Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -86 turbo med banåkarambitioner SÅLD
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (52635 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Tänkte skriva lite om mitt banåkaprojekt:

Tanken är att kombinera en riktigt vass motor med ett lika vasst chassi. Varför inte kunna köra Knutstorp, Ringen och Tullinge med samma bil? Jag har försökt välja delar till min motor som främjar både bra toppeffekt och bra respons.

Kaross: Totalt urrensad e30, DTM inspirerad fullbur svetsad i karossen samt i fjädertornen, uppstagade silentblock. Kolfiber dörrsidor, flockad instrumentpanel. Racingstolar och bälten.
M3ans skärmar bak och fram. Plast rutor alla utom framrutan, glasfiber skärmar bak, huv, bagagelucka, frontspoiler, bakspoiler samt takspegeln i glasfiber. Ställbar kolfibervinge. Naca scoop i rutorna.
Tomvikten var under 1000kg vid vägning men det har tillkommit och försvunnit grejor sedan dess.

Motor: 2,5 liters m20, nyrenoverad, smidda kolvar, smidda vevstakar, stödgördel ENEM Z45 turbokam, special ventilfjädrar oversizeventiler i rostfritt stål, CrMo retainers, 900cc/min spridare, ställbar bränsletryckregulator, specialgrenrör, dubbla TD04HL-16T #7, Haltech E6K, Haltech tändspolar, 3 bars mappsensor. Special laddluftkyl (dubbla kammare in, en ut). Större vattenkyl bak dubbla elfläktar, större oljekyl
Sachs hårdast tryckplatta och Helix sinterlamell. Dubbla bosch 044 med fuelcell.
Torrsumpsystem med 5-stegspump. Motorn sänkt 4cm tillbakaflyttad 25 cm mot orginal. (Lättare) generator och servopump monterat så lågt ner som möjligt.


Chassie Rörbärarmar fram justerbara, justerbart typ Grupp A bak. Öhlins coilovers. Ställbar svepvinkel bak för att få olika rollcentran. Specialframvagn ungefär som "X-brace" till m3 e36.
Ställbara kniv krägningshämmare bak och fram (lindskog engineering). Nyrenoverad 40% diffbroms med oljekylning. Snabb styrväxel strax över 2 varv totalt.

Bromsar Porsche turbo S ok med 320x30 skivor fram, Brembo fyrkolvsok bak 300mm skivor. Wilwood pedalställ med bromsvåg. Hydraulsik handbroms sellholm fördelningsventil, Kylscoopfram in i naven


Transmission M3 E36 växelåda, 328 kardan, 535 drivknutar med specialdrivaxlar i sviktstål. Kardanring.





(ej färdig vinge...)

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Kul att få läsa lite mer noggrann fakta om projektet. Har ju fått läsa lite korta inlägg om den på attitudes forum. Har du inga bilder på bilen i nuvarande läge... ? Vore att förstöra med M3-breddning, ska du bredda kolla BMW'n som körde ca 1.25 i SS i Bilsport nr 4/03 om du vill se något annat alternativ. Lycka till med det fortsatta byggandet!!! thumbs up

_________________
/David Söderblom
Citera
Erik Tryggvesson
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 235



Låter som ett intressant projekt, kul att du valt att bygga med dubbelturbo. Främjar detta responsen på något sätt? eller är det endast storlek/konstruktion på turboaggregatet som avgör detta? Skynda på med bilderna, man blir ju nyfiken

_________________
/ Erik Tryggvesson
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Det kommer minsan fram en liten tår av glädje när man ser att det börjar hända saker med gamle JTN.
Alldeles för många timmar spenderade i den toppen från min sida.


Skulle vara kul med bilder...

Tror jag har lite bilder från när jag... hurmm... euhm... bomsade upp han. ska kolla om jag kan hitta dem

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
David Söderblom skrev:
Kul att få läsa lite mer noggrann fakta om projektet. Har ju fått läsa lite korta inlägg om den på attitudes forum. Har du inga bilder på bilen i nuvarande läge... ? Vore att förstöra med M3-breddning, ska du bredda kolla BMW'n som körde ca 1.25 i SS i Bilsport nr 4/03 om du vill se något annat alternativ. Lycka till med det fortsatta byggandet!!! thumbs up


jo jag ska fixa lite bilder som den står nu. Skulle tagit igår men "någon" hade glömt ladda batterierna

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Erik Tryggvesson skrev:
Låter som ett intressant projekt, kul att du valt att bygga med dubbelturbo. Främjar detta responsen på något sätt? eller är det endast storlek/konstruktion på turboaggregatet som avgör detta? Skynda på med bilderna, man blir ju nyfiken


Endel säger si och en del så. Vissa menar att en med ett fint puls splitt grenrör ger samma respons som två. Jag valde två små moderna lättdrivna snurror med bra topp istället för en omodern lastbils turbo. Finns säkert fina enkel turbosar som ger bättre respons och topp men de är en mycket dyrare lösning.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



Ska du ha bilen gatreggad ??


Blir väl lite knivigt med 3-punktsbältena då eller ?


Kanske sitter även stagen i dörröppningarna lite väl högt fram om SBP ska gilla läget ??


Kul projekt....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
edvard
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 61



Bistec skrev:
Ska du ha bilen gatreggad ??


Blir väl lite knivigt med 3-punktsbältena då eller ?


Kanske sitter även stagen i dörröppningarna lite väl högt fram om SBP ska gilla läget ??


Kul projekt....


Det kan väl bli rätt svårt då de inte gillar turbo vid besiktningen. Har man turen att man känner någon besiktningsman kanske det kan "lösas".

_________________
Edvard Wendelin
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



edvard skrev:
Bistec skrev:
Ska du ha bilen gatreggad ??


Blir väl lite knivigt med 3-punktsbältena då eller ?


Kanske sitter även stagen i dörröppningarna lite väl högt fram om SBP ska gilla läget ??


Kul projekt....


Det kan väl bli rätt svårt då de inte gillar turbo vid besiktningen. Har man turen att man känner någon besiktningsman kanske det kan "lösas".




Går väl att regbesikta med turbo eller !?

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Bistec skrev:

Går väl att regbesikta med turbo eller !?



_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Karlsson skrev:
Bromsar 944 Turbo ok fram, stållomspunna slangar, 325 e30 framok bak. Skivor fram har jag inga men troligen så kan man ta m5ans eller liknande. Någonform av kylkanaler.

Är det Samuel som tillverkat adapterplatta motsvarande den han tidigare gjort till Boxter oken? Hur har du gjort med spacers? -Hamnar de bakom bromskivan?

/Niklas

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Jag gör ett nytt fäste till 3-p bälten så de löser sig.

Bromsarna sitter inte på ännu för jag har inte fått några fjäderben ännu. Men adaptrar är ganska lätta att tillverka.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Karlsson skrev:
Jag gör ett nytt fäste till 3-p bälten så de löser sig.

Bromsarna sitter inte på ännu för jag har inte fått några fjäderben ännu. Men adaptrar är ganska lätta att tillverka.


Kan du utveckla detta lite? Har du räknat ut mått för spacers och adapterplatta redan?
Vad räknar du blir minsta möjliga fälgdimention? Iofs. avhängigt de M5 skivor du kommer att använda, men skulle du kunna gå ner och använda typ Ford Cossie skivor som Mattias Becker använder på sin 325?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Karlsson skrev:
Jag gör ett nytt fäste till 3-p bälten så de löser sig.

Bromsarna sitter inte på ännu för jag har inte fått några fjäderben ännu. Men adaptrar är ganska lätta att tillverka.


tjena...

kul som attans projekt tycker jag.


men du ... gör du egna/nya fästen te trepunktsbältena & detta upptäcks
på SPB så lär du knappt ens få köra därifrån utan släp/bärgare.

K

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 2444



KristianAE86 skrev:
Karlsson skrev:
Jag gör ett nytt fäste till 3-p bälten så de löser sig.

Bromsarna sitter inte på ännu för jag har inte fått några fjäderben ännu. Men adaptrar är ganska lätta att tillverka.


tjena...

kul som attans projekt tycker jag.


men du ... gör du egna/nya fästen te trepunktsbältena & detta upptäcks
på SPB så lär du knappt ens få köra därifrån utan släp/bärgare.

K



Det var just detta jag också hade i åtanke....SBP verkar väldigt kinkiga med att allt vad gäller bältena ska vara orginal, inga mods över huvudtaget....

_________________
/ Martin Spetz

Racern:
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
då får jag dra in dem bakom stoplarna, de går om man tar några färre gängvarv än orginal. Men godkänt blir det iaf. De finns lite spel där mellan.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
marky
Västerås
Här sen Jan 2005
Inlägg: 147



Ser fint ut..

Är nog en dum fråga.. (men frågar man inget får man inget veta )
Varför flockar man? Är det viktbesparande eller bara en utseendemässig förändring?

_________________
Markus Vidman
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
marky skrev:
Ser fint ut..

Är nog en dum fråga.. (men frågar man inget får man inget veta )
Varför flockar man? Är det viktbesparande eller bara en utseendemässig förändring?


de är för att man inte ska få reflexer i framrutan. Används på racingbilar.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 355



Tjo!
När räknar du med att ta pemiären på bana?
Vad räknar du med för effekt? Ska blikul att jaga (eller bli jagad kanske det blir..) på banorna i år.. he he

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848


Trådstartare
Rallystacke skrev:
Tjo!
När räknar du med att ta pemiären på bana?
Vad räknar du med för effekt? Ska blikul att jaga (eller bli jagad kanske det blir..) på banorna i år.. he he


Svårt att veta när premiären blir, hoppas ha främre hjulupphänging klar denna vecka med bromsar samt nästan färdigt bak beroende på när jag får lite grejor.

om man får ihop bitarna lika bra som andra med samma grejor i motorn borde bilen iaf klara att ta sig 402m på 11 sek och med en fart av över 200. Men man vet aldrig hur de blir, min lär ju inte bli lika snabb rakt fram eftersom jag tänker köra bansetup på den.

Jaga mig är nog inga problem ( ), hoppas bara den går fortare än porschen gjorde på alla moment så är jag nöjd.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2233



Rackarns vilket coolt projekt!

Det blir en höjdare att se dig på banorna i sommar!

På tal om 3p-bälte. Om det är som ni säger, att man inte får modifiera något alls, kan man i princip inte byta till en kramig stol utan att på något sätt bygga om/använda original stolsunderrede, eller?

_________________
Aston Martin V8 Vantage
Haase DD2 kart
BMW i3S
Tesla Model Y Performance

NS: 38 varv
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 325 -86 turbo med banåkarambitioner SÅLD
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (52635 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande