Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon '66 "Trendamazonen"
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (44200 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Den där gick långlopp i SLC för en massa år sen....... sista tävlingen den var med var på Kinnekulle om jag inte missminner mig där den stötte ihop med en annan bil som voltade..... avd värdelöst vetande

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Efter en stunds letande i det gamla tidningsarkivet hittade jag följande artikel (IMS Motorsport nr1 1976). thumbs up thumbs up



Läsbar variant finns här.

_________________
/Markus Lefors
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



http://home.studit.com/umu00275/swe_volvo.htm

artiklar om trendamazonen bla.

_________________
/Anders C
Citera
sompa64
Västerås
Här sen Jun 2004
Inlägg: 27



Attans den där var jag sugen på nåja får hoppas att den andra jag har letat reda på ser ut ungefär som din.

_________________
Sonny Gudmundsson
Citera
Amazon67
Linköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 214



Emanuel Nilsson skrev:
Tänkte på det du Pelle, är din 1031-axel kortad eller är den okapad? Håller på och funderar över lämpliga uppgraderingar på bruksamazonen inför sommaren nämligen...
Blir en lite småpreppad B20 i den och en m46:a och har ingen större lust att åka med orginalaxeln. Om den mot allt rimligt förnuft skulle hålla är ändå inte upphängningen något att hurra över (65'a)... Problemet är bara att jag vägrar ge upp mina 7,5" Mags som sitter bak, de sitter som ett smäck numera med 3,5 varv kapade på fjädrarna. Men visst är 240-axeln runt 5 cm bredare än amazonens? Något annat förslag på stabil bakaxel som inte är för bred förutom ford atlas-axeln?


Jag gjorde en jigg som jag satte Amazon axeln i sedan kapade jag bort alla fästen ock lyfte ur Amazon axeln och lade i en 240 axel som alla fästen var bortkapat på! Sedan svetsade jag fast 240 axeln i amazonens fästen *klart* , Jag har ju 67 årsmodellen den har ju skaplig upphägning endå, jag har bara gjort nya justerbara stag på alla håll med uniballs.

Ang orginal axeln på amazon så är det rent av livsfarlig om man ska leka lite eller tar i lite i kurvorna, Drivaxlarna går av ute vid hjulet som i sin tur som du kan förstå leder till att hjulet ramlar bort = dumma saker thumbs down .

Men som jag tror och har för mig så är 240 axeln ca:5 cm bredare, Men det bör inte ställa till det för dig så mycket, Det går att borra bort svetsarna till drivaxelrören och korta av dom det som behövs, du bör sedan utan problem kunna ta bort lika mycket på splinsen in mot klumpen med valfritt sågdon thumbs up

MVH PELLE//

_________________
Pär Hallenfors
B230 FT
TURBOnetics T61
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel
V70 R Bromsar
Sellholmsfjädrar
Bilstein dämpare
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det var inte jag som hadde den Saaben och har ingen aning om den mer än att jag såg en bild här på rejsa.nu och att jag blivit tillfrågad förut men är glad ändå. Tyvärr har jag ingen scanner så jag kan inte lägga ut bilderna.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Ett alternativ om man vill ha ljudet från fem underbara trattar och endå köra med insprut är att plocka spjällhus från ett par gammla skotrar, det finns en hel del folk som monterar förgasare på gammla polaris RXL och de har tre separata spjällhus original, har för mig de är på mellan 44 och 48 mm, brukar inte vara problem att hitta sådana för en billig peng.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Läste lite i tråden och undrar om du bestämt motor ännu??
"Femma" med förgasare låter helt underbart. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Kul att de gamla klenoderna tas tillvara av folk som förstår att uppskatta bilarna! thumbs up
Dessa Trend-Amazoner var kult när jag fastande för SSK-serien i den vevan de var vinnar-bilar.
Att de gick fort kan intygas. Jag har kanske aldrig tyckt att Volvo-bilar sett speciellt upphetsande ut, men dessa!!!

Andreas L oro för mitt McPhearson-hat kan mildras av att det ju för tusan är sååå tidstypiskt det bara kan bli!

Däremot hade jag garanterat aldrig funderat på att göra en gathybrid av en äkta gammal racerbil.
Med den här bilens historik hade det blivit en renovering till ca 1975-76 års status med lämplig gjutgärns spis från hisingen med enligt dåtida spec och modell.
så mycket av specen från artikeln som möjligt hade jag nog valt att ha, sedan hade jag rejsat allt vad jag kunde i SSK-Classic med en av Sverges mest kända SSK-racers.
...men intressen är ju olika!
Lova att aldrig bygga om den, eller sälja av originalbitar, så att den kan återställas till SSK-utförande helt och hållet den dan du vill åka bana på riktigt, eller sälja till någon dåligt påverkad individ

Har förresten en kompis i Vaxholm som renoverar en av de andra Trend-amazonerna tillbaka till SSK-skick och som ska rejsa i historiskt.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Jag lovar! Jag kommer aldrig att bygga om den såpass att den aldrig går att återställa igen. Det största problemet är dock att chassiet redan var rätt ombyggt då jag köpte den. Inga av de ursprungliga bitarna följde med heller gällande Atlas-bakaxeln och capri-framvagnen. Men jag kommer fortfarande att använda samma fyrlänksstag, infästningar bak m.m. Fram hade dock de gamla tornen kapats bort redan innan jag lade vantarna på den så där blir det tyvärr en del nykonstruktion. Men jag försöker få allt att gå i samma anda, det ska se "orginal" ut. Annars blir det knappt några modifieringar, lampor fram och reg-plåt. Ska dock gjuta av fronten först så att man har en form av den okapad liggandes. Många av de modifierningar som gjordes under 80 och 90-talet ska jag också återställa. Flytta tillbaka kylarna till bakskärmarna m.m.

Problemet med att rejsa i SSK-Historiska är att man bara får använda homologerade grejer och även om jag bygger tillbaka den exakt som den såg ut på 70-talet får jag vad jag har förstått inte tävla med den ändå tyvärr.

Har dock inte framsteg att rapportera om just nu gällande renoveringen pga garagebyte och dålig ekonomi. Hoppas kunna komma med mer bilder när jag har fått i motorn och lådan, vad det nu blir...

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
sompa64
Västerås
Här sen Jun 2004
Inlägg: 27



Finns det nån chans att man kan få köpa en front av dej och ev bakskärmar om du nu kommer att gjuta av dom.
Anledningen att jag frågar är att jag vill bygga en reggad banracer, hade först tänkt att jaga rätt på en äkta men det vore synd att förstöra en historisk racer så jag tänkte bygga en replika istället.
Mina planer är att få den reg.bes med Saab turbo maskin och breddad.
/S

_________________
Sonny Gudmundsson
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Den hadde guldfärgade kryssekerfälgar typ BBS tredelade gissningsvis 15" på den tiden jag var lite inblandad i den. Kylslangarna gick inne i bilen men Bosse rekomenderade att vi skulle lägga dem under bilen eller bygga in dom fall man råkade ut för någon olycka, inte bra med varmvatten sprutande i kupen...

Motorhuven var lite "uppböjd" i bakkant i hörnen för att få bättre ventilation i motorummet.

Motorn skall givetvis vara en B20 gärna med turbo för att var lik det utsprungliga men det är ju frivilligt.
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Hade tänkt svetsa kylrören på plats inne i bilen för att få det så pass tajt att man slipper onödiga slangar.

Har kvar den huven fortfarande, den hänger på väggen.

En B20 turbo hade självklart varit riktigt roligt att ha under huven, men jag har efter att ha hört runt med några motorbyggare skrotat den idén eftersom jag vill ha någonting som håller samtidigt som man kan plocka ut mycket effekt vilket inte B20'n är riktigt kapabel till. Då bilen också gick med röd-motorpå 80-talet känns det inte fel att använda en sådan heller. B20'n är tyvärr död som effekt-monster.

Har dock nu i veckan blivit riktigt sugen på en vass sugare med en rödmotor som grund. Drömt våta drömmar om ljudet i Åhmans rally 240 som jag hörde på isen i helgen.
96.6 borr, offsetslipad 85mm vev, 40/48 ventiler i en 531'a och weber 50'ior känns inte helt fel heller...

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
Amazon_V8
Huskvarna/Jönköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 41



Hur går det...??

/Micke

_________________
Mikael Bergman

"När en bil är så jävla slö att den får ha registrerignsplåtar är den ointressant"
Citera
sompa64
Västerås
Här sen Jun 2004
Inlägg: 27



Hur går det ? Lite uppdatering vore skoj

_________________
Sonny Gudmundsson
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Hänger på dom andra, lite uppdatering vore skoj...

Väldigt fint bygge, hör av dig när du vill sälja fälgarna

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Hasse63
Åskilje
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55



Lyfter denna grymma tråd med att fråga om det hänt något spännande med den under sommaren o hösten.

_________________
Hasse Högström
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Citera
hartmut stammler
österrike
Här sen Dec 2006
Inlägg: 102









hade den äran att äga / köra BEBBEN ENGSTRÖMS TREND-VOLVo - det var den med myran ritad på bakskärmen. en idiotsäker bil både vad driften och köregenskaper beträffar - var nog min roligaste race-tid med amazonen. 4 års racandet med bara olje - filter och tändstiftsbyten vid säsongstarten - dom tre saker fick jag varje år i julklapp av BERRA/BOEL LÖÖF - det är den silvsr/röda amazonen i bild. det fanns 3 amazoner till i castrol - men mig vetandes är bara bebbens och sandins bilar - "äkta" trend-bilar.
ja - bara för att nämna det - BMW - BILAR åt vi till FRUKOST !!!

_________________
hartmut stammler
Citera
hartmut stammler
österrike
Här sen Dec 2006
Inlägg: 102



1975 - 76 både med 1600 - eller 1900cc. ??


_________________
hartmut stammler
Citera
Hasse63
Åskilje
Här sen Aug 2005
Inlägg: 55



:woot: Så härliga bilder det finns där ute i stugorna thumbs up

---------------------¤ fler om det finns ¤----------------------

_________________
Hasse Högström
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Detta bevisar att det var mkt bättre förr thumbs up

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon '66 "Trendamazonen"
<<   1, 2, 3   >>
10 besök senaste veckan (44200 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande