Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Double clutching och heel and toe tekniker
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13376 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



sweanders skrev:
Taras skrev:
Jag förstår inte riktigt varför man måste lägga in neutral och sen varvtalsmatcha ? Varför inte ner med kopplingen, blippa direkt, lägga i växeln man vill ha i släppa ?


Man måste korsa neutralt läge, gör man ju alltid när man växlar. Men att dubbelkoppla är onödigt..


Ja det är väl bara nått dom säger i F&F... i bulliit dubbeltrampar dom också

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Taras
Solna
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6


Trådstartare
Sorry, hänger inte med riktigt, vad menar du med korsa ? Menar du att man har kopplingen nere i neutralt, varvmatchar sen lägger i växeln?

_________________
Taras Kravtchouk
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Taras skrev:
Sorry, hänger inte med riktigt, vad menar du med korsa ? Menar du att man har kopplingen nere i neutralt, varvmatchar sen lägger i växeln?


Man kan inte byta från en växel till en annan utan att passera neutralläge.

om man dubbeltrampar så släpper man snabbt upp kopplingen ger mellangas och trycker ner den igen i neutralläge för att få fart på inanmätet i växellådan.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Ett bra sätt att öva tå-häl (eller vänster-högerhalva av foten) är att ha så kass/låg tomgång så att motorn stannar om man inte gasar.

_________________
William Ekström
Citera
Erik Arndt
Göteborg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 723



William Ekström skrev:
Ett bra sätt att öva tå-häl (eller vänster-högerhalva av foten) är att ha så kass/låg tomgång så att motorn stannar om man inte gasar.


Jopp det är sant krävs lite extra koncentration när man ska backa i uppförsbacke för att komma igång från stillastående och har kass handbroms

menigsbygnad är inte min grej idag

_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Citera
Haak
Norge, Drobak
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Driver å trener litt når jeg kjorer på gata. Til nå forst pg fremst med siden av foten. Men er det "best" å gasse med hälen eller har det ikke noe å si?

_________________
Halvor Haakens
Citera
Tomas_Boden
Boden
Här sen Jan 2007
Inlägg: 38



Kör med Heel and Toe till vardags också, jag e chaffis... Har alltid gjort det sen jag började övningsköra, så det sitter där.. gör jag inte det blir det inte de där mjuka växlingarna som jag även kräver på banan för att ha balansen... Sen när man blästrar på på isiga vägar häruppe i norr o växlar ner med mycket varv vill man inte att hjulen låser sig mer än man tänkt... thumbs up

_________________
Tomas Berg
Citera
Tomas_Boden
Boden
Här sen Jan 2007
Inlägg: 38



Go heel and toe

_________________
Tomas Berg
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Double clutching och heel and toe tekniker
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (13376 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande