Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Saab experter???
<<   1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (24241 totalt)
Snabben
Sollefteå
Här sen Sep 2004
Inlägg: 34



Har för mig att det bara togs fram ett par stycken toppar, men jag kan ha fel

_________________
Tommy Forss
Saab 99t16 som byggs vidare på.....
http://www.garaget.org/?car=20346
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Intressant, var det en standard fordtopp eller någon specialare?
Inte för att det egentligen är värt besväret, men det vore intressant att bygga en sådan motor, bara för att se om det fungerar.

OT :
Ni saabgurusar, hur är det med den v8:a från vilken 99:ans första Triumph-motor härstammar (den halva v8:an), fanns den överhuvudtaget?
Vore intressant med en bolt-on v8:a på originalväxellådan
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



poh99 skrev:
Intressant, var det en standard fordtopp eller någon specialare?
Inte för att det egentligen är värt besväret, men det vore intressant att bygga en sådan motor, bara för att se om det fungerar.

OT :
Ni saabgurusar, hur är det med den v8:a från vilken 99:ans första Triumph-motor härstammar (den halva v8:an), fanns den överhuvudtaget?
Vore intressant med en bolt-on v8:a på originalväxellådan


Ingen standardtopp var det, men på den tiden hade man ju kontakter med Ford (Ford byggde V4 motorn åt Saab) så Ford tog fram en special topp i mycket begränsad upplaga, de flesta var endast tomma skal som kastades.

Ang V8an så fanns det någon, men ingen fanns i någon serietillverkadbil, växellådan ville inte vara med så den lades på is, tills när man försökte med 2 16V toppar på en V8, men då byggdes bara en motor och eftersom växellådan var lika dålig som förut så tillverkades det inga fler.
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Snabben skrev:
Har för mig att det bara togs fram ett par stycken toppar, men jag kan ha fel


Jo det stämmer oxå, men blocken var inte klassade för en 16v topp, så därför var de tvungna att göra block som var det, men de blev inte så många som fungerade, likadant med topplocken.
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Vad var det för ett gäng nötter som först tillverkar en motor som visar sig för stark för lådan och sedan inte dimensionerar om lådan så den håller??? Det gör det inte bättre av att de sedan konstruerar en ny motor och när allt är klart kommer de på att det var lådan som var den felande länken...

_________________
Johannes Andersson
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



En bekant till mig hävdar att den vanliga Rover V8'an med små modifieringar passar mot saab's växellådor, men att lådorna inte håller för belstningen.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Magnus L> Det kan stämma, men de va ej den motorn Saab byggde, dock så är det inte att rekommendera att skruva dit på en originallåda, då den knappt tål vad originaleffekten i en insprutningsmotor

Säker på att det var till 99, 90 och og900 han menade?

Hittade lite bilder på 16v B-motorn..


Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Mer info..

Saab tog fram en 16v motor till rally, redan 1976. Den hade kamrem i stället för kamkedja, samt ett helt annat topplock. Stig Blomkvist och co lär ha kört rally med denna maskin på 22ohk, fram till 1978. Då blev det förbjudet att åka med saaben, eftersom det krävde att motorn var tillverkad i 400 ex. Saab hade varken kapaciteten eller pengarna att göra det, så man tog i stället fram en 8v maskin med turbo på 280hk.
Toppen ska tydligen vara mer eller mindre en kopia av en klassisk Ford 16v topp. (BDA?)
De toppar som gjöts så vart ca 80 felaktiga och ca 20 gick att använda.
Man var tvungen att lirka ur kammarna när man skulle ställa ventilspel, den hade alltså inga lösa kamöverfall.

Vill man veta mer ska man försöka få tag i en kille som heter ola Strömberg.

Har även hört att det var Gunnar Axelsson som har designat toppen. Först åt volvo B18. Sen åt Saab. Men det kan jag inte berkräfta.


I en tidning från 1976 står det såhär:
Hittills har 100 exakt lika motorenheter tillverkats vilket en kontrolant från FIA kan intyga.
220 hk DIN/7500 rpm
22 kpm DIN/5500 rpm
11,7:1
vevaxel, vevstakar och lager standard
Smidda Mahle-kolvar
Bränsleinsprutning Lucas Racing MK 11(på bilden i tidningen är det insprutning) alt två dubbla Weber-förgasare 48 DCOE.
Bilens tomvikt tävlingsklar 1.160 kg.

http://saab.jie-net.com/98Convention/Images/99RallyCarEngineIntake.jpg . . . .
http://saab.jie-net.com/98Convention/Images/99RallyCarEngineDriv.jpg
http://saab.jie-net.com/98Convention/Images/99RallyCar2.jpg
http://saab.jie-net.com/98Convention/Images/99RallyCarEnginePass.jpg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Marcus Jansson skrev:
Magnus L> Det kan stämma, men de va ej den motorn Saab byggde, dock så är det inte att rekommendera att skruva dit på en originallåda, då den knappt tål vad originaleffekten i en insprutningsmotor

Säker på att det var till 99, 90 och og900 han menade?
-Snip-


Att det inte finns vxllådor som håller är bekant, och det nämde jag även i mitt inlägg.

Det vi pratade om var 900(og) altså de som har motorn på längden, uppepå växellådan och med svänghjulet i frammkant.


Jag var ett tag inne på att skruva ihop en sån bara för kul skull, men då det inte finns något som helst motiv. annat då än kul grej.

Skall man ha en snabb bil av en 900 är säkert en T16 en mycket bättre motor att utgå ifrån.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



holmsjon skrev:
Vad var det för ett gäng nötter som först tillverkar en motor som visar sig för stark för lådan och sedan inte dimensionerar om lådan så den håller??? Det gör det inte bättre av att de sedan konstruerar en ny motor och när allt är klart kommer de på att det var lådan som var den felande länken...

Påsen med nötter kallas allmänt för Saab
Märkligt nog hade dom resurser att ta fram rallylådor vilka höll bättre än originalen.

Men, växellådskonstruktion har kanske aldrig intresserat, balla motorer säljer väl bättre än hållbara lådor, vilket skulle kunna vara en teori.
Att dom inte lejt ut växellådsdesignen på Getrag t ex.
Men, det är väl företagspolitiken som styr.
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Schysta bilder!!! Men en sådan där kan man bara drömma om att få tag i... Läckert att de anpassat avståndet mellan ins.kanalerna så att de överensstämmer med förgasarna. Om det ändå vore så på den vanliga B-motorn
Känns som om det är lite uttjatat men jag måste bara påpeka det igen... det är lådorna som sätter gränserna!
Visst... det går ju köpa en rallyprepad låda men då får man betala också!!! och om den går sönder... ja då grinar jag blod!!!

Är det någon som drevat ner lådan förresten? Har för mig att det finns längre etta... eller är det slutvxl man byter?

_________________
Johannes Andersson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



holmsjon skrev:
Är det någon som drevat ner lådan förresten? Har för mig att det finns längre etta... eller är det slutvxl man byter?

På lådorna med kedjeprimär byter man primärdreven till en kombination med lägre utväxling. Mycket enkelt.
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Men om man växlar ner innan lådan så blir ju belastningen på lådan ännu större, det borde ju leda till mer haverier.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Magnus L skrev:
Men om man växlar ner innan lådan så blir ju belastningen på lådan ännu större, det borde ju leda till mer haverier.


så sant... därför många gör tvärt om för att dom ska hålla bättre

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
De är klart... växlar man upp, kan man dra längre på växlarna... men det är klart, det beror ju helt på hur man vill ha utväxlingen.

Hur är det med primärdreven; går det köpa en sats någonstans eller ännu bättre, är det någon typ av standard modul på dreven så det går tillverka egna mha skivfräs och delningsdocka? Har tillgång till hyfsad verkstad och entusiasmen är ingen bristvara...

_________________
Johannes Andersson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Ack om det vore så enkelt!
Den högst växlade primären man hittar på skroten är #7. Växellådsprimärerna finns i intervallet 4-8, där 8 är extremt sällsynt, hittar man en 8:a på skroten ska man plocka den direkt!

Utväxlingsförhållandena ser ut som följer :

Primärväxel : 4 5 6 7 8
Lamellaxeldrev/pinjongdrev : 31/30 30/27 31/26 32/25 33/24
Utväxlingsförhållande : 0,97 0,90 0,84 0,78 0,72

Mer utförlig info finns t ex på www.900aero.com -> Tech -> Gearbox data

Vet inte om det är standardmodul, men det är cykelkedjestil på utförandet.
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



poh99 skrev:
holmsjon skrev:
Vad var det för ett gäng nötter som först tillverkar en motor som visar sig för stark för lådan och sedan inte dimensionerar om lådan så den håller??? Det gör det inte bättre av att de sedan konstruerar en ny motor och när allt är klart kommer de på att det var lådan som var den felande länken...

Påsen med nötter kallas allmänt för Saab
Märkligt nog hade dom resurser att ta fram rallylådor vilka höll bättre än originalen.

Men, växellådskonstruktion har kanske aldrig intresserat, balla motorer säljer väl bättre än hållbara lådor, vilket skulle kunna vara en teori.
Att dom inte lejt ut växellådsdesignen på Getrag t ex.
Men, det är väl företagspolitiken som styr.


Rallylådan, den stora är extremt hållbar, men hur ofta ser man dom?
Iofs varje gång man går ner till garaget men ändå, de är inte vanliga..

Synd att de inte började serietillverka de lådorna till iaf Aeromodellerna, hade ju varit riktigt trevligt, tror dock att det var priset som avgjorde det.
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



holmsjon skrev:
De är klart... växlar man upp, kan man dra längre på växlarna... men det är klart, det beror ju helt på hur man vill ha utväxlingen.

Hur är det med primärdreven; går det köpa en sats någonstans eller ännu bättre, är det någon typ av standard modul på dreven så det går tillverka egna mha skivfräs och delningsdocka? Har tillgång till hyfsad verkstad och entusiasmen är ingen bristvara...


Växellådsjörgen var på mig för några år sen och ville sälja en raksuren drevsats, vet inte om han har den kvar.. Priset var runt 10 loppor.

Han hade även tävlingsdrevsatser till salu, så ett tips är att du hör av dig till honom.
Hans telefonnummer är: 0530-51100 eller 070-5285055

Varför dom inte håller även fast de är förstärkta är därför pinjongaxel sviktar och då måste du byta drevsats för att slippa det problemet, annars är huset klent som tusan vid diffen och infästningen till pinjonglagerhuset.

Så de som bla. behövs förstärkas är, fingret som man byter till ett i rostfritt (kostar 350 eller nått sånt hos jörgen) Pinjonglagerhuset, helst det i kokilgjuten alu, annan primär, lite högre.
Sen finns de liksom inte så mycket mer att byta, förutom medbringare och diffhuslock i 5mm stål och självklart diffspärr och en förstärkning av huset.
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Ere nån mening att lägga ned tid och pengar på en folkracebil?? Det är väl dom man kan bli tvingad att sälja efter race för 4500kr??! thumbs down

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
För mig har det bara varit pinjongaxeln som varit orsaken till vxllådsstrul än så länge så att byta till en hållbarare vore ju ingen dum id'e! Tackar för telenr... få se hur prioriteringarna bestäms framöver, det är precis som pålsson säger... pengar på en folkrace bil thumbs down
Men de är väl som med alla hobbys, det kostar pengar. Folkrace är ändå ett billigt alternativ som motorsport. Dessutom är det mäkta inponerande så mycket "bönderna" kan om tekniska tillämpningar som används för att bli nr1. Kunskapen finns... synd bara att datavanan fattas så det är lite kunskap som sprids genom internet etc.

_________________
Johannes Andersson
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



holmsjon skrev:
För mig har det bara varit pinjongaxeln som varit orsaken till vxllådsstrul än så länge så att byta till en hållbarare vore ju ingen dum id'e! Tackar för telenr... få se hur prioriteringarna bestäms framöver, det är precis som pålsson säger... pengar på en folkrace bil thumbs down
Men de är väl som med alla hobbys, det kostar pengar. Folkrace är ändå ett billigt alternativ som motorsport. Dessutom är det mäkta inponerande så mycket "bönderna" kan om tekniska tillämpningar som används för att bli nr1. Kunskapen finns... synd bara att datavanan fattas så det är lite kunskap som sprids genom internet etc.


Jo den brukar kunna svikta, och gå av

Jag själv har oxå kört lite folkrace och lyckats kört sönder ett pinjonglagerhus (det var det sämsta, alltså det i alu.) och sedan sprack hela lådan

Nåja, jag skulle rekommendera en vanlig 16v motor, de går väldigt bra original. Annars kan man tanka i sprit, då blir det rejält med fart i grejerna
Citera
Skruva banåkabil
Saab experter???
<<   1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (24241 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande