Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Söker tips på verktyg och verktygsförvaring
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (13769 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Jag försöker samla på mig lite nödvändiga verktyg till bilskruvandet och har väl hittils en ganska bra grund med några hylsnyckelsatser och lite annat tjaffs. När jag arbetar har allting en förmåga att hamna så lättåtkommligt som möjligt, vilket betyder att jag tillslut inte hittar grejorna när jag behöver dem igen(jag antar att de flesta känner igen problemet ). Därför söker jag efter någon lämplig form av verktygsförvaring där det är lätt att komma åt och hålla ordning på grejorna. Har ni några tips på lämpligt skåp, hylla eller vadsomhelst som gör livet lite lättare i garaget?
Utöver det så är jag också ute efter att utöka verktygssamlingen lite. Främst behöver jag ett par momentnycklar och undrar om ni kan tipsa om något bra och billigt(eller behövs det tokdyra momentnycklar för tusentals kronor?)?
Till sist så tar jag också gärna emot tips på "bra-att-ha"-grejor i garaget, typ såntdär man inte saknar innan man verkligen behöver det(gummiklubba är väl ett bra exempel?).
Citera
Dresa
Södra Dalarna(både på och under jorden faktiskt)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 26



Jaha! provar att ge mitt andra svar på detta trevliga forum!
verktygsförvaring är ganska knepigt om man inte har en superpedantisk-hålla koll-lägga alla saker där jag tog dom ordning
Dessa coola verktygsskåp man ofta ser på filmer har formpressade/skurna separata fack för verktygen vilket gör att man kanske måste slå/hoppa ner nycklarna om man bestämt sig för att lägga ner fel verktyg thumbs up kan liknande grejer vara något för dej? det finns ju även "lågprisvarianter" av dessa tex Teng Tools med små lådor du kan komplettera efter tycke och smak -dessa lådor passar i deras verktygsvagnar!
Med risk för att bli hängd kan jag rekomendera Biltemas momentnycklar.
Mvh Dresa

_________________
Andreas Werner
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Vad jag letar efter är väl egentligen inte något överambitiöst, utan hyffsat enkelt och billigt. Coola verktygsskåp med formpressade fack låter iof spännande, men också som ett väldigt seriöst och dyrt alternativ. Om dessa finns till bra priser kan det kanske vara något.
Idealet vore nog en smidig vagn med ett skåp där man kan hänga lite olika nycklar och grejor, några lådor och små förvaringsfack där jag kan sortera alla hylsor. Om jag får göra lite hål i väggen(måste kolla upp det) kanske jag skulle kunna sätta upp någon slags panel med krokar för att hänga verktygen i och kanske komplettera med förvaringsfack till alla smågrejor.

Biltemas momentnycklar har jag kännt lite på och enligt min högst amatörmässiga bedömning så verkar de ju faktiskt rätt trevliga. Är det viktigt att det blir exakt rätt moment och hur funkar dessa isåfall?

Välkommen hit förresten, och tack för ett bra svar!
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Kolla in biltema och jula. Dom har billiga skåp thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Jag köpte mig ett skåp på Bauhaus för nätta 1295kr, det är i tre "delar" en botten med hjul och skåp och två lådor, mellandelen är med tre lådor och ovandelen är med tre hellånga och tre lite kortare. Överst är det ett lock med plats för "just nu" vetktyg... Den ser ut som en dyr men kvaliteten är ju sämre och man kan ha alla lådorna öppna samtidigt så den välter.. inte provat, det blir för mycket jobb att städa..

slänger in en bild...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Ett annat alternativ är ju att bygga en vägg med lite överblick på prylarna. Jag fick själva metallskivan av en snäll garagekompis och köpte krokar och annat på BIltema. Funkar iaf ganska bra, tycker jag? Länk till en bild

Iofs är det jobbigt att åla ut från under bilen och knata bort till väggen för att hämta en annan hylsa men... Ska man ha det smidigare på den fronten så är den gamla lådan jag fick med min Biltemasats helt outstanding, den kan man ju släpa in under bilen o ha det mesta på plats, liksom?

Stor favvispryl (förutom vinkelslip och roterande stålborstar! ) är just nu ledhandtaget till 1/2-tumshylsorna. Klart irritationsbesparande! Jag har ett sånt här: Länk till Biltema

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Långt därborta till höger ser du hur det ska se ut

En hel vägg med Snap-on. Jag ber om ursäkt för att nån parkerat sin bil i vägen.


_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Svante skrev:
Jag köpte mig ett skåp på Bauhaus för nätta 1295kr, det är i tre "delar" en botten med hjul och skåp och två lådor, mellandelen är med tre lådor och ovandelen är med tre hellånga och tre lite kortare. Överst är det ett lock med plats för "just nu" vetktyg... Den ser ut som en dyr men kvaliteten är ju sämre och man kan ha alla lådorna öppna samtidigt så den välter.. inte provat, det blir för mycket jobb att städa..

slänger in en bild...


Kostar det verkligen bara 1295 för de tre delarna tillsammans?? Motsvarande på Biltema är ju:
Verktygsskåp på hjul: 1195kr
Mittendel: 395kr
Överdel: 895kr
Totalt: 2485kr

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Köpte det för 1695:- sen en vecka senare hade de sänkt priset till 1295:- och med prisgarantin fick jag tillbaka mellanskillnaden plus ytterligare 12% så jag gav ju tillochmed lite mindre än 1295....

* Ringde Bauhaus för säkerhets skull för att kolla, tyvärr tillfälligt slut i Hyllinge men kommer in igen om någon vecka.. Troligtvis till 1695:- vad han sa iallafall men det sa dom när jag köpte min också... så den kommer väl på nästa veckas reklamblad eller nåt...

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Jag har alltid ansett att verktygen på väggen är den optimala lösningen. Tills jag fick tag på en bra rullhurts (tack Kristian Larsson!).

Nu tycker jag det är optimalt att ha en rullhurts. De sväljer så otroligt mycket verktyg, och man har dem alltid nära sig när man jobbar. Har hurtsen en bra design har den dessutom ett ganska stor yta ovanpå som man kan lägga termostathus, knasare och annat kul man plockar bort från bilen.

_________________
William Ekström
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
En nackdel med att försöka rulla ett skåp runt bilen för mig är att bilen snart skulle se rätt hemsk ut. Det är nämligen lite trångt att komma förbi vid sina ställen, så jag behöver antingen något som går att dra runt under bilen eller som får en bestämd plats i garaget. Erik B's vägg tycker jag ser intressantast ut hittils... Om han bara kunde flytta på den dumma bilen och ta en bättre bild.
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Stor favvispryl (förutom vinkelslip och roterande stålborstar! ) är just nu ledhandtaget till 1/2-tumshylsorna. Klart irritationsbesparande! Jag har ett sånt här: Länk till Biltema

/Mangan

En såndär har jag, fast min heter Kraft eller något sånt där macho-manligt. Det är ett verktyg jag absolut inte skulle klara mig utan, så hårt som vissa grejor kan sitta(jag var faktiskt nära att böja sönder mitt stackar ledhantag när bakdämparna skulle lossas, fast då använde jag iof domkraft när jag skruvade också... ). Stor och brutal lednyckel är helt enkelt thumbs up
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Bra-att-ha-prylar

Höglyftande domkraft
Rejäla pallbockar
avdragare
kulledsavdragare
ficklampa
sladdlampa (lysrör)
fettspruta
draghammarre
Förlängare (rörbit ca 1 meter innerdiameter ca 3cm)
svetstång (nypa åt bromsslangar bla)
mm, mm

_________________
/Anders C
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Anders Carlsson skrev:
Bra-att-ha-prylar

Höglyftande domkraft
Rejäla pallbockar
avdragare
kulledsavdragare
ficklampa
sladdlampa (lysrör)
fettspruta
draghammarre
Förlängare (rörbit ca 1 meter innerdiameter ca 3cm)
svetstång (nypa åt bromsslangar bla)
mm, mm


Lägger till ngr ytterliggare mycket bra att ha verktyg!!!

Dragskaft (1m)
Gasolbrännare
Blyslägga
Stålborste till borrmaskin

sedan så kan jag verkligen rekomendera Bauhaus skåpet som förvaring, men att det skulle välta frammåt om man öppnar alla lådor tvekar jag starkt på.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004
Inlägg: 239



Favoritgrejen i garaget är för tillfället ett par montörshandskar med handflatan i läder och översidan av tyg. De har dessutom karborreband som man spänner fast dem runt handleden. De har sparat mig en del sönderslagna knogar och uppskurna fingrar denna vinter. Ger också bra grepp om verktygen.

Annars är det viktigt med en ordentlig arbetsbänk och ett BRA skruvstycke. Man måste kunna spänna fast grejerna nånstans när man väl fått lös dem. Bra belysning är också en förutsättning.

Skåp eller väggar är bra så länge man inte ska släpa med verktygen till banan. Då behövs det nåt flyttbart. Jag samlar allt i ett par verktygsbackar av metall när det bär iväg men med min organisationsförmåga glöms det gärna en del grejer kvar i garaget. Resten av tiden ligger verktygen mer eller mindre utspridda på lämpliga ställen i olika hyllor där dom rotat sig under åren.

Jag har märkt att jag för det mesta bara använder mitt skjutmått av plast nuförtiden. Det riktiga skjutmåttet av metall får ligga i fodralet. Plastskjutmåttets noggrannhet duger bra för det mesta och så kostar det inget om man råkar ha sönder det.

Sedan naturligtvis hörselskydd, öronproppar, skyddsglasögon, ansiktsmask, andningsskydd, ren overall, smutsig overall, mittemellan overall.....

_________________
Sten Isaksson
Citera
Dresa
Södra Dalarna(både på och under jorden faktiskt)
Här sen Nov 2004
Inlägg: 26



Fortsätter att dryga ut tråden-Riktiga handskar är kalasskönt-prova gärna "riktiga" mekarhandskar typ "Mechanix"-tror b.l.a Dalhems säljer sådana. Använder även sådana där tunna vinylhanskar(typ kirurg,lab,gynekolog stuket ni vet )-håller förvånandsvärt bra och går att torka av mellan varven-använder dessa då jag vet att det är dax för kladd med oljor,bränsle,bromsvätska o dyligt-har köpt mina på Clas ohlsson 100 pack för typ 59 pix!-även apoteket och jula har liknande.

_________________
Andreas Werner
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049




Länk till handsken
Såna har vi på jobbet ... De är alldeles underbara !
Greppar fint i det mesta, har faktiskt råkat tappa ett par i bilen ...

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



En sån här är bra att ha!! är man inte för fet så håller den också,fick snida till en ny sits till min i sån där lite grövre stenhård plywood med rödaktig yta

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Föresten har Maxi stormarknad en sån där lite högre ställbar golvställning med Dubbla halogenlampor i toppen för typ? 229:- har jag sett..kan var gött att se lite om belysningen är svag..värmer bra om det är kallt också

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Anders Carlsson skrev:
Bra-att-ha-prylar

Höglyftande domkraft
Rejäla pallbockar
avdragare
kulledsavdragare
ficklampa
sladdlampa (lysrör)
fettspruta
draghammarre
Förlängare (rörbit ca 1 meter innerdiameter ca 3cm)
svetstång (nypa åt bromsslangar bla)
mm, mm

thumbs up

Cooper Killen skrev:
Lägger till ngr ytterliggare mycket bra att ha verktyg!!!

Dragskaft (1m)
Gasolbrännare
Blyslägga
Stålborste till borrmaskin

sedan så kan jag verkligen rekomendera Bauhaus skåpet som förvaring, men att det skulle välta frammåt om man öppnar alla lådor tvekar jag starkt på.

thumbs up

Kalasbra tips, tackar!

Folxam skrev:
Länk till handsken
Såna har vi på jobbet ... De är alldeles underbara !
Greppar fint i det mesta, har faktiskt råkat tappa ett par i bilen ...

Härligt! Jag har letat efter ett par sköna handskar. Så roligt är det ju trots allt inte att ständigt gå runt med svarta naglar(om man inte är hårdrockare, förstås) och det är trevligt att slippa riva upp händerna hela tiden.

Apropå verktygsförvaring så hittade jag en verktygsvägg på K-rauta som man kunde plocka ihop i delar efter behov. Jag skulle tro att en lagom stor vägg kostar runt 1000Kr. Det blir nog en sån tror jag, fast om jag inte får skruva i väggen skall jag kolla på Bauhaus verktygsskåp istället.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Den där hansken är inte dum men det finns en som är bra mycket bättre, används bla av scanias meckar (därifrån är mitt par ) tunna och följsamma med karborreband runt handleden och skinn i handflatan och ngt tyg utanpå, går dessutom att tvätta, kostar typ 100:- paret men funkar rätt länge om man inte doppar dem i olja eller bränner hål på dem

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Skruva banåkabil
Söker tips på verktyg och verktygsförvaring
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (13769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande