Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Ferodo DS3000 | 2 besök senaste veckan (5196 totalt) |
Igino eller någon annan med erfarenhet av ovanstående belägg -
"Inbeddning" - hur är det med det? Jag kommer att montera DS3000 fram och DS2500 bak inför träffarna i vår och sommar, DS2500 skall inte behöva detta, men däremot DS3000? Eftersom jag kör bilen till träffar, behöver jag lösa detta på "gatan", vilket ju inte (med tanke på lagens långa arm) kan ske hur som helst. Vad krävdes egentligen för att få beläggen och skivorna att "trivas" ihop? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Alla bromsar fungerar/håller bäst om man kör in dom. Det följer med en ganska bra beskrivning med Ferodo beläggen som jag självklart inte har kvar nu , men om jag kommer ihåg rätt så ska man börja med några rätt lugna inbromsningar från ca 100 km/h till ca 50 km/h, låta dom svalna lite sedan öka farten lite eftersom och öka bromskraften.
Du kan ju kolla om Kugelberg har några papper på det. När jag kollade tidigare så hade inte Ferodo racing belägg till E30 har dom fått fram det nu? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
I instruktionsbladet till DS3000 offrar dom massor med ord för att säga: Gå ut försiktigt och öka gradvis.
Varför blanda? Mina erfarenheter av blandning är, med få undantag, negativa.
Att "köra in" beläggen kan delas upp i två faser: 1. Beläggen skall formas efter skivan. 2. Någon magisk kemisk process skall startas i bindemedlet. Steg 1 skall ske lugnt och försiktigt, så det kan du gott göra på allmän väg. Steg 2 avslutas, i DS3000 fallet, med 50%-iga inbromsningar. Då rörelsenergin är kvadratiskt beroende av hastigheten, pratar vi om upprepade inbromsningar från 150 till 50 km/h, kanske inget man skall hålla på med på allmän väg. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jag var tidigare inne på att köpa DS 3000 till mina bakbromsar men blev avrådd då de har väldigt högt friktionsvärde och skulle sabba bromsbalansen. Kolla upp detta innan du köper, det är inte så bra om det biter för bra i fram heller.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Det friktionsvärde som anges på DS3000 (0.62) måste vara uppmätt med motvind, uppförsbacke och bortlängtan. Visst bromsar det mer än med DS11 (0.34) men jag tror inte att μ:t ligger nämnvärt över 0.50. Sabba bromsbalansen: För Räserbruk tycker jag inte att man skall blanda bromsbelägg, men på en standardbil brukar det alltid bromsa för mycket i fram, så där brukar jag köra med hårda (låga μ) belägg i fram och mjuka (höga μ) i bak. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Se där, så olika man kan resonera. På en gatbil tycker jag det är intressant att behålla bromsbalansen så lik original som det går för att det ofta ger en bra kompromiss i de olika lastfall och varierande underlag som en gatbil används på. Även frugan bör kunna kliva på bromsen utan att bli omkörd av bakvagnen. På en banbil eller hobbybil är jag lite mer öppen för att testa fram lösningar som funkar mot ens eget körsätt och den bana eller banor man oftast kör på. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
För sent
Redan inhandlat.... Skall kolla upp närmare vad Ferodo själva tycker om kombinationen. Tittar man på Ferodos hemsida kör tydligen en del Super Touring-team med DS3000 fram, men DS2000 bak. Viktig skillnad är ju att de har bromsvåg... DS3000 har bromsvärde 0,62 vid full temp, DS2500 0,5 i hela temp- området, så skillnad är det ju. Ja, belägg finns till E30 numera, men det är inte självklart lätt att hitta, Beläggen fram blir FCP303 - rekommenderas av Ferodo upp t.om. 323-an (skillnaden mot det belägg som sitter på 325 är dock mkt liten, och rör enbart formen på belägget). Bak sitter FCP296, som Ferodo säger passar på E34... Lite detektivarbete krävdes. Tack för tipsen om inkörning, fick inte med någon instruktion med mina DS3000... Min bil har ju ABS - för och nackdelar med det? Kan ju tänka mig att ABS-en går in och försöker korrigera om jag förändrar bromsvärdena enligt ovan (låser upp fram före bak). Har för mig att det skall gå att ta ur relät för ABS-en, någon som vet mer? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Hur kommer det sig att de rekommenderar olika belägg till 323 & 325 när det sitter likadana bromsar på dessa? _________________ Mvh ola Persson |
||||||
Exakt så
Normalt så använder man dock belägget med Ferodos typnummer 660 fram, och det belägget finns inte i Racing-version. 303 har en lite annorlunda form (ej rundat in emot nav-centrum), men i övrigt likadant. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Kan meddela att svaret kommit ifrån Ferodo nu.
De rekommenderar att man på bakhjulsdriven bil (som min) använder samma typ av belägg fram som bak - precis som råden i denna tråd. Dvs jag kommer definitivt att byta mina DS2500 till DS3000. Däremot så är tydligen resonemanget inte nödvändigtvis samma för framhjulsdrivna bilar, vilket ju kan förklara att man använder sig av olika belägg på Super Touring-bilar, som ju är framhjulsdrivna. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||||||
Sparade trådar/FAQ Ferodo DS3000 | 2 besök senaste veckan (5196 totalt) |