Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Balansering.. the cheap way?
1 besök senaste veckan (2319 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Hur pass "bra" kan man balansera hemma i garaget? Vikta upp kolvar och stakar går ju ganska bra, bara man har en bra våg. Veven är ju lite knivigare kanske.. Svänghjulet och kopplingen? Hur kan man göra med dom?

Hade nämligen tänkt bonntrimma en kärra här och göra de så billigt som möjligt! bl a så känner jag en som kan plana porten för ca 250kr, och en annan som kan borra blocket för 400 och de är ju helt okej priser!

Så hur ska man bära sig åt för att åtminstone balansera svänghjul och koppling samt vev någorlunda? svänghjulet ska nog lättas en aning också.. (en polare kan svarva ner de gratis )

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Halloj!

Dubbelkollar bara... Har du lagt upp info om bilen här? Se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8810


_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
nope är de i "projekt" delen jag ska presentera kärran eller?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Äh, går bra o skriva lite kort här i tråden osså thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
bra

Bilen rä en Kadett från 1976 med monster motorn 1200S! 60 vilda på 765kg tomvikt Men de skall förbättras..

De finns 2 alternativ, ett värre (och då dyrare..) och ett lungnar (dock tråkigare..)

Målet med bilen: En busig budget racer för gatan främst

alt1.

En C20NE, orginal 115hk. Kommer porta toppen, vikta upp stakar och kolvar, lättat svänghjul sen göra en sneakrenovering med bytta kolvringar, mer orkar jag inte :P motorn har gått 36 000+ så de är nog en del som är slut egentligen men... På de så ska de slängas en turbo, typ en gammal 9000 turbo eller nått liknande och kanske en trimkam om pengar finns. Effektmål: 150++ på hjulen.

De som då måste göras i övrigt är ju ett bakaxelbyte då också.. mot vad vet jag inte.. kanske en aga diffad 240 axel med modifierade fjäderfästen eller nått.

alt2.

Både roligt och tråkigt, roligt pga konceptet men tråkigt pga effekten..
Bygger vidare på orginal motorn, 1,2 liters stötstångaren :P Sätter dit en massa som ligger här hemma såsom extraktor från en Ford 1300GT, en gasare från en Tercel (28/34, org = 35mm enkel) portat och välplanad topp, viktade kolvar och stakar, lättat svänghjul och ett extra bränsle system med en liten std spridare som sprutar ur sig en lagom nitrometan/bensin blandning in i förgasaren vid behov :P Effektmål: 75+ på veven och 20-30 hk nitro..

Blir de denna version kommer de införskaffas en till orginal bakaxel och den ska då aga diffas.


Hur som helst skulle jag gärna vilja försöka balansera svänghjulet och kopplingen och kanske även veven, men eftersom detta är ett budget bygge så kommer de inte att lämnas bort för nånting! Så då undrar jag hur man kan bära sig åt för att balansera de någorlunda.. jag har tillgång till en metallsvarv för svänghjulet i alla fall..

tacksam för svar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Cassius skrev:
Hur pass "bra" kan man balansera hemma i garaget? Vikta upp kolvar och stakar går ju ganska bra, bara man har en bra våg. Veven är ju lite knivigare kanske.. Svänghjulet och kopplingen? Hur kan man göra med dom?

Hade nämligen tänkt bonntrimma en kärra här och göra de så billigt som möjligt! bl a så känner jag en som kan plana porten för ca 250kr, och en annan som kan borra blocket för 400 och de är ju helt okej priser!

Så hur ska man bära sig åt för att åtminstone balansera svänghjul och koppling samt vev någorlunda? svänghjulet ska nog lättas en aning också.. (en polare kan svarva ner de gratis )


MC mekare brukar ha en ställning som dom lägger upp vevaxeln på , men den är mest till för att se om dom är krokiga .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Det finns en tråd med bilder på min inkla balanserings apparat, tillverkad av trä o kullager.
Den är för svänghjul-koppling o mycket enkel. Enda bekymmret är väl att den kräver ett mekaniskt kunnande och handlag, men det har väl alla på den här siten
Är det en planvev så kan man balansera den i vågplanet, men behövs det? Dom är väl rätt ok.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Då letar jag rätt på den tråden Göran

veven kanske inte behöver balanseras men jag tänkte jag lika gärna kunde fråga

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



Att balansera vevstakar själv är inte så lätt då man skall väga storänden och lilländen för sig...

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Har du funderat på C20XE som alternativ till C20NE ? C20XE levererar ju 150 redan från start, och i turboutförande (C20LET) levererar det 200+

Fördelen med C20NE är iochförsig att man köper en gammal omega för *ingenting* och då får man med växellåda, men utgår man från en kadett så måste växellåda införskaffas separat, men då har man ju möjlighet att gå på en Ford typ9, som har betydligt större chans att få plats i kadettens kardantunnel.

Sen kan man ju gå på en delad bakvagn, eller en DeDion, så blir det ganska mycket lättare än att köra med en 240-axel.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
Jag har en C20NE ståendes hehe men vad de blir vet jag inte riktigt.. kan bli en 2,0E CIH också.. en XE vore väl roligt men de kostar bra mycke mer...

veven börjar jag förstå är svår att balansera.. men koppling och svänghjul då? Hittade inte herr malmbergs tråd

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Cassius skrev:
bra

De som då måste göras i övrigt är ju ett bakaxelbyte då också.. mot vad vet jag inte.. kanske en aga diffad 240 axel med modifierade fjäderfästen eller nått.

Blir de denna version kommer de införskaffas en till orginal bakaxel och den ska då aga diffas.



En bakaxel från en ascona/manta A/B håller för minst 180 hk. Finns relativt billiga LSD-diffar från manta GSI också.

150 hk är lätt att uppnå med en CIH-motor. Speciellt om man utgår ifrån en 2.2:a eller 2.4:a. Att byta till en sådan motor är formodligen mindre jobb på en kadett C eftersom den satt orginalmonterad i GT/E'n. Dock är nog OHC-motorn lite lättare än CIH'n.

Aga-diff är värdelöst på bana, det skulle jag undvika om jag var du. Som jag ser det är stum diff endast användbart om man kör rattlåsracing (men det handlar inte detta forum om) eller kör endast is eller möjligtvis grus.

EDIT: ascona-a bakaxeln borde passa i princip bolt-on på en kadett c.

_________________
William Ekström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Cassius skrev:
Målet med bilen: En busig budget racer för gatan främst



_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Magnus Thomé skrev:
Cassius skrev:
Målet med bilen: En busig budget racer för gatan främst




Satt och väntade... thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2746


Trådstartare
klart en riktig diffbroms är bäst! Men ascona/manta B axlarna är för breda.. Så då måste jag hitta från en A med diff och de är sämre! Sen beror de ju lite på körstilen också Åker jag bana är de inte för att vara först utan för att ha skoj, och min defination av roligt är när de går brett i kurvorna, och då funkar en aga diff!

En CIH vore nog enklare ja, men de blir i längden också dyrare.. kränghämnaren kommer hamna ordentligt i vägen och ska vi prata bana så är ju krängare ett måste, likasåen lågtyngdpunkt, vilket man itne får om man behåller orginalkrängaren! där måste jag göra nån special hur som helst.

Men frågan är fortfarande om man kan balansera ett svänghjul och en koppling någorlunda hemma i garaget och hur man gör detta i så fall?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Cassius skrev:
klart en riktig diffbroms är bäst! Men ascona/manta B axlarna är för breda.. Så då måste jag hitta från en A med diff och de är sämre! Sen beror de ju lite på körstilen också Åker jag bana är de inte för att vara först utan för att ha skoj, och min defination av roligt är när de går brett i kurvorna, och då funkar en aga diff!

En CIH vore nog enklare ja, men de blir i längden också dyrare.. kränghämnaren kommer hamna ordentligt i vägen och ska vi prata bana så är ju krängare ett måste, likasåen lågtyngdpunkt, vilket man itne får om man behåller orginalkrängaren! där måste jag göra nån special hur som helst.

Men frågan är fortfarande om man kan balansera ett svänghjul och en koppling någorlunda hemma i garaget och hur man gör detta i så fall?


Jag fortsätter med lite OT om det är ok

Ascona/Manta A och B bakaxlarna är precis lika bra. Det enda som skiljer dem åt är spårvidden. Man kan ta klumpen från en Manta B GSI och sätta den i en Ascona A bakaxel.

Varför tror du CIH är dyrare i längden?

Angående kränghämmaren, hur menar du att den blir i vägen? Sitter det inte samma kränghämmare på Kadett C GT/E som i din? Du vet att oljetråget på CIH från rekord ser annorlunda ut än det från ascona/manta? (rekorden har sin balja i framkant, medans de andra har baljan i bakkant.


Här hittar du balanseringstråden:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5341

EDIT: Kränghämmaren påverkar inte tyngdpunktens höjd på något sätt.

_________________
William Ekström
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ursäkta, men känns lite som om alla "bra på bana"-förändringar ratas på löpande band...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Andreas Lidström skrev:
Ursäkta, men känns lite som om alla "bra på bana"-förändringar ratas på löpande band...


Det är ju för att det skall bli en budgeträser för gatan ju...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Som sagt

Reglerna för forumet skruva banåkabil är:

Citat:
Detta är INTE ett ställe för tekniska frågor gällande:
Bruksbilar / strippenbilar / showbyggen / hobbybilar som byggs enbart för gatkörning


Detta är ett ställe för tekniska frågor kring bilar som åtminstone någorlunda regelbundet körs på bana eller kommer köras på bana framöver.

om du inte redan tidigare berättat lite om bilen så KRÄVS det att du berättar lite om den och vad du har den till samtdigt som du ställer en fråga här.


Trådar där man trots påstötning inte beskriver sin bil och vad man tänkt ha den till kan tas bort.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Balansering.. the cheap way?
1 besök senaste veckan (2319 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande