Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Johan Stureson i Peugeot 407..
1985 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Johan Stureson i Peugeot 407..

Det var presskonferens i eftermiddags och en för mig lite överraskande nyhet i pressreleasen var att Stureson byter från 307 till 407 inför 2005 års STCC. Ska bli intressant att se vad den går för i racingsammanghang!

http://www.johanstureson.se/

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



WEEEEEE!!!! Ser fram emot att se 407:an i resjutförande! Tycker den är gymt snygg redan i orginal utförande. Fast är den inte föör stor för bana egentligen? hade för mig att den var ca 480cm lång...

_________________
Rachid Rachid
Citera
Fredrik Fogelberg
Karlstad
Här sen Mar 2004
Inlägg: 144



den lär nog påminna om denna???

_________________
aha??
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Rash skrev:
............... Fast är den inte föör stor för bana egentligen? hade för mig att den var ca 480cm lång...
Det var så jag resonerade också när jag trodde att de skulle fortsätta med 307, om man står bredvid 407 är det ju en stooooor bil (kanske man lurar ögat med designen), men får de ner vikten på den så är det nog övervägande fördelar.

+Bättre hjulupphängningar att bygga på.
+Längre (4.20 -> 4.68) och lägre (1.51->1.44), för aerodynamiken.
+Bredare

-Längre hjulbas 2.61 -> 2.73, sämre på knixiga banor.
-Tyngre? Ger mindre frihet att fördela vikten.

Sen vad gäller likheten med 407 Silhouette, så kommer sihuetten (!) att stämma hyfsat, för om man tittar noga så är det faktiskt ingen coupé-kaross utan en sedan med igenlagda bakdörrar, typ. Nu är det en plastkaross med helt annan panelindelning i övrigt också, men i princip. Breddningarna blir nog inte så omfattande eftersom den har samma spårvidd fram som den normgivande S60. Vingen är ju också av blygsammare art i STCC.

Men i tex SLC i ett friare reglemente, skulle det vara fullt möjligt att köra en "407 Silhouette-lookalike" eftersom, som sagt, det i princip är en sedan-kaross med igenlagda bakdörrar.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
EDIT: Tryckte "quote" isf "edit".

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hansson skrev:
[. Vingen är ju också av blygsammare art i STCC.




Det råkar faktiskt vara en Airforcevinge. Peugoet har köpt våra vingar till sina bilar för 3:e året thumbs up

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare
Tester på gång: http://www.johanstureson.se/

...ser ut som dina vingar fått lite luft under sig i Frankrike, Christian!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



porschedriver skrev:
Det råkar faktiskt vara en Airforcevinge. Peugoet har köpt våra vingar till sina bilar för 3:e året thumbs up


Jag trodde att det var en enhetsvinge till Super 2000 bilar?
Men Peugeot kanske har dispens för vingen också?
De har/har haft dispens på karossen och dessutom är väl bilen inte homologerad av tillverkaren?
Det kanske ger en del friheter inom reglementet...
Men jag tror t.ex Audi använder enhetsvingen?

/Thomas

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



TPR skrev:
porschedriver skrev:
Det råkar faktiskt vara en Airforcevinge. Peugoet har köpt våra vingar till sina bilar för 3:e året thumbs up


Jag trodde att det var en enhetsvinge till Super 2000 bilar?
Men Peugeot kanske har dispens för vingen också?
De har/har haft dispens på karossen och dessutom är väl bilen inte homologerad av tillverkaren?
Det kanske ger en del friheter inom reglementet...
Men jag tror t.ex Audi använder enhetsvingen?

/Thomas


Jag vet att formen på airforcevingen är mycket lik enhetsvingens profil och jag vet att de kört med vingen på Sturessons bil. Det är möjligt att de kör med olika vingar beroende på om de kör DTC eller STCC eller liknande.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292


Trådstartare

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Johan Stureson i Peugeot 407..
1985 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande