Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil få rattvarv. | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (3029 totalt) |
var kan jag få tag på den styrväxeln som vidar strand har på sin M5a? det behöver inte vara en identisk men det skulle vara fint om det var under 2 ratt mellan fulla utslag. den ska gå att få fungera på min e30.
_________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||||||
Här kommer en länkt till en sån, hos summitracing.com
http://store.summitracing.com/defaul finns en till med art nr: HRE-5220 med annan utväxling |
||||||
När man vet vad man skall söka efter så verkar det finnas en del för de där bilarna med 5-10 varv mellan ändlägena
JetMod ColeMan Racing |
||||||
Har du sett denna lösning? http://www.e30m3performance.com/installs/installs-3/e36rack/index.htm
Annars brukar det alltid vara med någon firma i IB som säljer korta(de) styrväxlar. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Sellholm Tuning säljer ju och finska SF oxå tror jag. Sellholms kostar runt 7500 har jag för mig (volvos) _________________ Daniel Steiner |
||||||
Du kan även skicka din original till Sellholm så bygger dom om den, funkar med BMW styrväxlar iallafall. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Har för mig att BTG har en kort Sellholmväxel i sin M3:a.
Enda nackdelen jag kan finna är just dedär 7 5 0 0 i fel kombination och utan kommatecken... |
||||||
kombinationen kan jag inte göra nåt åt men jag kan slänga in ett kommateckan 7500,00 _________________ Daniel Steiner |
||||||
|
||||||
Beroende på så finns det en kort styrväxel till kojorna som både finns för höger alt vänsterstyrda bilar (Dvs det går att anpassa för vilket håll man har styrarmarna åt) många sevenbyggare kör dessa och de kostar mellan 1000-2500 för en ny eller fabriks renoverad. en vanlig std koja styrväxel har 2,4 rattvarv och den korta har 2,2 varv. Kanske lite klen för en tyngre bil men till en e30 så borde det gå?
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
problemet brukar ofta vara att "intressanta" växlar sitter på fel sida hjulaxelcentrum...
Hur är det på en Kojja? Bakom misstänker jag. |
||||||
kojan sitter bakom men om du tar en från en hö-styrd och vänder den så kan du sätta den framför och få det rätt, så kommer jag att göra på min superkoja (Den med saabmotor) där Opelspindlarna har styrarmarna framåt. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
Jo, tanken har slagit mig, men blir det rätt med ev. vinklar på pinjonen kontra rattaxeln då då... En bild vore toppen. Kanske är vi ngt på spåren. |
||||||
För högerstyrd koja För vänsterstyrd koja Pinjonen sitter lite snedställd vet jag men med en led så är det inga problem Tyvär hittade jag inga större bilder _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Volvo V90 T8 -19 (Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
Sellholms är lite dyr men jag har varit sugen på den ändå. Får man välja utväxling själv? Den från jet mod är intressant. Att byta till e36ans känns inte så lockande. Vilka skulle fördelarna vara?
jag är ingen mekaniker så jag måste fråga. Om jag nu skulle köpa den från jet mod så vad skulle jag behöva för att montera den? _________________ Ossie kaistinen Livet börjar efter 402 meter. |
||||||
Tror inte man skall vara rädd att titta på andra bilar att ta kuggstång ifrån. Bytade själv från snäcka till BMW E21-kuggstång förra vintern. Funkade OK, men vändradien blev kass. Fick ett spel förra veckan och rev ner den förra veckan för att montera en från en golf stället. Skall faktiskt ut i garaget just nu och göra ett ryck på det.
Golfen och många andra bilar som rullat som rallybilar är ofta lätta att hitta korta styrväxlar till till vettiga priser! _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Jag tycker dock problemet verkar vara att många bilar har växeln bakom hjulcentrum vilket inte är så kul för oss med E30. Men Opel Ascona tror jag det är har ju framför och det finns det många i skogen med korta växlar...
Måste fråga Wille om måtten på en sådan och mäta en E30 och se vad det gör för ackerman, styrradier och bumpsteer. Mer på en bil som inte ens börjats rivas i än... |
||||||
Sellholm gör ju dem själv så det ska nog inte vara några problem och få den så "snabb" som du vill ha den. Eller mer rattutslag om du ska hänga ut den på tvären _________________ Daniel Steiner |
||||||
Styrväxeln till gamla escorter sitter framför hjulcentrum och dom är billiga, dock utan servo. Finns säkert gott om dom eftersom dom är populära rallybilar. _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||||||
Nu förstår jag inte vad du menar? Anders, 2.25 rattvarv original! |
||||||
Skruva banåkabil få rattvarv. | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (3029 totalt) |