Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34   >>
15 besök senaste veckan (179830 totalt)
shasselg
Täby
Här sen Maj 2006
Inlägg: 373



...va roligt att se att det händer en massa här....

_________________
Stefan Hasselgren
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Är det en vanlig symaskin du använder? Vanlig nål?

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Westfield skrev:
Är det en vanlig symaskin du använder? Vanlig nål?


Japp, vanlig symaskin (en jättegammal Singer, finns bild tidigare i tråden) och en nål för jeanstyg. INget märkvärdigt, funkar kanon! thumbs up

_________________
Mattias Meldert
Citera
lindgren
Katrineholm
Här sen Jul 2003
Inlägg: 2565



meldert skrev:
Westfield skrev:
Är det en vanlig symaskin du använder? Vanlig nål?


Japp, vanlig symaskin (en jättegammal Singer, finns bild tidigare i tråden) och en nål för jeanstyg. INget märkvärdigt, funkar kanon! thumbs up


Helt otroligt impad av det du lyckas tråckla ihop. Vågar mig knapp på en symaskin.. (olycka i grundskolan.. )

_________________
Igen kunskap är så värdelös som att kunna ett telefonnummer på ett ungefär...
----
/Lasse Lindgren
Citera
SlimVince
Stockholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 151



Då finns det kanske ett mönster att låna? Hade tänkt göra exakt samma trick med min panel...när andan faller på
Ser toppen ut!

_________________
Vincent Wong
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



meldert skrev:
Lucka 12:
...

Tog julen slut tidigt i år?
Skall bli kul att se slutresultatet nästa år.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Nillet skrev:
meldert skrev:
Lucka 12:
...

Tog julen slut tidigt i år?
Skall bli kul att se slutresultatet nästa år.


Jag har hamnat i klinch med årets influensa... har varit utslagen sedan den 13:e... Vi får se när jag tar mig ut i garaget igen...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



meldert skrev:
Nillet skrev:
meldert skrev:
Lucka 12:
...

Tog julen slut tidigt i år?
Skall bli kul att se slutresultatet nästa år.


Jag har hamnat i klinch med årets influensa... har varit utslagen sedan den 13:e... Vi får se när jag tar mig ut i garaget igen...

Många som varit utslagna, jag har klarat mig än så länge.
Krya på dig och gå inte ut i det kalla garaget för tidigt.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Micke R1
Åkersberga
Här sen Sep 2005
Inlägg: 569



Det var en gång en liten man som gick till skräddaren med en bit tyg................

................Bidde det inga vantar? Vad bidde det då?

- Det bidde ingenting.

- Jaså, bidde det ingenting? Det var bra, mäster skräddare. Tack så mycket, mäster skräddare. Adjö, adjö, mäster skräddare.

och så gick den lille mannen och kom aldrig mer igen.

_________________
Michael Öhrström
Citera
RacerJo
Varberg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 63



Hej!
Är mycket nyfiken på den forstsatta modifieringen, är ruskigt sugen att göra något liknande

God Jul & Gott Nytt År till er båda
/Johnny

_________________
Johnny Karlsson
Opel Speedster N/A
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



meldert skrev:
Westfield skrev:
Är det en vanlig symaskin du använder? Vanlig nål?


Japp, vanlig symaskin (en jättegammal Singer, finns bild tidigare i tråden) och en nål för jeanstyg. INget märkvärdigt, funkar kanon! thumbs up


Trodde det var motorn ni pratade om först

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Hmm, det har varit lite dött här... Fick prioritera lite annat i ett halvår...

Nåja i sommar har bilen fått gå lite iaf. Det började med en konbana på Lunda som Dude har rapporterat om i eftersnacksforumet. Känner mig rätt nöjd efter att ha lyckats sätta några låga tider tillslut.

Drogs dock med lite tändningsproblem vilket ordnades efteråt genom att byta samtliga stift samt tändningsmodulen. Efter detta har motorn gått som en klocka.

Ni som är ivriga läsare av denna trå vet att jag fick ett kylarhaveri för ett par år sedan dagen innan en resa till Gotland och GR. Detta åtgärdades då snabbt genom ett byte till en hel men bättre begagnad kylare "hittad" i det berömda speedstergaraget söder om stockholm... Nåja nu har även denna kylare gått lika långt som den gamla och jag började i somras oroa mig för när denna skulle ge upp. När en större resa dessutom snabbt inplanerades (mer om detta i ett senare inlägg) kändes det som dags att byta kylaren i förebyggande syfte.

Därför beställdes en sån här:




Jag planerar ju att stoppa i en vassare tilfixad motor (en del avslöjades ju i den oavslutade adventskalendern - resten av informationen komer inom kort) så jag tyckte det var lika bra att uppgradera till något lite värre: En Pro Alloy Full Aluminium Race Radiator från elise-shop.

När jag ändå var i farten så köpte jag en ny torkararm också så man slipper strulet med att borra ur niten ur torkarbladen varje gång man ska sätta dit ett nytt (ni som äger/har ägt en tidig speedster eller en elise S1 vet vad jag menar).



Då fick man ju raskt lite mer att välja på när det gäller torkarblad, det på bilden funkar kanon. thumbs up

Nå väl, tillbaka till kylarbytet. Först ska det demonteras, numer tror jag att jag skulle fixa att montera av frontclammen i sömnen... För att komma åt kylaren krävs dock ytterligare en del demontering där några skruvar är riktigt pyssliga att komma åt, ska inte tråka ut er med detaljer, tillslut såg det iaf ut så här:



Då gäller det bara att få dit den nya kylaren, först ska fläkten flyttas över. Tyvärr hade det nya fina monteringkittet i aluminium och rostfritt försvunnit någonstans på vägen (jag fick ett nytt senare) så jag fick hålla tillgodo med de gamla fästena som slipades fria från ytrost och fick ett nytt lager färg.




Sen skulle kylaren tillbaka... Den nya kylaren är dock ca 5mm tjockare i gavlarna än orginal (elementet är dubbelt) så det blev till att modifiera ramen, som är limmad på krashboxen för att leda luften rätt, en aning. Fram med Dremeln!



På en turbospeedster så ska denna ram tydligen vara gjord i någon slags foam så då är det bara att trycka dit kylaren...

Efter idogt skruvande var den iaf på plats. Notera även insäktsnätet över intagen till kupefläkten.



Det var allt för denna gång... På gång är ett litet repotage från den längre resan med bilen, sedan kommer sent om sider en lång lista med planerade uppdateringar. Dessa ska bli av i vinter!

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Dags för lite fler bilder:



Bilen har fångats på bild vid en berömd betalväg i Tyskland.



Christian ser ut att trivas också. Tack för sällskapet!

25 varv hann det bli på två kvällar och en heldag.


Ett 20 min stint på GP-slingan klämdes också in. Underbar bana, trodde det skulle vara trist med en jämförelsevis effektsvag bil men icke! Tyvärr hindrades min framfart effektivt av porschar med förare som inte vågar använda bilen i kurvorna men tryckte på så fort det blev rakt, dessutom verkade de sakna backspeglar och befann sig överallt på banan i kurvorna... Nåja, det var kul ändå trots att jag bara fick ett tillfälle att köra fullt genom chikanerna på banans "baksida" vilket gjorde att jag snabbt kom ifatt nästa grupp med försiktiga porschar och en osedvanligt långsam X-bow. Ska kanske tillägga att inte alla var i vägen, det fanns några enstaka som verkligen kunde hantera sina bilar.

Konstigt nog verkar dock de flesta våga köra på mycket mer på norslingan där avåkningszonerna är minimala än på GP-slingan där avåkningszonerna nästan överallt är oändliga... Det är ju rakare på nordslingan förstås så där kommer man ju inte i fatt dem.

Förutom bilkörning gjorde vi ett besök i Stavelot på ett litet rejsmuseum, sen blev det en sväng förbi Spa, men tyvärr ingen körning. Dessutom några trevliga kvällar i vid ringen, träffade en del rejsa folk.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Du glömde det viktigaste! vad blev det för BTG tid? :

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Turbo² skrev:
Du glömde det viktigaste! vad blev det för BTG tid? :


Jag vet faktiskt inte... Körde ca 9:30 första kvällen (4 varv). Sedan var jag dålig på att ta tid. En elise i sällskapet körde på 8:50 sista dagen och vi var ungefär jämnsnabba de få gånger vi fick häng på varandra...

Så jag får väl gissa att jag kom ner runt 9 minuter.

Det går definitivt att köra mycket fortare, jag fegar på alldeles för många ställen. Hade bara kört 4 varv på ringen innan denna resa men jag tror att jag börjar hitta spåret nu iaf. Sakta men säkert börjar jag samla på mig kurvpartier där jag vågar stå på ordentligt.

_________________
Mattias Meldert
Citera
RacerJo
Varberg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 63



Samma problem när jag bytte kylare i våras, en lätt skrattretande överraskning när kylarhållaren skulle monteras och det fattades en cm innan skruvarna passade i sina hål.
Passade på att byta ut krysspårskruvarna till insexskruvar, lättade att komma åt och lossa/dra åt.

Var observant på avluftningsskruven om du fortfarande använder orginalslangen, min började läcka mellan slangen och avluftningsskruvens infästningshylsa, fixade det med ett buntband men nu är slangen utbytt mot en i silikon från Elise parts nr 15 http://www.eliseparts.com/products.php?product=225

Vilken sorts slang använde du till bromskylningen? Nöjd med den? Gjorde du mycket/många hål innan du fick dit den?

_________________
Johnny Karlsson
Opel Speedster N/A
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4026



RacerJo skrev:
Samma problem när jag bytte kylare i våras, en lätt skrattretande överraskning när kylarhållaren skulle monteras och det fattades en cm innan skruvarna passade i sina hål.
Passade på att byta ut krysspårskruvarna till insexskruvar, lättade att komma åt och lossa/dra åt.

Var observant på avluftningsskruven om du fortfarande använder orginalslangen, min började läcka mellan slangen och avluftningsskruvens infästningshylsa, fixade det med ett buntband men nu är slangen utbytt mot en i silikon från Elise parts nr 15 http://www.eliseparts.com/products.php?product=225

Vilken sorts slang använde du till bromskylningen? Nöjd med den? Gjorde du mycket/många hål innan du fick dit den?

Hål krävs i innerskärmenplatsen och i plasten bakom.
Jag har lämpliga slangar över, finns i Eslöv eller nästa gång vi träffas!

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
RacerJo skrev:
Samma problem när jag bytte kylare i våras, en lätt skrattretande överraskning när kylarhållaren skulle monteras och det fattades en cm innan skruvarna passade i sina hål.
Passade på att byta ut krysspårskruvarna till insexskruvar, lättade att komma åt och lossa/dra åt.

Var observant på avluftningsskruven om du fortfarande använder orginalslangen, min började läcka mellan slangen och avluftningsskruvens infästningshylsa, fixade det med ett buntband men nu är slangen utbytt mot en i silikon från Elise parts nr 15 http://www.eliseparts.com/products.php?product=225

Vilken sorts slang använde du till bromskylningen? Nöjd med den? Gjorde du mycket/många hål innan du fick dit den?


oj, här har jag missat frågor...

Skruvar har jag bytt tidigare (samt utelämnat någon av åtkomstskäl), jag har ju redan bytt kylare en gång...

Ja, jag har funderat på att byta slangarna... det kanske blir så i vinter, ska göra en beställning till elise parts på andra saker... Det blir ju modifiering i andra änden av kylsystemet så då skqa den ändå tömmas på vätska igen, så då kan man lika gärna passa på att byta slangarna...

Jag vet inte vilken sorts slang det är... Köpte det på någon slangbutik i stockholm (minns inte vad den heter, den brukar alltid komma på tal i dessa sammanhang) tyvärr är den lite för styv, men det funkar, Innerdiametern kunde också varing några mm större så att man kunde trä på den på dimljusuttagen ordentligt. Jag får tejpa några varv med gaffa tejp.

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Nu är det dags att dra igång vinterprojekten med bilen!

Håller som bäst på att samla på mig alla delar jag behöver...

Följande delprojekt är på planeringsstadiet och ska förhoppningsvis hinna genomföras under vintern (blir hälften klart är jag glad...)

1. Genomgång och uppgradering av hjulupphängningen

2. Uppgradering av förarmiljö

3. Karossfix och viss modifiering

4. Motor-"byte" (likadan motor med avsevärt högre trimgrad) och LSD


Mer detaljerat innehåll i delprojekten kommer när jag sätter igång med dem (motorbygget har iofs redan startat och en del har ju redan avslöjats i tråden, jag återkommer med mer info senare).

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Jag börjar lite smått med delprojekt 1. Genomgång och uppgradering av hjulupphängningen.

Jag har länge funderat på att skaffa en krängningshämmare som står bättre i paritet med de hårdare fjädrarna jag har. För att behålla balansen i bilen så behöver jag då troligen montera en krängningshämmare även där bak.

Jag har bett fuling om lite hjälp att räkna på saken. Då återstår att hitta en lämplig lösning på montering av krängaren där bak. Jag har en idé som kommer kräva smärre modifiering av bagaget, men nu nyligen presenterade en engelsk firma denna lösning (OBS INTE min bil på bilden):



Lösningen ser ju lite udda ut... Det är en prototyp och tanken är att det sista röret ska kunna bytas ut mot en kniv med möjlighet till justerbarhet från kupén.

Men lösningen att fästa den framför "bakaxeln" löser en del paketeringsproblem, dessutom får man ett vettigare MR jämfört med att fästa den mot de övre bärarmarna som min tänkta lösning skulle innebära.

Vad tror expertisen?

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Väcker liv i den här tråden igen...

Håller som bäst på med lite uppdateringar på bilen... styrväxeln ska bytas och jag måste byta den där kylarslangen som RacerJo nämner i sitt inlägg ovan.

Mer grejer är på G, kommer nog lite bilder under veckan...

Jag undrar fortfarande om någon har något att säga om krängarlösningen i föregående inlägg?

_________________
Mattias Meldert
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34   >>
15 besök senaste veckan (179830 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande