Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Det BRINNER!!
1 besök senaste veckan (1465 totalt)
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Hoppsan ojsan tjosan!

NEDAN SKRIVNA HAR ALDRIG HÄNT INNAN NU IKVÄLL!

Tio idag morse började jag och Mikael aka RS1800 att fixa till hans tomgångs/insugs platta till hans plenum,Tog en stund men flott blev det!

Nu till det STORA problemet:
Blien låter som att den bara går på 3-burkar på tomgång (men alla tänder)

Bilen har fortfarande ingen tomgång. Men låter som en turbo motor som laddar för fult när den tar luft via tomgångs hålet och spjället är stängt.

Bilen låter massor mer än förut??

Bilen går som en skållad råtta!! när den kommer över 1500varv.

Bromsarna tar inte vid stängt spjäll (blir det för lite vakum i broms servot??)

Körde hem ifrån garaget ca 5km i ca 60km/h på 3ans växel, Stannar bilen och det BOLMAR rök ur motorn!!!

Ser inget som brinner så jag slänger mig på knäna och kollar under bilen, KATTEN ÄR ILLRÖD 2-3dm Bakom utsläppet Han har 2,5" rostfritt + racerkat helavägen, Utsläppet bak var så varmt att om man satte skon på så rök det om sulan.....

Kammarna är inte i sina optimala lägen ännu, Vatten tempen var ca 60° och ventil kåpan hyffsat varm men inte skållande het.
Vad har hänt? Vi har ju bara gjort ett nytt kortare insug till plenumet?????

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



är kammarna överhuvudtaget någotsånär rätt? riktigt dåligt timing på kammarna kan ställa till både annorlunda gång och ruggigt varma avgaser. (står de riktigt fel kan du har fått till en monster-overlap vilket skulle förklara både tomgången och att du inte får något vacuum) jag förutsätter att det är fyrventilsteknik.

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
För att förklara hur motorn är byggd så läs på
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8355

Portad, planad, plenum, extraktorrör.
Kammarna står på 0° samma som orginal fast har ställbara drev som vi inte har justerat ännu.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17355



Jag tycker det låter som mängder med tjuvluft nånstans. För mager blandning blir varmt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3372


Trådstartare
Mager blandning kan vara mycket möjligt, men inte tjuvluft.
Bilen har "mappats" en gång av SQR.
Men mikael skall tillbaka nu när tomgångs plattan finns och kammarna är ställda.

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



vad säger lambdamätaren? En väldigt sent ställd tändning kan även den orsaka varma avgaser då du flyttar ut en del av förbränningen i avgasröret. Men då skulle den inte gå bättre på högre varv Är du 100% på att kammarna hamat rätt? Även den bäste kan göra en miss.

Lycka till med lösandet!

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Inte haft en dator på ett par dagar så jag har inte kunnat skriva.

Anledningen till att vi byggde om insuget var att de gamla var felkonstruerat så uttaget för tomgången på spjällhuset var blockerat, den fick alltså ingen luft till tomågången.

Kammarna står antagligen rätt illa, då vi ställde dom efter originalmarkeringerna. De nya kammarna är omslipade och dessutom är toppen planad 1mm.

Bilen mappades alltså med dessa fel.

Vi har nu tagit upp ett nytt hål så att luft kan strömma igenom tomgångshålet i spjällhuset och det var då problemen kom med att katten började glöda.

Det finns risk att den tar tjuvluft genom nån svetsfog i det nysvetsade insuget, men det fanns inga synliga hål.

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Nått fel med bromsservoslangen/backventilen ??

Jag fick hela avgassystemet att glöda på min 2002 turbo efter att fördelaren lossnat och ställt sig på 40 grades förtändning !!

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Tror vi har konstaterat att kammarna är största boven i dramat. Hål för tomgång samt ventil skall tillfälligt pluggas sen skall kammarna ställas. Efter det får vi ta hand om tomgången. Tack till Gustaf och Niklas för hjälpen

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Martin_Ö
Avesta
Här sen Jul 2004
Inlägg: 211



Skaffa en tryckregulator och plugga alla hål i insuget och provtryck det med 2 bars övertryck (Borde vara lämpligt) så att du vet att det är tätt om du är osäker på den saken.

_________________
Martin Öling
Citera
Skruva banåkabil
Det BRINNER!!
1 besök senaste veckan (1465 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande