Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09
1 besök senaste veckan (35604 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Lycka till i morgon! thumbs up

_________________
Peter Karlsson
Åker numera Polo 6R -14 & Pontiac Catalina 62.
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Första försöket hos SBP gick både bra och dåligt.

Bra var att det inte blev några anmärkningar på struktuella saker och att avgasvärden var super.

Dåligt var att det blev mycket gnäll på lampor som vi jag trodde vi hade gjort enligt regler.

Jag blev lätt orolig när jag under besiktingen fick reda på "Detta är inget amatörbyggt forden det är ju en byggsats" jaha ? Vad skall jag göra då ? " Jo du kan ju alltid överklaga besiktningen"

Då var jag inte glad.

Lyckades få tag på person på vägverktets fordonsavdeling i bilen hem som räddade min dag och gav mig beskedet att bilen visst var ett amatörbyggt fordon. Ringde upp besiktiningsmannen på stationen som fick dra tillbaka sitt beslut med hänvisning till vägverket - där fick han

Kan inte säga att jag rekommendrar Jönköping för besiktning av amatörbyggda fordon. Eller så kanske det är lika överallt.


/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



JOCKE ! Det mesta är åtgärdat andra blinkerslampor frm från 1982 golf sidoblinkers flyttade till backspeglarna ala mercedes. Skyddsdamasker på kuggstång monterade fanns på OK macken. Återstår större siffror till chasseinr och byte av dom sprillans nya säkerhetsbältena till gammal skit från skroten som du har liggande. Sifferstansar behövs såväl som bokstäver sen får vi hoppas att de är goa gubbar i göteborg. Sänder bilder senare under dagen när min PC support är på humör.
Det är kanske på sin plats att varna andra byggare gällande sidoblinkersplacering enl.SBP så skall man sittande på huk bakom bakskärmen med bakre blinker mitt i ansiktet även se sidoblinkers. Vi trodde att sidoblinkers fungerade som en förlängning av bakre blinkers när man passerat denna, Höjdplaceringen var över 50cm som det ska vara. Förövrigt kan man ju känna sig smikrad när SBP säger att den här har ni inte byggt själva den är fabrikstillverkad men det kom inte från rätt håll och tidpunkt för att vi skulle uppskatta den anmärkningen .

_________________
Rolf osbeck
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5034



Det är påfallande många som missar placeringen av de flesta lysena. Reglerna för siktvinklar finns i Bygghandboken, i VVFS på nätet och även avhandlade på Locostforumet. De är inte helt lätta att följa, läs 3 gånger, mät 2 gånger, borra 1 gång...

Jag får väldigt ofta anmärka på det vid slutbesiktningen faktiskt.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Låter som utförande av beskrvmingen i regelverket kunde förtydligas?
Eller rent av att SBS regelverk kanske inte 100%-igt stämmer med verkligheten.
(har ju hänt förr...)
Går o funderar lite på ett framtida GT40 bygge, men om trasslet med regelverket kring amatörbyggda fordon kvarstrår på den nivån som det var när reglerna mjukades upp 82-83, så känns det som ett tveksamt projekt. Är det frågan om otydliga regelskrivningar, regler som är svåra att på ett rimligt sätt applicera på lite extremare byggen, eller ensklida besiktningsmäns allmänna ovilja?
Känns som hemläxan med regelverket är ett tyngre arbete än själva bygget och finansieringen äv detta.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Osbeck.vsr
trollhättan
Här sen Jan 2005
Inlägg: 161



GUSTAV & BOSSE L : Jag har läst regler och måttanvisningar gällande sidoblinkers men dom skisser som finns visar karosser av konv. typ och ej formelbilskaross där bakhjulet ligger utanför karossidan. Jag skulle helst velat sätta blinklampan i aluplåten men då hade den blivit för låg satte den därför i kåpan över instrumentbrädan. Har sett många seven med lampan endera i plåten eller kåpan så visst det måste vara olika bedömningar beroende på besiktningsmän vi är ju alla olika och vissa har svårt och göra praktiska bedömningar och följer skisser och texter slaviskt. Bosse räds inte att bygga bil jag byggde min första 1982 den andra 1986 osv. dessutom 8st banracingbilar men detta är första gången jag möter så här fåniga anmärkningar jag tror att det ett undantag för min egen del så bryr jag mig inte längre är 62år och detta var mitt sista bygge.

_________________
Rolf osbeck
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Nej jag ska kanske ta tjuren vid hornen vad det lider. Jag var dock rejält trött på regelverket de första åren då jag byggde både Seven-replika och några VW baserade kit-cars.
Just nu nöjer jag mig med tolkningar av det inte heller helt solklara FIA appendix K.
Saaben är ett bra tillämpningsprojekt för detta på lagom nivå.
Visionen är annars en FIA godkänd GT40 Gt/GTS replica, som även passerar SBF:s nålöga.
I verkligheten, när budgetramarna sagt sitt, lutar det nog åt ett simplare projekt med rörram.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Äntligen var bilen klar och besiktigad hos SBP. Gick så fint andra gången- allt var bra
Något reg nummer fick vi inte pga data-strul men det kommer med posten.
Lite historiskt känns det vi har byggt en "ny" bil. CPAC 7 är född s.a.s

om jag fattar det rätt så är fösta besiktining först om 3 år igen ?

Nu börjar nästa resa med att göra om/förbättra den i väghållning och motor.
Skall bli spännande att ta den på första långtur också.

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1045



Grattis...ju fler sjuor desto bättre! thumbs up

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
BMW 525 Touring E39
Focus cayo
Grand Canyon 6.0
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5034



Regelverk kan alltid bli tydligare men det finns också en fara med det - ju tydligare regler, desto svårare att bygga något "nytt", som man inte tänkte på när reglerna skrevs.

Jag tycker faktiskt inte att regelverket är speciellt krångligt. Använder man sunt förnuft klarar man 90% av kraven, resten får man läsa på om.

Kul att bilen är godkänd, det är nu det börjar på riktigt :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Jag tycker faktiskt inte att regelverket är speciellt krångligt.


Kanske är det så men jag upplever att SBP inte heller har riktigt koll på vad som gäller - eller så är kommunikationen mellan SFRo och SBP inte helt tydlig om vad som gäller.

Exempel 1
På SFRo fick vi anmärking på chassi-nr ( skall finnas sekundärt och primärt )
SFRo sa att det var OK med nr på pop-nitat på platta det tyckte inte SBP. SBP underkände vår pop-nit nr och ville ha båda nr stansat i chassit.

Exempel 2
SBP underkände bilen som amtatörbyggt fordon vid första besiktingen. Hur kan det bara ske ?
Kommer ju med besiktingsunderlag från SFRo om att det är ett amatörbyggt fordon ?
Underkännder SBP hela SFRo då eller ?
Nu löste ju det sig med min dialog via vägverket - men det känns konstigt att jag skall ta den diskussionen.
Borde inte SFRo och SBP vara överrens om definitionen av amatörbyggt fordon ?

Hoppas nu att andra som bygger inte hamnar i fällor där byråkati/missförstånd fäller dem.


Citat:
...ju fler sjuor desto bättre!


Visst är det

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Westfield
Danderyd - Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4332



Josen skrev:
Exempel 1
På SFRo fick vi anmärking på chassi-nr ( skall finnas sekundärt och primärt )
SFRo sa att det var OK med nr på pop-nitat på platta det tyckte inte SBP. SBP underkände vår pop-nit nr och ville ha båda nr stansat i chassit.


Det behövs bara nummer på ETT ställe på bil med bärande ram. Det står klart o tydligt i VVFS2003:22. Att även SFRo inte kan allting är ju lite trist...men själv är bäste dräng. Det är inte så svårt att läsa texten och göra som det står. Det blir däremot krånglig när man ska ha reda på "är lamporna med skum märkning godkända" och då kan man mejla Vägverket så svarar de, jag har testat, funkar thumbs up

_________________
mvh Michael Blix (Kallerman)
Porsche 996 4S
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5034



Exempel 1, misstag av SFRo.

Exempel 2, misstag av ASB (det finns tyvärr personer där som inte har koll), hade förmodligen löst sig om besiktningsingenjören direkt ringt SFRo eller VV. VV och SFRo ÄR överens, ASB styrs av VV och definition på amatörbyggt fordon med förklarande kommentarer finns i ASBs tekniska handbok som varje besing har tillgång till direkt via datorterminal i hallen.

Att det är du som får ta diskussionen är rätt självklart när det sker efter regbes, det är nämligen bara du som fordonsägare som har laglig möjlighet att kräva rättelse i ett besiktningsärende. SFRo hjälper förstås till om man ber om det.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Idag fick vi reg-nummret
XFS 777 kunde det bli bättre ? thumbs up thumbs up

Maxlast 90 kg - blir till att det lugnt med att släpa med sig r-däck och verktyg i blien till banor

/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3253



Grattis till regbesiktningen! Känns lite extra kul då man själv är halvest, kryllar inte direkt av estniska sportbilar

_________________
:: Mikael Lindqvist
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
.. kryllar inte direkt av estniska sportbilar


Tackar - nej det finns inte så många direkt

Tror bara det finns vår och M Dunås på American racing som är klara.

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Josen skrev:
Idag fick vi reg-nummret
XFS 777 kunde det bli bättre ? thumbs up thumbs up

Maxlast 90 kg - blir till att det lugnt med att släpa med sig r-däck och verktyg i blien till banor

/Joachim


Eller tunga passagerare, du vet passagerarna är ju oxo en del av lasten

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
carrera
Mjölby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hejsan!

Estfield V8? Javisst, jag har en med chevro 350. Går underbart.

Anders Ihreskog

_________________
Anders Ihreskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Estfield V8? Javisst, jag har en med chevro 350. Går underbart.


Är det samma chassi/motor som M Dunå har ? M Dunås är riktigt läcker thumbs up
Har du några bilder ?

Själv har jag nu fått på bågen igen och besiktningar och försäkringar är klara


/Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
carrera
Mjölby
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Det är samma o det är Dunå som byggt motorn. Bilder kommer

Anders

_________________
Anders Ihreskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Tog bilen på första ban-träffen och prövade samtidgt Gelleråsen för första gången.
Syfte med körningen var att hårdtesta bilen/hitta lite svaga punkter samt att lära mig Gelleråsen.

Körde i gruppen med tävlingsbilar vilket gick utmärkt - man känner sig ifosig inte så stor i en sjua när Camaro-cup bilar fyller backspeglarna/sidan - inga problem dock alla körde tigth men snyggt thumbs up

Först passet
Gick inget vidare, jag hittad inte runt, Trösen och utgången på rakan var lite förbryllande. Bilen gick inte på alla cylindrar vid utvarvningar. Bilen läcket bensin, försökte täta bensinlocket.

Andra passet
Gick det bättre hittade runt och började kunna hänga med även om motorn bara gick på 3 cyl på höga varv, nu läcket det ännu mer bensin och jag fick teknisk flagg. Inte bra att söla ner banan
Nu hittade vi läckan, hade missat och täta ett överfyllnades rör som satt lite lurgt till.
Lyckades sätta någon 1.27- 1.28 tid

Sista passet
Nu gick det ännu bättre, började kunna köra om bilar och hittade spåret, motorn gick fortfarande inte bra
I slutet av passet steg tempen, kylar funktionen verkar inte fungera i pressat läge allt vatten hade trycks ut.

Sammanfattat då känns bilen suverän i sitt chassi(förutsägbar och konsekvent), bromsarna är super skall bytas till race-belägg dock. Fick man önska något skulle det vara en kortare styrväxel för att slippa ratt så (ta omtag).

Niklas F kom och tog några bilder som han lovade skulle komma upp här

Utan att pillat något på chassi-inställningar är jag ändå förvånad över vilken väghållning bilen har med standarddäck. Får man på en krängare fram och lite r-däck + att man får ordning på motorn kan det nog kapas antal sekunder

Varför motorn ( M40 BMW ) inte går riktigt blir jag inte klok på

Symptom
Bludder vid höga varv (men bara vid last), skum tomgång(bytt regulatorn), verkar gå väldigt fett, verkar gå varmt jämt ( puttar ur vattnet ur kylet).

- Topplockspackningen (skall ta komp-prov) ?
- Bränsletrycks reg ballat ur ?
- AFM slut ?
- Fel på tändspole ( tidigare bytt )
- Värme problem -> bilen går för varmt -> ECU fepplar till det med bränsle/luft blanding

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09
1 besök senaste veckan (35604 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >