Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Lättmetallfälgar = låg vikt?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (12870 totalt)
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Tjena forumdeltagare. Jag skulle vilja höra efter vad ni har för erfarenheter av lätta fälgar. Teoretiskt är det bra med låg ofjädrad vikt eftersom hjulet lättare kan röra sig mot marken (de där med massans tröghet tror jag det hette). Jag har inte haft så många olika fälgar att testa med själv.

Vilka fälgar är lätta? Min gamla BMW 318 hade Compomotive CXN2 15X7" som var väldigt snygga men jag var inte direkt imponerad av vikten. Modellen Mo har jag däremot sett att många racingbilar ha. Polarens BMW 16" orginalfälgar med Toyo däck var fövånansvärt lätta. BBS är duktiga på låg vikt har jag hört. Det är inte många tillverkare som anger vikten i sina produktblad (Compomotive och Dymag gör det på sina tävlingsfälgar) så det blir svårt att jämföra.

Det skulle vara kul att få höra vad ni har för tips så man vet vad man skall skaffa (kanske till och med begagnat) när det blir dax...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Jag tror att man i vissa fall också pratar om virituell vikt, det är den "vikt" som inräknat både däckets vikt och rotationsmotståndet (troligen fel ord...). Ett däck med nästan all vikt långt ut från centrum är svårare att accelerera upp i varv än ett lika tungt däck med massan närmare centrum.

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116


Trådstartare
Jodå det är oxå en annan aspekt. Roterande massa har jag hört något om (fast jag har läst mekanik på högskolan har dessa saker inte fastnat). Då utökas frågan till att beröra däcken också. Jag vet folk som har valt mindre fälgar för att just minska roterande massan(eller vad det heter). Sen uppstår det ju gyro effekter, men nu känns det som jag långt ute på det djupa vattnet....

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Peter Olesen
Skepplanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 402



Här är en tråd från zandlådan, men där diskuteras just fälgar och vikt
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&threadid=55701

En annan tråd om fälgvikter
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=&threadid=17870

Edit: Själv har jag hara 14" al Volvo original 400-fälgar, dom väger ca 8kg, vilket är rätt mycket tycker jag, mina plåtisar väger 12.5kg med däck!

_________________

Ford Focus -05 med svängarambitioner
"Hellre Focus på bana än Porsche i garage"
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



En bra och lätt fälg är OZ Superleggera, väger inte många kilo..

Annars är ju BBS LeMans en favorit, men priset är ett stort hinder

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002
Inlägg: 794



Johan f.k.a M3E30 skrev:
En bra och lätt fälg är OZ Superleggera, väger inte många kilo..

Annars är ju BBS LeMans en favorit, men priset är ett stort hinder


Ja OZ fälgen är riktigt trevlig. Körde med sånna under sommaren, låg vikt och desutom riktigt snygga. Väger endast 7,1kg i 17"x7". Mina är förövrigt till salu, kolla på säljesdelen på forumet.

_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Calle gsi skrev:
Johan f.k.a M3E30 skrev:
En bra och lätt fälg är OZ Superleggera, väger inte många kilo..

Annars är ju BBS LeMans en favorit, men priset är ett stort hinder


Ja OZ fälgen är riktigt trevlig. Körde med sånna under sommaren, låg vikt och desutom riktigt snygga. Väger endast 7,1kg i 17"x7". Mina är förövrigt till salu, kolla på säljesdelen på forumet.


Superleggera...Mumma...

Annars finns det en Speedlinevariant som oxå är ngt liknande. Och då helst i varianten "Magnesio" som är Italienska för just...hehe *drömmer*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41557

Forumägare
Forumägare

Den lättaste fälg jag har lyft var faktiskt en original Corvette fälg i magnesium (tidig nittitalare tror jag?) (man behövde säkerligen bocka i någon optionruta för att få dom förstås!) Vi pratar inga tunga 7 kilo här inte!!! (o då är 7 kilo LÄTT!) Jag blev faktiskt chockad!

Men det märks verkligen när man kör när man byter till lätta grejer. Jag hade Porsche Cup kopior på min förra bil. Bytte till BBS RCS. Wow!

Är verkligen BBS LeMans lättare föresten?

Hursomhelst, OZ eller BBS står verkligen på önskelistan men det står många saker före i kö...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



I våras var det en livlig diskussion på Honda-klubbens forum om lätta fälgar. En tillverkare som knappast är känd här i Sverige men stora i USA är Rota. De gör främst fälgar som passar på japanska bilar, som t.ex. modellen Attack. I 6,5x15" väger den 5,8 kg. (Rättat vikt enligt inlägg nedan.)



Attack finns även som 7,5x17" men då blir de förståss lite tyngre... (7,05 kg om jag minns rätt)

Givetvis gör Rota fler modeller, som Subzero 7,0x16", 7,5x17" och 8,5x18". Inte heller den är tung. 18-tumarna väger t.ex. 8,2 kg.



Det finns lite funderingar på att ta hem lite Rota-fälgar till Sverige, kanske kan vara något för dig som rejsa.nu addict?

En modell som Honda-klubbens medlemmar gillar skarpt är annars Lenso VPD, något tyngre med 5,9 kg i 6,5x15" och 6,5 kg i 7,0x16" (vilket fortfarande är relativt lätt).



///Martin

(Som är en av dem som driver företaget Wheelbase, inriktat på att erbjuda medlemmar i bilklubbar däck och fälgar till bra priser.)[/i]

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Städar lite...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Lyckades vist skicka mailet flera gånger... Sorry!

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Jag har inte svar på frågan men som referens kan jag säga att mina 17 fälgar från Rondell (yes, i know ) väger nog dubbelt så mycket som mina 16 BMW-orig. stjärnekerfälgar.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Tom Bengter
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 298



Rotas modell Attack I 6,5x15" väger 5,8kg enligt dom som vägt den själva, ex längst ner på den här sidan:

http://www.good-win-racing.com/goodwinracing_005.htm

(Vilket iofs fortfarande är lätt och framförallt prisvärt...)

/Tom

_________________
/Tom Bengter
Porsche 981
M3LR
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Magnus Thomé skrev:
Är verkligen BBS LeMans lättare föresten?


Nej, den är tyngre än RC.
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Tom skrev:
Rotas modell Attack I 6,5x15" väger 5,8kg enligt dom som vägt den själva, ex längst ner på den här sidan:

http://www.good-win-racing.com/goodwinracing_005.htm

(Vilket iofs fortfarande är lätt och framförallt prisvärt...)

/Tom


Tack Tom för att du håller koll!
(Hade fått uppgiften 10.0 lbs från två olika håll men det stämde tydligen inte.)

Lättaste Rota modellen verkar vara Slipstream, skall enligt uppgift väga 5,4 kg i 6,5x15".

///martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Är verkligen BBS LeMans lättare föresten?


Nej, den är tyngre än RC.


Det var längesedan jag rabblade igenom de olika fälgarnas vikter, men är RC den lättaste BBS:en nu?

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Johan f.k.a M3E30 skrev:
johann skrev:
Magnus Thomé skrev:
Är verkligen BBS LeMans lättare föresten?


Nej, den är tyngre än RC.


Det var längesedan jag rabblade igenom de olika fälgarnas vikter, men är RC den lättaste BBS:en nu?


Av gatfälgarna är det den lättaste, det har den varit ett tag nu. CH är också rätt lätt liksom LM. Bland racefälgarna finns det en hel del fälgar som är lättare.
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Ingen som vet vart man kan få tag i Speedline eller Cromodra fälgar?
I sverige eller någon annanstans.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
larsson
Rimbo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 53



v_skogh skrev:
Ingen som vet vart man kan få tag i Speedline eller Cromodra fälgar?
I sverige eller någon annanstans.


kika på www.ppmotorsport.se !!

_________________
Mvh Daniel Larsson
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



v_skogh skrev:
Ingen som vet vart man kan få tag i Speedline eller Cromodra fälgar?
I sverige eller någon annanstans.


Cromodora som märke är sannolikt på väg att försvinna (fabriken har blivit uppköpt).

Vad gäller Speedline är deras eftermarknadsförsäljning i gungning och det är mycket svårt att få fram fälgar från dem. Jag har själv sålt en del Speedline fälgar men har från generalagenten i Sverige (Wheels4U) fått information att det som inte finns på hyllan i Italen i princip inte går att beställa. Och det finns inte mycket kvar i Speedlines eget lager...

(Även från den Holländska Speedline-agenten har jag fått samma info.)

Men om du hör av dig med vad du söker så kan jag kolla upp om det finns något att få tag i från Speedline.

///Martin
Wheelbase KB
0707-334722

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212



Jag och min kollega har nyligen dagit i gång ett företag.
Vi kommer att sälja en hel del saker till bilar.
För tillfället är det bromsar, stolar, luftfilter, rattar, fjädrar, dämpare och kompletta chassien.
Men något vi saknar är sjyssta fälgar.
Efter som att jag gillar bankörning har det fallit sig naturligt att vi skall ha sådan utrustning i vårt sortiment, även passande fälgar.
Därför letar jag med ljus och lykta efter trevliga och lätta fälgar att erbjuda.
Speedline och Cromodora står högt på önskelistan.
Skall skicka ett mail och höra med w4u, sen får vi se vad de säger.
Vad saluför ni för märken på wheelbase?

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Sparade trådar/FAQ
Lättmetallfälgar = låg vikt?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (12870 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande