Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Frågor om bromsklossar till 924 N/a
1935 besök totalt
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Halloj, Det är så att jag inför säsongen tänkte leta reda på ett par bra bromsbelägg, det finns lite kvar på nuvarande men dom äts nog upp ganska fort då bankörning står i kalendern i år.

Men problemet är att jag har fruktansvärt dålig koll på marknaden, har försökt hitta men det verkar knappt finnas några.
Så jag vill nu gärna ha tips på bra belägg, ska tåla bankörning i min ~1100kg, 125hk, rdäck, n/a 924, inget fullrace utan ska klara gatkörning utan problem då bilen även är bruksbil.
Hellre hållbarhet än topprestanda.

Har inte så stor koll på prisläget men under 1000lappen för framaxeln vore ju fint..
Har även "tillgång" till amerikanska marknaden utan att de behöver skickas hit med tull, moms och allt va d det nu innebär.

Så tips mottages gärna,

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
hittade pagid i USA för 495:-, oräknat me dollarn som 7.
Det är väl rätt hyffsat ?

Är det någon som vet hur stor skillnad det är på belägg från en 924pre80 med solida/trummor bak jämfört med belägg från en med ventilerade/skivor bak ??

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Skicka in en förfrågan till http://www.raceshopper.com

De jobbar tydligen på lördag oxå (fick ett snabbt mailsvar tidigare)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
NiklasFalk skrev:
Skicka in en förfrågan till http://www.raceshopper.com

De jobbar tydligen på lördag oxå (fick ett snabbt mailsvar tidigare)



ohh, tack för tipset!

Men frågan är vilka belägg jag ska rikta in mig på, har jättedålig koll på sådant. Har du några tips kanske ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Allt förutom Greenstuff.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
har hört mycket bra om pfc 97, kan det vara nåt att ha ?
fast ja tvekar på att dom har nåt, verkar inte finnas något till min bil..

edit: grym mailservice, fast dom erbjöd mig belägg av märket "Hawk", verkade sådär, mycket runtrunt belägg =)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



PFC97, på bana mycket trevliga thumbs up men köra gata med dem tycker jag inte är någon bra idé. Det är inga funktionsmässiga problem med att använda dem gatan. Dock dammar de kopiöst och är sliter rätt mycket på skivorna när de används kalla, som på gatan. (Jag byter till PFC97 vid bankörning men har fn Carbotech Bobcat som gatbelägg.)

Av PF sortiment så skulle jag satsa på PFZ om de finns till din bil.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



PFC 97 på gata skulle jag inte vilja ha om bilen inte bara körs till och från bana typ.

Hawker är inte alls ett enbart runtrunt-belägg utan mkt stort i USA i flertalet klasser. Veeeerkar iaf seriöst.

Annars håller jag med övriga talare. Välj vad som helst förutom *Vafri kulör* Stuff.
Men ngt normalt, relativt mjuk belägg...även om seriösare bromsföretag inte gillar begreppen "mjukt/hårt".

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag har provat PFC97, Ferodo DS3000 och Pagid blå, alla funkar mycket bra på bana men dåligt på gata. Dom dammar, gnisslar och har dåligt bett kalla. Det spelar ju kanske ingen roll om man bara åker till & från banan, men det är trist om man kör 1.000 gatmil per säsong.

Greenstuff verkar vara ett känsligt ämne. Jag har kört långlopp med sådana och dom har funkat utmärkt. Därmed inte sagt att dom är ett starkt kort. Resten av bromssystemet måste ju också fungera bra, vilket belägg man än väljer.

För bästa ekonomi och prestanda ska man nog byta så man har gatbelägg för gata och racebelägg för bana. Om man inte vill det så är Porsches originalbelägg ett gott val, dom är ju konstruerade med just den kompromissen i tankarna.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Sådär, nu har jag sökt runt lite, blir till att prova Hawk HP plus, sökte runt lite på internet angående åsikter.
och det verkar vara ett ganska bra val.
Utbudet till min bil är ju extremt begränsat så ja kan ju inet välja å vraka hur som helst.

Till detta tänkte jag beställa Motul rbf 600, är 13.95$ billigt för en halvliter ?
Då tror jag nog att jag slipper bli bromslös och hamna i ett räcke eller nån annan stans där man inte vill landa ..

och så tänkte jag passa på att köpa sådana där bromsvätskeluftarventiler, så man kan göra det själv utan att suga tillbaka luften

Kan bli kul det här, synd att det är så fruktansvärt långt kvar till vår/muck..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Cédric skrev:
Till detta tänkte jag beställa Motul rbf 600, är 13.95$ billigt för en halvliter ?
Nä, halvlitern RBF600 kostar oftast 90:- på MC-shopparna så 98:- är på tok för dyrt...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
shit påmfritt!

Tänkte passa på och beställa lite växelådsolja, red line MTL ska tydligen va något som passar mig, tänkte att 8.99$ för en knapp liter blir ju lite pengar ändå, sen kollade jag in svenska priser, 195:-/flaska, galet! :woot:

blir lätt en beställning på det, farsan får offra sig lite, 5 kilo extra är väl inte så farligt..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10152



Cédric skrev:
shit påmfritt!

Tänkte passa på och beställa lite växelådsolja, red line MTL ska tydligen va något som passar mig, tänkte att 8.99$ för en knapp liter blir ju lite pengar ändå, sen kollade jag in svenska priser, 195:-/flaska, galet! :woot:

blir lätt en beställning på det, farsan får offra sig lite, 5 kilo extra är väl inte så farligt..


Eh, hade du tänkt skicka farsan till att bära med olja och bromsvätska på flyget? Det är nog inte särskilt populärt..

_________________
Anders Hansson
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
sweanders skrev:
Cédric skrev:
shit påmfritt!

Tänkte passa på och beställa lite växelådsolja, red line MTL ska tydligen va något som passar mig, tänkte att 8.99$ för en knapp liter blir ju lite pengar ändå, sen kollade jag in svenska priser, 195:-/flaska, galet! :woot:

blir lätt en beställning på det, farsan får offra sig lite, 5 kilo extra är väl inte så farligt..


Eh, hade du tänkt skicka farsan till att bära med olja och bromsvätska på flyget? Det är nog inte särskilt populärt..


inte nödvändigtvis, hade kanske tänkt ta det med en maskin dom skickar till sverige inom kort, bara råka skicka med =)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Även om jag vet hur det är att vända på kulorna så känns det som om du lägger ner väääääl mkt jobb för 70 spänn...
Hade varit mer givande att samla burkar under den tiden det tog att styra med allt detta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Även om jag vet hur det är att vända på kulorna så känns det som om du lägger ner väääääl mkt jobb för 70 spänn...
Hade varit mer givande att samla burkar under den tiden det tog att styra med allt detta.


över hundra spänn per flaska, gånger 4 kanske, blir ju ändå lite, när man kan fixa hit det ganska enkelt e de ju värt det =)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Cédric skrev:
Andreas Lidström skrev:
Även om jag vet hur det är att vända på kulorna så känns det som om du lägger ner väääääl mkt jobb för 70 spänn...
Hade varit mer givande att samla burkar under den tiden det tog att styra med allt detta.


över hundra spänn per flaska, gånger 4 kanske, blir ju ändå lite, när man kan fixa hit det ganska enkelt e de ju värt det =)


Har du 4 liter i lådan?

Jag har missat ngt...

Men hinner inte skriva mer. Jag ska ut och leta brukar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Cédric skrev:
Andreas Lidström skrev:
Även om jag vet hur det är att vända på kulorna så känns det som om du lägger ner väääääl mkt jobb för 70 spänn...
Hade varit mer givande att samla burkar under den tiden det tog att styra med allt detta.


över hundra spänn per flaska, gånger 4 kanske, blir ju ändå lite, när man kan fixa hit det ganska enkelt e de ju värt det =)


Har du 4 liter i lådan?

Jag har missat ngt...

Men hinner inte skriva mer. Jag ska ut och leta brukar...


räknade lite snabbt, behövde minst 3 flaskor, vilket gör att jag tjänar strax under 400 spänn på att itne beställa här, rätt mycket enligt mig i.a.f, har ju inte överflöd med stålar...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Jag håller med Dans slutkläm: Porsche orginal är inte fel. Faktum är att de är de bästa belägg jag haft. vet inte om det var nån särskild "tysklandsblandning" föräldrarna fick tag på när de handlade åt mig, jag vet bara att 4000 landsvägsmil, 10 banträffar och ett 20-tal slaloms sitter de fortfarande på bilen thumbs up

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Skruva banåkabil
Frågor om bromsklossar till 924 N/a
1935 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande