Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon '66 "Trendamazonen"
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (44204 totalt)
hartmut stammler
österrike
Här sen Dec 2006
Inlägg: 102



... ja . det finns - ska letar ihop dom och sätta i en egen rubrik .... snart - (ska på sjukhus)


_________________
hartmut stammler
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



om jag inte mins fel så var motorn nertagen til mindre volym för vikt/effekt koficienten då den gick med turbo. tror det var ggr 1,4 i tillägg på den tiden för överladdning!
Citera
Svenne-Motorsport.se
Stora Höga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 14



Helt underbara bilder!!! Tyvärr händer inte mycket här, har inget garage nu så projektet väntar på bättre tider... Ingen som vet om någon bra lokal norr om gbg?

_________________
Niklas Svensson
www.svenne-motorsport.se
Volvo 242 IGMAB
Volvo S40 IGMAB
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Jag som råkade vara inloggad som kompisen i inlägget ovan...

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Hur går det här?? ruskigt sugen på uppdates eller pris på bilen thumbs up

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Wow, det var inte i går jag uppdaterade den här tråden.

Många såg nog annonsen i våras misstänker jag, men jag blev övertalad av flera personer att behålla den. Den står just nu i uppställd i väntan på att jag hittar ett bra garage i närheten, vilket inte är det lättaste att hitta...
Jag har dock bestämt mig för att återställa den till det utförande den hade i mitten av sjuttiotalet.

Men än så länge mycket snack och lite verkstad.

/Manne

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Emanuel Nilsson skrev:

Jag har dock bestämt mig för att återställa den till det utförande den hade i mitten av sjuttiotalet.
/Manne



thumbs up

Mycket bra val!

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Skitkul!
Helt rätt val och strategi. thumbs up
Såg att du i ett tidigt inlägg kommenterade att du endast fick använda homlogerade delar i SSK Classic.
Tar mig friheten att komma med en senkommen korrigering i det fallet.
SSK Classic är ett nationellt historiskt reglemente, baserat på SSK-seriens reglemente (tror man kör upp till 1979 f.n.) SSK var "hempularnas tummelplats" just pga att man fick bygga enligt "Kajsa Warg" konceptet och ta vad man hade i skrotlådan. Inget krav på vad som var homologerat till just den bilen m.a.o. SSK klass C och D, senare omdöpt till Castrol Cup var dessutom extra firrt och byggde på Gr 5 reglementet i grunden, men med ännu mera långtgående modifieringar tillåtna.
om du däremot ska köra i RHK eller internationell historisk racing måste bilen följa FIA:s internationella reglemente för perioden fullt ut. (i detta fall Gr 5) och ha en godkänd HTP-handling. Men kravet på att endast använda homlogerade delar gäller främst Gr 2, eftersom Gr 5 var betydligt friare även när det begav sig. Kan t.o.m. tänka mig att bilen i någon Håkan Sandins tidigare spec nog skulle kunna passera Gr 5 även his FIA (jagga-bakvagnen är dock ett oskrivet blad i detta fall) Tyvärr förekommer det att App-K tekniker förnekar detta förhållande och påstår att SSK-bilarna i sitt ursprungsutförande inte är möjliga att tävla med i historisk racing. Det är enbart korrekt i det fall man vill åka med bilen enligt Fia App-K ,men i övrigt och beträffande SSK Classic en oriktig uppgift. Tyvärr känner jag till bilar som förvanskat från sitt historiska utförande bara för att ägarna vilseletts i detta avseende. Något som jag tycker är högst beklagligt. Om det beror på okunskap hos tekniker eller annat kan jag inte bedöma.

edit: en massa skrivslarv...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Emanuel Nilsson
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 62


Trådstartare
Låter riktigt trevligt Bosse! Får tacka för korrigeringen.
Har inte tänkt hänga dit Jaguaraxeln, utan köra med en Atlasaxel vilket den fick nån gång under sjuttiotalet. Borde passa betydligt bättre i Gr5 dessutom?

Har lite dektektivarbete framför mig när det gäller vad det satt för delar på pärlan och vad som byggdes om mellan säsongerna. Skulle bli riktigt tacksam om någon här på forumet känner till något!

Skulle även bli tacksam om någon minns något om vart Atlasaxeln och Capri-fjäderbenen som Janne Stavbom sålde i början av nittiotalet har tagit vägen. Enligt ryktet skulle fjäderbenen vara av magnesium, men det kanske bara är just ett rykte? Skulle vara riktigt skoj att veta vart de har hamnat i alla fall...

/Manne

_________________
Emanuel Nilsson
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Maka ut dig till bilen och ta lite balla bilder så alla (jag) som är breda plastbilskåta får glo

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Jockek
Boxholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 199



Hoho byggs det för fullt eller står det bara still?




Mvh
Joakim

_________________
Joakim Karlsson -89

Volvo 960 T6 TT racechassi.
Volvo 940 B6284t dubbelturbo.
Volvo Amazon M50B25 turbo - Såld.
Citera
berlina
Ringarum
Här sen Okt 2009
Inlägg: 113



Inte kan en sådan intressant tråd bara dö ut ??
Vad händer

_________________
Mikael Brandstedt
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo Amazon '66 "Trendamazonen"
<<   1, 2, 3
6 besök senaste veckan (44204 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande