Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
<<   1, 2, 3, ... 32, 33, 34   >>
20 besök senaste veckan (179826 totalt)
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



meldert skrev:

Det är J-Ligt tight bakom fästet, där man måste stoppa in en nyckel och hålla emot muttern. Det går rätt bra, pysslet uppstår när man låssat skruvarna helt och muttern tillsammans med brickan trillar ut... Att få in bricka och mutter igen kräver flinka fingrar samt några väl valda ord...

...och så ser man att själva fästet inte är epoxylimmat. Man undrar ju varför originalfästet var så trångt? Borde ju sett ut mer som Nitrons redan från början.
Antar att du tog bilden utan att göra clam-off? Spegel kanske eller möjligen genom strålkastarhålet - men isåfall måste du ju ha demonterat strålkastarpaketet och innerskärmen (men den lär väl ha behövt åka av iallafall). Och med tanke på att det skall dit Xenon-lampor så kommer du ju att demontera strålkastarpaketen vilket fall som helst!
Najs att se bilder thumbs up ! Då slipper jag kravla själv, mitt garage är bara kallgarage

_________________
Vincent Wong
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Japp, "musslan" är kvar... Bilden är tagen genom strålkastarhålet, eftersom jag ändå skulle montera bort dem då jag samtidigt håller på med en Xenonkonvertering, men det har ju inget med banåka att göra...
Givetvis har jag även plockat bort innerskärmarna (det går faktiskt att se på tidigare bilder)... Något jag faktiskt rekommenderar även om man bara ska byta dämparna. Det går snabbt att ta loss innerskärmarna och man kommer då åt lite bättre i hjulhusen dessutom är det lättare att få in bra ljus så att man ser vad man gör.

_________________
Mattias Meldert
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4685



Myyycket imponerad av finishen på dämparna!! Fungerar de bara 1/10 av hur bra de ser ut så är det thumbs up




får sportbils abstinens av alla projekt trådar....

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Har nu även monterat Nitrons bak, Inställningen på bakdämparna från fabrik var riktigt lågt (12,5 cm)... Konstigt med tanke på att dämparna fram gav nästan samma höjd som orginal (13,5 cm)... Som ni ser blev siffrorna helt bakvända... bilen blev högre fram! Nej jag monterade inte fel dämpare fram och bak...

Tur att dom är höjdjusterbara, fick skruva ett tag och nu är bilen 14 cm hög bak samt 12,5 cm hög fram. thumbs up (orginal höjden var 14,5 både bak och fram).

Vi får väl se om jag skrapar i några fartgupp! Jag har iaf sedan tidigare höjt upp nummerplåten lite fram så man förhoppningsvis undviker att skrapa den i backen...

Hade tyvärr inte kameran med mig idag, men eftersom jag fortfarande har bromsarna kvar att fixa med så kan jag fota då istället.

Passade på och torrbryta lite när jag var klar med dämparna, F-N vad jag längtar till våren!!!

_________________
Mattias Meldert
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



hur långt ner tror du att dom går å sänka?
köpte inte ni någon special version av dämparen med extra kort slaglängd eller nått sånt?

tror du det går att komma ner i 110 mm runt om?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Enligt Apex, som jag beställde dämpare med tillsammans ska dessa var gjorda så att det går att sänka mer, men jag är lite konfunderad... Man kan nog utan problem komma ner till 115-120 bak.

Fram är lite mer problematiskt jag har nu skruvat så mycket jag kan på dämparna utan att fjädern glappar och då kommer jag som sagt ner till 12,5 fram på min bil. Det finns 2 cm kvar av gängorna på dämparen men då kanske man behöver helpersprings i kombination med lite kortare fjädrar för att fjädern inte ska lämna sitt säte då dämparen är max utdragen (tex när man lyfter bilen).

Har läst att man ska ha bilen ungefär 10 mm högre bak, så jag kanske släpper ner den lite till där. I övrigt vill jag inte sänka mer då mina 15-tums OZ med R-däck (se tidigare i denna tråd) kommer sänka bilen ytterligare 1,5 - 2 cm (diametern på hjulen blir c:a 5% mindre bak, och drygt 5% mindre fram). Detta kommer ju sänka bilen ytterligare för bankörning. thumbs up

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Har varit ute och kört drygt 30 mil i helgen mestadels 70 och 90 vägar men även ca 10mil motorväg. Kan meddela att bilen blivit betydligt stötigare med nya dämparna, på tjälskadade 70 vägar var det faktiskt riktigt jobbigt... Tyvärr har jag inte kört just den vägsträckan tidigare med orginaldämparna så jag vet faktiskt inte om dom hade klarat det något vidare heller... Där vägbanan var finare och när man körde lite inspirerande kändes dock bilen riktigt bra thumbs up

_________________
Mattias Meldert
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Det finns så kallde hjälpfjädra att köpa som är till för att bara hålla fjädern på plats när man hissar upp bilen. Hjälpfädranan bottar helt, de brukar vara gjorda va typ ett tunt plattjärn, och är gjorda för att bottna.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
fuling skrev:
Det finns så kallde hjälpfjädra att köpa som är till för att bara hålla fjädern på plats när man hissar upp bilen. Hjälpfädranan bottar helt, de brukar vara gjorda va typ ett tunt plattjärn, och är gjorda för att bottna.


Jo, är medveten om detta, tror tillochmed att jag nämnt helpersprings i ett inlägg ovan För egen del behövs det dock inte. Vill inte ha den lägre än 125mm fram med gatdäcken iaf, den måste kunna klara vägbulorna. Med R-däcken minskar radien som sagt med 5% (15-20mm) så då blir bilen lägre.

_________________
Mattias Meldert
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm, missade det sorry. Bara som vanligt, jag läser ALLT och missar häften

_________________
Johan Sjölinder
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Det är lungt, bättre ett tips för mycket en ett för lite... thumbs up

_________________
Mattias Meldert
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Jag hoppas du har ställt hjulvinklarna förresten, speciellt toe-in

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Dekaltrimning...


_________________
Mattias Meldert
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6493




Schysst... fast jag har ju redan massa text på kjolarna... men det skulle sitta klockrent på bakfångaren med en sån i silver!

Snygg bil förresten!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Sådär... Nu har jag bytt r-däck till Bridgestone RE540S, fick dessutom bilens hjulvinklar uppmätt och justerade (hade dålig koll på toe innan) det mesta var OK, så det verkar som om någon varit och skruvat på bilen innan mig. Skrämde fram lite mer camber fram också.

Tack Anders (Dude) för all hjälp... Kommer och hjälper till att piska Kraniel i garaget vid tillfälle...

Nästa projekt att sätta igång är kraftigare krängningshämmare fram samt montering av detsamma bak (finns ingen där orginal...)


Blev förövrigt påkörd igår (inte mitt fel - motparten har redan tagit på sig skulden, dessutom har vi samma försäkringsbolag så det ser ut att lösa sig snabbt) skadorna är minimala, karossen har klarat sig, med endast små lackskador... Sedan pajade den svarta stänkskärmsbiten vänster bak, dessutom repades min bakfälg, men hjulupphängningen verkar OK.

_________________
Mattias Meldert
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



meldert skrev:
Blev förövrigt påkörd igår (inte mitt fel - motparten har redan tagit på sig skulden, dessutom har vi samma försäkringsbolag så det ser ut att lösa sig snabbt) skadorna är minimala, karossen har klarat sig, med endast små lackskador... Sedan pajade den svarta stänkskärmsbiten vänster bak, dessutom repades min bakfälg, men hjulupphängningen verkar OK.

"Life's a piece of sh*t, when you look at it." (M Python). Hoppas det inte var OZ-fälgen åtminstone...

Visst bytte du belägg till Ferodo FDS1282 fram och FDS1560 bak (DS Performance) från Rydqvist?
thumbs up thumbs down

_________________
Vincent Wong
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Jo det var OZ falgen...
Japp jag har bytt till ferodo DS performance, dom ar ett stra vassare, men gnisslar lite ibland...

ber om ursakt for aao... befinner mig pa Irland...

Ar faktiskt har med Speedstern, det kommer resereportage nar jag ar tillbaka, ska bara spendera en vecka pa vagarna i Skottland forst...

Tur att jag ar ensam i bilen sa jag far plats med all maltwhisky... Manga destillerier kommer passeras...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



meldert skrev:
Jo det var OZ falgen...
Japp jag har bytt till ferodo DS performance, dom ar ett stra vassare, men gnisslar lite ibland...

ber om ursakt for aao... befinner mig pa Irland...

Ar faktiskt har med Speedstern, det kommer resereportage nar jag ar tillbaka, ska bara spendera en vecka pa vagarna i Skottland forst...

Tur att jag ar ensam i bilen sa jag far plats med all maltwhisky... Manga destillerier kommer passeras...


OT:
Kan rekommendera Macallan 1946 om du gillar mild Whiskey thumbs up annars så slår jag gärna ett slag för Lagavulin som ju är "lite" rökigare
Ha en mkt trevlig vistelse, jag är inte alls avundsjuk

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Det lutar åt samma belägg för egen del... vilken bromsvätska kör du med?
...och på tal om whisky, när jag är har vägarna förbi London eller Edinburgh smiter jag alltid in på Cadenheads, de säljer alllt möjligt, framförallt sådant som inte går att hitta någonannanstans (små serier eller från nedlagda destillerier):

Cadenhead Whisky Shop
172 Canongate
Edinburgh
EH8 8DF
Tel. 0131-556 5864

_________________
Vincent Wong
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004
Inlägg: 2048



Stephan B skrev:

Kan rekommendera Macallan 1946 om du gillar mild Whiskey thumbs up annars så slår jag gärna ett slag för Lagavulin som ju är "lite" rökigare


Wow, kan bara hålla med!! thumbs up

_________________
Torbjörn Fagerberg

A master of going faster!
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
apex skrev:
Stephan B skrev:

Kan rekommendera Macallan 1946 om du gillar mild Whiskey thumbs up annars så slår jag gärna ett slag för Lagavulin som ju är "lite" rökigare


Wow, kan bara hålla med!! thumbs up



Nä nu lusas min biltråd ner med Whisky (observera stavningen!) snack...

Har ingen aning om hur Macallan 1946 smakar men jag påpekar villigt att Lagavulin INTE är någon favorit (världens mest överskattade malt? - ska det vara rökigt så får man se till att göra det ordentligt...).

Nä, bland Islay whisky är Bruichladdich, Ardbeg och Laphroaig favoriterna, ska man ha en Lowland så måste man prova Rosebank.
Speyside malt har jag inte utforskat till fullo men Mortlach (lik Cragganmore fast bättre) och Aberlour (speciellt A'bunadh) är riktigt bra...

Sen var jag förbi Cambeltown oxå så då fick man ju besöka Springbank och köpa på sig en 21-åring eftersom dom börjar bli riktigt sällsynta...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
<<   1, 2, 3, ... 32, 33, 34   >>
20 besök senaste veckan (179826 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande