Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
V-storm med Subaru EJ20 motor
1401 besök totalt
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Hej
Jag håller på med ett hemmabygge med en Subaru Drivlina, motor är en 2,0L EJ20 Med 92kw. Hela drivlinan har jag köpt på Adecco å enligt papperna så har den gått 27500km å det är väl trovärdigt när den bara gått på vägarna i ca 12 månader. Motorn har varit lagrad inomhus in några år innan jag köpte den.

Nu har jag precis kopplat elsystemet och då kunnat köra runt motorn på startmotorn å upptäckte då att oljetryckslampan inte slocknade efter att kört på startmotorn 2x15 sekunder. Jag misstänkte att oljetryckskontakten var trasig, så jag tog bort den och kopplade in en transparant slang till en behållare MEN det kom inte en droppe olja när jag körde på startmotorn, mycket underligt.
Då jag tidigare byggde om skvalpplåten i olje sumpen så då kontrollerade jag att oljepick-uppen inte var skadad.
När jag bytte oljefilter(orginaldel) så hade jag fyllt den med olja.
Jag har försökt fylla på olja bakvägen genom oljetryckkontaktanslutningen, tryckte i 0,5liter den vägen å körde sen på startmotorn - inte en rörelse/tryck i systemet. Det är precis som att oljepumpen inte rör sig överhuvudtaget.

Är det någon som har kunskap/ erfarenhet av subarumotorer som har någon idé vad göra ?

Kan man kontrollera oljepumpens relief valve genom att skruva ut de båda insexpluggarna på oljepumpen ?








_________________
Göran Nilsson
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
För att avsluta denna tråden så blev resultatet till slut att jag köpte en ny oljepump och då fick jag oljetryck ganska omgående när jag körde på startmotorn. Jag öppnade den gamla oljepumpen men där såg man inget anmärkningsvärt avvikande mot vad man kan förvänta sig.

Efter en tid av några veckor fick jag hjälp med att göra grundinställning i MaxxECU och starta motorn, det gick utan problem. Inga knackningar eller missljud men generatorn laddade inte det tog ett par veckor att felsöka. Det visade sig att generatorn inte var jordad i motorblocket pga att jag hade målat motorblock och generatorkonsol.

Nu är motorn mappad och bilen besiktigad utan anmärkning och jag har hunnit köra 73 mil innan jag ställde in den i verkstaden igen, det blev för kallt och blött att köra.

Göran




_________________
Göran Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Nice ekipage! Kul med bilder thumbs up Är det egen design? Ingen tvekan om var inspirationen kom från thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Duvan
Killeberg
Här sen Jun 2018
Inlägg: 121


Trådstartare
Tack för dem positiva reaktionen
Jag köpte ram och en del grejor från England, modellen heter V-Storm, men eftersom den i grunden är 3-sitsig så har jag modifierat mycket och gjort egna delar bara för jag ogillar 3-sitsiga .

PS. Jäkla bra forum, läser varje dag DS

_________________
Göran Nilsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41498

Forumägare
Forumägare

Döp om rubriken i första inlägget till vad du döpt din bil till så flyttar jag tråden till vårabilarforumet, jag skulle gärna se mer bilder på bilen thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
V-storm med Subaru EJ20 motor
1401 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande