Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Saab experter???
1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (24241 totalt)
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Har en saab 99 som sliter hårt ute på folkracebanorna. Har för tillfället en B-motor men funderar på att konvertera till en H-motor, mer precist en B202i (16v). Känns som ett modernare ämne ur utvecklingssynpunkt.

Som jag förstår det så sitter denna motor i vissa 900i-87, äldre 900S samt i 9000i. Har jag fel???
Stommen är väl hur som helst h-motorn, eller???
Hur är det med passformen mellan B- resp H-motorns växellådor???

Tackar för svar!!!

_________________
Johannes Andersson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Hmm.. folkrace är nog första gången det diskuteras på rejsa?

B202i (insprutarvarianten, ej turbo) har som sagt H-stomme och återfinns i 900i16 (89-93) samt 9000 I16, dock har 9000-varianten ganska annorlunda utséende på sidokåpor osv. En 900-motor blir mkt enklare att hänga i 99an. Passar klockrent med växellådan och någorlunda i motorrummet. Eftersom din 99a har B-motor idag saknar den troligen den buckla i torpedväggen som H-motorbilarna har för att få plats för vattenpumpen. Så där behöver du massera lite. Höger motorfäste får även byggas om.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
ok... då är det bara att gå lös med släggan i motorutrymmet då ... tur att utseendet inte spelar någon större roll i denna motorsport. Undrar om Reijo även slipar om kammarna till 16ventilaren? Funderar nämligen på att gå upp till RallyCross 2150 och då krävs det antagligen något mer att köra med än vad som finns idag... Fast de ryter hyfsat i dagsläget också... rasade två vxllådor på fyra tävlingar ifjol.
Finns det någon "bättre" och "sämre" låda till de gammla saab motorerna???

_________________
Johannes Andersson
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Finns väl en fyrväxlad låda med kokillgjutet hus som sägs vara stark.

Finns ju också drevsatser som tål mer än vad primärkedjorna gör.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Är du sugen på den något starkare kokillgjutna lådan kan jag rekommendera dig att ta en titt i den här tråden. Står mycket matnyttigt där.

Finns ett par bilder i min projektbilstråd också.

Lycka till!


http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/viewtopic.php?t=18601

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Dan Johansson
Falun
Här sen Jun 2004
Inlägg: 585



folkrace körs jue oxå på bana, s varför inte?
Citera
Per W
Mitten av sverige
Här sen Okt 2003
Inlägg: 610



Var hem och pratade förut med en kille från Vingåker som körde folkrace med SAAB. han letade för fulllt efter B-motor block för att dom var starkare. Sedan åkte det i en vev från SAAb 9-5 med ändrad vevtapp samt lagom borrning och nya kolvar. 2.5 liter. Det blev bra fart i dom gammla 99orna

_________________
Per Wahlqvist
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Sv. Jenka:
Det där klargjorde en hel del... ska ut till lon och kolla på den sista kvarlevande lådan...

Sv. Per Wahlqvist:
Jo de är sant att B-motorerna tål mer stryk men det skulle vara kul med en 16 ventilers motor... Vev från en 9-5? Passar de så bra nästan utan modifiering? Men då måste veven komma från en 2,3 (90mm slag) då 2,0 har samma slag som B-motorn (78mm). Det blir 2.3 liter ur B-motorn! hmm tål att övervägas... Men vad är det på vevtappen som måste modifieras? Är det för stor dia?

_________________
Johannes Andersson
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



holmsjon skrev:
Sv. Jenka:
Det där klargjorde en hel del... ska ut till lon och kolla på den sista kvarlevande lådan...

Sv. Per Wahlqvist:
Jo de är sant att B-motorerna tål mer stryk men det skulle vara kul med en 16 ventilers motor... Vev från en 9-5? Passar de så bra nästan utan modifiering? Men då måste veven komma från en 2,3 (90mm slag) då 2,0 har samma slag som B-motorn (78mm). Det blir 2.3 liter ur B-motorn! hmm tål att övervägas... Men vad är det på vevtappen som måste modifieras? Är det för stor dia?


Du får fräsa ur material ur lådan, slipa vevaxeln, köpa nya kolvar med 34.5mm komphöjd, samt använda 147mm vevstakar.

Inget att rekommendera om du ska varva, dessutom tycker inte växellådan om det.

En vanlig 16v kan du däremot stressa rejält De går bra original oxå.
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Ja det låter ju lite bökigt... men låt säga att jag får tag i en 2.0 16v från en 9000i så borde den platsa ganska bra om jag bara bankar skiten ur torpedväggen först? Alternativt köper en 16v topp och monterar den på en H-motor? Känns som det börjar ljusna!!!

_________________
Johannes Andersson
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



holmsjon skrev:
Ja det låter ju lite bökigt... men låt säga att jag får tag i en 2.0 16v från en 9000i så borde den platsa ganska bra om jag bara bankar skiten ur torpedväggen först? Alternativt köper en 16v topp och monterar den på en H-motor? Känns som det börjar ljusna!!!


Du måste byta sidokåpor för att 9000 motorn ska passa.

om du skruvar dit en 16v topp på ett H-block måste du byta vevaxeldrev, kamkedjaskenor och kamkedjan, annars är de frid och fröjd. Du måste oxå självklart ha insugningsrör och grenrör från en 900 16v motor.
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Vad riktigt är det för sidokåpor vi talar om??? Ja, jag vet att jag blev tappad när jag var liten...
Jag tycker nämligen att motorerna ser i stortsätt likadana ut förutom att toppen sitter mer upprätt i förhållande till blocket på 9000 motorn samt att vattenpump och fördelare har annan placering...

Vad gäller insug och grenrör blir det rörböjar i harmoni med lego-kunskaper...

_________________
Johannes Andersson
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



holmsjon skrev:
Vad riktigt är det för sidokåpor vi talar om??? Ja, jag vet att jag blev tappad när jag var liten...
Jag tycker nämligen att motorerna ser i stortsätt likadana ut förutom att toppen sitter mer upprätt i förhållande till blocket på 9000 motorn samt att vattenpump och fördelare har annan placering...

Vad gäller insug och grenrör blir det rörböjar i harmoni med lego-kunskaper...


Kåporna som sitter på sidorna på motorn skiljer massor.
Alltså den bakom svänghjulet och den bakom remskivan.

Du måste ta en från en 900 M85 och nyare, med den nya oljepumpen som man måsta ha till 16v.

Fördelarn är lika mellan båda och sitter på samma ställe, motor lutar 45 grader på 900an (till höger) och 20 grader eller vad det är framåt på 9000.

Sedan får man knacka ut lite styrningar till växellådan som finns på motorn från 9000, annars går inte sidokåpan på.
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



holmsjon skrev:
Undrar om Reijo även slipar om kammarna till 16ventilaren?


Vet inte om Reijo kan göra nya kamaxlar till 16v, men jag vet att Mats Johanson (mats@mbox595.swipnet.se) kan fixa fram.
2500:- för omslipat
4500:- för nya råämnes

Du kan inte ha högra lyfthöjd än 10mm om du inte ska byta ut de hydraliska ventiltryckarna, men det rekommenderar jag att du gör, det blir skum i de vid 7200rpm, samt att ventilfjädrarna släpper vid de varvtalen, NP fixar nya ventilfjädrar som är hårdare.

Ställbara kamdrev och stum kedjesträckare finns att köpa på Trollspeed (0520-424398).

Hoppas inte det här tas fel nu, men det är i stort sett de enda ställena som har de rätta grejerna.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Finns det någon statistik över hållbarheten för B-motor resp. H-motor?
Vad är starkare resp. svagare?
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



poh99 skrev:
Finns det någon statistik över hållbarheten för B-motor resp. H-motor?
Vad är starkare resp. svagare?


B-motorn har något mer material i cylinderväggarna, men sen är ju den vattenpumpen inte alls rolig, 2-kedjad kamkedja oxå, vet inte om det är någon för- eller nackdel.

H-motorn känns piggare överlag, kan bero på det högre kompressionsförhållandet, och att det är en högfriktionsmotor, vilket inte B-motorn är.

Annars är det rätt lika, men jag skulle satsat på en H-motor.

I en folkracebil, säg en Saab 99, så vill jag däremot ha en B-motor eftersom fördelarn sitter bättre, H-motorns sitter dumt till och fördelarlocket går sönder när man knuffas.

På en Saab 900 finns inte det problemt dock, de är ju lite längre i fronten.

Nu blev det lite OT igen
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Men om nu B-motorn är att rekomendera så finns det ju inte någon 16v topp till den. Hur är det? En del säger att toppparna passar något sånär som på EGR-anslutningen vilket är helt onödigt på en racebil och en del säger att det inte passar alls... hur kan folk ha så skillda uppfattningar???

_________________
Johannes Andersson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Lite OT kanske
citat:
Men om nu B-motorn är att rekomendera så finns det ju inte någon 16v topp till den.

En sanning med modifiktion. Det finns 16V till B-motorn.
När Saab åkte rally med 99 så tog det fram ett antal 16V toppar.
Kommer ej ihåg antalet med det rör sig om ett par 100.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Du har säkert rätt, men det känns som om de lär vara ganska svåra att få tag på.
Dessutom känns det som om de har en naturlig racehistoria hos de nostalgiska rallybilarna mao lite synd att sätta roterande verktyg i dem och köra skiten ur dem på fokracebana!!!

_________________
Johannes Andersson
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



fuling skrev:
Lite OT kanske
citat:
Men om nu B-motorn är att rekomendera så finns det ju inte någon 16v topp till den.

En sanning med modifiktion. Det finns 16V till B-motorn.
När Saab åkte rally med 99 så tog det fram ett antal 16V toppar.
Kommer ej ihåg antalet med det rör sig om ett par 100.


Det gjorddes inte 100 färdiga motorer, utan de gjorde 90 som inte fungerade och kanske 10 som gick att använda. Några motorer gick åt i rallybilarna, några finns i USA, en finns på Saab museumet och en finns hemma hos mig.
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



holmsjon skrev:
Men om nu B-motorn är att rekomendera så finns det ju inte någon 16v topp till den. Hur är det? En del säger att toppparna passar något sånär som på EGR-anslutningen vilket är helt onödigt på en racebil och en del säger att det inte passar alls... hur kan folk ha så skillda uppfattningar???


Toppen är inte bolt-on. Det är inte värt att få dit den heller, du måste fixa mycket med kamkedjan och svetsa om lite.

Dessutom så har den ju fördelarn i toppen, man kan iofs plugga och använda den som är i blocket, men det är fortfarande mycket jobb.

Toppen som satt på de gamla rallybilar, B-motor med 16v var en fordtopp.
Citera
Skruva banåkabil
Saab experter???
1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (24241 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande