Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
<<   1, 2, 3 ... , 32, 33, 34   >>
7 besök senaste veckan (179831 totalt)
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Bara för att visa att det inte är helt dött här...

Lite gamla bilder... Har iofs inte hänt så mycket mer, men det har trillat in en väldans massa godis... Får återkomma till det.


Slangbyte på gång, men den uppmärksamme ser även att det är lite rensat på andra ställen...


Lika dant på höger sida... Det verkliga skrotet sitter dock fortfarande kvar


Ska ersättas av denna (quickrack 2,25 varv). Det går säkert att serva orginalet (den känns inte helt OK i dagsläget) men jag kunde inte låta bli att ge mig en liten julklapp...

Passade på att plocka bort lite grejer så att det går att komma åt ordentligt... Funderar nu som bäst på om jag ska skicka iväg dämparna på service... Tror att det får bli så, ska bara räkna ut hur mycket jag ska förlänga dem där bak, har för lite drop i nuläget, lika bra att låta NITRON åtgärda det...

Blir att pyssla med bakdelen i helgen så jag kan plocka bort dämparna även där... Pallbockar, here I come!

Funderar också på att förändra fjäderhårdheten eftersom planen är att göra något åt krängarna också... Behöver dock lite hjälp med beräkningarna... Var har du tagit vägen Fuling? Du har PM!

_________________
Mattias Meldert
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Lite frågor

Citat:
Ska ersättas av denna (quickrack 2,25 varv). Det går säkert att serva orginalet (den känns inte helt OK i dagsläget) men jag kunde inte låta bli att ge mig en liten julklapp...

Köpte du denna från Titan ?

Citat:
Tror att det får bli så, ska bara räkna ut hur mycket jag ska förlänga dem där bak, har för lite drop i nuläget, lika bra att låta NITRON åtgärda det...

Du får inte ner innerhjulet mot backen ? Är droppet inte standard på Nitron dämparn och gjorda för bilen - eller fattar jag fel ?

Bilen har ABS ?

Kylslangsbytet är det en 'svag' punkt ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Josen skrev:
Lite frågor

Citat:
Ska ersättas av denna (quickrack 2,25 varv). Det går säkert att serva orginalet (den känns inte helt OK i dagsläget) men jag kunde inte låta bli att ge mig en liten julklapp...

Köpte du denna från Titan ?


Nej detta är inte Titan (den har 2,5 varv har jag för mig - orginal är 2,75) denna är från Elisparts och tillverkad av Nitron om jag inte har helt fel (vilket tyvärr påverkar priset).

Josen skrev:

Citat:
Tror att det får bli så, ska bara räkna ut hur mycket jag ska förlänga dem där bak, har för lite drop i nuläget, lika bra att låta NITRON åtgärda det...

Du får inte ner innerhjulet mot backen ? Är droppet inte standard på Nitron dämparn och gjorda för bilen - eller fattar jag fel ?


De är kortare än standard Nitron för att kunna sänka bilen men med 15 tums hjul blir det för lågt (funkar dock bra fram, så någonstans har Nitron räknat fel). Jag är tvungen att sätta så mycket preload på fjädern för att få rätt rideheigth att det knappt blir någon negativ fjädringsväg kvar. Knappast optimalt. Nu när jag ändå tänkt serva dämparna så kan jag passa på att be dem bygga om dämparen till en bättre längd.

På elisen har du bultade fästen i ramen för dämparna även bak så då är det ju enkelt att byta dem för att kompensera ev felaktig längd på dämparen. På speedstern är dämparfästena tyvärr svetsade direkt i ramen bak (fram är de bultade).

Josen skrev:

Bilen har ABS ?


Ja, troligen ett krav från Opel när bilarna designades... Tyvärr riktigt dålig med bara två kanaler, knappast något du saknar på din elise.

Josen skrev:

Kylslangsbytet är det en 'svag' punkt ?


Det sitter en tuftningsnippel på den vänstra slangen, som verkar tendera att ge upp i anslutningen mot själva slangen... Tydligen fler som har haft detta problem. Min började läcka efter kylarbytet i somras.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028



Fram med för detta kommer att bli intressant (om jag förstod hintarna på ringenresan rätt).

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Nillet skrev:
Fram med för detta kommer att bli intressant (om jag förstod hintarna på ringenresan rätt).


oj, vad insinuerade jag där... Jag har iofs en galen plan men den är på lite längre sikt än till denna säsongen... Men det finns mycket kul för i år också.

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Det går lite segt i garaget i vinter...

Nåja, har iaf ägnat mig åt att samla på mig grejer:



Liten uppgradering av körkontoret samt lite motorgodis...

Elvattenpump och bredbandslamda, då ska man väl ha en sån här också:



Nu återstår att klura ut hur kabeldragningen ska göras, samt den springande punkten; bygga klart insuget, sen blir det att testa allting (utom elvattenpumpen) på orginalmotorn innan jag hinkar i den skojiga motorn (som inte är ihopsatt än).

Vilket år som helst...

_________________
Mattias Meldert
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1803



Hur går det här med turbomotorn och allaa andra delar som ska på. Det var länge sedan man hörde nått?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Fokuset har varit på annat de senaste två åren... Men någon gång ska jag ta tag i det igen. Det är en del småpyssel som ska ske i vinter. Sen måste jag få tag på ett mekgarage för att på allvar sätta igång igen.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Najs, fin bil du har där. Ser att du har 4st pin bultar i fram i stället för 5 skruvar som en annan har. Vart köper man kit för konvertering? Vad är den blå burken för något?
Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279



Aerodynamic skrev:
Najs, fin bil du har där. Ser att du har 4st pin bultar i fram i stället för 5 skruvar som en annan har. Vart köper man kit för konvertering? Vad är den blå burken för något?
Mvh, Per


Hub från Elise, kostar ca EUR140 styck hos Elise-Parts i Holland

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 857



Går det att kovertera till pinbultat utan att byta til Elise hub?

_________________
Per Axblom
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Ja, det går definitivt att konvertera till pinnskruv utan att byta till elisehubbar. Vet tyvärr inte vart man köper lämpligt kit dock, mina var så här när jag köpte dem. Dude har garanterat koll, eftersom han har satt ihop dem

_________________
Mattias Meldert
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Stackars bilen har varit övergiven i över ett år, blev ju sjuk förra sommaren och missade då en besiktningstid, sedan dess har bilen bara stått.

Den är nu i stort behov av lite TLC.

Batteriet hade dött trots försök att hålla liv i det under den gångna perioden, så det fick bli ett nytt.

ABS:en trilskas så den måste jag få ordning på, kan inte se något synbart fel på hjulsensorer och jag provade att byta styrenhet men lampan lyser ändå

Är det någon i min närhet som har ett diagnosverktyg till opel som kan kolla ABS:en? Behöver få en ledtråd till vart problemet finns.

I övrigt beställde jag filter, vätskor och bromsklossar, så ska vi se om det inte kan bli lite åka innan säsongen är över.

Dessutom var bilen i stort behov av en tvätt idag, så nu ser den iaf lite piggare ut.

Behöver renovera mina Nitron dämpare, visst finns det folk som gör det i Sverige nu för tiden? Skulle behöva bygga om bakdämparna lite dessutom.

Ser på framtiden med viss tillförsikt nu iaf.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



meldert skrev:
Är det någon i min närhet som har ett diagnosverktyg till opel som kan kolla ABS:en? Behöver få en ledtråd till vart problemet finns.



Funkar det inte med "vanlig" odb2 läsare?
Finns på biltema eller ännu billigare att köpa blåtandsgrej på Teknikmagasinet och sedan köra blåtand mot mobilen.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
meldert skrev:
Är det någon i min närhet som har ett diagnosverktyg till opel som kan kolla ABS:en? Behöver få en ledtråd till vart problemet finns.



Funkar det inte med "vanlig" odb2 läsare?
Finns på biltema eller ännu billigare att köpa blåtandsgrej på Teknikmagasinet och sedan köra blåtand mot mobilen.


Ingen aning... Det var iaf pyssligt att hitta en som kunde släcka airbaglampan så jag antar antar att Lotus-oplarna är lite speciella, har ingen lust att chansa med 399:- på biltemaprylen (inget öppet köp på just den såklart) men om någon vet säkert att man kommer åt speedsterns ABS i den så är det ju en helt annan sak.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Speedsterspeed
Spånga
Här sen Aug 2006
Inlägg: 185



meldert skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
meldert skrev:
Är det någon i min närhet som har ett diagnosverktyg till opel som kan kolla ABS:en? Behöver få en ledtråd till vart problemet finns.



Funkar det inte med "vanlig" odb2 läsare?
Finns på biltema eller ännu billigare att köpa blåtandsgrej på Teknikmagasinet och sedan köra blåtand mot mobilen.


Ingen aning... Det var iaf pyssligt att hitta en som kunde släcka airbaglampan så jag antar antar att Lotus-oplarna är lite speciella, har ingen lust att chansa med 399:- på biltemaprylen (inget öppet köp på just den såklart) men om någon vet säkert att man kommer åt speedsterns ABS i den så är det ju en helt annan sak.


Är du i Stockholm i helgen? Vi kan prova att släcka med torque mjukvaran....
/Mikael

_________________
Mikael Ankler
Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Speedsterspeed skrev:
meldert skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
meldert skrev:
Är det någon i min närhet som har ett diagnosverktyg till opel som kan kolla ABS:en? Behöver få en ledtråd till vart problemet finns.



Funkar det inte med "vanlig" odb2 läsare?
Finns på biltema eller ännu billigare att köpa blåtandsgrej på Teknikmagasinet och sedan köra blåtand mot mobilen.


Ingen aning... Det var iaf pyssligt att hitta en som kunde släcka airbaglampan så jag antar antar att Lotus-oplarna är lite speciella, har ingen lust att chansa med 399:- på biltemaprylen (inget öppet köp på just den såklart) men om någon vet säkert att man kommer åt speedsterns ABS i den så är det ju en helt annan sak.


Är du i Stockholm i helgen? Vi kan prova att släcka med torque mjukvaran....
/Mikael

Jag har en "vanlig" läsare (ebay) och torque app (om det är den du tänker på), så tar den väl bara motorkoder, inget annat.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Det finns kinakloner av diagnosverktyg som kallas OpCom, kostar inte många kronor! Hittar du ingen att köpa så kan jag skicka upp den jag har så kan du ta och läsa ut och se vad som är fel samt nolla alla koder i hela bilen.

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Nyfiken på om bromskylningen ( slangar ) gjorde någon märkbar skillnad ?

Tack

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028



Josen skrev:
Nyfiken på om bromskylningen ( slangar ) gjorde någon märkbar skillnad ?

Tack

Joachim

Jag har kokt bromsarna på bana två gånger och det är inte kul.
Första gången var det troligen en kombination av dålig bromsteknik, dåligt vätskebyte (Opel) och ingen bromskylning.
Andra gången var det troligen dåligt vätskebyte (Opel) och ingen bromskylning.
Nu gör Wendels vätskebyte och jag har bromskylning, funkar bra nu.
Att kalla det en märkbar skillnad är svårt, men har man problem så...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462


Trådstartare
Josen skrev:
Nyfiken på om bromskylningen ( slangar ) gjorde någon märkbar skillnad ?

Tack

Joachim


Jag har haft bromsslangar sen jag byggde om bilen efter krashen för en massa år sedan. Hade eg inga problem innan men tyckte det var lika bra att stoppa dit dem. Använder hålen för dimljusen och eftersom det ena dimljuset blev skrot i krashen så var det ju ändå tomt där...

Har du inga problem så lär du inte märka någon skillnad, lite lägre temp på bromsar som i dagsläget inte överhettar påverkar ju inte bromsprestandan märkbart, men ligger du på gränsen och överhettar ibland så lär det säker hjälpa precis som på alla andra bilar där man leder in friskluft till bromsarna.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster -01
<<   1, 2, 3 ... , 32, 33, 34   >>
7 besök senaste veckan (179831 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande