Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (49263 totalt)
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
En del av er känner säkert igen mitt nick och min lite smått "mongolida" bild från denna tråd BMW E30 med S38B36.

För er andra heter jag Jesper Henriksson, är 19 år (jepp, jag bor gratis hemma ) och vi är bosatta i Stockholm. Jag insåg att min E30 inte skulle hinna bli klar tills denna sommaren om man inte tar en 10 manna squad som dygnet runt. Så vad gör man då om man står med bil utan hjul men fortfarande vill köra, man köper en till bil såklart

Jag ville ha något driftsäkert och E36an känns ju att det är en modernare bil all-togheter så fick bli en sådan och givetvis letar man största motorn för det ska ju gå frammå också! Efter lite om och men så fick jag upp ögonen för denna sedanen i Örebro som kändes kanon fräsh för rätt pris. Tyvärr så hade jag byggt upp lite väl mycket förhoppningar mot verkligheten, den hade ju ändå gått 25000 mil, men slog till iaf! Kom nyss hem så har inte allt för mycket bilder än men kan bjuda på det jag tagit idag! (För er som kikat i min andra tråd så vet ni att jag är inte den som snålar med bilderna så sitter ni på 56k modem är nog inte denna tråd något för er )









Resan hem har iaf gått bra, lmm:en är dock trasig så bilen går ojämnt när den är kall och idag så har den dött 2 gånger också.

Här hade vi en bild från färden också i maklig takt med farsan i den vita mercan där längre fram och oroa er inte, jag visade vart skåpet stod sen mellan rödljusen



Vad är det då som ska göras med denna bil? Jo, den ska bli lite lätt utrustad för bankörning givetivs! Har inte varit ute på bana än så er hjälp uppskattas som vanligt. Efter jag börjat få koll på bilen ska jag boka in mig för licenstagning så fort som möjligt sedan misstänker jag att jag måste bli medlem i BMWSC och hitta några platser lediga till trackdaysen. Här nedan har vi iaf en liten checklista då:

[X] Hitta ny LMM och byta
[X] Lätta ur inredning i lagom nivå
[X] Montera dit min rejs-kringla
[X] Byta till racebelägg och bromsvätska
[X] Byta en eller två av gatdäck
[X] Byta bussningar i fram och bakvagn
[X] Få motorn att gå som den ska!
[ ] Åtgärda rost

Sedan eventuellt ordna 4-6-punktsbälte, verkar bökigt utan bur men vet inte heller om man får köra utan sådant bälte på bana i rejsstol? På gata får man ju iaf inte köra med det!

Så mycket mer kan jag väll inte skriva nu, har jag missat någon intressant info så får ni hojta till. Imorgon ska skönheten få tvätt för första gången i min ägo
Känns fantastiskt att få börja pilla på något som faktiskt går framåt nu, nåja nuff talking!

Mvh,

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071





Här är det ultimata 328-bygget att hämta inspiration ifrån: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59929

Nu vet jag inte vad det sitter för chassie på din bil bortsett från att den är låg och minst sänkt med fjädrar. Är det originaldämpare kanske du ska byta dem? Gör mycket för känslan. Vill du komma riktigt snorbilligt undan med nytt chassie som gör mycket för känslan (snabbaste varvtid lär man väl inte sätta med dessa) så handla t.ex. ett sådant här kit på tyska ebay: http://cgi.ebay.de/Sportfahrwerk-BMW-Typ-E36-320-328-60-40mm-EVOBM037-/230473460829?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item35a949ec5d#ht_1673wt_958 Jag gjorde det till min Compact. Dels så brukar jag den året om och vill därför inte ha coilovers, sedan renoverar jag hemma och får sätta mina leksaker i, typ, tredje hand. Med tanke på priset är jag otroligt nöjd!
Finns billiga coilovers också: http://cgi.ebay.de/Gewindefahrwerk-BMW-E36-328-325-323-320-318-316-NEU-/370228574708?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item563357b9f4#ht_2042wt_1000

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Davve skrev:




Yes man tackar, har kikat in dem flesta E36 byggena som finns här på rejsa så inspirationen finns i överflöd fast pengarna är en bristvara nu thumbs down

Helt riktigt är den sänkt med sänkfjädrar, mer än så vet jag faktiskt inte. Ska undersöka saken närmare men tror det också är 40/60. Ska hålla mig i lågbudget så tror nog det blir att behålla det som sitter på, borde ju vara samma prylar ungefär som du länkade till. Eventuellt kommer ju då bakvagnen få sig en del nya bussningar.

Vad ni är onda här på rejsa, får knappt slå sig ned vid datorn innan ni börjar rekommendera dyra uppgraderingar

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Keepan skrev:

Vad ni är onda här på rejsa, får knappt slå sig ned vid datorn innan ni börjar rekommendera dyra uppgraderingar
Nej, nej! Delarna jag länkade till är ju enormt billiga! Med tanke på att du har ett betydligt hetare projekt i garaget så misstänkte jag att du skulle hålla budget till detta, så det har jag tagit hänsyn till. En chassiesats för under 2 papp inkl. frakt en billig uppdatering! och är det sänkfjädrar med originaldämpare som sitter på din bil så är detta billiga kit betydligt styvare, och roligare. Men det är så klart mest schysst mot plånboken att kolla vad som sitter på bilen innan du handlar, det kanske redan sitter något roligare där. Lycka till med bygget, jag kommer att ha det under uppsikt, mitt projekt är också lågbudget (än så länge) så det är kul att kolla vad andra med liknande planer på liknande bilar håller på med.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Davve skrev:
Keepan skrev:

Vad ni är onda här på rejsa, får knappt slå sig ned vid datorn innan ni börjar rekommendera dyra uppgraderingar
Nej, nej! Delarna jag länkade till är ju enormt billiga! Med tanke på att du har ett betydligt hetare projekt i garaget så misstänkte jag att du skulle hålla budget till detta, så det har jag tagit hänsyn till. En chassiesats för under 2 papp inkl. frakt en billig uppdatering! och är det sänkfjädrar med originaldämpare som sitter på din bil så är detta billiga kit betydligt styvare, och roligare. Men det är så klart mest schysst mot plånboken att kolla vad som sitter på bilen innan du handlar, det kanske redan sitter något roligare där. Lycka till med bygget, jag kommer att ha det under uppsikt, mitt projekt är också lågbudget (än så länge) så det är kul att kolla vad andra med liknande planer på liknande bilar håller på med.


Ja du har helt rätt, får ta och kika vad som sitter där först och vad man tycker efter första körningen. Sen är det tyvärr så att det andra projektet slaktat min spargris och kommer fortsätta banta ner den nya spargrisen innan denna hink får syn på den magra rackaren

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
En snabb uppdatering på vad som hänt här då! Var igår (med tanke på klockslaget) förbi Eskilstuna och köpte på mig en ny LMM. Monterade på den direkt när jag kom hem, blev ingen ordentlig kallstart men jag TROR den går jämt på tomgången nu.

Men 1 problem kvarstår och det är att motorn dör, hände 2 gånger på vägen hem och hände 2 gånger idag när det var lite provkörning på G. Samtliga gånger är det ihop med att jag saktar ner för korsning eller liknande.

1 annat problem som jag märkte också var att bilen gick varm efter lite för mycket provkörning. Var ju hyffsat varmt ute men den borde ju klara hålla sig i temp tycker jag, hade svårt att gå ner i temp också trots att jag försökte kallköra den med höga växlar i lite fart.

Någon som har idéer på grejjer att kontrollera? Enligt felkoderna hos BMW var det bara LMM som var trasig och den är ju bytt nu?!

Köpte iaf på mig 2 st däck igår också så bara kränga på dem i nästa vecka!

EDIT: Glömde säga att vattennivån i kylningen är givetvis var den ska vara och det verkar inte försvinna vatten!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Att vattenpumpen med plast impeller går sönder är ett standard fel på M52 har jag för mig. Kanske kan vara det när det gäller kylningen?

Lite dålig "tomgångs motor" (ICV) eller kanske någon vacuumläcka kan vara svaret på problemen med att den dör, hinner inte reglera upp tomgången när du släpper av.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



kolla gummibälgen efter torrsprickor som är väldigt vanliga och kan nog generera snarlika symptom med att den stannar

Går den varm vid körning eller stillastående? Usch jag får rysningar på detta med bilar som gå varma efter min egen pärs med motorn.

Vattenpump med plastimpeller sitter det på en del och dom var kassa, på"min satt det i stål och dom verkar hålla LÄÄNGE. Jag är ingen mekaniker men om kylsystemet är dåligt luftat kan inte kärran gå varm då? Är det vid låga farter kan fläktkopplingen vara orsaken oxå. Finns säkert en hel bunke olika saker som kan vara boven i dramat. Hoppas det löser sig!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Motorproblemen tror jag som Johan och ILiveTORide kan bero på något "fysiskt" efetrsom du inte har några larmkoder, alltså kolla efter läckage bakom LMM, gärna med startgas som direkt avslöjar med höjd tomgång om något är otätt.
Vad gäller värmeproblemen så kolla först och främst om visco-kopplingen på fläkten är hel. Kan vara lite svårt att avgöra om den är bra eller inte, men ett bra knep är tidningstricket. Rulla ihop en dagsblaska och stoppa ner mot fläkten (med motorn igång), viscon ska gå såpass trögt att fläkten inte stannar för att du stoppar ner en tidning en liten bit där. Ett annat sätt att testa fläkten är att tillfälligt "steloperera" den så att den går på motorns varv hela tiden. Försvinner värmeproblemet med stelopererad fläkt så är viscon kass. Den kommer låta som en Volvo också.
Saknas det kylarkåpor kring kylaren/fläkten? De är viktiga för full kyleffekt!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Dock är detta ointressant om det gäller under färd över krypfart då fläktkopplingen inte fyller någon nämnvärd funktion. Då kyler fartvinden istället. Därav att jag frågade när bilen blir varm.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
ToTTeN
Töreboda
Här sen Maj 2010
Inlägg: 542



Är den ordentligt luftad? jag skulle börjat med det.

Även att du snurrar fläkten när motorn är kall. Hur känns den? trög eller följer med lätt?

Efter dessa 2 så skulle jag rivit bort vattenpumpen och inspekterat den. (om du inte har något kvitto på att den är nybytt)

_________________
Tobias Olofsson
0703101373
Dj_totten@hotmail.com

http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Keepan skrev:






På denna bild i fart ser tempen helt normal ut.
Men samtidigt skriver Keepan att han försökte kallköra den i fart på höga växlar, vad var detta för farter?
Du får försöka specificera problemen så bra du kan. När, och i vilken fart, blir den varm? Saknas det kylkåpor? Har du (troligen) en AC-kylare i vägen?
Lufta kylsystemet kan man aldrig göra för mycket! Så gör det också, som redan påpekats! För underlätta detta så hissa upp fronten, luft stiger!

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
dejv
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 23



Ger ju liite mersmak det här.
Jag vill också ha en 328!

_________________
David

-BMW 320iA -85
-MGB Roadster -63
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
deest skrev:
Ger ju liite mersmak det här.
Jag vill också ha en 328!


Efter mina trubbel nu? Fått solsting?
Vill ju påstå att det finns mycket mer inspirerande e36 byggen här på rejsa, jag vet för jag har blivit drabbad av dem!

Tack för den lilla pratstunden sist och lycka till med nya skärmen nu!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Tack alla tips som öst in här, ska utvärdera varenda ett idag förmodligen!

När jag körde hem i motorvägsfart som på bilden låg tempen bra hela vägen, tyckte den låg nån milimeter för högt men kan ha varit synvilla när man ju ser den lite från sidan.

Men igår var jag ute och gjorde kvarteret osäkert med många fullgasrepor och låg typ konstant på 2an, är 50 väg så blev inte över 3000 varv ändå. Busskörning iaf och sen hitta jag massa polare att snacka med på vägen så det blev i kombination med att stå på tomgång och efter hållt på så i typ 30 min, gasa, stå, gasa, stå märkte jag att tempen gått iväg lite.

Det är inte så illa att den står på rött och slangarna börja flyga men den går fortfarande varm. Försökte då köra på typ 3an i 50 blås men det reagera den inte heller på.

Ska iväg nu och cruisa till biltema i lite söndagsfart får jag se om det bara kan ha vart "otaktiskt framförande"
Kan tillägga att jag kollade vattennivån idag också och den ligger kvar på samma nivå, kan va något lägre men kan bero på kall motor.

Återigen, tack för alla snabba tips!

_________________
Jesper Henriksson
Citera
dejv
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 23



Keepan skrev:
deest skrev:
Ger ju liite mersmak det här.
Jag vill också ha en 328!


Efter mina trubbel nu? Fått solsting?
Vill ju påstå att det finns mycket mer inspirerande e36 byggen här på rejsa, jag vet för jag har blivit drabbad av dem!

Tack för den lilla pratstunden sist och lycka till med nya skärmen nu!

Äh, det får du säkert ordning på! Syftar mer på 328 + licenskurs, även om jag kanske inte uttryckte mig så
Får kika runt lite, börjar bli sugen på nåt rostfriare med ac..

Tack själv, det ska nog lösa sig! Återigen stort tack för bra bemötande med affären som gick snett.

_________________
David

-BMW 320iA -85
-MGB Roadster -63
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
deest skrev:
Keepan skrev:
deest skrev:
Ger ju liite mersmak det här.
Jag vill också ha en 328!


Efter mina trubbel nu? Fått solsting?
Vill ju påstå att det finns mycket mer inspirerande e36 byggen här på rejsa, jag vet för jag har blivit drabbad av dem!

Tack för den lilla pratstunden sist och lycka till med nya skärmen nu!

Äh, det får du säkert ordning på! Syftar mer på 328 + licenskurs, även om jag kanske inte uttryckte mig så
Får kika runt lite, börjar bli sugen på nåt rostfriare med ac..

Tack själv, det ska nog lösa sig! Återigen stort tack för bra bemötande med affären som gick snett.


Do it! Då kan vi bli hang around buddies och göra banorna osäkrare

Måste säga att den är fruktansvärt rolig att köra, det är svårt att inte drabbas av tung högerfot!

Det var nog lite falskt alarm att den gick varm. Under rundan nu höll den sig bra i temp (mest vanlig söndagskörning). Men den kryper saaaakta upp i temp under tomgång men min polare jag hade med mig till biltema var tillräckligt bra på tyska för att förstå att den hade för mycket kylvatten (stod på färddatorn) och vid närmare eftertanke har den det också.

Så ska låta den svalna nu sen ska jag tömma vattnet till rätt nivå. Hade inge problem att den dog nu heller. Nollat bilen nu också genom att koppla bort batteriet.

Bara hålla tummarna på att allt funkar som det ska sen! Imorrn blir det nog att börja lätta

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Helt rätt, slit ut allt onödigt , 328 sedan är helt rätt väg att gå också, men passa dig bara så du inte får ett för bra förhållande med den här bilen nu så du åtsidosätter e30:in, jag talar med viss erfarenhet om det ämnet ..

Lycka till, ska följa o se vad du gör med den

_________________
Viktor Starkman
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2071



Keepan skrev:

Det var nog lite falskt alarm att den gick varm. Under rundan nu höll den sig bra i temp (mest vanlig söndagskörning). Men den kryper saaaakta upp i temp under tomgång men min polare jag hade med mig till biltema var tillräckligt bra på tyska för att förstå att den hade för mycket kylvatten (stod på färddatorn) och vid närmare eftertanke har den det också.
Låter enligt mig som att det är visco-kopplingen som börjar bli trött då. Får åter lov att rekommendera tyska ebay, de mesta till BMW är verkligen snorbilligt där! Som Volvo-delar på Biltema ungefär. thumbs up http://cgi.ebay.de/Visco-Kupplung-Viscokupplung-f-BMW-E30-E34-E36-2245498-/380223586983?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item58871782a7#ht_1341wt_1165

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
dejv
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 23



Låter som en ypperlig idé Har man tur kanske man stöter på din 328 vid brostugan i sommar.

_________________
David

-BMW 320iA -85
-MGB Roadster -63
Citera
Keepan
Stockholm
Här sen Apr 2009
Inlägg: 526


Trådstartare
Ultura: Du har helt rätt, man får ju se till att jobba lite på e30in också. Inte för att man har så mycket pengar över till den nu men finns ju alltid jobb att göra ändå känns de som!

Davve: Var ju ändå 400+ kr innan den är hemma, känns isåfall som skroten är ett hetare val? Men det kanske är slitdelar så kanske inte så brajt ändå? Men som det känns nu är det inget större problem att den går varm, dock drog vi sönder luftningsskruven när vi skulle lufta nu på kvällskvisten så det är ju ett problem nu. Får gå in och fixa en ny från BMW på måndag!

Sen med vätskan på rätt nivå igen så får man börja hårdköra men innan dess hoppas jag på att få ut den inredning som ska ut.

deest: Möjligheten att man står på brostugan någon kväll är ganska överhängande vill jag tro. Brukar försöka va där varannan vecka iaf. Kan ju dra ett PM innan jag drar dit nästa gång se om du också tänkt dyka upp (är så kass på att komma ihåg ansikten )

Någon som har tips på en uppkommande licenskörning inom den närmsta 2 veckorna typ?

_________________
Jesper Henriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 328i -95
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
5 besök senaste veckan (49263 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande