Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Double clutching och heel and toe tekniker
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (13378 totalt)
Taras
Solna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6


Trådstartare
Hur många använder double clutching resp heel and toe tekniken i vardagen och om dom verkligen sliter mindre på växellådan?

P.S För Er som inte vet vad det är : http://www.tcsracing.org/tips.htm

ojdå, såg att det fanns en tråd där man ställde samma fråga, fast det var mest på bana :/

_________________
Taras Kravtchouk
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

Taras skrev:
Hur många använder double clutching resp heel and toe tekniken i vardagen och om dom verkligen sliter mindre på växellådan?

P.S För Er som inte vet vad det är : http://www.tcsracing.org/tips.htm

ojdå, såg att det fanns en tråd där man ställde samma fråga, fast det var mest på bana :/


Heel&toe (fast mer de olika sidorna av foten egentligen) använder jag alltid mest för att det ska sätta sig i ryggmärgen.

Dubbeltramp har jag aldrig ens funderat på. Ingettramp är betydligt vanligare.


Ja h&t borde slita mindre tycker jag, framförallt på kopplingen kanske men det går ju åt mer bensin.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Sketna synkringar i vinterbilen tvingar fram lite varvtalsmatchning vid rondellerna.
Men det känns inte alltid bra med vinterkängor (vart är pedalerna egenterligen...) thumbs down

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Dubbeltrampa kan man skita duktigt i (om man inte har en gammal låda som kräver detta, men då vet man det specifikt för denna låda/bil)

Varvtalsmatchning är däremot en helt annan grej. Det ger mindre slitage på koppling (jmfrt med att slira med kopplingen vid nerväxling).

Alternativt sliter det mindre på låda/drivlina jämfört med att poppa kopplingen vid nerväxling. Poppande av kopplingen är katastrofalt för balansen i bilen och skall undvikas vid bankörning.

M.a.o.

alt 1) Enklast. Fulkör med kopplingsslirning, byt koppling oftare

alt2) lär dig toe-heeling

På gata gäller samma princip, bara att krafter och belastningar blir mindre (inte så stora varvtalsskillnader).
T&H kör jag på de bilar som det går på, dels för att alltid öva, dels för att det känns gött och dells för att man kan köra mer aggresivt.
Men på gata bromsar man sällan fullt från 190-80km/h samtidigt som man BEHÖVER växla ner. Man har sällan så långa inbromsningar att man hinner med att T&H.
På gatan hinner man bromsa-släppa broms-ge mellangas-lägga i växel-bromsa igen(om det behövs annars rullar man fram till svängen med kopplingen UPPE)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Taras skrev:
ojdå, såg att det fanns en tråd där man ställde samma fråga, fast det var mest på bana :/

Det är ju på banan man använder sig av dessa saker... På gatan transporterar man sig bara till banan!


Rejsa.nu - Sveriges största banåkaforum thumbs up
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 374



I vanlig lugn gatkörning så behövs ofta inte en kompett toe-heeling. Det går oftast bra att växla färdigt innan man ska bromsa oh bara vartalsmatch med gasen. Det är enklare också och går att göra med vinterkängor på i alla bilar.

Jag tycker det är svårt att kombinera fiskörning med toe-heeling. I alla fall om det ska bli mjuk och behaglig körning.

_________________
Lotus Exige S1
// Pontus Borg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



borg skrev:
tycker det är svårt att kombinera fiskörning med toe-heeling. I alla fall om det ska bli mjuk och behaglig körning.
Lite svårt är det att fisbromsa med tårna/hålfoten och varvtalsmatcha med hälen. Det blir lätt att man bromsar lite ryckigt. Om man satsar lite mot rondellerna så går det mycket enklare och naturligare på nåt vis. Men då är det ett krav att det inte är övergångsställen och annan trafik om man skulle missa bromspedalen.

Anledningen till att diskutera detta på vinterhäckar och annat OT är ju att det är utmärkt vinterträning.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Med Alfan var jag tvungen att dubbeltrampa, om jag inte hade lust att vänta en sekund eller två innan växling. Annars kör jag alltid med häl-tå - tycker det är bra att öva in känslan och dessutom blir växlingarna mjukare. Kör man inspirerat med en bakhjulsdriven bil är det ju en säkerhetsgrej också, inte så kul att få en oplanerad "shift lock"(händer lätt om det är lite halt på vägen).
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



häl tåar alltid, har blivit så eftersom synkringarna inte riktigt är samarbestvilliga på låga växlar, sen blir det liksom en vanesak å man gör det liksom på alla växlar, skadar ju inte direkt..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



F*n är jag den enda som har problem med H&T?
Stora fötter, små pedaler och stor "nivåskillnad" mellan pedalerna är ingen lyckad kombination. Har fått en och annan ofrivillig bakhjulslåsning som följd av misslyckade försök, med medföljande (väl markerad) överstyrning.
Eller hur Niklas

_________________
Mikael Persson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



PDE skrev:
F*n är jag den enda som har problem med H&T?
Stora fötter, små pedaler och stor "nivåskillnad" mellan pedalerna är ingen lyckad kombination. Har fått en och annan ofrivillig bakhjulslåsning som följd av misslyckade försök, med medföljande (väl markerad) överstyrning.
Eller hur Niklas


du får väl bygga om pedalstället =), så går det när de är felbyggt från början

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Övar alltid H&T på gatan om det går med bilen och skodonen.

Det är ibland svårt att öva eftersom moderna tröskverk ofta har en gaspedal med en responstid som en maskintelegraf. Det händer liksom ingenting utom att man får kramp i vristen. Det slutar med att man kör i 15 km/h med full broms och varvet är upe i 8000 rpm när gubben i maskinrummet äntligen har skyfflat in lite kol. Nej, jag tycker inte moderna bilar är kul! Speciellt inte icke-sportbilsdito.

Att "blippa upp gasen" är historia nu. Det är ju en träningssak om man vill få det att fungera riktigt bra på bana.

Jag kör ju å andra sidanrätt fort på gatan med leksaksbilen och får mycket träning där.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag tycker det är svårt att öva representativt på gata. Allt blir så duttigt jämfört med på bana. Det är mycket lättare att göra fina nerväxlingar på bana.

Med Volvon är det helt hopplöst .. automatare
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10150



Vartalsmatchar alltid, det är så mycket trevligare att köra då. Sedan har jag ganska breda fötter så det är inga problem att hältåa (även om jag gör det med trampdynan)..

_________________
Anders Hansson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4224

Hjälpmoderator

PDE skrev:
F*n är jag den enda som har problem med H&T?
Stora fötter, små pedaler och stor "nivåskillnad" mellan pedalerna är ingen lyckad kombination. Har fått en och annan ofrivillig bakhjulslåsning som följd av misslyckade försök, med medföljande (väl markerad) överstyrning.
Eller hur Niklas


Stora fötter går utmärkt

jag använder väl inte direkt hälen själv utan mer sidan av foten egentligen.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Fler synpunkter fanns tidigare:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=162

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Jag var inne på att byta min sinterlamell till en orginal för att jag inte kan H&T Men enligt Christian var jag tvungen att lära mig det

Så nu får jag väl göra det då

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Dubbelpost

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
Taras
Solna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6


Trådstartare
Jag förstår inte riktigt varför man måste lägga in neutral och sen varvtalsmatcha ? Varför inte ner med kopplingen, blippa direkt, lägga i växeln man vill ha i släppa ?

_________________
Taras Kravtchouk
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10150



Taras skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man måste lägga in neutral och sen varvtalsmatcha ? Varför inte ner med kopplingen, blippa direkt, lägga i växeln man vill ha i släppa ?


Man måste korsa neutralt läge, gör man ju alltid när man växlar. Men att dubbelkoppla är onödigt..

_________________
Anders Hansson
Citera
Mikael Persson
Göteborg
Här sen Mar 2004
Inlägg: 653



Daniel7xQ skrev:
PDE skrev:
...bla bla bla...


Stora fötter går utmärkt

jag använder väl inte direkt hälen själv utan mer sidan av foten egentligen.


Blir bättre sen (läs: långt in i framtiden) när jag äntligen införskaffar en egen busbil, som att man kan sätta kapen i pedalstället utan att behöva bry sig om någon annan.

_________________
Mikael Persson
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Double clutching och heel and toe tekniker
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (13378 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande