Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon '66 "Trendamazonen" | << 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (44211 totalt) |
om jag inte mins fel så var motorn nertagen til mindre volym för vikt/effekt koficienten då den gick med turbo. tror det var ggr 1,4 i tillägg på den tiden för överladdning!
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
Helt underbara bilder!!! Tyvärr händer inte mycket här, har inget garage nu så projektet väntar på bättre tider... Ingen som vet om någon bra lokal norr om gbg?
|
Wow, det var inte i går jag uppdaterade den här tråden.
Många såg nog annonsen i våras misstänker jag, men jag blev övertalad av flera personer att behålla den. Den står just nu i uppställd i väntan på att jag hittar ett bra garage i närheten, vilket inte är det lättaste att hitta... Jag har dock bestämt mig för att återställa den till det utförande den hade i mitten av sjuttiotalet. Men än så länge mycket snack och lite verkstad. /Manne _________________ Emanuel Nilsson |
Skitkul!
Helt rätt val och strategi. Såg att du i ett tidigt inlägg kommenterade att du endast fick använda homlogerade delar i SSK Classic. Tar mig friheten att komma med en senkommen korrigering i det fallet. SSK Classic är ett nationellt historiskt reglemente, baserat på SSK-seriens reglemente (tror man kör upp till 1979 f.n.) SSK var "hempularnas tummelplats" just pga att man fick bygga enligt "Kajsa Warg" konceptet och ta vad man hade i skrotlådan. Inget krav på vad som var homologerat till just den bilen m.a.o. SSK klass C och D, senare omdöpt till Castrol Cup var dessutom extra firrt och byggde på Gr 5 reglementet i grunden, men med ännu mera långtgående modifieringar tillåtna. om du däremot ska köra i RHK eller internationell historisk racing måste bilen följa FIA:s internationella reglemente för perioden fullt ut. (i detta fall Gr 5) och ha en godkänd HTP-handling. Men kravet på att endast använda homlogerade delar gäller främst Gr 2, eftersom Gr 5 var betydligt friare även när det begav sig. Kan t.o.m. tänka mig att bilen i någon Håkan Sandins tidigare spec nog skulle kunna passera Gr 5 även his FIA (jagga-bakvagnen är dock ett oskrivet blad i detta fall) Tyvärr förekommer det att App-K tekniker förnekar detta förhållande och påstår att SSK-bilarna i sitt ursprungsutförande inte är möjliga att tävla med i historisk racing. Det är enbart korrekt i det fall man vill åka med bilen enligt Fia App-K ,men i övrigt och beträffande SSK Classic en oriktig uppgift. Tyvärr känner jag till bilar som förvanskat från sitt historiska utförande bara för att ägarna vilseletts i detta avseende. Något som jag tycker är högst beklagligt. Om det beror på okunskap hos tekniker eller annat kan jag inte bedöma. edit: en massa skrivslarv... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
Låter riktigt trevligt Bosse! Får tacka för korrigeringen.
Har inte tänkt hänga dit Jaguaraxeln, utan köra med en Atlasaxel vilket den fick nån gång under sjuttiotalet. Borde passa betydligt bättre i Gr5 dessutom? Har lite dektektivarbete framför mig när det gäller vad det satt för delar på pärlan och vad som byggdes om mellan säsongerna. Skulle bli riktigt tacksam om någon här på forumet känner till något! Skulle även bli tacksam om någon minns något om vart Atlasaxeln och Capri-fjäderbenen som Janne Stavbom sålde i början av nittiotalet har tagit vägen. Enligt ryktet skulle fjäderbenen vara av magnesium, men det kanske bara är just ett rykte? Skulle vara riktigt skoj att veta vart de har hamnat i alla fall... /Manne _________________ Emanuel Nilsson |
Våra race- och banåkarbilar Volvo Amazon '66 "Trendamazonen" | << 1, 2, 3 7 besök senaste veckan (44211 totalt) |