Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09
1, 2, 3, 4, 5   >>
18 besök senaste veckan (36484 totalt)
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Tänkte berätta om en nästan färdig locost.
Förhoppningsvis kommer sjuan att dyka upp på någon ban-träff kommade åren

Bygget började egentligen för 2 år då jag fick för mig att jag skulle bygga en sjua utifrån ett kit.
Jag tittade på Caterham men insåg snabbt att detta inte var mig grej, jag gillar lite mer basic och locost lösningar.
Westfield verkade ju vara alternativet men av en slump stötte jag på ett Estfield chassi som var till salu billigt, i samma veva
så blev det en 318i motor över från bygget av Hans osbecks (min kusin) Fyndbörsen bil. Jag blev grymt imponerad av Estfield
då de utan att göra något med chassit slängde i en V8 !! Trångt visst men oj vilket chassi.
Estfield bygger mycket på lada prylar vilket är bra grejor men det finns inga delar i svedala så jag valde en 240 bakaxel rejält skall det vara
www.racetech.ee

Med finans hjälp från firman jag jobbar på togs beslut om att vi bygger en sjua till firma med mig som ansvarig och drivande.
Inriktingen på sjuan har varit locost och bygga en bil som är hållbar och som inte blir något puts-objekt

Så med MYCKET hjälp av byggaren av Hans osbecks Fyndbörsen bil så har vi nu en körbar sjua

Under tiden av bygget har jag också skaffat mig en Miata som jag gillar skarpt. Trevligt miata folk runt göteborg gör det Miata ägandet ännu roligare. thumbs up
Tanken med miatan skall jag lära mig att köra bil och deltaga i klubbrace/ban-träffar.

Lite om sjuan

Estfield chassi gjort för 4 cyl motorer
BMW 318i M40 motor med modiferat tråg ca 115 hk tror jag.
240 stel axel utan diff
140 fyrkolvs OK runt om
Tank från Fiat 131 -73
Kyl från Opel kadett -69
Avon dämpare (coilover) ställbara i 8 lägen köpt från AC Cobra killen på Öland. Fjädrarna blev kanske lite hårda här men kan tydligen byta

Jag oroar mig för den stela axel om att bilen kommer att bli allför överstyrd och studsig, jag är ju liksom van med miatan nu som har fantastisk balans och känsla.
Det finns inga vad jag vet k-hämmare till chassit, fram kommer det nog defentivt att behövas. Men hur börjar man från noll när man dimensionerar en k-hämmare ?

Problem som vi haft

Tråget var största utmaningen, mycket mallande och provande. Men nu har vi ett tråg som funkar, inga problem med oljetrycket
Lyckades elda upp ett motorstyr, kabelbrott i motor härvan. Måste har hänt när orginal bilen krockade, var svårt att hitta. Drivsteg brann i styrbox.
Massa pyssel med att få igång kyl-funktionen.
Ratt lösningen, vi visste inte att den skall vara deformerbar från förarsidan, mycket svets och smide här.

Bilen blev supertyst - kanske tog vi för hårt med avgas och kat ?

Kvar att göra

Sätta på backspeglar
Bestämma färg - svårt... förslag ?
Justera oljetråg - flytta tappen för avtappning och öka volymen.
Montera bälten

Sen skulle väl allt lyftas ut och tvättas och målas men det får bli nästa vinter - nu vill vi köra sjua.


Bilder i spridda faser:

M40:an i bilen


oljetråget



Bilen är tystar än flesta standard bilar ? Inga problem inför besikting



Hardy skivan - hoppas detta håller nu..


Skyddsringar i kardan måste enligt SFRo


Huv och lampor


Volvo axel och prylar


Fiat tank


Prova ratt med glad Joos


Nästa klar


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Vacker Joachim thumbs up thumbs up
Är det en före-efterbild på tråget? Det såg ut att gå liiite lågt innan

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
_coffe_
Varberg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 182



det här ser ju underbart ut!! själv är man i "börjainhandladelarochrör"-stadiet... det är riktigt kul att se att det är så många som har en Locost-bil ståendes hemma....

_________________
Christoffer Svensson

Bygger just nu:
En Super Se7en med pinto

Kör just nu:
Porsche 944 TURBO -86
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Vacker Joachim
Är det en före-efterbild på tråget? Det såg ut att gå liiite lågt innan


Ja det var en före och efter bild - 1 cm frigång höjdes till 12 cm

Vi tar väl miata klubb kväll och tittar på den senare .

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Lite mera bilder på tråg och höjd av motorn i bilen på begäran

Pick-up som 'L'



Låda med tapp och nivå plugg. Tapp skall flyttas och lådan utökas.


Tråg sett framifrån



Höjden på motorn i bilen



/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



Härligt att se ännu ett Locost bygge.
Hoppas vi får se dig på www.locostsweden.se och några av våra träffar.

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Hoppas vi får se dig på.. Och några av våra träffar.


Självklart är målet att ta den till likasinnade

Får man till www.locostsweden.se lika bra som rejsa med möjligheter till bild-uppladdning och annat ?


/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
-Jonte-
Västerås
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1493



Det finns redan nu möjlighet att ladda upp bilder, men det blir bättre när vi flyttar och uppgraderar forumet till vår ordinarie server.

_________________
Jonas Zetterman Västerås
Min egen sida www.westeras.com
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Lite som är gjort

Har byggt om oljetråget lite mha duktig svestare. Utökat med låda till och flyttat avtappnings-pluggen (bilder nedan). Fixat temp-givare och bytt läckade bränsle pump. Tack folk på locost för hjälpen med att fixa billiga delar thumbs up thumbs up

Gjorde första seriösa test av bilen idag. Klart postivit överlag. Nu åkte jag runt på gamla 240-dubb-däck så det var väl inte riktigt rättvist men fick ändå en bra känsla för bilen. Frukansvärt kul att köra sjua. Smack runt kurvor, drifta lite och sugs man iväg

Mer neutral än väntat, fantastik prestanda när väl M40-motor ville sluta bluddra på låga varv.
Lyckades köra av flältremmen , skall justeras.
Lite väl lätt att få genomslag i kardan över guppen och när den satte sig i acceleration, måste höja bilen lite tror jag med fjädrar och ställa dämparna hårdare. Trevligt pyssel


LIte bilder på tråget som jag är mycket nöjd med nu.

Extra låda med 45 graders början.




Nya hål ner till extra lådan


Tråget sett från sidan med oljeplugg och nivå-glas där man ser oljan.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Ser kul ut Josen! thumbs up
om den dagen kommer när längtan efter ett gynnsammare förhållande mellan effekt och vikt blir för stor, så är just en locost det självklara valet för mig - om inte ekonomin skulle få en högst oväntad boost

Men... miatan kommer väl ändå först i sommar - eller?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Men... miatan kommer väl ändå först i sommar - eller?


Självklart, denna sommar är Miatan först. Ambitionen är att driva denna bil till körbart/hålbart skick detta år. Kanske nästa år kan jag åka lite sjua på klubbracen.

När det gäller klubbrace så tror jag att miatan är bättre att lära sig att köra bil med. Miatan är ju suverän från början s.a.s. En sjua är ju tyvärr lite opraktisk och kräver mer pyssel för att få till.

Min förhopppning är att jag kan kombinera dessa bilar och lära från båda världarna.

Men ban-träffar med sjuan tror jag skulle vara riktigt kul. Sätta lite BMW och Porschar på plats med locost stuk vore kul

MGCC racen med våra miator ser vi ju fram emot

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Första provturerna är gjorda i ett kallt Göteborg

Behövs sunkiga 240 dubb-däck för att testa lite

Jonas Christensen kom och tog en lite film snutt på en glad Joachim som provar hjulspinn och broms

Sjua snutt

Nu står lackering, speglar och däck på TODo listan.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



filmen trasig..

_________________
MackeMaehlum
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
filmen trasig..


Kanske fungerar den nu.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



Funkar kanot..

å de såg ju bra ut..
snabb fråga bara .. är det filmat i Högsbo (mittemot pripps) ?? jag håller själv till i Askim med min sjua så jag ser nästan till högsbo härifrån..

_________________
MackeMaehlum
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3320



Påminde om Högsbo, själv uppvuxen ganska nära (Billdal).

Estfield, är det den Estniska tillverkaren? Kul att det finns en estnisk sportbil, kanske folk kan sluta reta mig för att jag är halv-est

Har dom nån hemsida man kan kika mer på?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Har dom nån hemsida man kan kika mer på?


http://www.racetech.ee/

American Racing i Linköping tar hem dem och säljer ( M Dunå kan man prata med )

Citat:
snabb fråga bara .. är det filmat i Högsbo (mittemot pripps)


Jo det är filmat i Högsbo där vi har den i garage.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Lite nya fälgar och däck piggar up

Fram 195/55 R15 Potenza RE 720
Bak 205/55 R15 Potenza RE 720

Passar fint i skärmar






Ny behövs snart lite färg beslut för att matcha fälgar och däck - svårt...

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Måla huven samma grönfärg som noskon och skärmar, behåll resten som det är.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:

Måla huven samma grönfärg som noskon och skärmar, behåll resten som det är.


Annars hade jag nog varit inne på någon silerfärg likande den du har på din bil

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Josen skrev:
Citat:

Måla huven samma grönfärg som noskon och skärmar, behåll resten som det är.


Annars hade jag nog varit inne på någon silerfärg likande den du har på din bil

/Joachim


På min bil är noskonen lackade i gråsilver, och framskärmarna i svart.

I övrigt är det rå olackad aluplåt. (bakskärmarna galvad stålplåt)

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09
1, 2, 3, 4, 5   >>
18 besök senaste veckan (36484 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande