Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09
<<   1, 2, 3, 4, 5
18 besök senaste veckan (36484 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



En allmän Cobra-fråga, varför väljer man en v8-klump till motor när det finns moderna turbomotorer som med lite trimm kan ge likvärdiga prestanda?

Jag vet att det är en grym känsla med v8:a, men viktmässigt är det väl inte helt optimalt, eller?
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Idag efter många turer med SFRo så är bilen äntligen klar och besiktigad hos SBP utan anmärkning. Nu återstår att se vad den skall användas till?

_________________
Rolf osbeck
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



poh99 skrev:
En allmän Cobra-fråga, varför väljer man en v8-klump till motor när det finns moderna turbomotorer som med lite trimm kan ge likvärdiga prestanda?

Jag vet att det är en grym känsla med v8:a, men viktmässigt är det väl inte helt optimalt, eller?

Det är nog många som inte gillar karaktären på en turbolösning baserad på de grejor som ryms i en rimlig budget - och sedan "ska" det väl vara en V8 i en Cobra, helt enkelt? Å andra sidan är det många som bygger med automatlåda, så jag vet inte riktigt vad jag ska tro...

Personligen hade jag dock valt en modern aluminium-V8, om jag skulle få för mig att bygga en Cobra. Fortfarande tungt, men iaf acceptabelt, och fortfarande rätt karaktär och ljud - om det nu verkligen är en Cobra man vill ha.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Rolf.osbeck skrev:
Idag efter många turer med SFRo så är bilen äntligen klar och besiktigad hos SBP utan anmärkning.

Grattis!

Citat:
Nu återstår att se vad den skall användas till?

Det ska nog gå att komma på något.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Patrik ursäkta att du inte fått svar men det är klart att inte detta är optimalt med v8a isynnerhet en i gjutjärn. Men ska man bygga en cobra så hör det liksom till att man ska ha en v8a. Vill man optimera så är det andra concept än cobra som gäller och kanske med en alu fyra eller 5a med turbo.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Cobran besiktigades i våras utan bekymmer sedan ljudtestet var avklarat. bilen har körts på gata ca 200 mil under sommaren och är nu under åtgärd för att kunna provköras på bana våren -09.

Sommarens körning har givit Hans stort habegär efter racebil med hög motoreffekt och för att möta detta begär så planeras nu bygge av en Camaro Cup bil till 2010 dvs den nya bilen med rörram och glasfiberkaross.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Båge och slicks monterade 10x17 bak och 8,5x17 fram Ett racebälte på förarplats har åxå tillkommit.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291





Nu kom bilden med åxå!?

_________________
Rolf osbeck
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Någon racebil var inte detta objekt 60-talschassie från jaguar lirade inte som vi tänkt oss, bilen har en framtid vid glasskiosken och kommer att säljas under juni månad-09

_________________
Rolf osbeck
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Efter en fadäs är nu bilen återställd av försäkringsbolaget och på väg till Stockholm på bilkärra denna gång. Förhoppningsvis så blir den kvar där för promenadåka på strandvägen

_________________
Rolf osbeck
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
oj vad snygg den är nu thumbs up Hälsa Hans att vara rädd om den nu

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Efter ett himla tjat så är nu bilen provad på bana och efter ett intensivt skruvande så gick bilen hyvsat. Ett längre gaspådrag och annan chassiesättning gjorde susen men tiderna var inte direkt något att jubla över och inför vinterförvaringen så är vi överens min brorson och jag bilen skall inte köras tävling med.

_________________
Rolf osbeck
Citera
bfd_henriksson
Bollebygd
Här sen Jul 2005
Inlägg: 783



Fin bil! thumbs up

_________________
Fredrik Henriksson

http://modsport.se/
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Vad är det ni jämför varvtiderna med, och var ligger problemen? Även med en tung V8 så borde ju en Cobra gå bra, jämfört med flertalet bilar i samma viktklass, tycker man...

Rent spontant tycker jag det ser ut att vara väldigt lite camber. (Borde ju synas på däcken i så fall.) Är det mycket camberkompensation i geometrin...?

Bilen ser riktigt trevlig ut iaf! thumbs up

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291



Hej David

Betr. varvtider så var det meningen att bilen skulle köras i Roadsport A och tävla mot exempelvis Super sevens. Cobran väger 1000kg så överdrivet tung är den inte. Du har rätt i att camber är inte direkt överdriven och går tyvärr inte at ändra på utan att kapa och svetsa i chassiet . Nu är den inte direkt understyrd och visst skulle det gå att göra racebil av den med vinge och ändrat chassie, men det går att nå målet billigare och enklare genom att sälja denna bil och köpa en lämpligare bil.

För övrigt så går det att göra banbil av vad skit som helst det är bara fråga om insatsen.

_________________
Rolf osbeck
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291






Alla ormar kommer fram på våren en del är farliga

_________________
Rolf osbeck
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Alla ormar kommer fram på våren en del är farliga


Grym nu ju !! thumbs up thumbs up thumbs up Hans måste ta det easy med detta spjut !

Har du en bild framifrån ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Rolf.osbeck
Trollhättan
Här sen Mar 2006
Inlägg: 291





Hej Jocke

Här får du bild framifrån och kusin Hans som justerar in fjädrar. / farbror Rolf

_________________
Rolf osbeck
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043


Trådstartare
Citat:
Här får du bild framifrån och kusin Hans som justerar in fjädrar


Läckert Gott att se Hans jobba lite

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Team86Invite
Trosa
Här sen Aug 2012
Inlägg: 60



Niklas Falk skrev:
Lite bilder från Gelleråsen.
Väntan i kön
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1698-new_2005-10-03-pa020001.jpg
Lite suddigt i motljus, hur motorn gick hörde vi inte (den hördes inte alls i det sällskapet)
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1698-new_2005-10-03-pa020020.jpg
Liite väl varmt (enligt mätaren alltså)
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1698-new_2005-10-03-pa020022.jpg
Sjuor är inte direkt vackra avklädda, men lamporna ger den lite ansikte iaf
https://rejsa.nu/im/_bantraffar/1698-new_2005-10-03-pa020023.jpg

Hej. Har du någon mer bild på ditt kapell över tanken?
mvh Jocke

_________________
Joakim Lundius
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Locost Estfield/AC Cobra -08/09
<<   1, 2, 3, 4, 5
18 besök senaste veckan (36484 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande