Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Double clutching och heel and toe tekniker | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (13378 totalt) |
Hur många använder double clutching resp heel and toe tekniken i vardagen och om dom verkligen sliter mindre på växellådan?
P.S För Er som inte vet vad det är : http://www.tcsracing.org/tips.htm ojdå, såg att det fanns en tråd där man ställde samma fråga, fast det var mest på bana :/ _________________ Taras Kravtchouk |
||||
Heel&toe (fast mer de olika sidorna av foten egentligen) använder jag alltid mest för att det ska sätta sig i ryggmärgen. Dubbeltramp har jag aldrig ens funderat på. Ingettramp är betydligt vanligare. Ja h&t borde slita mindre tycker jag, framförallt på kopplingen kanske men det går ju åt mer bensin. _________________ Daniel Steiner |
||||
Sketna synkringar i vinterbilen tvingar fram lite varvtalsmatchning vid rondellerna.
Men det känns inte alltid bra med vinterkängor (vart är pedalerna egenterligen...) |
||||
Dubbeltrampa kan man skita duktigt i (om man inte har en gammal låda som kräver detta, men då vet man det specifikt för denna låda/bil)
Varvtalsmatchning är däremot en helt annan grej. Det ger mindre slitage på koppling (jmfrt med att slira med kopplingen vid nerväxling). Alternativt sliter det mindre på låda/drivlina jämfört med att poppa kopplingen vid nerväxling. Poppande av kopplingen är katastrofalt för balansen i bilen och skall undvikas vid bankörning. M.a.o. alt 1) Enklast. Fulkör med kopplingsslirning, byt koppling oftare alt2) lär dig toe-heeling På gata gäller samma princip, bara att krafter och belastningar blir mindre (inte så stora varvtalsskillnader). T&H kör jag på de bilar som det går på, dels för att alltid öva, dels för att det känns gött och dells för att man kan köra mer aggresivt. Men på gata bromsar man sällan fullt från 190-80km/h samtidigt som man BEHÖVER växla ner. Man har sällan så långa inbromsningar att man hinner med att T&H. På gatan hinner man bromsa-släppa broms-ge mellangas-lägga i växel-bromsa igen(om det behövs annars rullar man fram till svängen med kopplingen UPPE) _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Det är ju på banan man använder sig av dessa saker... På gatan transporterar man sig bara till banan! Rejsa.nu - Sveriges största banåkaforum |
||||
I vanlig lugn gatkörning så behövs ofta inte en kompett toe-heeling. Det går oftast bra att växla färdigt innan man ska bromsa oh bara vartalsmatch med gasen. Det är enklare också och går att göra med vinterkängor på i alla bilar.
Jag tycker det är svårt att kombinera fiskörning med toe-heeling. I alla fall om det ska bli mjuk och behaglig körning. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Anledningen till att diskutera detta på vinterhäckar och annat OT är ju att det är utmärkt vinterträning. |
||||
Med Alfan var jag tvungen att dubbeltrampa, om jag inte hade lust att vänta en sekund eller två innan växling. Annars kör jag alltid med häl-tå - tycker det är bra att öva in känslan och dessutom blir växlingarna mjukare. Kör man inspirerat med en bakhjulsdriven bil är det ju en säkerhetsgrej också, inte så kul att få en oplanerad "shift lock"(händer lätt om det är lite halt på vägen).
|
||||
häl tåar alltid, har blivit så eftersom synkringarna inte riktigt är samarbestvilliga på låga växlar, sen blir det liksom en vanesak å man gör det liksom på alla växlar, skadar ju inte direkt..
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
F*n är jag den enda som har problem med H&T?
Stora fötter, små pedaler och stor "nivåskillnad" mellan pedalerna är ingen lyckad kombination. Har fått en och annan ofrivillig bakhjulslåsning som följd av misslyckade försök, med medföljande (väl markerad) överstyrning. Eller hur Niklas _________________ Mikael Persson |
||||
du får väl bygga om pedalstället =), så går det när de är felbyggt från början _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Övar alltid H&T på gatan om det går med bilen och skodonen.
Det är ibland svårt att öva eftersom moderna tröskverk ofta har en gaspedal med en responstid som en maskintelegraf. Det händer liksom ingenting utom att man får kramp i vristen. Det slutar med att man kör i 15 km/h med full broms och varvet är upe i 8000 rpm när gubben i maskinrummet äntligen har skyfflat in lite kol. Nej, jag tycker inte moderna bilar är kul! Speciellt inte icke-sportbilsdito. Att "blippa upp gasen" är historia nu. Det är ju en träningssak om man vill få det att fungera riktigt bra på bana. Jag kör ju å andra sidanrätt fort på gatan med leksaksbilen och får mycket träning där. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Stora fötter går utmärkt jag använder väl inte direkt hälen själv utan mer sidan av foten egentligen. _________________ Daniel Steiner |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jag var inne på att byta min sinterlamell till en orginal för att jag inte kan H&T Men enligt Christian var jag tvungen att lära mig det
Så nu får jag väl göra det då /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Man måste korsa neutralt läge, gör man ju alltid när man växlar. Men att dubbelkoppla är onödigt.. _________________ Anders Hansson |
||||
Blir bättre sen (läs: långt in i framtiden) när jag äntligen införskaffar en egen busbil, som att man kan sätta kapen i pedalstället utan att behöva bry sig om någon annan. _________________ Mikael Persson |
||||
Hjälp mig! Spårval & Körteknik? Double clutching och heel and toe tekniker | 1, 2 >> 3 besök senaste veckan (13378 totalt) |