Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Att välja ECU
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (7477 totalt)
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Jag har (snart) en Ford Duratec 2.3l som levereras utan motorstyrning. Motorn ska ner i en Ginetta G20 (kitcar).
Vad bör man tänka på när man väljer ECU?
Jag har tittat på alla alternativ som jag hittat men förstår inte riktigt vad som skiljer dom åt förutom priset.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Många som kört med Zetec motor har kört DTA, själv använder jag omex. Bra pris och precis lagom med funktioner

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

En sak som jag tycker är ganska avgörande är om du tänkt mappa och pilla själv. Om inte, välj ett sprut som "din" mappare eller trimmare är van vid och rekommenderar.

Generellt sett tycker jag annars att man kan börja med att fundera på vilka features man anser sig behöva. Alla sprut klarar egentligen att driva en motor (i ditt fall ska du bara se till att det klarar fördelarlös tändning på något sätt), men det skiljer förstås i hur mycket "extra" det kan göra.

Ska du köra separata spjällhus kan det vara bra att kunna välja mellan speed-density (dvs mapsensorstyrning) och alpha-n (spjälläge och varvtal), om inte annat för att testa vilket som funkar bäst för din setup.

Behöver du launchcontrol, massa programmerbara utgångar till fläktar, ingångar för avgastemp, laddtrycksstyrning, vatteninsprutning osv?

Mina erfarenheter säger att loggningsfunktion är smidigt om du vill mappa själv, men de flesta nyare sprut har det.

Jag som är snål väljer Megasquirt, det gör allt jag behöver en en hel massa till. Men det är DIY utan "fabrikssupport" och det är inte rätt sak för alla. Fast man sparar 8000-20000kr ;-)

Kul motorval, sån skulle jag också vilja ha...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Jag tänkte mappa själv, jag har visserligen ingen aning om hur det ska gå till men det är ett senare problem. Eftersom jag inte har någon "egen" mappare så räknar jag med att välja beroende på vilket system jag har.

Visst skulle det vara skoj med launchcontrol men det är exempelvis inte 5000kr extra skoj. Varvtalsutgång är väl standard.

Insuget har jag inte bestämt mig för ännu, tanken var att starta motorn med orginalinsuget.
Att bygga en Megasquirt ser jag inte som ett problem men vad jag har förstått så klarar den bara sprutet och inte tändningen. Visst finns det massor modifieringar som gör att tändningen fungerar men eftersom dom utvecklas av ytterligare andra personer så ser jag risker med att det system jag väljer dör och inte uppdateras.
UltraMegasquirten hade nog varit perfekt men den dröjer väl ytterligare ett tag.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Megasquirt i sin grund klarar inte tändning men MS-extrakoden klarar det på en rad olika sätt. Ändringarna i hårdvaran är mycket små, och just den koden är den som utvecklas mest idag. Att den skulle "dö" känns ganska otroligt som jag ser det.

Läs gärna mer om den innan du bestämmer dig. http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Jag har själv kört MS&EDIS i min bil under hela förra året, och skruvat i en annan bil med MS&EDIS, det har funkat riktigt bra.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Välj ett system från något av de kända fabrikaten, Haltech, Autronic, DTA, m.fl

Jag valde själv till slut mellan Haltech och DTA.
Det blev ett Haltech E6K (vilket nu är ersatt av E6X) av olika anledningar:
+Någorlunda billigt.
+Vanligt och därmed känt hos mappningsfirmor om man behöver hjälp.
+Finns väldigt mycket info om detta system på webben. t.e.x. http://autos.groups.yahoo.com/group/HaltechSupport/
+Systemet är komplett vid leverans.
+Loggningsfunktion, vilket är mycket bra om man själv mappar.
+Snabbjobbad programvara
+Tillgång till grundmapp att komma igång på från nätpolare i USA med samma motorkonfiguration.

-Programvaran i DOS saknar funktioner för visning av 3D mappar. (går att fixa med dataexport till Excel(lite bökigt))
-Programvaran "kräver" en dator med äldre operativsystem
-Ej möjligt att köra sekventiell insprutning på fler än 4 cyl.
-Ingen större vidarutveckling av systemet från tillverkaren.
-Tillverkaren finns i Australien. Lång väntetid om man behöver skicka boxen för reparation.

DTA har bra programvara, fler funktioner (nödvändiga??) och verkar dessutom numera vara mer "framåt" med vidarutvekling av sina produkter, samma gäller Autronic vilket dessutom är lite dyrare.

Tipps: om du ska mappa själv så köp en riktig bredbandslamba vilken är till S t o r hjälp!
Jag har min fast installerad med displayen över ratten samt kopplad till Haltech systemet så att luft/bränsleförhållandet kommer med i loggningen. Till Haltech systemet kan man koppla en trim potentiometer som t.e.x kan justera bränslet +- 10% över hela registret.

Fredrik
Citera
Yaskin
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 250



Personligen tycker jag att Nira ser mycket intressant ut... har inte testat själv än, men kommer nog att göra det...

http://www.niramotorsport.com/

/ Andreas

_________________
Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990
Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart...
Andreas Fogelberg
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



Emerald M3D är ju ett känt & förhållandevis billigt system. De har dessutom just kommit med en ny mer avskalad & billigare version.

Köp dock direkt från Emerald, billigast så!

Från det ena till det andra: Har Malin köpt någon Lotus än?

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Ingen lotus ännu :-(
Men hon kommer ta licens i år så chanserna att hon vill ha en egen rolig bil ökar.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2134



https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=16670

Verkar ju vara som gjord för dig. I Linköping också till råga på allt.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -61
Caterham 7S3
BMW E30 Baur TC2 -85
MG Midget -61
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
om jag har förstått det hela rätt så kan jag köpa Pelles Megasquirt (den som Björn tipsar om ovan), ladda ny firmware och flyttar resistor 9 så blir det en Megasquirt som kan styra en edis modul.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Ja, i princip. Med andra smärre ändringar kan du utnyttja alla funktioner i MS-extrakoden.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



therealpinto skrev:

Jag som är snål väljer Megasquirt, det gör allt jag behöver en en hel massa till. Men det är DIY utan "fabrikssupport" och det är inte rätt sak för alla. Fast man sparar 8000-20000kr ;-)

/Gustaf


Min erfarenhet av tillverkarsupport gäller i första hand datormjukvara, och där anser jag att den är i det närmaste obefintlig, däremot den breda användarbasen på vissa fria/öppna system ger ofta en helt overderlig support, jag brukar därför nuförtiden välja system som har en bred och levande användarbas, starta att kolla vad för support som går att få innan du valt system.

Mitt val gällande insprut föll på Megasquirt, och jag tycker kunskapen och varianterna på lösningar som andra gjort, och delar med sig av är väldigt stor.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Jag hittade en Seven byggare i england som använder duratec 2.3 och Megasquirt extra om han kan bidra med ex grundmapp så känns Megasquirt som det enklaste systemet att installera.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Jag tror att Magnus och jag har liknande inställning till Megasquirt. Det jag ville få fram är att för vissa kunder är det mer värt att kunna ringa till en leverantör och be om hjälp, och verkligen kunna ställa krav. I "värsta fall" även betala för att få något gjort. Med MS finns ju inte riktigt den möjligheten även om det är ganska lätt att få hjälp på andra sätt.

Får du en grundmapp så är det lite lättare att komma igång. Samtidigt så visar erfarenheten att det är ganska enkelt att få ihop en mapp som motorn startar på, det som är riktigt spännande är att få till är enligt min erfarenhet dellast.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



problemet med gratis "forumsupport" är att man kanske får trettio helt olika svar ovh då måste man ha lite koll på vem man skall lita på. För att få koll måste man hänga på forumet och så vidare...

Kan ju vara lite jobbigt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



MaZ skrev:
problemet med gratis "forumsupport" är att man kanske får trettio helt olika svar ovh då måste man ha lite koll på vem man skall lita på. För att få koll måste man hänga på forumet och så vidare...

Kan ju vara lite jobbigt.


Javisst, men jag har aldrig råkat ut för det, har hitills fått riktigt bra support oavsett vad mina problem varit med öppna/fria system, däremot med komersiella system uppfattar jag det som att det tar ganska mycket tid att få den support man behöver, om man ens får support vill säga. Återförsäljaren hänvisar till tillverkaren, och tillverkaren tappar allt intresse för kunden ända tills det är dags för försäljning av uppdaterad version.

Men det finns självklart undantag, men frågan är ju vilken tillverkare som svarar på de frågor jag ställer på fredagkväll lagom tills jag skall ut och skruva på lördagmorgon, den hjälpen har jag fått ett flertal gånger av diskussionsforum, både ganska generella som rejsa, samt mer specialicerade märkesforum.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Kenson
Stockholm Norr
Här sen Maj 2003
Inlägg: 617



Efter att ha förhandstittat lite på nya SM4 från Autronic så måste jag säga att jag faktiskt inte kan se att någon annan i ungefär samma prisklass har något att sätta emot detta system. Det verkar ha "allt" och priset är mycket intressant (ca 18 ink moms).

Motec, AEM och de andra "medelklassystemen" måste gå tillbaks till ritbordet och snabbt komma ut med nyheter för att inte tappa marknad nu. Jag har också tittat på Nira men det är minst två år tills deras nya system kommer och fram till dess så spelar de inte i samma liga som Autronic. Nu är det ju inte säkert att ett system är sämre för den sakens skull utan det beror ju till stor del på hur mycket funktion och cylindrar du använder.

Autronics äkta autotune är ju ett underbart verktyg som de andra systemen saknar (de brukar skriva i sina broschyrer att de har funktion som detta men i verkligheten saknas funktionen) I SM4 är det nästan 100ggr snabbare än vad funktionen var i sm2 och smc. Helt fantastiskt bra! Alla utgångar och ingångar går att styra till valfri funktion och man kan även ändra alla utgångar mm så att de kan trigga plus eller jord valfritt. Mycket smidigt när man kopplar in sig i befintlig kabelhärva. Stödet för sensorer har också utökats så nu funkar systemet med nästan alla sensorer som finns.

Ledsen om detta låter som en försäljningsannons men jag är helt enkelt galet imponerad av vad SM4 levererar till ett förhållandevis lågt pris.

_________________
Mikael Kenson
Ultima GTR-TT
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Yaskin skrev:
Personligen tycker jag att Nira ser mycket intressant ut... har inte testat själv än, men kommer nog att göra det...

http://www.niramotorsport.com/



Håller med, även efter en lite grundligare titt ser det mycket intressant ut. Hur det är att arbeta med lär jag märka under våren...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558


Trådstartare
Har jag förstått rätt om Nira kräver MAP sensor och för att den ska funka så behövs ett plenum?
Eller kan man pilla in en mapsensor om man har separata spjällhus.

SM4 med autotune verkar smidigt. Eftersom jag räknar med att uppgradera motorn i steg när jag känner att jag kan hantera bilen så kanske det sparar både pengar och tid.

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Daniel Ahlin skrev:
Har jag förstått rätt om Nira kräver MAP sensor och för att den ska funka så behövs ett plenum?
Eller kan man pilla in en mapsensor om man har separata spjällhus.

SM4 med autotune verkar smidigt. Eftersom jag räknar med att uppgradera motorn i steg när jag känner att jag kan hantera bilen så kanske det sparar både pengar och tid.


jag har pratat med folket på nira om just separata spjäll, och det ska inte vara nått problem med I3.

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Skruva banåkabil
Att välja ECU
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (7477 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande