Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Byta fjädrar på ett "chassi kit"?
1739 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Jag har eventuellt fått nys på ett coilover kit till min bil. Problemet med det är att det inte har justerbara dämpare, och jag tycker eventuellt att det sitter för klena fjädrar på det(1.8Hz).

Hur kommer bilen att uppföra sig om man byter till hårdare fjädrar(drygt 2Hz)?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

En början, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14972

jag gissar att mina bakstötdämpare är avsädda för ca 1-1,5Hz och jag åker ca 2,2Hz.
Det har funkat bra, hmm har lite för lite referäns men det funkar enligt mig bra.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
En början, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14972

jag gissar att mina bakstötdämpare är avsädda för ca 1-1,5Hz och jag åker ca 2,2Hz.
Det har funkat bra, hmm har lite för lite referäns men det funkar enligt mig bra.

ok, på din Saab och på en 02'a verkar det gå bra att köra med hårdare fjädrar....
Bara hoppas på att säljaren hör av sig då...

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Fjädern är 60N/mm hård och 170mm lång, väljer man en kortare fjäder om man tar och byter till en hårdare(90-100N/mm)?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Är coilover kit med justerbar höjd/inspänning av fjädrarna????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
Är coilover kit med justerbar höjd/inspänning av fjädrarna????
Jo, och då kan man givetvis justera höjden. Men jag tänkte att de kanske borde ha ungefärligt samma höjd i belastat tillstånd...eller?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om om jag nu inte räknat helt åt hel.. på ett snabbt överslag så.

Från fjäder 60N/mm till 90-100N/mm kommer det skilja ca ca ca 15-30mm.
Dvs att man måste kunna ha 15-30mm i justermån för att behålla samma höjd på bilen.
om fjädrarna är lika lång helt utfjädrad.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
om om jag nu inte räknat helt åt hel.. på ett snabbt överslag så.

Från fjäder 60N/mm till 90-100N/mm kommer det skilja ca ca ca 15-30mm.
Dvs att man måste kunna ha 15-30mm i justermån för att behålla samma höjd på bilen.
om fjädrarna är lika lång helt utfjädrad.

Så om man inte vill åka omkring i en SUV är det läge att köpa kortare fjädrar.....

Undrar hur mkt balansen påverkas, om man höjer från 1.8Hz -> 2.1Hz fram?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om bilen var i balans innan så kommer den bli understyrd nu.
Hmm beror väll också på om ett bakhjul lättar eller ej. Har det lättat blir det ingen skilnad.

I prinsip så är krängingstyvheten (2*kf+kk)=konstant
kf=fjäderkonstant(hjul) för fjädrar
kk=fjäderkonstant(hjul) för krängare

Allså ökar vi fjädrana så måste vi minska krängar, eller visse värsa, för att behålla balansen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
om bilen var i balans innan så kommer den bli understyrd nu.
Hmm beror väll också på om ett bakhjul lättar eller ej. Har det lättat blir det ingen skilnad.

I prinsip så är krängingstyvheten (2*kf+kk)=konstant
kf=fjäderkonstant(hjul) för fjädrar
kk=fjäderkonstant(hjul) för krängare

Allså ökar vi fjädrana så måste vi minska krängar, eller visse värsa, för att behålla balansen.

HMMM, inte bra... vill ha mindre understyrning.... visserligen så lättar den på bakhjulet ganska ofta...

Bakfjädern är inte så lätt att byta då den inte är std racefjäder utan en "vanlig" fjäder.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om du säger att bakhjulet lättar så skulle jag testa.
För vad som händer när inner bakhjul lättar är att ALL resterade viktförflytting hammar på ytter framhjul.
Även om nu bakhjulet lättar så har vi alla fall minskat krängningen lite med hårdare fram fjädrar som i sin tur ger förmodligen ger lite bättre camber. Så i bästa fall har vi fått lite bättre gräpp.
Hmm hälst hadde jag tagit krängingsminkninen med krängaren i stället för fjädarna.

Du har ca 2Hz fram vad har du bak????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
Du har ca 2Hz fram vad har du bak????

Det är lite klurigare där för fjädern ser ut så här:

och har måtten:

tråd dia 11.4mm
dia överst 79mm
dia mitten 115mm
dia nederst 86mm
längd 227mm

vet inte om det går att dra några slutsatser utav det....

Tack Johan för att du tar dig tid och klura åt mig!!!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm ser ut som en progresiv äckel fjäder.

Då kommer både fjädringen och krängingsmotståndet bli progresivt.
Iof kanske ingen nackdel. Jag kommer åka med progresiv kränginghämmare men den kommer få ett knä vid ca 1grd krängning. Så progresiv kanske är fel uttryck utan linjär i 2steg är bättre.
Ur fjädringssynpunkt så får vi hoppas att bakfjädrana är hårdare(Hz) vid en viss nerfjädring än framfjädranan. Sen vad stötdämparna kommer gilla det är lite överkurs för mig en så länge, men det käns inte tilltalande.

Sen kommer nog ett par av fjädervarven inte vara verksamma utan bottna.
Så man behöver se fjädrna monterade och belastade med bilvikten.

Vore kul att se hur fjäderkonstanet ser ut med nedfjädringen.

citat:
Tack Johan för att du tar dig tid och klura åt mig!!!

Inga problem bara roligt. Har liksom redan klurat en hel del på FWD, undrar vad

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
fuling skrev:
Sen kommer nog ett par av fjädervarven inte vara verksamma utan bottna.
Så man behöver se fjädrna monterade och belastade med bilvikten.

De täta varven ligger helt ihop när bilen står plant.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
En bild till på fjädern:


_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4689


Trådstartare
Någon som vet hur hård fjädern är? :attention

Efter att ha kollat på bilderna igen så ser jag att fjädrarna inte är lika, det är sista bilden som är den riktiga fjädern.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Skruva banåkabil
Byta fjädrar på ett "chassi kit"?
1739 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande