Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Söker tips på verktyg och verktygsförvaring
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (13770 totalt)
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Swedol har många bra olika montörshandskar att välja mellan.
Dessutom verktyg till bra priser, kan vara värt att kika på om du har någon i närheten.

http://www.swedol.se/

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



När det gäller verktyg kan jag rekomendera Biltemas dyrare sorter (billigare än andra) med 10 års garanti.

Jag har skruvat bil dagligen i snart 25 år och har bara goda erfarenheter, deras optipunkt hylsor är förstklassiga, vissa nycklar mm kan vara lite klumpigare än värstingmärkena men det är inget fel på hållbarheten, samma gäller deras skruvmejslar som nu har försvunit ur sortimentet, dom är outslitliga, jag har inte provat dom nya men klingan ser lika dan ut.

Spärrskaften i plast är dock inte så roliga, håller bra men är klumpiga och blir glappa ganska fort. Ett Sandvik/betzler som jag köpte för 600:- var dock änu sämre, fast det har livstids garanti så jag har bytt ut det 4 ggr på 3 år !!

Biltema har även mycket skit, men man lär sig med tiden vad man kan köpa och inte.

Av en Biltema hylsnyckelsats jag köpte 1986 har jag kvar allt utom spärrskaftet och 19 hylsa som misshandlades med ett 2 meters skaft på en trilskade vevaxel skruv, efter det köpte jag Biltemas krafthylsor, även dom är extrent hållbara.

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Biltemas krafhylsor går att dra sönder oxå tar man bara valfri rörbit på ca 1.5 meter o lägger 197cm@110kg på så lyckas man (tog iof en del ansträngning ) sista gången jag byter dämpare på gammal bil. Fick slipa av bulten som höll skiten med vinkelkap. >

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
oj, här har det visst ramlat in tips sen jag senast kollade. Kalas! thumbs up

Swedol är ett ställe jag måste besöka. Ligger ju nära och bra dessutom.

Biltemas hylsor och spärrskaft är något jag är väldigt nöjd med. Spärrskaften har jag iof inte haft så länge men jag gillar dem. Både hylsa och spärrskaft klarade dessutom "skruva medelst domkraft" när jag skruvade loss dämparna på bilen. Med tanke på hur hårt det satt så måste det vara ett bra betyg.

om jag själv får rekomendera någo så är det att besöka Coop Forums byggdel. De säljer mejslar från Beltzer och Bacho till rätt bra priser. Fortfarande inte billigt, såklart, men jag tycker dessa är värda varenda krona.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



[img][/img]

Jag kör med HEYCo fasta nycklar från OKQ8, de är av hög kvalitet och BMW original verktyg till E30, E34 och även andra modeller?

Resten är biltema spärrskaft, har kört sönder många i mina dar men inte dom...
Rekommenderar Biltema 10 års garanti verktyg till lite mer seriöst hemmamek, paj -ut o byt.
Mer än så är det inte, men hade jag gott om pengar så Snap-on skulle vara gott!
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 157



Lite mer tips på bra att ha grejer:
Huggmejslar
Dorn
Körnare
Morakniv
Kraftavbitare
STOR polygrip (över 120mm mellan käftarna i största läget)
Brytspätt (ett ca 30-40cm och ett ca 1m)

_________________
Emil Rehnfors
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10630





IKEA köksskåp på väggen. Det är bra att kunna lägga undan saker bakom dörrar när man t.ex. slipar i garaget. Att städa hyllor med massa prylar på är tråkigt...
K-rautas längsta diskbänksskiva som arbetsbänk.
Biltemas verktygskrokar skruvade rakt i träpanelen.


oumbärliga verktyg är svets, vinkelslip och tryckluftskompressor.

Grovdammsugare är ett underskattat "verktyg". Har använt min massor.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1694



Ett par repfria skyddsglasögon (är de repiga använder jag de inte då man inte ser något).
En bra pollygrip. Underbart vertyg till mycket .
Sticksåg. Ultimat verktyg för allt man inte får upp i svänghjulssaxen eller på bordfasta cirkelsågen, samt det som inte ska bli rakt.
En uppsättning ramper (sådana som är 15~20 cm höga som man ska köra upp på. Trevligare än pallbockar. Har inga sjävl, men måste skaffa. Känns säkra.

Som redan nämnt, en höglyftande domkraft, få saker är så irriterande som att inte få in pallbockarna när man lyft upp bilen!

De mesta "mekar"-verktygen bor i verktygslådan av stereotypmodell. Lätt att ta med (nåja, den väger ju satan), hygglig ordning, mer ordning än "led och fasta nycklar här, hyllsor där, mejslar där" etc orkar jag inte.

_________________
Markus Ålind
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1128



Superswift skrev:
Swedol har många bra olika montörshandskar att välja mellan.
Dessutom verktyg till bra priser, kan vara värt att kika på om du har någon i närheten.

http://www.swedol.se/


Jag använder Am-Pro från swedol och deras verktyg är grymt bra till ett bra pris, tycker de är schystare än div betydligt dyrare verktyg, dessutom med livstidsgaranti. Hylsor och led/blocknycklar, skruvmejslar använder jag biltemas finaste serier och de har 10års garanti och funkar mycket bra (Bara pajjat en mejsel hittills, inga hylsor trots mycket kraftig mutterpicka )

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248



Hallå !

Har lite frågor till er om verktygsskåp:

Har funderat lite på att bygga två rediga skåp, om jag ändå ska lära mig svetsa kan jag lika gärna göra nåt vettigt och detta vore smart och någolunda enkelt tycker jag.

Funderar på att göra två stycken:
Ett som ser ut som det där blåa man köper på t.e.x Biltema som bara är som en box man svetsar ihop av stora plåtbitar och sen ställer på en ställing av hjul. Inte så mycket konstigheter..(innan man börjat )

och nummer två skulle vara som dem där fina röda med utdragbara lådor.

NU kommer tillslut frågan iallafall
Vart köper man sånna lådor som man kan rulla på "rullband i plåt"? Jag har kollat runt lite på jula,biltema,clasohlssons hemsidor men hittar inget? Jag kankse söker kasst...
Hur man gör rullbanden och hur man löser det så dem stoppar löser sig nog bara man ser hur det är på dem "big red" men jag vill ha lådor i plåt...känns inte så seriöst att köra med trälådor från ikeas kökavdelning ...

Nån som byggt egna skåp förresten? Isåfall får ni gärna länka bilder till det.

Mvh otto

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10630



Leffler skrev:

NU kommer tillslut frågan iallafall
Vart köper man sånna lådor som man kan rulla på "rullband i plåt"? Jag har kollat runt lite på jula,biltema,clasohlssons hemsidor men hittar inget? Jag kankse söker kasst...



Såg på biltema att det fanns färdiga skenor att köpa. Bara att skruva i lådan och skåpet.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ett ganska bra alternativ till dyra verktygstavlor i plåt är att sätta upp en lagomt tjock plywood, och dra in skruvar och krokar direkt i den.

Tar man sig tid att torka ren verktygen efter var mekpass, och sedan hänga tillbaka dem där de hör hemma så är en verktygstavla riktigt bra.

Ett hjälpmedel kan vara att färgmärka verktygen, och tavlan, häng upp ex en rad med blocknycklar, och spruta sprejrärg över dem, då ser man enkelt vad för nyckel som skall hänga vart, och har man olika typer av blocknycklar kan man då använda olika färger.

Satsa mycket på säkerhet, ett par pallbockar för 200:- är jättebilligt, jag fick mitt första par av mamma när jag skulle byta koppling på min första bil, och de pallbockarna har jag kvar fortfarande, efter många års mekande.


En spaktalja kan vara bra att ha, jag använder min istället för domkraft nuförtiden.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Henrik Eriksson
Södertälje
Här sen Okt 2004
Inlägg: 124



Appropå utrustning i garaget! thumbs up
Titta på detta: www.clubphoto.com/_cgi-bin/app.pl/albums/large_image_view?id=1735430
(Bläddra ner så att ni ser inredningen)

Jag skulle vilja berätta att det är bilder på mitt garagebygge, men TYVÄRR.....det är någon annan. Jag får fortsätta att drömma.

_________________
Henrik
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 248



DJ skrev:

Såg på biltema att det fanns färdiga skenor att köpa. Bara att skruva i lådan och skåpet.


Ahh, där fanns det. Tack! Det var hjälpsamt av dig!

MVH

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Skruva banåkabil
Söker tips på verktyg och verktygsförvaring
<<   1, 2
7 besök senaste veckan (13770 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande