs up
Citera
Allmänt banåkaforum
8806 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande