Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 -86 turbo med banåkarambitioner SÅLD | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (52635 totalt) |
Tänkte skriva lite om mitt banåkaprojekt:
Tanken är att kombinera en riktigt vass motor med ett lika vasst chassi. Varför inte kunna köra Knutstorp, Ringen och Tullinge med samma bil? Jag har försökt välja delar till min motor som främjar både bra toppeffekt och bra respons. Kaross: Totalt urrensad e30, DTM inspirerad fullbur svetsad i karossen samt i fjädertornen, uppstagade silentblock. Kolfiber dörrsidor, flockad instrumentpanel. Racingstolar och bälten. M3ans skärmar bak och fram. Plast rutor alla utom framrutan, glasfiber skärmar bak, huv, bagagelucka, frontspoiler, bakspoiler samt takspegeln i glasfiber. Ställbar kolfibervinge. Naca scoop i rutorna. Tomvikten var under 1000kg vid vägning men det har tillkommit och försvunnit grejor sedan dess. Motor: 2,5 liters m20, nyrenoverad, smidda kolvar, smidda vevstakar, stödgördel ENEM Z45 turbokam, special ventilfjädrar oversizeventiler i rostfritt stål, CrMo retainers, 900cc/min spridare, ställbar bränsletryckregulator, specialgrenrör, dubbla TD04HL-16T #7, Haltech E6K, Haltech tändspolar, 3 bars mappsensor. Special laddluftkyl (dubbla kammare in, en ut). Större vattenkyl bak dubbla elfläktar, större oljekyl Sachs hårdast tryckplatta och Helix sinterlamell. Dubbla bosch 044 med fuelcell. Torrsumpsystem med 5-stegspump. Motorn sänkt 4cm tillbakaflyttad 25 cm mot orginal. (Lättare) generator och servopump monterat så lågt ner som möjligt. Chassie Rörbärarmar fram justerbara, justerbart typ Grupp A bak. Öhlins coilovers. Ställbar svepvinkel bak för att få olika rollcentran. Specialframvagn ungefär som "X-brace" till m3 e36. Ställbara kniv krägningshämmare bak och fram (lindskog engineering). Nyrenoverad 40% diffbroms med oljekylning. Snabb styrväxel strax över 2 varv totalt. Bromsar Porsche turbo S ok med 320x30 skivor fram, Brembo fyrkolvsok bak 300mm skivor. Wilwood pedalställ med bromsvåg. Hydraulsik handbroms sellholm fördelningsventil, Kylscoopfram in i naven Transmission M3 E36 växelåda, 328 kardan, 535 drivknutar med specialdrivaxlar i sviktstål. Kardanring. (ej färdig vinge...) _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Kul att få läsa lite mer noggrann fakta om projektet. Har ju fått läsa lite korta inlägg om den på attitudes forum. Har du inga bilder på bilen i nuvarande läge... ? Vore att förstöra med M3-breddning, ska du bredda kolla BMW'n som körde ca 1.25 i SS i Bilsport nr 4/03 om du vill se något annat alternativ. Lycka till med det fortsatta byggandet!!!
_________________ /David Söderblom |
||||
Låter som ett intressant projekt, kul att du valt att bygga med dubbelturbo. Främjar detta responsen på något sätt? eller är det endast storlek/konstruktion på turboaggregatet som avgör detta? Skynda på med bilderna, man blir ju nyfiken
_________________ / Erik Tryggvesson |
||||
Det kommer minsan fram en liten tår av glädje när man ser att det börjar hända saker med gamle JTN.
Alldeles för många timmar spenderade i den toppen från min sida. Skulle vara kul med bilder... Tror jag har lite bilder från när jag... hurmm... euhm... bomsade upp han. ska kolla om jag kan hitta dem _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
jo jag ska fixa lite bilder som den står nu. Skulle tagit igår men "någon" hade glömt ladda batterierna _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Endel säger si och en del så. Vissa menar att en med ett fint puls splitt grenrör ger samma respons som två. Jag valde två små moderna lättdrivna snurror med bra topp istället för en omodern lastbils turbo. Finns säkert fina enkel turbosar som ger bättre respons och topp men de är en mycket dyrare lösning. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Det kan väl bli rätt svårt då de inte gillar turbo vid besiktningen. Har man turen att man känner någon besiktningsman kanske det kan "lösas". _________________ Edvard Wendelin |
||||
Går väl att regbesikta med turbo eller !? _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
Är det Samuel som tillverkat adapterplatta motsvarande den han tidigare gjort till Boxter oken? Hur har du gjort med spacers? -Hamnar de bakom bromskivan? /Niklas _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Kan du utveckla detta lite? Har du räknat ut mått för spacers och adapterplatta redan? Vad räknar du blir minsta möjliga fälgdimention? Iofs. avhängigt de M5 skivor du kommer att använda, men skulle du kunna gå ner och använda typ Ford Cossie skivor som Mattias Becker använder på sin 325? _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
tjena... kul som attans projekt tycker jag. men du ... gör du egna/nya fästen te trepunktsbältena & detta upptäcks på SPB så lär du knappt ens få köra därifrån utan släp/bärgare. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Det var just detta jag också hade i åtanke....SBP verkar väldigt kinkiga med att allt vad gäller bältena ska vara orginal, inga mods över huvudtaget.... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||
de är för att man inte ska få reflexer i framrutan. Används på racingbilar. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Tjo!
När räknar du med att ta pemiären på bana? Vad räknar du med för effekt? Ska blikul att jaga (eller bli jagad kanske det blir..) på banorna i år.. he he |
||||
Svårt att veta när premiären blir, hoppas ha främre hjulupphänging klar denna vecka med bromsar samt nästan färdigt bak beroende på när jag får lite grejor. om man får ihop bitarna lika bra som andra med samma grejor i motorn borde bilen iaf klara att ta sig 402m på 11 sek och med en fart av över 200. Men man vet aldrig hur de blir, min lär ju inte bli lika snabb rakt fram eftersom jag tänker köra bansetup på den. Jaga mig är nog inga problem ( ), hoppas bara den går fortare än porschen gjorde på alla moment så är jag nöjd. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Rackarns vilket coolt projekt!
Det blir en höjdare att se dig på banorna i sommar! På tal om 3p-bälte. Om det är som ni säger, att man inte får modifiera något alls, kan man i princip inte byta till en kramig stol utan att på något sätt bygga om/använda original stolsunderrede, eller? _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 -86 turbo med banåkarambitioner SÅLD | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (52635 totalt) |