Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09
17 besök senaste veckan (35323 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5
   
Patrik Ö
Stockholm



Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Feb 2008 17:06     Citera

En allmän Cobra-fråga, varför väljer man en v8-klump till motor när det finns moderna turbomotorer som med lite trimm kan ge likvärdiga prestanda?

Jag vet att det är en grym känsla med v8:a, men viktmässigt är det väl inte helt optimalt, eller?

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2008 09:56     Cobra Citera

Idag efter många turer med SFRo så är bilen äntligen klar och besiktigad hos SBP utan anmärkning. Nu återstår att se vad den skall användas till?


_________________
Rolf osbeck
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Olofson
Varberg



Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2008 11:22     Re: Citera

poh99 skrev:
En allmän Cobra-fråga, varför väljer man en v8-klump till motor när det finns moderna turbomotorer som med lite trimm kan ge likvärdiga prestanda?

Jag vet att det är en grym känsla med v8:a, men viktmässigt är det väl inte helt optimalt, eller?

Det är nog många som inte gillar karaktären på en turbolösning baserad på de grejor som ryms i en rimlig budget - och sedan "ska" det väl vara en V8 i en Cobra, helt enkelt? Å andra sidan är det många som bygger med automatlåda, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro...

Personligen hade jag dock valt en modern aluminium-V8, om jag skulle få för mig att bygga en Cobra. Fortfarande tungt, men iaf acceptabelt, och fortfarande rätt karaktär och ljud - om det nu verkligen är en Cobra man vill ha.


_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Olofson
Varberg



Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2008 11:23     Re: Cobra Citera

Rolf.osbeck skrev:
Idag efter många turer med SFRo så är bilen äntligen klar och besiktigad hos SBP utan anmärkning.

Grattis!

Citat:
Nu återstår att se vad den skall användas till?

Det ska nog gå att komma på något.


_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  05 Aug 2008 11:26     Saab TURBO Citera

Patrik ursäkta att du inte fått svar men det är klart att inte detta är optimalt med v8a isynnerhet en i gjutjärn. Men ska man bygga en cobra så hör det liksom till att man ska ha en v8a. Vill man optimera så är det andra concept än cobra som gäller och kanske med en alu fyra eller 5a med turbo.


_________________
Rolf osbeck
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Dec 2008 08:29     AC COBRA Citera

Cobran besiktigades i våras utan bekymmer sedan ljudtestet var avklarat. bilen har körts på gata ca 200 mil under sommaren och är nu under åtgärd för att kunna provköras på bana våren -09.

Sommarens körning har givit Hans stort habegär efter racebil med hög motoreffekt och för att möta detta begär så planeras nu bygge av en Camaro Cup bil till 2010 dvs den nya bilen med rörram och glasfiberkaross.


_________________
Rolf osbeck
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Mar 2009 09:42     Cobra med båge och slicks Citera

Båge och slicks monterade 10x17 bak och 8,5x17 fram Ett racebälte på förarplats har åxå tillkommit.


_________________
Rolf osbeck
Senast ändrad av Rolf.osbeck, 24 Mar 2009 10:10, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Mar 2009 09:49     Bild Citera



Nu kom bilden med åxå!?


_________________
Rolf osbeck
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  24 Apr 2009 18:13     Cobra Citera

Någon racebil var inte detta objekt 60-talschassie från jaguar lirade inte som vi tänkt oss, bilen har en framtid vid glasskiosken och kommer att säljas under juni månad-09


_________________
Rolf osbeck
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2009 19:03     Åter på hjulen Citera

Efter en fadäs är nu bilen återställd av försäkringsbolaget och på väg till Stockholm på bilkärra denna gång. Förhoppningsvis så blir den kvar där för promenadåka på strandvägen


_________________
Rolf osbeck
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Jun 2009 19:31     Citera

oj vad snygg den är nu thumbs up Hälsa Hans att vara rädd om den nu


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Senast ändrad av Josen, 11 Okt 2009 09:51, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Sep 2009 09:49     Karlskoga onsdagsträning Citera

Efter ett himla tjat så är nu bilen provad på bana och efter ett intensivt skruvande så gick bilen hyvsat. Ett längre gaspådrag och annan chassiesättning gjorde susen men tiderna var inte direkt något att jubla över och inför vinterförvaringen så är vi överens min brorson och jag bilen skall inte köras tävling med.


_________________
Rolf osbeck
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bfd_henriksson
Bollebygd



Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2009 21:23     Citera

Fin bil! thumbs up


_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Olofson
Varberg



Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2009 21:37     Citera

Vad är det ni jämför varvtiderna med, och var ligger problemen? Även med en tung V8 så borde ju en Cobra gå bra, jämfört med flertalet bilar i samma viktklass, tycker man...

Rent spontant tycker jag det ser ut att vara väldigt lite camber. (Borde ju synas på däcken i så fall.) Är det mycket camberkompensation i geometrin...?

Bilen ser riktigt trevlig ut iaf! thumbs up


_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2009 06:50     Varvtider Citera

Hej David

Betr. varvtider så var det meningen att bilen skulle köras i Roadsport A och tävla mot exempelvis Super sevens. Cobran väger 1000kg så överdrivet tung är den inte. Du har rätt i att camber är inte direkt överdriven och går tyvärr inte at ändra på utan att kapa och svetsa i chassiet . Nu är den inte direkt understyrd och visst skulle det gå att göra racebil av den med vinge och ändrat chassie, men det går att nå målet billigare och enklare genom att sälja denna bil och köpa en lämpligare bil.

För övrigt så går det att göra banbil av vad skit som helst det är bara fråga om insatsen.


_________________
Rolf osbeck
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2010 15:48     våren -10 Citera




Alla ormar kommer fram på våren en del är farliga


_________________
Rolf osbeck
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Maj 2010 21:55     Citera

Citat:
Alla ormar kommer fram på våren en del är farliga


Grym nu ju !! thumbs up thumbs up thumbs up Hans måste ta det easy med detta spjut !

Har du en bild framifrån ?


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Rolf.osbeck
Trollhättan



Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Tipsa Facebook   Inlägg  07 Maj 2010 06:20     våren -10 Citera



Hej Jocke

Här får du bild framifrån och kusin Hans som justerar in fjädrar. / farbror Rolf


_________________
Rolf osbeck
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Josen
Göteborg



Här sen Aug 2004
Inlägg: 2034


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Maj 2010 13:32     Citera

Citat:
Här får du bild framifrån och kusin Hans som justerar in fjädrar


Läckert Gott att se Hans jobba lite


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Team86Invite
Trosa



Här sen Aug 2012
Inlägg: 51



Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2019 11:22     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Lite bilder från Gelleråsen.
Väntan i kön
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1698-new_2005-10-03-pa020001.jpg
Lite suddigt i motljus, hur motorn gick hörde vi inte (den hördes inte alls i det sällskapet)
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1698-new_2005-10-03-pa020020.jpg
Liite väl varmt (enligt mätaren alltså)
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1698-new_2005-10-03-pa020022.jpg
Sjuor är inte direkt vackra avklädda, men lamporna ger den lite ansikte iaf
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1698-new_2005-10-03-pa020023.jpg

Hej. Har du någon mer bild på ditt kapell över tanken?
mvh Jocke


_________________
Joakim Lundius
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09
17 besök senaste veckan (35323 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3, 4, 5






Från request till första response:
sec (varav server render 0.140 sec)
Webbrowser render:
sec