Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Fundering angående sniklösning för krängningshämmare | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4876 totalt) |
Till att börja med.
En justerbar krängningshämmare har till exempel 3 hål i var ände att välja på för hårdhetsjustering, hur påverkar hålens placering hårdheten i hämmaren? blir det någon märkbar skillnad eller har jag förstått fel? OM man skulle modifiera sin befintliga krängningshämmare genom att bygga ut det fäste man ha med en distans.. säg med 2-3 nya fästpunkter längre ut för staget att fästa mot, skulle då detta göra att jag kan ändra balansen genom annorlunda rörelse på båda sidor (gentemot orginal), eller skulle den förhållandevis mjuka orginalkrängaren ge med sig? Här förutsätter vi att jag kan montera distansplattan stumt. Är ni väghållningsgurus med på vad jag menar? det kan tänkas vara en larvig lösning på ett problem, men då ställbara krängare är sällsynt till 205 så är alla möjliga lösningar för en ballare bil intressanta lösningar, jag vet att vi har ingenjörer här, spontana tankar? Jag har inte funderat så mycket över det här, funderar bara över hålen i ställbara eftermarknadskrängare. _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Det är väl så att k.hämmaren blir hårdare om du välgar hålen "längre inne".
om du tar et långt inne och ett långt ute borde du få en mellanläge mellom de två. (tror jag) dvs : hål 1 i ena sidan och 3 i andra borde ge samma som hål 2 i båda sidor. Krängningshämmaren är verkar mellan de två hjulupphäningar och inte mellan hjuluphängningen och karossen. DISCLAIMER: Jag kan vära helt fel ute. funderar mest nu _________________ There are two kinds of sports : Moto-racing and Bullfighting. The rest is only games... - Hemingway |
||
1. Skulle jag inte kalla det sniklösing. Ja simpelt men det uppfyller sin funktion.
Vad skall man mer biära??? Hur simpalre grejor är som uppfyller en funktion dästo bättre brukare de vara. Hmm finns ett engelskt uttycka som jag inte kan stava till Simpel is b........ Bo Artved: Du är helt på rätt spår. Men jag är inte bombis på att om man ställer ena sida på innersta hålet och den andra på yttersa att de kommer ge som att sätta begga på det mittersa. Men det vesäntliga är precis som du säger att krängarna att man kan flytta hål bara på en sida och få en mindre öking/minskaing av krängningsmotståndet än att flytta begge. _________________ Johan Sjölinder |
||
Är du ute efter en styvare krängare så ska ditt nya hål placeras längre in och då är frågan om krängarens utseende tillåter ett hål borrat längre in. Hävarmen kan ju bli kort och konstig osv. Men om du har tillgång till en extra standardkrängare så är det väl bara ett sätt att ta reda på det.
Att leka med krängare är väl inte trafikfarligt direkt (om inte hela förmågan att stanna på vägen är uppbyggd på dem)? |
||
jag tänkte mig en T-formad adapter för justering både hårdare och mjukare, då kommer jag flytta K-stagets fäste lite bakåt på bilen, men det borde inte göra någon större skillnad "krängmässigt" staget är ledat och det värsta jag kan tänka mig händer är att jag får förkortad livslängd på stagen.
_________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Nik >> tack för bilden, men planen var i första hand att ha en justerbar framkrängare just på grund av att jag vill kunna jobba bort understyrningsproblemet så billigt som möjligt
Med en liten peng att lägga specifikt på krängare hade det suttit 309 gti-16 prylar på bilen, med en större peng peugeot sport men nu så får jag ta till okonventionella lösningas som kostar billigt jag kanske kränger mer, men jag är i första hand ute efter balans och justeringsmöjlighet. Fuling, jag har tyvärr ingen bild, men jag ska försöka rita lite i paint _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
såhär någonting, man får svetsa en klack som ligger mot hämmaren så T't inte kan röra sig.
edit: tack NIK, Din bild var lite bättre än min _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Isf tror jag du ger dig på fel ände. Prova att koppla bort den främre krängaren helt och se ifall du är nöjd med bilen i det läget. För att minimera krängningen så gäller det att ha väl så hårda fjädrar och en rejäl "ghetto"-sänkning. om bilen kränger för mycket fram så tappar du för mycket grepp i kurvorna och då understyr du likt förbaskat. _________________ |
||
Sänkningen är inget problem (utom för innerskärmarna som inte riktigt vill vara med då jag ställer ner 50mm+)
Det är mycket ett projekt för att få fler gratismöjligheter att ställa in helt utan krängare vill jag inte vara, jag är medveten om att det fungerar bra för många, men tja.. jag labbar gärna med däckstryck och hemmapul (svårt att förklara det här, jag tror jag har fel på en gen någonstans, men svårt är kul) till saken hör att jag kan få en relativt vettig balans på bilen med hjälp av dämparna när jag skruvar lite, men inte helt tillfredsställande, möjligtvis går det att ordna med däckstryck, men kan jag svetsa mig "gratisinställningar" så kan jag offra ett par timmar på idén _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
k=G*Iv/R^2/L
G är tjuvmodelen Iv=yttryghetsmomentet för stången R=hävarmen L=längden på stången k=fjäderkonstynten för krängarn G, Iv och L är konstenter k=konstant/R^2 Hmm inte riktigt sant men nästan, hävarmen har också en fjäderkontant. Men R är upphöjt till 2, allså har man möjligheta att förlänga/förkorta R så ger det ganska mycket på k. Skulle gissa att +-20-30mm räcker som justeringsmån. _________________ Johan Sjölinder |
||
och för en omvårdnadsstuderande utan ingenjörskunnande betyder det där?
de två första är vad smo förbryllar mig, hur får jag reda på det? de sista kan jag mäta mig till och fjäderkonstanten kan jag läsa/fråga mig till, men yttröghetsmoment? tjuvmodell vet jag inte ens vad du menar med? Nu är jag inte säker på om peugeot kan berätta för mig vad fjäderkonstanten på krängaren är ifs, men om jag har den för hela krängaren borde det vara möjligt att med någon smart formel räkna ut vad som händer om jag kortar eller förlänger? _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Hur lång är staget från fjäderbenet till krängarn???
Sen skulle jag inte göra bilen krängingsvekare fram utan krängningsstyvare bak. Men om innerhjulet bak lättar från marken så är det bara att styva upp fram med krängare. _________________ Johan Sjölinder |
||
innerhjulet bak lättar Hur långt staget är vet jag inte, borde ha mätt när jag var där idag, men bytte bromsslangar under tidspress, så det hanns inte med
får ta det nästa helg (har garaget i annan stad) _________________ /Niklas Holmlöv Mx5 turbo |
||
Skruva banåkabil Fundering angående sniklösning för krängningshämmare | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4876 totalt) |