Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Ferodo DS3000
5194 besök totalt
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Igino eller någon annan med erfarenhet av ovanstående belägg -

"Inbeddning" - hur är det med det?

Jag kommer att montera DS3000 fram och DS2500 bak inför träffarna
i vår och sommar, DS2500 skall inte behöva detta, men däremot
DS3000?

Eftersom jag kör bilen till träffar, behöver jag lösa detta på "gatan", vilket
ju inte (med tanke på lagens långa arm) kan ske hur som helst.

Vad krävdes egentligen för att få beläggen och skivorna att "trivas" ihop?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Alla bromsar fungerar/håller bäst om man kör in dom. Det följer med en ganska bra beskrivning med Ferodo beläggen som jag självklart inte har kvar nu , men om jag kommer ihåg rätt så ska man börja med några rätt lugna inbromsningar från ca 100 km/h till ca 50 km/h, låta dom svalna lite sedan öka farten lite eftersom och öka bromskraften.

Du kan ju kolla om Kugelberg har några papper på det.

När jag kollade tidigare så hade inte Ferodo racing belägg till E30 har dom fått fram det nu?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Christian Jansson skrev:

Igino eller någon annan med erfarenhet av ovanstående belägg -

"Inbeddning" - hur är det med det?


I instruktionsbladet till DS3000 offrar dom massor med ord för att säga: Gå ut försiktigt och öka gradvis.

Christian Jansson skrev:

Jag kommer att montera DS3000 fram och DS2500 bak inför träffarna
i vår och sommar, DS2500 skall inte behöva detta, men däremot
DS3000?


Varför blanda? Mina erfarenheter av blandning är, med få undantag, negativa.

Christian Jansson skrev:

Eftersom jag kör bilen till träffar, behöver jag lösa detta på "gatan", vilket
ju inte (med tanke på lagens långa arm) kan ske hur som helst.

Vad krävdes egentligen för att få beläggen och skivorna att "trivas" ihop?


Att "köra in" beläggen kan delas upp i två faser:
1. Beläggen skall formas efter skivan.
2. Någon magisk kemisk process skall startas i bindemedlet.

Steg 1 skall ske lugnt och försiktigt, så det kan du gott göra på allmän väg.
Steg 2 avslutas, i DS3000 fallet, med 50%-iga inbromsningar. Då rörelsenergin är kvadratiskt beroende av hastigheten, pratar vi om upprepade inbromsningar från 150 till 50 km/h, kanske inget man skall hålla på med på allmän väg.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Jag var tidigare inne på att köpa DS 3000 till mina bakbromsar men blev avrådd då de har väldigt högt friktionsvärde och skulle sabba bromsbalansen. Kolla upp detta innan du köper, det är inte så bra om det biter för bra i fram heller.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Micke Holmström skrev:
Jag var tidigare inne på att köpa DS 3000 till mina bakbromsar men blev avrådd då de har väldigt högt friktionsvärde och skulle sabba bromsbalansen. Kolla upp detta innan du köper, det är inte så bra om det biter för bra i fram heller.


Det friktionsvärde som anges på DS3000 (0.62) måste vara uppmätt med motvind, uppförsbacke och bortlängtan. Visst bromsar det mer än med DS11 (0.34) men jag tror inte att μ:t ligger nämnvärt över 0.50.

Sabba bromsbalansen: För Räserbruk tycker jag inte att man skall blanda bromsbelägg, men på en standardbil brukar det alltid bromsa för mycket i fram, så där brukar jag köra med hårda (låga μ) belägg i fram och mjuka (höga μ) i bak.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



ice skrev:
Sabba bromsbalansen: För Räserbruk tycker jag inte att man skall blanda bromsbelägg, men på en standardbil brukar det alltid bromsa för mycket i fram, så där brukar jag köra med hårda (låga μ) belägg i fram och mjuka (höga μ) i bak.


Se där, så olika man kan resonera.
På en gatbil tycker jag det är intressant att behålla bromsbalansen så lik original som det går för att det ofta ger en bra kompromiss i de olika lastfall och varierande underlag som en gatbil används på. Även frugan bör kunna kliva på bromsen utan att bli omkörd av bakvagnen.

På en banbil eller hobbybil är jag lite mer öppen för att testa fram lösningar som funkar mot ens eget körsätt och den bana eller banor man oftast kör på.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41502

Forumägare
Forumägare

Bilar med ABS har ofta balansen väldigt långt fram = bra med mer friktion bak (o det är ju lugnt o säkert ändå)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
För sent

Redan inhandlat....
Skall kolla upp närmare vad Ferodo själva tycker om kombinationen.

Tittar man på Ferodos hemsida kör tydligen en del Super Touring-team
med DS3000 fram, men DS2000 bak. Viktig skillnad är ju att de har
bromsvåg...

DS3000 har bromsvärde 0,62 vid full temp, DS2500 0,5 i hela temp-
området, så skillnad är det ju.

Ja, belägg finns till E30 numera, men det är inte självklart lätt att hitta,
Beläggen fram blir FCP303 - rekommenderas av Ferodo upp t.om.
323-an (skillnaden mot det belägg som sitter på 325 är dock mkt liten,
och rör enbart formen på belägget). Bak sitter FCP296, som Ferodo
säger passar på E34...
Lite detektivarbete krävdes.

Tack för tipsen om inkörning, fick inte med någon instruktion med mina
DS3000...

Min bil har ju ABS - för och nackdelar med det?
Kan ju tänka mig att ABS-en går in och försöker korrigera om jag
förändrar bromsvärdena enligt ovan (låser upp fram före bak).
Har för mig att det skall gå att ta ur relät för ABS-en, någon som vet
mer?

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
oopps!

Här hann folk före!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Ola Persson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 38



Christian Jansson skrev:

Ja, belägg finns till E30 numera, men det är inte självklart lätt att hitta,
Beläggen fram blir FCP303 - rekommenderas av Ferodo upp t.om.
323-an (skillnaden mot det belägg som sitter på 325 är dock mkt liten,
och rör enbart formen på belägget). Bak sitter FCP296, som Ferodo
säger passar på E34...
Lite detektivarbete krävdes.

Hur kommer det sig att de rekommenderar olika belägg till 323 & 325 när det sitter likadana bromsar på dessa?

_________________
Mvh ola Persson
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Exakt så

Normalt så använder man dock belägget med Ferodos typnummer 660
fram, och det belägget finns inte i Racing-version.

303 har en lite annorlunda form (ej rundat in emot nav-centrum),
men i övrigt likadant.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675


Trådstartare
Kan meddela att svaret kommit ifrån Ferodo nu.

De rekommenderar att man på bakhjulsdriven bil (som min)
använder samma typ av belägg fram som bak -
precis som råden i denna tråd.

Dvs jag kommer definitivt att byta mina DS2500 till DS3000.

Däremot så är tydligen resonemanget inte nödvändigtvis samma
för framhjulsdrivna bilar, vilket ju kan förklara att man använder
sig av olika belägg på Super Touring-bilar, som ju är framhjulsdrivna.

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



'skall inte enbart tolkas som ett skämt.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Ferodo DS3000
5194 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande