Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Kamaxelkunskap behövs...grunderna!
2 besök senaste veckan (2318 totalt)
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Vet ej om dett är rätt avdelning, flytta mig gärna om ni vill!

Kamaxlar och dess olika data gör mig lite förvirrad och jag skulle gärna vilja lära mig mer. Vid en kamaxels specifikationer kommer ju som oftast durationen fram, vilken anger ventilens öppningstider. Eller?

Ett exempel:

Duration 320° och sedan står det 54-86-86-54, vad är detta för data?

Hur mäter man ventilaccelerationen?

Hjälp sökes av en undrande...

MVH Patrick

_________________
Patrick Sergmo
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



först brukar man definera insugsdurationen
dvs 54 grad innan TDC öppnas ventilen till 86 grader efter TDC (då stängs den) (54+86+180 = 320 grader)
samma sak med avgas 86grader innanTDC öppnas den å 54 grader efter stängs den..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Sergmo
Tyringe
Här sen Jun 2004
Inlägg: 89


Trådstartare
Tackar nu blev det lite klarare... Antog att siffrorna var grader, men inte hur de skulle läsas elle vilken följd.

Nockspridning och overlap... Hur tolkas dessa för att se om kammen är "vassare" än min orginal kam? Antar att vemtilaccelrationen också inverkar på hur kammen uppför sig, men vad förtäljer hur snabb den accelerationen är?

// Patrick

_________________
Patrick Sergmo
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Patrick S skrev:
Tackar nu blev det lite klarare... Antog att siffrorna var grader, men inte hur de skulle läsas elle vilken följd.

Nockspridning och overlap... Hur tolkas dessa för att se om kammen är "vassare" än min orginal kam? Antar att vemtilaccelrationen också inverkar på hur kammen uppför sig, men vad förtäljer hur snabb den accelerationen är?

// Patrick


För gammaldags kamaxlar (kamaxel) typ som sitter i min V-8 så sitter både avgas och insugningsnock på samma axel. Då kan vad du kallar nockspridning inte ändras. Hur som helst så betyder det att avgas o insugsnock befinner sig på ett gradmässigt avstånd från varandra. Tar man bara avgas nocken så kan den ha en duration av 250 gdr. Den kan då öppna 60 gdr före bdc sedan 180 till tdc. 60+180=240. 250-240=10. Den måste då stänga 10 gdr atdc. Men den kan även öppna 50 gdr bbdc och kommer då följdaktligen att stänga 20 gdr atdc. Vi har då föskjutit lobecentre mellan av o in nock med 10 gdr.
110 gdr i Lc är normalt lägger vi det på 100 gdr, så får vi längre överlapp med 10 gdr men samtidigt 10 gdr kortare duration på sidorna om bdc.

Med dubbla kammar kan man alltså ändra Lc genom att förflytta förhållandet mellan kammarna. Sedan vad effekten blir är et förklaringsavsnitt för sig självt som jag inte går in på eftersom det inte var frågeställningen.

En annan sak att tänka på är att durationen kan anges vid olika sk förlyft. Kammen har en ramp för att 1, sätta igång själva lyftrörelsen lungt och fint, ta upp ventilspelet. 2, för att påbörja själva lyftet. 3, när lyftet nått så långt att andningen påbörjas. Durationen kan anges för någon av dessa faser och blir då av helt olika gradtal. Därför måste vi veta vid vilket förlyft kammens gradtal angivits.

Ventilaccelerationen är en funktion av dessa 3 förutsättningar. Man vill ha en hög acceleration men man kan inte göra nocken med hur brant profil som helst. Till slut träffar kanten på lyftaren nocken och då går det åt skogen. Detta kan klaras med rulllyftare, men även så så finns det begränsningar.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Racetech
Kamaxelkunskap behövs...grunderna!
2 besök senaste veckan (2318 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande