Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Vad ska en Seven replica kosta? | 1 besök senaste veckan (1983 totalt) |
Har blivit (lätt ofrivillig) delägare i en Esther 7 med föjande spec:
Bil # 1 av Estherbilarna. SFRo och SBP besiktigad. Numera med nyrenoverad 1600 C/F motor, torrsump, Cosworth cam, portad topp, Weber DCD ca 130 hk Växlelåda Escort, bakaxel dito med pnahardstag och fourlink, 13" revolution fourspoke fälgar, spax coilovers cyckel wings. Broklandrutor. orignal skärmar med rejält med lyftkrafter medföljer liksom en x-tra störtbåge. Utsurstad för racing roadsport eller modsport båge, bälte huvuströmbrytares släckare etc. (dock ingen vagnbok med) Är i allmänt gott bruksskick, sparsamt körd efter motorrenovering. Nu funderar jag på om den ska behållas eller säljas, vad hittar jag relevant info om prisläget på dessa "spjälsstaket"? om beslut tas att sälja, så hamnar den givetvis på sälj i forumet, nu vill jag bara bli påverkad och upplyst! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Ööö, lätt ofrivilligt delägare i en bil...
Verkar som om du inte ska gå ut alla dagar Bosse, du har en viss fallenhet för att bli just "lätt ofrivilligt delägare" i en massa saker och projekt. Racingteam, bilar osv osv... Kan inte vara helt lätt. Jag bjuder 1500, det brukar jag göra nästan alltid. Behöver ngt att åka med till skolan tills is:en är klar. |
||||
Hej
Det är väldigt svårt att ange ett prisläge. Mitt råd är att kolla runt på Blocket och Locost Sverige, där finns/fanns ett gäng annonser. De flesta "hembyggen" verkar man begära nånstans mellan 75kkr och 150kkr för. Vad slutpriserna hamnar på är förstås en annan fråga. Priset beror förstås också mycket på matchning mellan köpare och bil. Vill man ha en glassätarsjua kanske man inte vill betala extra för torrsump, vill man ha en rejsbil betalar man inte mer för att den har kalvskinn på kardantunneln. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Priserna kan variera mycket.
Jag tycker man för närvarande kan se en tendens till mättnad på marknaden. För något år sedan såldes flera hembyggen övar 150 000 SEK. Det har sålts Esthers för över 200 000 SEK. De man ser utannonserade nu har varit så ett tag. På ett hembygge/en replika ligger mycket av värdet i vilka delar som sitter i bilen. Vill man köra RoadsportA med framgång kostar en bil ca 180-200 000 att bygga. För den typen av pengar kan man köpa sig en fräsch (dock ev något tamare) Lotus eller Caterham. Exakt vilken bil är det? Är det den där "FörEsthern" som varit till salu på Öland? Jag vill annars minnas att Esther chassinummer 1 har en golfmotor men jag kan blanda ihop saker & ting (& bilar kan byta motorer...). _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Tack för tips och info!
Bilen är enligt uppgift den första som Esthergänget byggde. Så vitt jag vet har den nog inte varit till salu på öland, eller försedd med Golfmotor. Den ägdes mitten 90-tal av Göran Kölborn i Tyresö och var då försedd med en Vegantune F3 specad Lotus 1600 TC. Sedan köptes den av en affärsbekant till mig i nordöstra Stockholm, fram till när jag tillsammans med några kamrater tog över bilen nyligen. Rätt kul att köra konbana med är min upplevelse, men då satt också den vassa F3 motorn kvar i bilen. (den motorn är såld pga att förra ägaren dels tyckde den var svårkörd och att en helrenovering av en F3 motor inte motsvarade vad dåvarande ägaren tyckte en leksaksbil skulle få kosta i underhåll ) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
jag tror att "prototypen" finns på öland men den ser mer ut som en Excelibure än en seven har jag för mig..
ja tror att de finns lite historia om den på deras hemsida.. www.esther.se _________________ MackeMaehlum |
||||
Den bilen är död & begraven sedan många år vad jag vet... Med "Ölandsbilen" menar jag den som finns under "for sale" på Esthers hemsida. Den var visst byggd på Öland men ägarens telefonnummer börjar på 08. Den bilen jag trodde var chassinummer ett är den Lasse på Trendab hade. Den är mellanblå (eller var det åtminstone sist jag såg den). Som vanligt kan jag mycket väl ha drömt alltihop... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Bilden är inte så bra, men så här ser den ut idag.
Ja, då det är den s.k. Ölandsbilen. Verkar ju vara en tidig historik på bilen då. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Lasse på trendab? Thomas som jobbade på Trendab köpte en Esther av Lasse Svensson (eller rättare sagt bytte mot den Bertone Janne Z3 här på forumet hade ett tag). Tror den bilen är mellan 2-4 i historien någonstans. Jag kommer ihåg den som gul, röd och numera blå, men den kan också ha varit grön allra först. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Ni ser själva, jag halvsover som vanligt. Thomas heter han förstås & det var mycket riktigt Lasses gamla bil. Jag skyller på att jag tittade på Knutstorpsbilder där Lasse kör & den är röd häromdagen... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -61 Caterham 7S3 BMW E30 Baur TC2 -85 MG Midget -61 |
||||
Allmänt banåkaforum Vad ska en Seven replica kosta? | 1 besök senaste veckan (1983 totalt) |