Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 1988 | 2 besök senaste veckan (3806 totalt) |
Hej här kommer änu en E30 !!
Har tänkt mig försöka prova på några varv på en bana i sommar, har tidigare mest roat mig med att sprätta is och gus, men efter att förra sommaren hamnat på Lazzat RS konbana blev jag tänd. Först provade jag med min Toyota Celica GT4, men den hade inget där att göra !! Istället köptes en BMW 325i -88 flyttgodimporterad -91 med dispans på avgasrening Bilen saknar servo och taklucka, men hade AC och ABS. ACn är bort kastad, ABSen funkar inte. Efter lite lätt arbete vägde bilen 117 kg mindre och vågen visade 1100 kg med nästan tom tank och mig i (56 kg) Ett prov på Lunda gav näst sista plats, före en Toyota Supra MKIV !! Med slitna Brigstone Blizzak (vintedäck) 175/70-14, toksänkt med orginal stötdämpare(20000 mil) och oerfaren chafför fälldes fler konor än vad som rundades Jag har väl tänkt att förbättra bilen på liknande sätt som alla andra, fast den ska vara registrerad för allmän väg och värmen ska vara kvar då även isåkning är ett stort intresse. Börjar med några frågor: Servo eller inte ?? kortare styrväxel ?? ABS eller inte ?? [img] [/img] Att bilen inte ser sänkt ut på bilden beror på att jag svänger vänster just här, stillastående syns inte hjulens överkant. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
På min sitter det ingen servo har aldrig saknat det heller, stjäl ju massa motoreffekt. Med ABS:en urkopplad körde jag en sekund snabbare på superstage har iofs att göra med porsche bromsarna lite också. Kortare styrväxel ska jag fixa till sommaren är mycket bättre när man slipper ta nytt grepp vid tajta svängar.
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Va bra !! Då åker ABSen bort oxå, väger väl några kilo den med.
Ja 4,1 rattvarv är ju ingen hitt, har hört att dom använder E36ans styrväxel, men den finns väl inte utan servo ?? _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Ja det är lätt att fastna för dom !! Tack för tipset, ska söka runt lite och se vad AL har sagt. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Det ska gå bra att inte koppla in servot. Köra den utan assistans så att säga. Jag hoppas kunna göra så när den väl kommer på plats i min bil. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Efter att ha lånat bilen ett par dar kan jag konstatera att den går mycket bra. Varför ska alla hålla på och tilbe 318is och m3 guden när 325:an har så mycket härligare motorgång och framföralllt ett underbart ljud. Desutom är det rätt bra klipp i 325 maskinen måste jag säga.
_________________ Jonas Edling |
||||
Jo det funkar, men dom väger ju betydligt mer än en styrväxel utan servo, fast på din bil med din "flugvikts" motor kanske några extra kg inte gör så mycket. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Nu tog du väl i lite väl mycket, men att en sexa låter bäst finns dokumenterat i näst senaste numret av Teknikens Värld. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Lördags nöjet för mig var att byta fjädrar och stötdämpare på bilen (bättre än Melodifestivalen, enligt mig)
PGA. jobbet är jag nu tvingad att använda bilen dagligen, men med orginal stötdämpare och sänksats monterad 1992 så käns den inte helt fräch på vägen. Brist på pengar och snar arbetslöshet gjorde att det blev en billig väghållnings sats av okänt märke "Supersport" ?? från Tyskland. Fjädrarna som satt på fram hade en tråddiameter på 14 mm och var väldigt hårda, dom var 3 cm högre ( 7 trådvarv) än dom nya som hade 12 mm tråd och var makant mjukare (6 trådvarv) Polaren hade ett par framfjädrar liggande som var lika i höjd och varv som mina gamla fast 13 mm tråd och hårdhet mittimellan, jag tog dom. Mina gamla var av båda 2. Stötdämparna runt om var helt slut, ingen gas kvar och alla läkte olja !! Bakfjädrarna, nya och gamla såg lika ut, förutom att dom gamla var ca 2 cm lägre. Summan av detta blev en helt annan bil på vägen, pga. rådande väder har jag ju inte kunnat kolla kurvegenskaperna, men den käns helt anorlunda när man sladdar runt mellan snövallarna, dock blev bilen betydligt högre, bak hela 5 cm ?? fram ca 2 cm. Bak hjulen vinklar dock fortfarande innåt upptill, så hur hög är en orginalbil med raka hjul ?? Jag tycker den ser ut som en traktor nu !! Till sommaren hoppas jag sparat ihop till helt andra prylar, men just nu blev det ett stort lyft. Vem van festivalen _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 1988 | 2 besök senaste veckan (3806 totalt) |