Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Saab experter???
<<   1, 2, 3
16 besök senaste veckan (24241 totalt)
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



Marcus Jansson skrev:
poh99 skrev:
Finns det någon statistik över hållbarheten för B-motor resp. H-motor?
Vad är starkare resp. svagare?


B-motorn har något mer material i cylinderväggarna, men sen är ju den vattenpumpen inte alls rolig, 2-kedjad kamkedja oxå, vet inte om det är någon för- eller nackdel.

H-motorn känns piggare överlag, kan bero på det högre kompressionsförhållandet, och att det är en högfriktionsmotor, vilket inte B-motorn är.


Ett litet tillägg.
H-motorn fanns med lösa foder, så när man borrar kan de släppa, och då får man skrota det blocket.
Det finns 3 olika H-block:
* Ett grönt med startmotorn under grenröret (fanns även med starten under insuget, men de är inte så vanliga)
* Ett grått, det är det vanligaste, startmotorn sitter under insuget
* Ett rött, det sista blocket som fanns, de har starten under insuget och flexar minst, alltså är d bäst när det ska trimmas.

Sedan finns förstås B212 motorn med 93mm borr, går fint att borra till 95mm vilket man inte kan göra med de andra blocken. (med säkerhet)

B-motorerna var alltid röda mig veterligen och har inga stora skillnader förutom att de tidiga hade ståldrev på aggregataxeln (M75 och äldre tror jag det var)

Sedan finns det lite olika innehåll, men vevstakar ska man ha de äldre modellen, med grovgängade bultar och muttrar som ser ut som vanliga muttrar inte de som är torx (E12 el E14)
De äldre vevstakarna är 100 gram lättare
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Marcus Jansson skrev:
holmsjon skrev:
För mig har det bara varit pinjongaxeln som varit orsaken till vxllådsstrul än så länge så att byta till en hållbarare vore ju ingen dum id'e! Tackar för telenr... få se hur prioriteringarna bestäms framöver, det är precis som pålsson säger... pengar på en folkrace bil thumbs down
Men de är väl som med alla hobbys, det kostar pengar. Folkrace är ändå ett billigt alternativ som motorsport. Dessutom är det mäkta inponerande så mycket "bönderna" kan om tekniska tillämpningar som används för att bli nr1. Kunskapen finns... synd bara att datavanan fattas så det är lite kunskap som sprids genom internet etc.


Jo den brukar kunna svikta, och gå av

Jag själv har oxå kört lite folkrace och lyckats kört sönder ett pinjonglagerhus (det var det sämsta, alltså det i alu.) och sedan sprack hela lådan

Nåja, jag skulle rekommendera en vanlig 16v motor, de går väldigt bra original. Annars kan man tanka i sprit, då blir det rejält med fart i grejerna




Sprit blir det troligtvis ändå oavsett motortyp. Receptet för närvarande är: Maxportad och planad (3mm) 8v topp med matchportat insug, större ins.ventiler, reijo kam, dellorto 40:or med långa trattar samt E85 i tanken... Någon som vågar sig på en kvallificerad gissning på effekten?

Hade en bmw 318is 16v bruksbil ifjol vilket känndes som en volvo 240 vid jämförelse med folkracebilen

_________________
Johannes Andersson
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



holmsjon skrev:
Marcus Jansson skrev:
holmsjon skrev:
För mig har det bara varit pinjongaxeln som varit orsaken till vxllådsstrul än så länge så att byta till en hållbarare vore ju ingen dum id'e! Tackar för telenr... få se hur prioriteringarna bestäms framöver, det är precis som pålsson säger... pengar på en folkrace bil thumbs down
Men de är väl som med alla hobbys, det kostar pengar. Folkrace är ändå ett billigt alternativ som motorsport. Dessutom är det mäkta inponerande så mycket "bönderna" kan om tekniska tillämpningar som används för att bli nr1. Kunskapen finns... synd bara att datavanan fattas så det är lite kunskap som sprids genom internet etc.


Jo den brukar kunna svikta, och gå av

Jag själv har oxå kört lite folkrace och lyckats kört sönder ett pinjonglagerhus (det var det sämsta, alltså det i alu.) och sedan sprack hela lådan

Nåja, jag skulle rekommendera en vanlig 16v motor, de går väldigt bra original. Annars kan man tanka i sprit, då blir det rejält med fart i grejerna




Sprit blir det troligtvis ändå oavsett motortyp. Receptet för närvarande är: Maxportad och planad (3mm) 8v topp med matchportat insug, större ins.ventiler, reijo kam, dellorto 40:or med långa trattar samt E85 i tanken... Någon som vågar sig på en kvallificerad gissning på effekten?

Hade en bmw 318is 16v bruksbil ifjol vilket känndes som en volvo 240 vid jämförelse med folkracebilen


3.2 mm är max på 8v topparna

På 16v toppen kan man iaf ta 2mm, jag tänkte testa i sommar
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35


Trådstartare
Ja tack vare E85 kan man höja kompen ganska drastiskt då spikningstendenserna minimeras mha etanolen. Men för säkerhets skull går det ju alltid att bearbeta förbränningsrummen en aning. För hög komp är ju även en riktig toppacknings ätande trimningsmetod. thumbs down

Hur är det med den mekaniska bränsle pumpen? Klarar den av E85 eller måste man byta inför varje varv???

_________________
Johannes Andersson
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124



holmsjon skrev:
Ja tack vare E85 kan man höja kompen ganska drastiskt då spikningstendenserna minimeras mha etanolen. Men för säkerhets skull går det ju alltid att bearbeta förbränningsrummen en aning. För hög komp är ju även en riktig toppacknings ätande trimningsmetod. thumbs down

Hur är det med den mekaniska bränsle pumpen? Klarar den av E85 eller måste man byta inför varje varv???


Jag tror inte man får för hög komp om man planar så mycket, blir nog ca 12-13:1
8v topparna bör man bearbeta förbränningsrummen för de är inte snygga, men 16v är kanonfina från början, jag tänkte bara slipa bort en liten klack som finns där.

Ska du åka med dellorto knasare är en elpump att rekommendera, tex en Redtop.
Skulle tro att den tål etanol, etanol är snällt mot plast i allmänhet.
Citera
Skruva banåkabil
Saab experter???
<<   1, 2, 3
16 besök senaste veckan (24241 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande