Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Mellangas / Heel and toe / big toe - pinky toe braking
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10396 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hur många av er kör med det? (med framhjulsdrift kan man väl lika väl strunta i det? lr??)

Jag kör med det jämt på gatan(!?) men inte på bana om det inte är halt (typ blött eller grus)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Hur många av er kör med det? (med framhjulsdrift kan man väl lika väl strunta i det? lr??)

Jag kör med det jämt på gatan(!?) men inte på bana om det inte är halt (typ blött eller grus)


Jag VILL kunna köra med jämt och ständigt och kunna sköta det bra, "tyvärr" kan jag bli mycket bättre på det!

På 911:an går det anständigt bra (ibland), pedalerna sitter vettigt. Men på Volvon är det för tusan en hel fot mellan bromsen och gasen, så ska det gå på den måste jag nog ha snöskor på mig!

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



På den gammla goda "02-tiden" med sabbad synkring på 2:an fick man sig en snabblektion i ämnet "mellangas MED dubbeltramp" av farsan. Iförd trädojjer och utan behov av att mellangasa en enda gån de senaste 25 åren gav han sig ut i ind.omr. "för att det kunde ju vara kul att testa en 02:a med Webrar igen " Jag var väl mer
"Du föresten, 2:an är kass" fick jag fram... Inför varenda kurva dubbeltrampades det och växlarna gled i som aldrig förr ...det var väl då man insåg vad rutin är... thumbs up

Detdär lärde man ju sig hjälpligt efter ett tag... Men på bana så var/är väl behovet mer att inte få så mkt motorbroms att det sladdar och bakvagnen jazzar som en fisk... Tror ni jag lyckas arbeta bort mitt dubbeltrampande? NÄÄÄ! ok, ibland funkar det och då är det ju inte fel. Men nja, tycker nog det kan ta lite mkt tid i anspråk ibland.

På Långlopps-Saaben använde jag det inte. Funkar bra iaf tycker jag.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Pedalerna sitter lite tyvärr lite knasigt, bromsen tar lite långt ner...
Ratten är också ivägen men det skall lösas med en spacer är det tänkt, italienare måste vara jäkligt konstigt byggda... Jag måste t ex ha en ratt med mindre dia för att kunna köra bilen över huvud taget annars får inte högerbenet plats mellan ratt och mittkonsol...

Flytta bak ratt och stol skall nog fixa det problemet. Dags att lägga till på Projektsidan tror jag.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



ok, jag vet att jag tjatar och är enkelriktad!

Men om man ser till pedalkonfigurering så vet i tusan om det finns ngn som har fått till pedalerna så pass som i en BMW. Välj vilken du vill, det är lika klockrent i alla!

Vad tänker de på hos andra tillverkare...

ok, Ferraris och Porkers har väl det vettig om jag fattat rätt...men hos mer "vanliga" bilar. Vilka har det bra då? Vore kul att få veta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag skulle hemskt gärna vilja göra det, för rejs-känslans skull, men mina blad är för stora, de tar i "taket" vid pedalerna...
Till våren hoppas jag kunna få råd att köpa racingdojor och då kanske det blir möjligt.

Jag har testat då och då men får inte till det så fort det börjar gå fort. I låg fart på ett industriområde går det bra men så fort jag höjer farten låser det sig i huvudet. (Det är således inte bara fötterna som är problemet )

Men ni som gör det, hur gör ni?
Sätter ni hälen på bromsen och duttar med tån på gasen? (Det känns onaturligt och blir väldigt svårt att dosera bromskraften tycker jag. Dessutom blir det vingligt med benet....)
Eller sätter ni foten liksom rakt uppochner överlappandes båda pedalerna och vinklar till den så att den duttar gasen? (Känns bäst tycker jag)

MVh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



BTG skrev:
hur gör ni?
Sätter ni hälen på bromsen och duttar med tån på gasen? (Det känns onaturligt och blir väldigt svårt att dosera bromskraften tycker jag. Dessutom blir det vingligt med benet....)
Eller sätter ni foten liksom rakt uppochner överlappandes båda pedalerna och vinklar till den så att den duttar gasen? (Känns bäst tycker jag)

MVh / Micke


Varför hålla på och dutta med en halv fot på varje pedal när man kan plantera vänsterfoten stadigt på bromsen och högerfoten djupt nertryckt på högerpedalen Prova en liten framhjulsdriven bil på rallyväg så lär man sig vänsterbroms tekniken på en lunchrast... eller så lär man sig till en duktig bilplåtsslagare ännu snabbare

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ja gubbar det här har jag alltid funderat på! Hur går ni till väga? o när går ni till väga?
Kanske är det för att man inte kört nån bil med rätt plasering av pedalerna som man inte fattar!
Men en liten redogörelse vore på sin plats.

Det saknas smilies som skäms. Men jag gör det lite, kan jag säga!!!

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18604



Fredrik - SLC: Vilken fot manövrerar du kopplingen med då?
Vänsterbroms är ju inte riktigt samma sak liksom...

Jag har för övrigt en Rallyfilm på DVD, på en sektion har de en kamera monterad mot fötterna på föraren och där kan man se hur han gör...
Han trycker med vänstra delen av höger fot på bromsen och duttar med höger del på gasen, vinklar foten under inbromsning alltså. :o Svårt att förklara men det ser sjukt ut när man ser det också, ser ut som snubben har en extra led i foten...
Personligen så har jag fått det att funka skapligt genom att trycka med främre delen av foten på bromsen och dutta med hälen på gasen, problemet (förutom att hjärnan låser sig när man försöker göra det fort) är som sagt att ratten är ivägen just nu men det skall fixas.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
Varför hålla på och dutta med en halv fot på varje pedal när man kan plantera vänsterfoten stadigt på bromsen och högerfoten djupt nertryckt på högerpedalen Prova en liten framhjulsdriven bil på rallyväg så lär man sig vänsterbroms tekniken på en lunchrast... eller så lär man sig till en duktig bilplåtsslagare ännu snabbare


Heel-n-toe används vid nerväxling samtidigt som man bromsar inför en kurva och skall inte förväxlas med vänsterfotsbrosmining som används till ngt helt annat.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Heel-n-toe är en lite felvisande benämning eftersom man som flera nämnt vinklar ner högredelen av fotbladet mot gaspedalen samtidigt som man bromsar med vänsterdelen av fotbladet precis som flera redan beskrivit det.

Problemet med många bilar är att pedalerna ligger för långt isär antingen sidledes eller horisontellt. Själv hade jag mkt lätt för det på min M5 men har svårare för det på M3:an jsut för att pedalerna ligger längre ifrån varandra som på många andra bilar och med mina smä fötter så blir det svårt då.
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476




_________________
/Markus Lefors
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



MaZ skrev:
Fredrik - SLC: Vilken fot manövrerar du kopplingen med då?
Vänsterbroms är ju inte riktigt samma sak liksom....


Koppling ??? Aha det kanske var därför mina lådor aldrig höll


Fast ärligt talat det är jäkligt få lådor idag som behöver mellangas i nerväxlingar (om man har lite känsla för det) och riktiga lådor typ race-dogring lådor behöver knappt koppling heller..... Och jag kan inte riktig säga hur man göra (eller rättare sagt hur jag själv gjorde) men kopplar det hinner man med även fast man vänsterbromsar på nåt jäkla sätt.

Vänsterbroms , vilket för få har lärt sig däremot har med sig den fördelen (på en framhjulsdriven bil på löst underlag så är det ett måste) men på en bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven att man kan styra viktfördelningen på ett jäkligt bra sätt.... Och därigenom kunna köra med en bilinställning som gynnar bakhjulsfäste mer än turn-in och kompensera det....... vilket oftast är snabbare fast ställer mer krav på föraren.

Enkelt att köra på sladd men inte så snabbt

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Jag fick till snitsen efter att ha sett några avsnitt av det japanska videomagasinet "Best Motoring", även dom har den där kameran riktad ner mot fötterna så man verkligen får se i praktiken hur det går till.

För övrigt kan jag upplysa om att även Miatan har pedalerna utmärkt placerade!
Till Honda Integran jag hade tidigare köpte jag pedalplattor i aluminium från Sparco som ersatte gummit, då är det bara att justera avståndet tills det blir bra och sen på med lite grip-tape på koppling o broms så du inte halkar omkring.

/Tom

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
Fast ärligt talat det är jäkligt få lådor idag som behöver mellangas i nerväxlingar (om man har lite känsla för det) och riktiga lådor typ race-dogring lådor behöver knappt koppling heller..... Och jag kan inte riktig säga hur man göra (eller rättare sagt hur jag själv gjorde) men kopplar det hinner man med även fast man vänsterbromsar på nåt jäkla sätt.


Nu låter det som du blandar in dubbltrampning.

Heel-n-toe kan iods användas med dubbeltrampning också men det är inte nödvändigt på en bil med synkad låda.

Huvudnanledning till att använda heel-n-toe är att man skall kunna bromsa så sent som möjligt men ändp kunna göra en nerväxling med varvtalsmatchning genom mellangas så att det blir en mjku nerväxling så man inte får bilen i obalans genom kraftig motorbroms. Som en positiv bieffekt så sliter man mindre på kopplingen.

I många fall går det dock utmärkt att växla ner under inbrosmining utan varvtalsmatchning genom att vänta in i det sista med att släppa upp kopplingen och att man då gör det mjukt, inte kliver av den. Denna metod har visat sig ge bättre varvtider för många race-förare.

Tror inte man skall blanda in rally i sammanhanget för där vill man ju ofta ha bilen i ställ till skillnad från banracing där det bara går långsammare med ställ.

Ett alternativ till heel-n-toe är att bromsa klart före nedväxlingen och att man helt enkelt växlar ner med mellangas efter det man bromsat klartl, kräver dock att man börjar bromsa ngt tidigare.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



johann skrev:


I många fall går det dock utmärkt att växla ner under inbrosmining utan varvtalsmatchning genom att vänta in i det sista med att släppa upp kopplingen och att man då gör det mjukt, inte kliver av den. Denna metod har visat sig ge bättre varvtider för många race-förare.


Precis , varför hålla på med något som i 99% av fallen går långsammare? och propagerar fortfarande för vänsterbroms som ett balansmöjlighet , speciellt i långa snabba kurvor typ Anderstorp där det lätt kan bli understyrning i mittdelen och utgången. Kolla på F1 förarna där i stort sett alla använder vänsterbroms aktivt.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Med den fyrhjulsdrivan VR6 syncron var det oootroligt skoj att i slutet av inbromsningen när man närmade sig turn in i någon chikan eller så att växla ner och kliva av kopplingen ganska hårt med fortfarande full broms. Perfekt för att rotera runt bilen snabbt o ändå j*gt stabilt :woot:

Man bromsade sig ikapp allt o alla med den tekniken....

Men det var lite omställning till M3'an. Om jag gör likadant i den så kommer jag _backa_ igenom varenda sväng på varenda bana, hehe!!!

Men på bana när det är torrt så väntar jag bara lite länge innan jag växlar ner så det inte blir alltför häftig motorbroms (lite vill jag fortfarande ha så att bilen roterar in i svängen... men inte 180 grader ;-)

Men om det är blött på banan och man kör med silkesvantarna på för att det ändå ska gå undan då försöker jag mellangasa för att slippa få rumpan att köra om mig. Men speciellt bra på det är jag inte...

-----


Däremot så vill jag börja öva på vänsterbroms när jag kör slalom!!!! Det kan hjälpa helt klart i vissa situationer och då tänker jag inte på som framhjulsdrivet att provocera ut rumpan utan tvärtom, det kan stabilisera bilen i vissa lägen med lite broms.

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Fredrik - SLC skrev:
johann skrev:


I många fall går det dock utmärkt att växla ner under inbrosmining utan varvtalsmatchning genom att vänta in i det sista med att släppa upp kopplingen och att man då gör det mjukt, inte kliver av den. Denna metod har visat sig ge bättre varvtider för många race-förare.


Precis , varför hålla på med något som i 99% av fallen går långsammare? och propagerar fortfarande för vänsterbroms som ett balansmöjlighet , speciellt i långa snabba kurvor typ Anderstorp där det lätt kan bli understyrning i mittdelen och utgången. Kolla på F1 förarna där i stort sett alla använder vänsterbroms aktivt.


Man kommer fortfarande inte ifrån att heel-n-toe spar på kopplingen och många bilar måste man använda det för att det skall gå riktigt fort.

Vänsterbroms är bra men används väl främst till annat än att sakta in inför en kurva?

Naturligtvis skulle man kunna axa ngn bråkdels sekund till om man vänsterbromsar innann en kurva eftersom man inte behöver få ngt tidsglapp mellan det man lättar på gasen och börjar bromsa men sen var det där med att använda kopplingen vid nerväxling....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
M3 SMG2 !!! Vill ha!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Jag använder i princip hela tiden på vår långloppsbil, den är rätt lätt i baken och den är stadigare(skånskt ord för stabil) i inbromsningarna om man ger gas in man växlar ner.

Fördelningen i teamet är ca 50/50 - vi är två som använder tekniken och två som inte gör det. Det sparar också våra synkringar som tar mycket stryk annars under ett långlopp...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17354



Jag inbillade mig faktiskt att de flesta körde som jag och bromsar med "stortån" och gasar med "lilltån" vid olika tillfällen.
Då och då kommer jag på mig själv med att jag petar på bromspedalen med vänsterfoten också, men det sitter så djupt rotat att jag inte tänker på varför jag gör det.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sparade trådar/FAQ
Mellangas / Heel and toe / big toe - pinky toe braking
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10396 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande