Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325ix 87:a | 1, 2 >> 18 besök idag (9138 totalt) |
Bil: 4hjuls driven 171hk och 1340kg tjänstevikt.
Bilen importerade jag från tyskland veckan före jul och lyckades regbesikta den 22:a Det var tänkt att vara en vinterbil, men väl hemma i sverige med för mycket jul-ledighet har planerna ändrats Nu ska bilen överladdas med en GT 37:a och någon form av sprut o förstärkt drivlina Bilen ska även utrustas med gula-koni, HR-fjädrar och åka fort-bussningar mm Då bilen var billig, och att även påståendet som följer även gäller tyskland: "du får vad du betalar för" Bilen har en extremt ful inredning... Blå "manchester" och en ny lack skulle inte heller skada... Bilen har gått 26.000 mil men har fullstämplad service bok Hittade dock inte klistermärket där det stod när kamremmen var bytt, så jag tog det säkra före... Och gjorde stor service. i samma veva passade jag på att rost-skydda bilen och lyckades göra hål i tanken för att byta tank måste kardan demonteras. Vilket betyder att jag kan byta till förstärkt koppling samtidigt En vän hade ett billigt rostfritt avgassystem med lite bättre flöde liggandes (vinter bil)... nästa steg: gula-koni och HR-fjädrar. _________________ Mikael Boström M3 Limo -96 325ix -87 |
||
Hoppas att dom bytte remmen vid "storservice" Själv trodde jag att dessa motorer hade kamkedja... _________________ G o r a n A m c o f f |
||
App app app. Nu får du läsa på bättre, Johan. Bara M20 och M40-motorerna som hade kamrem. M10, S14, M30, S38, M42, M70 hade minsann kamkedja bra långt innan -91. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
Ja eller så gör jag det!
Det här kommer bli ett spännande projekt, Micke är lite av en Dr Snuggles eller Uppfinnar Jocke! Synd att vi inte fick testa bilarna mot varandra, min spann ju bara... Men din koppling var kul!Haha, sån vill jag också ha! MVH/Daniel _________________ Daniel Gunnarsson |
||
Sätter in en bild som våran konstnärs-guru Daniel har ritat
Daniel är duktig som få Fälgarna ska vara 15" och kommer i februari, stötfångarna/framskärmar är redan köpta. Tråkiga är bara att jag vill börja bygga "race" nu. Måste dock se över bilen lite allmänt först... _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||
micke är slipad när det gäller bilar och mekanik men han har lite problem med att se skillnad på sig själv och sina polare. har vi umgåts för mycket eller?
kan du logga ut med mitt konto? om du inte redan gjort det. _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||
[quote="Limo-Micke"]Nu ska bilen överladdas med en GT 37:a och någon form av sprut o förstärkt drivlina
i samma veva passade jag på att rost-skydda bilen och lyckades göra hål i tanken för att byta tank måste kardan demonteras. Vilket betyder att jag kan byta till förstärkt koppling samtidigt [quote] Hur ska du förstärka drivlinan? Mina efterforskningar säger att det är framdiffen som är svagaste punkten. Fördelningslådan är inte ett problem (om den är frisk) i likhet med växellådan och bakdiffen (som dock är lite seg i reaktionen). Främre mellanaxeln kan rensa splinesen i fördelningslådan, detta undviks genom att fixa mer instick (splinesen på axeln räcker till) och se till att de är välsmorda med bra fett (Molykote eller liknande). Jag rekommenderar att du helrenoverar växellänkaget när du tar ner lådorna. Vill du bygga short-shift kan du kanske hämta lite inspiration i tråden om min iX. Byt även hardyskivorna när du ändå har ner skiten. Lycka till med ett kul bygge! _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||
Jag tänkte först bara stum-montera motorn och sätta ditt svarvade brickor mellan hardy o främrekardan, som du sa
När jag hade bort lådan så passa jag på att slipa ur gods där "brickorna" ska sitta och molyfet. (hade förberett mej med att läsa "-ix registret") Saken är den att jag mer eller mindre ska köra sönder drivlinan För då får jag anledning att byta till 525ix Har jämfort bitarna och 525:ans drivlina är biffigare. och kanske lägger man in 525:ans motor oxå Hardy och växellänkaget är i bra skick, blev väldigt förvånad när jag tog en titt under ventilkåpan och kamen var i "ny skick" Tror dock att kam eller topp är bytt med tanke på att den gått så långt... _________________ Mikael Boström M3 Limo -96 325ix -87 |
||
några bilder från garaget, tyvärr ej på 325:an
kopplingen i -ix:en. skivabak (rolle) sommar bilen vad kan detta bli? fler bilder kommer me tiden, bla när jag svetsat klart grenröret, har haft lite strul med -ix:en som när jag bytte LMM-huset från M3 E30 så gick de åt h..vete, slutatde med att jag inte hade nån LMM som fungerade eller fram diffen som inte kom överens med den nya kopplingen... _________________ Mikael Boström M3 Limo -96 325ix -87 |
||
Jag var och besökte kenneth som driver motortjänst (orminge) i veckan, han lyckades övertala mej att använda MBE styrsystem . Han verkar vara riktigt duktig i de han gör! Gt-37 turbo är nog ute ur bilden utan de är en lite kulagrad turbo som gäller nu, garret har en "ny" fin serie agregat som verkar intressanta.
det är dock många saker kvar att in handla rivlinan är nog löst på de teoretiska planet tyärr är det många olika projekt som rullar samtidigt och jag har svårt att se slutet... _________________ Mikael Boström M3 Limo -96 325ix -87 |
||
tjo Micke!!
Det var jag som köpte kopplingen.... Ditt rörmokeri ser galet fint ut, skulle duga som vågledare i en spaningsradar!!! Nu kliar det i handflatorna så jag har nästan nött bort kanten på skrivbordet, ska se till att komma igång med min pjäs snart. Min tidsplan är efter 2007, för då slipper jag skatten, eller??? Lycka till och se till att få upp fler bilder!!!! _________________ Andreas Holmlund |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325ix 87:a | 1, 2 >> 18 besök idag (9138 totalt) |