Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra ST *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4   >>
16 besök senaste veckan (22022 totalt)
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
Johan_ST skrev:
Byte till polyuretanbussningar är ju inte så dyrt. Har inte testat min med de nya bussningarna än så jag kan ju inte säga hur mkt det gör.

Bussningar tänkte jag svarva själv.

Vilka bussningar har du bytt?

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Har bara bytt de i framvagen än så länge! Dvs, länkarmarna och kränghämmarfästena. Vad tänkte du göra dina egna i för material?

Jag åker väl på att byta i bakvagnen också när jag river ner den, och det kunde ju vara roligt att svarva egna.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
Johan_ST skrev:
Vad tänkte du göra dina egna i för material?

Jag kommer att använda mig av delrin till bussningarna.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
050407
Dax att uppdatera lite även fast det inte hänt så mycket på bilfronten.
Vad har hänt då?

Jo, jag har fixat första plattan som ska användas till turboinstalationen.
Fått på snyggare blinkers på bilen (lite styling får man väl kosta på).
Kostade hela 79kr/st på Biltema! Helt klart prisvärt, eller vad tycker ni?


Efter att ha tillbringat några timmar med att knacka plåt till skärmkanterna bak så insåg jag att jag att det är lättare att köpa nya istället.
Sagt och gjort så beställde jag nya till båda sidorna. Dom borde väl dyka upp nån gång nästa vecka.

Tänkte ta och lyfta toppen också. Ska byta ventiltätningar samt passa på att porta lite lätt.
Innan jag lyter av toppen så tänkte jag köpa mig en rep.handbok så att jag inte gör bort mig totalt.

Såhär ser det ut under huven just nu.


Ja gott folk, det var väl allt för denna gång

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
050410
I väntan på att min skärmkanter ska komma så bestämde jag mig för att lyfta toppen för att byta ventiltätningar samt kolla över den lite almänt bara.
Måste säga att det gick över förväntan att få bort den! Ingenting satt fast hårt förutom ett tändstift som föregående ägare hade dragit fast för kung och fosterland.
Toppen är väck. (Bilden är tagen med min mobil)


Det som slog mig var att det satt otroligt mycket sot och skit på ventilerna och på kolvarna. Det är väl inte så konstigt med tanke på att bilen bara körts korta sträckor i stan med läckande ventiltätningar men iallafall... Måste försöka få bort sotavlagringarna på kolvarna på nåt bra sätt. Bensin och trasor kanske?


Rensade även toppen på kamaxeln och ventilerna så nu är det bara att sätta igång med rengörningen innan den sätts ihop igen. Det var väl ungefär vad jag han med under söndagen.

Idag så tar jag fram min dremel och gör rent lite

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
Idag (050412) så dök mina efterlängtade skärmkanter upp! Äntligen!

Det har inte hänt så mycket i garaget men jag har gjort rent toppen och ventilerna nu iallafall.
Det hade "koksat" ordentligt på två av avgasventilerna så det tog sin lilla tid att få rent dom.
Lyckades även med konsstycket att sätta en mattkniv i tummen när jag höll på med toppen.

Upptäkte att eftersom jag har ett utbytesblock i min Sierra (207-block) så finns inte den färdiga anslutningen till turbons returolja. >
Efter lite klurande (tack therealpinto för all hjälp) så har jag bestämt mig att låta blocket vara som det är och sätta returen i oljetråget istället.

Passar på att bifoga en bild på en ny skärmkant
(Notera även den fina bromstrumman )


/T

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Nej, vilken otur med oljereturen. Jag har ju också 207-blocket. Jaja, där dök det upp lite extrajobb.

Får väl kolla upp hur du gör och sedan kopiera!

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
Johan_ST skrev:
Nej, vilken otur med oljereturen. Jag har ju också 207-blocket. Jaja, där dök det upp lite extrajobb.

Får väl kolla upp hur du gör och sedan kopiera!

om jag ska vara ärlig så spelar det inte så stor roll för mig eftersom tråget iallafall ska tar bort för lite tillsnyggning.
Vilken typ av anslutning har jag ska ha är inte riktigt klart än men jag ska nog passa på att demo köra en TIG på jobbet så att det blir snyggt.
Bilder kommer så det är bara att kopiera på sen.

Snyggade till toppen igår (tog bort gjutskägg, jämnade till kanalerna och penslade på lite färg ) så idag så blir det till att slipa ventiler.

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
05-04-14
Tog mig i kragen och satte igång med att sätta ihop toppen igen.
Bytte ventiltätningar och packbox till kamaxeln innan jag "klappade" ihop allt igen.
Allt gick relativit smärtfritt (svor ett par gånger när knaster rackarna inte ville göra som jag ville ) med tanke på att det är första gången jag river i en pinto topp.

Idag (05-04-18) tänkte jag sätta tillbaka toppen så snart kan jag, förhoppningsvis, åka en sväng med Sierran.

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
Dax för en liten uppdatering.
Det har inte hänt så mycket i mitt garage den sista tiden eftersom jobbet har tagit upp väldigt mycket tid,
men lite har jag hunnit med iallafall.

Har fått på toppen igen!
Gjort rent från div. smuts/olja i motorrummet.
Har trixat lite med adapterbygget till turbon.

Här kommer en bild på första "plattan" som turbon ska sitta på.


Såhär ser "plattan" ut som kommer att sitta mot grenröret.



Nu återstår bara lite rörjobb sedan kan jag förhoppningsvis starta upp stackaren

Svetsningen av skärmkanter kommer jag ta tag i nästa vecka om allt går som det ska.
EDIT: en ny bild 050527
/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
050517
Köpte mig ett till grenrör igår.
Planerna för det "nya" grenröret är att svetsa igen hålen för pulsairrören samt skruva på adapterröret till turbon. Vi får väl se när jag hinner med det, men jag hoppas på denna vecka.
(Vid besiktning av Sierran kommer originalgrenröret att användas. Praktiskt va?).

Anledningen till att jag inte har fått nåt gjort i garaget senaste tiden är att jag har en ny bil på gården.
Köpte mig en gammal hederlig Volvo 944 2.3 LTT som jag tänkte ha som vardagsbil. Den har dragkrok och allt så nu har jag en dragbil till Sierran också Sedan kan jag väl skylla på att flickvännen är utplacerad i Eskilstuna igen så jag bli tvungen att vara lite toffel också

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Hur tjockt material bör man göra plattorna till turbon i?? Måste göra fästplattor till fjäderbensstaget också, tänkte att man kunde använda samma tjocklek där och slå två flugor i en smäll!

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
Johan_ST skrev:
Hur tjockt material bör man göra plattorna till turbon i?? Måste göra fästplattor till fjäderbensstaget också, tänkte att man kunde använda samma tjocklek där och slå två flugor i en smäll!

Mina plattor är gjorda av 7 mm material. Kommer att testköra med detta grenrör och fungerar motorn tillfredställande så blir det till att svetsa ett helt nytt grenrör som är anpassat till en turbo.

Nu fattas det bara oljerör till turbon samt några tryckrör innan jag kan börja montera skrotet.

/Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
Inte för att det har hänt så mycket med Forden men lite har jag fått gjort i alla fall.
(burksbilen har fått sig en liten översyn med kamremsbyte och sevice istället)
oljerören år på väg hemåt och adapterröret skall yxas till denna vecka hoppas jag.

Igår så såg det ut på detta sätt under huven på Sierran


Turbon sitter lite provisoriskt monterad så jag kan mäta hur långt adapterrröret skall vara samt hur jag ska dra vatten- och oljedragningen till turbon.

Seriöst bondmek detta

/T

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
En liten uppdatering kan ju vara på sin plats.

Nu har det inte hänt så mycket med tanke på att jag var tungen att jobba undan en massa innan jag åkte till Roskildefestivalen, men lite har jag hunnit med iallafall...

Innan jag åkte till Roskilde så var jag och kollade på en Sierra V6 som skulle säljas i delar.
Jag bestämde mig att jag skulle ha fram- och bakvagnen, bakluckan samt lite eldetaljer från den.

Igår ,när jag väl kommit hem från Danmark, så åkte jag och hämtade delarna.
Dom verkade vara i bra skick så det räcker nog med en allmän översyn + lite färg så kommer dom att se som nya ut.

Tänkte konvertera till V6 bromsarna nu till helgen om allt går som det ska.

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Trevligt att se att det går framåt för någon av sierra åkarna här. Jag har fullt upp med att få min att gå som den ska även innan jag kan ta itu med turbobygget.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
Johan_ST skrev:
Trevligt att se att det går framåt för någon av sierra åkarna här. Jag har fullt upp med att få min att gå som den ska även innan jag kan ta itu med turbobygget.


Sakta men säkert så...
Han med att byta bakluckan och spruta på lite avfettning på dom övriga delarna igår.
Ska åka över en sväng efter jobbet och köra med högtryckstvätten, sedan är det bara att börja plocka ner "möget" så man kan måla dom och byta diverse bussningar.

/Tim som är trött som en gammal krabba

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
050709
Började dagen med att tvätta 940:n så den blev av med roskildedammet!

När högtryckssprutan ändå var framme så blåste jag av sierrans nya bak- och framvagnsdetaljer.
Nu är dom iallafall rena. (allt är relativt)

Nästa steg var att fösöka få bort alla rost från bromsoken som ska sitta fram på ST:n.
Tog och plockade ner oken så att dom skulle bli lättare att hantera.
Lät hammaren och stämmjärnet jobba hårt i ca. 1 ½ timme.
Jäklar vad det kan bli rost på bromsok

Efter att jag tröttnat på att knacka rost så gav jag mig på att ta bort gamla bakaxeln, dragkroken och stötfångaren. Gick över förväntan faktiskt. Ingenting satt fast så hårt så att jag var tungen att ta till våld.
Lite lättare blev den också med tanke på att draget med sina förstärkningsstag numera är förpassat till skrotlådan thumbs up

050710
Åkte förbi garaget för att dumpa av lite bromsoksfärg samt montera mina nyinköpta huvlåsar (skriver man så?) från OMP.
Lite "bling-bling" varning men jag känner mig nöjd iallafall...

I veckan ska jag montera den "nya" bakaxeln ,måla bromsoken + lite annat.

Sakta men säkert så rullar det på!

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Såg på fmcs.nu att du ska SÄLJA bilen?! Kräver en liten förklaring...

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Ankaret
Eskilstuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 8105


Trådstartare
malfunkshun skrev:
Såg på fmcs.nu att du ska SÄLJA bilen?! Kräver en liten förklaring...

Ber om ursäkt för förvirringen!

Var ute i garaget förra veckan och skulle uppdatera bromsarna fram och bak när jag hittade väldigt mycket rost i "bakvagnsbryggan".

Blev rent ut sagt väldigt trött på bilen så jag la ut en annons på allt som jag hade i garaget.
Efter det så gick jag till förrådet och tog fram mina gamla Mini-tidningar.
Det tog ca. 15 minuter innan jag hade bestämt mig för att jag skulle köpa mig en Mini igen!

Snacka om att man är impulsernas man, men så kan det vara ibland när man ät trött på allt och alla.

Nu är jag tillbaka på jobbet och den värsta ilskan har lagt sig till rätta...

Ska åka ut till garaget ikväll eller imorgon kväll och såga loss allt rostskadat och kolla om det går att fixa utan att det ska ta hela vintern.

Mr. Murphy ska inte besegra mig denna gång!

Mvh /Tim

_________________
T i m P a h l b e r g
Searching for the holy grail ...
Citera
Johan_ST
Jönköping/Linköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 66



Haha, välkommen till klubben. När jag kollade över min undertill så verkade dey som varenda karosskarv var angripen av röda döden. Så sierran får nog i mitt fall mest bli ett läroprojekt. Själv började mina tankar driva iväg åt det japanska hållet och bilar som börjar på 200 och slutar på sx.

_________________
Johan Stigermark

Nissan 200sx -90
Driftbil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra ST *SÅLD*
<<   1, 2, 3, 4   >>
16 besök senaste veckan (22022 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande